Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS toimittaja soluttautui palvelutaloon hoitajaksi – ja näki arjen, jossa kuoleva vanhus huusi yksin

Vierailija
05.05.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011832206.html

Tällaistako on meidän vanhusten hoito? 1700€ kuukaudessa, tuohon hintaan saisi kaksion Kampista Helsingin ydinkeskustasta! Kunnon kusetusta taas. Joskus IS:kin tekee hyvää journalismia

-Vanhus istuu omassa kusessaan "joo ehtii illemmallakin vaihtaa vaipat"

- Turvarannekkeiden kutsuihin ei vastata, kun niin monia vääriä hälytyksiä tulee, niitä ei jakseta lukea

- Moni ei osaa edes vaihtaa turvarannekkeiden pattereita

- Väitetään että Suomi/Ruotsi onnistuu henkilökunnalta, mutta moni ei osaa kumpaakaan vaan taukotilassa keskustelut käydään englanniksi

- Ei ehditä kunnolla syöttää vanhuksia

- Hoitajat selaa somea työajalla 30-60 min kerrallaan taukotilassa, samalla kun kuoleva vanhus huutaa apua

- Kaatunut ja silmänsä loukannutta vanhusta nimitellään "pandaksi"

- Talosta ei löydy sydäniskuria ollenkaan. Perustelu: laki ei vaadi, eikä tarvita paitsi henkilökunnalle voisi joskus tarvita. Siitä huolimatta että kaikilla asukkaille ei ole elvytyskieltoa

- Kun hoitajilta kysytään missä on lähin sydäniskuri, antavat väärän tiedon että 450m päässä S-Marketissa (oikeasti on Salessa 350 m päässä eri suunnalla)

- Väitetään että ulkoilumahdollisuus, mutta todellisuudessa ei päästetä ulos talvella

- Mainoslause väittää "Virikkeinen ympäristö" mutta oikeasti vanhukset istuu yksin huoneissaan tai TV ääressä

Kommentit (846)

Vierailija
181/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyneiden hoivan nykytaso on selvästikin kiinni enimmäkseen vain henkilökunnan asenteesta eli suurinta osaa heistä ei kiinnosta ja aivan sama, mä olen vaan töissä täällä. Nämä hoitajat on välinpitämättömiä ja ilmeisen väärällä alalla kun kokevat potilaat/asiakkaat pelkäksi haitaksi josta on riesaa. Ihan kuin eivät ymmärtäisi, että se on nimenomaan just se oma työ huolehtia potilaista/asiakkaista ja vaihtaa niitä vaippoja jne ja mennä katsomaan mikä hätänä (vaiko mikään) kun tulee turvarannekkeesta kutsu. Siitä se palkka maksetaan eikä persiillään istumisesta ja piittaamattomuudesta.

Tuollaista asenteesta pitäisi olla seurauksia hoitajalle ja nämä tuskin ymmärtää muuta kuin rahan puhetta eli palkasta pitäisi nipsaista pois joka kerta kun jättää vastaamatta turvarannekkeen kutsuun tai jättää vaipat vaihtamatta aikanaan. Kai noihin hoivakoteihin pitäisi saada valvontakamerat ja jokaiseen hoitajaan kiinni samanlainen kehokamera mitä esim poliiseilla on. Lisäksi sitä hoitajan aktiivisuutta pitäisi mitata sovelluksella ettei työaikaa istuttaisi taukohuoneessa somea selaamassa.

Vierailija
182/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tätähän se on kun hallitus pudotti hoitajien / hoidettavien suhdeluvun 0,6:een. Kyllä täytyy olla aikamoisen uuno, jos ei ole tajunnut mitä se tarkoittaa käytännössä. Se tarkoittaa just tätä mitä lehtijuttu kuvaa. Onpas yllätys. Not. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauheeta luettavaa oli kyllä se toimittajan kirjoitus. Ei kukaan vanhus ansaitse tuollaista loppua.

Mitä itse olen vastaavassa paikassa ollut töissä, niin näkemäni ja kokemani perusteella olen päätökseni tehnyt: jos ja kun itselläni koittaisi aika että joutuisin laitokseen, niin olen jo valmistautunut tulevaan, teen aivan itse itselleni eutanasian. Olen ihminen, en välttämätön paha, en vapaaehtoisesti suostu olemaan yhteiskunnan pohjasakkaa.

Niin, muuten ihan hyvä suunnitelma mutta välttämättä et enää kykene toimimaan haluamallasi tavalla siinä vaiheessa kun/jos sinulle tulee siirto laitokseen. Jopa yhtäkkine tapaturma vaikka kotona/missä vain saattaa saada aikaan sen ettet enää ole kykenevä joko toimimaan tai ajattelemaan itse aiheutettua eutanasiaa. Ei tarvii muuta kuin että pää kopsahtaa johonkin tai tulee vaikka yöllä aivoverenvuoto tms tms

Eikö tuossa kuvaamassasi tilanteessa auta paperi jossa olen tahtoni ilmaissut?

Vierailija
184/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti hoivarobotit kehittyisivät hyvin nopeasti. 

Silloin robotti voisi hoitaa esim. jutussa kuvatun kaltaista hitaasti syövän vanhuksen syöttämistä, kun taas ihmishoitajat pystyisivät käyttämään aikansa tehokkaammin esim. läsnäoloon ja kuolevien rauhoittamiseen.

Lääkejakelukin olisi mitä todennäköisimmin paljon turvallisempaa robotin suorittamana.

Vierailija
185/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauheeta luettavaa oli kyllä se toimittajan kirjoitus. Ei kukaan vanhus ansaitse tuollaista loppua.

Mitä itse olen vastaavassa paikassa ollut töissä, niin näkemäni ja kokemani perusteella olen päätökseni tehnyt: jos ja kun itselläni koittaisi aika että joutuisin laitokseen, niin olen jo valmistautunut tulevaan, teen aivan itse itselleni eutanasian. Olen ihminen, en välttämätön paha, en vapaaehtoisesti suostu olemaan yhteiskunnan pohjasakkaa.

Niin, muuten ihan hyvä suunnitelma mutta välttämättä et enää kykene toimimaan haluamallasi tavalla siinä vaiheessa kun/jos sinulle tulee siirto laitokseen. Jopa yhtäkkine tapaturma vaikka kotona/missä vain saattaa saada aikaan sen ettet enää ole kykenevä joko toimimaan tai ajattelemaan itse aiheutettua eutanasiaa. Ei tarvii muuta kuin että pää kopsahtaa johonkin tai tulee vaikka yöllä aivoverenvuoto tms tms

Anteeksi unohtui, olen eri

Vierailija
186/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tätähän se on kun hallitus pudotti hoitajien / hoidettavien suhdeluvun 0,6:een. Kyllä täytyy olla aikamoisen uuno, jos ei ole tajunnut mitä se tarkoittaa käytännössä. Se tarkoittaa just tätä mitä lehtijuttu kuvaa. Onpas yllätys. Not. 

Jos osaavia ja päteviä hoitajia ei ole saatavilla niin se on ihan sama vaikka suhdeluku olisi 3,6. Niitä ei mistään saada vaadittua määrää. Sitten taas näitä kielipuolia ja/tai asennevammaisia ei tarvita ensimmäistäkään, koska niistä tulee vain lisäkuormitusta niille oikeasti osaaville ja päteville hoitajille joita heitäkin vielä onneksi on. Liikaa on kuitenkin alalle otettu näitä ihmisiä joiden ei pitäisi olla missään vastuussa kenenkään terveydestä eikä hengestä ja mikään ei korjaannu paremmaksi vaikka näitä olisi työvuorossa tuplamäärä nykyiseen verrattuna. 

Vierailija
187/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi minä olenkin päättänyt lopettaa itse itseni ennen tuota vaihetta. Minua kiusattiin elämäni alkuvaiheissa, mutta lopussa taatusti ei, ja sisukkuudesta se ei ainakaan jää kiinni. 

Nyt olen 60-vuotias. 

Vierailija
188/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikääntyneiden hoivan nykytaso on selvästikin kiinni enimmäkseen vain henkilökunnan asenteesta eli suurinta osaa heistä ei kiinnosta ja aivan sama, mä olen vaan töissä täällä. Nämä hoitajat on välinpitämättömiä ja ilmeisen väärällä alalla kun kokevat potilaat/asiakkaat pelkäksi haitaksi josta on riesaa. Ihan kuin eivät ymmärtäisi, että se on nimenomaan just se oma työ huolehtia potilaista/asiakkaista ja vaihtaa niitä vaippoja jne ja mennä katsomaan mikä hätänä (vaiko mikään) kun tulee turvarannekkeesta kutsu. Siitä se palkka maksetaan eikä persiillään istumisesta ja piittaamattomuudesta.

Tuollaista asenteesta pitäisi olla seurauksia hoitajalle ja nämä tuskin ymmärtää muuta kuin rahan puhetta eli palkasta pitäisi nipsaista pois joka kerta kun jättää vastaamatta turvarannekkeen kutsuun tai jättää vaipat vaihtamatta aikanaan. Kai noihin hoivakoteihin pitäisi saada valvontakamerat ja jokaiseen hoitajaan kiinni samanlainen kehokamera mitä esim poliiseilla on. Lisäksi sitä hoitajan aktiivisuutta pitäisi mitata sovelluksella ettei työaikaa istuttaisi taukohuoneessa somea selaamassa.

Omassa yksikössäni toistuva valituksen aihe on vaikeat asiakkaat, mutta siinä on sellane pieni ongelma, että vaikeutta ei ole havaittavissa kuin tiettyjen hoitajien kohdalla. Joskus tekisi mieli käskeä katsomaan ensin peiliin ja miettimään, mistäköhän mikäkin johtuu. 

Vierailija
189/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrä ei korvaa laatua tässäkään asiassa. Jos työvuorossa olisi hoitaja-kaksi enemmän niin silloin kahvihuoneessa olisi juoruamassa pari tyyppiä lisää ja ne vanhukset makaisi edelleen niissä paskavaipoissaan ja kutsuisi turhaan hoitajaa luokseen. Toki sekin on mahdollista, että nämä "lisäkädet" sitoisivat vanhuksen kuristumaan suihkutuoliin tai sammuttaisivat hengityskoneen joten ehkä se on kuitenkin vanhuksille turvallisempaa ettei sitä hoitajamitoitusta nostettu. Nyt on mahdollisuus pysyä hengissä kun vuorossa ei ole enempää näitä piittaamattomia tumpeloita.

Vierailija
190/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöpuhetta on  se, ettei eutanasiaa tarvita, koska on olemassa hyvä kipulääkitys. Kun sitä asiallista ja tarvittavaa kipulääkitystä ei anneta riittävästi kärsivälle ja kuolevalle.

Pitääkö ihminen siis tappaa, koska ei haluta antaa kipulääkettä? Voisiko tämä päteä kaikenikäisiin ja miksipä ei lemmikkieläimiin? Eläinlääkäri sain sanoisi, että kas, taitaa olla diabetes ja siitä johtuvia kipuja, laitetaan piikille.

Pappani 84v. ei saanut kipulääkettä haimasyövästä johtuvaan kipuun, koska kipu lääkkeestä olisi voinut tulla riippuvaiseksi. 

Kun elämää on edessä noin kuukausi syövän takia, on yksi hailee tuleeko lääkkeestä riippuvaiseksi tai ei. Toinen lääkäri ihmetteli miksi lääkitystä ei annettu ja myönsi sen. Teimme asiasta kantelun. 

Varsinkin monet tietyistä maista olevat ulkomaalaiset lääkärit suhtautuvat usein todella nihkeästi sellaisten lääkkeiden määräämiseen, mitkä voivat aiheuttaa riippuvuutta. Olen miettinyt ovatko syyt uskonnollisia, vai eivätkö he osaa käyttää omaa harkintaa, tulkitsevatko Valviran ohjeita väärin, vai ovatko jo kirjoittaneet niin paljon kyseisiä reseptejä yksityisesti huumaustarkoituksiin, että eivät voi sen takia kirjoittaa enää enempää asiallisiinkaan tarkoituksiin, jottei Valvira kiinnittäisi huomiota. Kyllä kuolevalle syöpäpotilaalle pitää antaa kipulääkettä. Hyvä kun teitte kantelun. 

Olen samaa mieltä siitä että kivut kuuluu hoitaa asianmukaisesti. Edelleen Suomessa syötetään vanhuksille ja muillekin liikaa lääkkeitä. Jos yhdestä lääkkeestä tulee sivuvaikutuksia niin ne "hoidetaan" toisella lääkkeellä. 

Vierailija
191/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaavia ja päteviä hoitajia ei ole saatavilla niin se on ihan sama vaikka suhdeluku olisi 3,6. Niitä ei mistään saada vaadittua määrää. Sitten taas näitä kielipuolia ja/tai asennevammaisia ei tarvita ensimmäistäkään, koska niistä tulee vain lisäkuormitusta niille oikeasti osaaville ja päteville hoitajille joita heitäkin vielä onneksi on. Liikaa on kuitenkin alalle otettu näitä ihmisiä joiden ei pitäisi olla missään vastuussa kenenkään terveydestä eikä hengestä ja mikään ei korjaannu paremmaksi vaikka näitä olisi työvuorossa tuplamäärä nykyiseen verrattuna. 

No niitä osaavia hoitajia ei ole sen takia, kun suhdeluku on niin matala, ettei inhimillinen hoitotyö ole mahdollista. Ihmiset äänestää jaloillaan, eivät suostu tekemään omatuntonsa vastaista työtä, sillä siinä hajoaa oma pää. Ja tämä taas aiheuttaa entistä enemmän hoitajapulaa. Eli kyllä se liian alhainen mitoitus on iso osa ongelmaa.  

Vierailija
192/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä annettiin nokkamukista juomaa nielemisvaikeuksista kärsivälle, vaikka nokkamuki lisää tukehtumisriskiä heillä. Eikä heillä ollut edes helposti saatavilla letkua, jolla keuhkoista saisi imettyä nesteen pois. Kyseistä laitetta säilytettiin lukkojen takana sairaanhoitajan huoneessa. Eivätkä sairaanhoitajat osallistuneet asukkaiden hoitoon.

Vierailija
193/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllättänyt mikään tuossa, mutta järkyttävä juttu. Sanoja ei edes ole oikein. Kuka jättäisi esim. hengenhätää kokevan vauvan huutamaan päivät pitkät yksin sänkyynsä? Niin että ainoa hoito on vaipan vaihto vasta kun tavaraa on jo sänky täynnä, muutama ruokintakerta ja liian harvat pesut. Ei se kuolevan, pelokkaan, sekavan ja kivuliaan vanhuksen makuuttaminen yksin huutamassa eroa tuosta mitenkään. Vauvan kaltoinkohtelu olisi rikos, vanhuksia taas saa laiminlyödä.

Tämä 😔 Eläimetkin menevät vanhusten edelle tässä maassa. Eläimiä suojelee eläinsuojelulaki. Mikä laki suojelisi Suomen vanhuksia jotka kituvat noissa paikoissa?

Vierailija
194/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta koska eutanasia ei ole Suomessa laillista.

Elvytyskiellot voi kyllä kirjata ylös mutta mitäpä sekään auttaa jos jonkun tapahtuman/tapaturman vuoksi ihminen vain menettää toimintakykynsä tai pää vain kopsahtaa johonkin ja menettää muistinsa. Koska noissa esimerkki tapauksissa ei ole kyse elvytksestä.  Muistin ja toimintakyvyn mettämisiin on rutkasti tapahtumia joissa ei ole kyse elvytksestä.

Vanhuksilla on niin hauraa luutkin että esim paineluelvytys saattaa katkoa kylkiluita ja rintalasta murtuu tms ja siitä tulee lisätuskaa vaikka sydän saataisiinkin joksikin aikaa elvytettyä. <---tuo on nyt ihan vain esimerkinomainen liittyen elvytksiin

Vierailija
195/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ne toimii.  Petterin äitikin sai hyvää hoitoa, oikein piti kehua.  Yksityistetään vaan kaikki palvelut niin hommat hoituu.

Tuossahan tuo ongelman ydin tuli hyvin esiin,henkilökuntamitoitus on kohdillaan,mutta se saikuttajasakki osaa sen,saikuttamisen.

Tämä!

Itse en ole ollut hoitoalalla töissä, mutta naisvaltaisella alalla kuitenkin. Ja tuo saikutusilmiö sielläkin! Kyllästyin niin totaalisesti saikuttajiin ja siihen, että käytännössä koko ajan jouduin tekemään enemmän kuin 1x työpanoksen, että ryhdyin yksinyrittäjäksi. Välillä teki tiukkaa saada edes aiempi kuukausipalkka kasaan, mutta se henkinen hyvinvointi ja vapaus, kun ei enää tarvinnut vetää näitä hyväksikäyttäviä kivirekiä perässään!

Naiset eivät ole joukkuepelaajia, vaan tarvitsisivat vahvaa johtajuutta, jotta hommat toimivat edes auttavasti.

Sellainen naisvihapläys tällä kertaa. Haista kuule paska!

Oho, oho, taisi osua ja upota!

Se EI ole naisvihaa, että tuo naisten harjoittamat epäkohdat esiin. Niistä kärsivät toiset naiset ja sitä kautta asiakkaatkin. 

Oletko itse kenties saikuttajia ja siksi laittoi kiukuttamaan asian esille nostaminen?

Minä olen sen verran näissä liemissä keitetty ja paljon nähnyt, joten minua et vaienna!

Ja samat sinulle; haista ruusuja ja pioneja - jotka lehmä eilen söi!

Vierailija
196/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Petterin pitää saada se tunnin juna 😊

Vierailija
197/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä muistisairaus aiheuttaa jatkuvaa huutamista ja avun tarvetta. Ei kenenkään hoitajan velvollisuus silloin ole 24h vahtia kyseisestä asiakasta... Sama käytäntö toimii sairaalassa ja on täysin normaalia, että sinne ei mennä jona huudon yhteydessä.

Jonkinlaista turvallisuutta he kaipaavat ja on vaan henkilökunnan työ auttaa. 

Vierailija
198/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta Petterin pitää saada se tunnin juna 😊

Mikä ihmeen jankutus sinulta.Mene pois. Tai puhu aiheesta. 

Ei junalla ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa. 

Vierailija
199/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vuosi sitten uutisoitiin kuinka vanhuksia lääkitään hiljaisemmiksi ja helppohoitoisenmiksi ;)

Vierailija
200/846 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vierailulla kerran. Hoitaja näppäilee vauva-palstaa mesmeroituneena. Joku huutaa jossain vaimeasti apuaaa apuaaaaaa apuaaaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän