Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen reilu nelikymppinen, mutta olen jo nyt päättänyt, etten ikinä halua mihinkään vanhustentaloon tai palvelutaloon

Vierailija
05.05.2026 |

Ne ovat saatanasta seuraava.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonpaskaa.

Vierailija
62/104 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma ap. Nuo eivät ole ihmisen paikkoja. 😞

T: Tuntematon 

Sama. Näen sen joka päivä. En ole hoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas mielelläni haluan, ennen kuin on liian myöhäistä ja kotona ei pärjää eikä sitä enää itse ymmärrä ja vastustaa hoitoon lähtemistä. Se on vaikea sitten omaisilla yrittää saada vanhusta hoitoon, kun se itsemääräämisoikeus on niin vahva.

Mutta haluan myös sellaiseen taloon, missä homma oikeasti toimii.

Onneksi ei ole omaisia niin saa rauhassa mädäntyä omaan kotiin, kukaan ei kaipaa. 

Vierailija
64/104 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan vanhan kunnon sydärin joka vie kerralla saappaat jalassa. Ihan turhaan demonisoidaan sydäriä, sehän on paras tapa lähteä. Kaikki muut edellyttää pitkää kärsimystä. Sopeutan siis elintapani sen mukaan että ennen pitkää se on pumppu joka pettää.

Vierailija
65/104 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päättänyt tuon saman parikymppisenä. Olin 2000-luvun alussa julkisen terveydenhuollon vanhusten laitoshoidossa töissä ja jo silloin talouden huippuaikoina ja vanhusväestön ollessa nykyistä pienempi "hoito" oli hirveää johtuen resurssipulasta pääasiassa. Potilaita pidettiin vuoteissa magneettivöissä (makaat selälläsi lantiosta sidottuna sänkyyn ja hyvin monella lisäksi sidottu myös kädet sänkyyn kiinni), laidat ylhäällä tietenkin, jos pt oli levoton esim. uuden paikan vuoksi hänet lääkittiin, ei siis juteltu ja rauhoiteltu, nukkumaan alettiin laittamaan n. klo. 15, suihkuun pääsi max kerran viikossa, vaipat vaihdettiin kellon ei tarpeen mukaan, iltapala tuli 19 ja seuraava aamupala 8.00, monet oli aliravittuja, syöttämiset oli niin nopeita, että aspiraatio oli tavallista, jos pt ei heti syönyt, se jätettiin väliin jne. Ite masennuin tuosta kainesta niin pahasti että jouduin hakeutumaan psykiatriseen hoitoon.

Hulluinta on, että vangeilla on olot noin 1 milj kertaa paremmat. Tuollon 26 v sitten hoidettavissa oli paljon esim sotaveteraajeja ja lottia, siinä oli heille kiitos. Vangit toisaalla nautti lomakotioleilustaan täysihoitoineen. 😡

Vierailija
66/104 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulet tuon onnistuvan varmasti? Saat jonkin kohtauksen ja muutut puolitolloksi, joka ei älyä mistään mitään. Sitten vietät vuosikaudet vaipoissa palvelutalon dementiaosastolla.

Vierailija
67/104 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion myös sinä päivänä kun vanhainkoti häämöttää, alkaa harrastaa uintia, meressä, pitkää matkaa, aamun varhaina tunteina esim syyskuussa. 

Vierailija
68/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muisti kun menee niin siinä ei muista enää että piti tehdä se eutanasia. Monesti on niin että muistisairas alkaa peittelemään oireitaan sekä itseltään että muilta. Surullisinta on että omaisetkin kaikkoaa ja hylkää laitokseen kun eivät enää "tunne" rakasta isäänsä tai äitiä, kun persoonallisuuskin voi muuttua hyvinkin radikaalisti. Lapset toteaa että ei se enää ole mun äiti vaan joku ihan vieras ihminen. Siksi se vanhus on varmaan niin helppo hylätä laitokseen. Eihän se enää muista mua ja ei edes muista olenko mä käynyt. Sitten oma syyllisyys puretaan hoitajiin. "Teidän tehtävä on rakastaa mun äitiä kun mä en enää pysty kun se on tollanen" "Mä ahdistun sen hörinöistä" "teille maksetaan siitä että te tappelette sen kanssa ja kuuntelette sen hörinöitä ja tulette hulluiksi mun puolesta, ettei mun tarvii tulla hulluks kuuntelemalla sen hörinää"

Mikä ihmeen syyllisyys ? Miten siitä kantaa syyllisyyttä kun toinen suhtautuu täysin kuin vieraaseen,  pahimmillaan jopa vihamielisesti? Tällaista jos vielä pitäisi itse hoitaa,  joutuisi itse kyllä parhaassa työiässä mielisairaalaan . Eihän se muistisairas tee sitä tahallaan ,  mutta ei se asiaa tee yhtään sen helpommaksi.  Pekka M36 

Vierailija
69/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Eutanasia,kun aika koittaa. Tavalla tai toisella.

Sama täällä, keinuun aion nousta. Ps. Keinuni on karu siinä on vain yksi naru.

Ei persut sua auta. Ensi kevään vaalien jälkeen ovat muisto vain!

Vierailija
70/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma ap. Nuo eivät ole ihmisen paikkoja. 😞

T: Tuntematon 

Taitaa sioillakin olla sikalassa paremmat oltavat. Toista oli esim 1980-luvulla kun vanhuksilla oli vielä ihmisarvo

Samaa mieltä. Vaipoissa läsöttämään ihmisarvottomana rotjakkeena laitokseen.

Ei. Ei tuu tapahtuun. Ennemmin sitten se täällä suosittu 50 litran vesisaavi exit, jos alkaa unohdus yhtään tätä emäntää rummåna vaivata. Kuulemma maksaakin sen 7500-8000 tonnia täyshoivan laitoskuukausi. Pelkästään kauhutarinoita kuullut. 🥶

Sveitsin klinikalla eutanasia kybätonnin on

huomattavasti viisaampi ratkaisu.

Että huomenta. Pidän paussia palstalta

tästä eteenpäin. Äks

Vierailija
71/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, onkin parempi, että pysyttelet siellä mielisairaalan suljetulla osastolla.

Lähäri ärhäkkänä. Pääset röökitauolle kohta. Vai Göntsäkö siellä.? Pus kummallekin. GP vois alkaa sulle faxaamaan noita pskaläppiään. Mä olen jo saanut osani. Haluatko, Dear? x

Vierailija
72/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kummoisempaa hoitoa ole missään muuallakaan, vaikka olisi omat lapset hoitamassa, muistisairaus hämärtää ja hajottaa aivot. Eikä hoitajan kokema kiintymyksen määrä auta yhtään, päinvastoin tekee tuskaisen olon. 

Vierailija
73/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asia ei välttämättä ole itsesi päätettävissä. Kun liikuntakyky menee tai muisti heittää, niin muut päättävät puolestasi

Ei liikuntakyvyn menettäminen poista itsemääräämisoikeutta. Liikuntakyvytön saa itse päättää asioistaan. Niin kauan saa, kun pää pelaa. Palvelut voi ostaa kotiin, jos on rahaa. 

Eräs liikuntakyvytön oli yllättynyt kodin runsaista muutostöitä ja yksityinen kh ei tullut ennenkuin sänky oli päivitetty sairaalasängyksi (hoitaminen muuten selälle liian raskasta).  Jos avuntarve 24h (pitää olla jonkun koko ajan limaa vaikka imemässä tarv) niin tulee todella kalliiksi, siis silloin omaisuuden pitää olla miljoona vähintään, riippuu toki kauan apua kotiin kaivataan, jos vaikka 10vuotta niin ei taida miljoona edes riittää. 

Vierailija
74/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan terveyteen voi elintavoilla vaikuttaa todella paljon. Olen nyt 55-vuotiaana tähän havahtunut, kun huomasin verenpaineen nousseen ja aloin selvitellä tätä vyyhtiä. Korkea verenpaine, jäätävä ylipaino, keskivartalolihavuus, rasvamaksa ja mitähän vielä... Tietenkin kauhea väsymys, ei energiaa oikein mihinkään ja fiilikset sen mukaiset, alakuloa ja epätoivoa.

Kaikki nämä mun vaivat on insuliiniresistenssin aiheuttamia. Ja kas, kun jättää ruokavaliosta hiilarit pois, niin verensokeri laskee ja alkaa olla energiaa muuhunkin kuin sohvalla makaamiseen ja lohtusyömiseen. Kun sain energiat takaisin, tuli myös toivo ja elämänilo ja alkoi liikuntakin kiinnostaa. Ei ne kymmenet liikakilot ihan heti karise, mutta ihan jo muutamassa viikossa tuli saakelin paljon parempi fiilis. Ja ennen kaikkea varmuus siitä, että mitään dementiaa ei tälle eukolle tule enkä mihinkään hoitolaitokseen ole joutumassa.

Teen töitä fyysisen kunnon eteen ja kasvatan lihasvoimaa. Aivot toimii ketoneilla saakelin paljon paremmin, eikä verensokerit heittele miten sattuu. Jos on vaikeita sairauksia, niin paastoa kehiin. Kropalla on ihan valtava kyky korjata itse itsensä, kunhan sille antaa tarvittavat rakennusaineet ja aikaa parantua. Syön pari kertaa päivässä simppeliä ruokaa, niin ei tarvitse koko ajan olla keittiössä kokkaamassa ja tiskaamassa. Eikä vaivaa nälkä ja voimattomuus vähän väliä, kuten aiemmin.

Koskaan ei ole liian myöhäistä. Jos olet 70+ ja sairas ja heikko, niin vielä ehdit saada itsesi terveeksi ja voimakkaaksi!

Vierailija
75/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisinkin jo näyttää rummålta niin > päivittäinen sexual harassing loppuisi.

Todella hienoa olisi se olotila nimittäin. 

Jätän kusi_pska_ripuli-läppien kuuntelemisen ja minuun obsessoituneen lepakon nuolentavinkit suosiolla 15-40-vuotiaille kanssadaameille. Uskokaa huviksenne. 

Hyvin helppoa teillä taitaa elo olla minuun verrattuna. x

Vierailija
76/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kummoisempaa hoitoa ole missään muuallakaan, vaikka olisi omat lapset hoitamassa, muistisairaus hämärtää ja hajottaa aivot. Eikä hoitajan kokema kiintymyksen määrä auta yhtään, päinvastoin tekee tuskaisen olon. 

Entä sitten, kun se oma ainoa lapsi asuu jossain monen sadan kilometrin päässä ja itse sinnittelee muistisairaana kotona. Ei se ole myöskään ihmisarvoista elämää, jos on vähän väliä harhailemassa pitkin katuja vähissä vaatteissa tietämättä, missä koti on, unohtamassa syödä tai käydä suihkussa, tilailemassa puhelinmyyjiltä jos vaikka sun mitä katon korjausta ja viemärien huuhtelua ja vitamiini-kestotilauksia ja Tekniikan Maailmaa...

Vierailija
77/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää huoliko, muistisairaudet ovat haalea muisto (heh) enää 20 vuoden päästä. Silloin ne hanskataan kuten sepeltauti tai vaikka AIDS. Eli tauti voidaan pysäyttää alkuvaiheeseen. Sitten treenaamalla päätä ja kehoa saadaan jo tulleita oireita kumottua. -Pekka M36

Jo nyt tiedetään, että monet muistisairaudet johtuu aivojen insuliiniresistenssistä. Aivot ei siis pysty enää käyttämään glukoosia ja niiden toiminta sakkaa. Ja nämä vanhukset on kovin persoja makealle, eivät muuta söisikään jos saisivat valita. Tietenkin myös hoivakodeissa tungetaan silmät ja suut täyteen hiilareita, mikä ei vanhusten tilannetta auta.

Mutta kas, kun tällaisia muistisairaita vanhuksia laitetaan paremmalle ruokavaliolle ja aivot saavat ketoneja, niin alkaa heidän pääkin pelata paljon paremmin ja toimintakyky paranee. 

Vierailija
78/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasit asian riittävän aikaisin. Muistisairauksia voi ehkäistä pitämällä huolta verisuoniterveydestä. Siis välttämällä huonoa kolesterolia ja verenpainetta 👌. Lisäksi oman liikkuvuuden ylläpitoon kannattaa satsata.

Verensokerin ja insuliinin hallinta on tärkeimmät. Altzheimerin tautia sanotaan kolmostyypin diabetekseksi.

Vierailija
79/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkeihin pitää rakentaa näköalatorneja hissillä joista mummot voivat hypätä benjihyppyjä ilman köyttä.

Vierailija
80/104 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asia ei välttämättä ole itsesi päätettävissä. Kun liikuntakyky menee tai muisti heittää, niin muut päättävät puolestasi

Mut ei ketään syötetä ja juoteta väkisin. Jos haluaa päättää päivänsä, niin suu vaan visusti kiinni.

Jos ihmisellä on rasvavarastoja, niin ei se ihan pian kuole, vaikka olisi syömättä ja juomatta. Itsellä on nyt kolmas päivä menossa ilman ruokaa ja nestettä ja olo on varsin ok. Monet pitää tällaisia kuivapaastoja 5-7 päivää tai pidempäänkin, mutta itse ensikertalaisena ajattelin lopettaa tämän kolmannen päivän jälkeen, ettei tule keholle liian kova stressi, kun se ei ole aiemmin päässyt tällaista harjoittelemaan.

Jännä juttu on se, että nyt kun en syö enkä juo mitään, niin suu on paljon kosteampi kuin silloin, kun syön ja juon normaalisti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi