IS toimittaja soluttautui palvelutaloon hoitajaksi – ja näki arjen, jossa kuoleva vanhus huusi yksin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011832206.html
Tällaistako on meidän vanhusten hoito? 1700€ kuukaudessa, tuohon hintaan saisi kaksion Kampista Helsingin ydinkeskustasta! Kunnon kusetusta taas. Joskus IS:kin tekee hyvää journalismia
-Vanhus istuu omassa kusessaan "joo ehtii illemmallakin vaihtaa vaipat"
- Turvarannekkeiden kutsuihin ei vastata, kun niin monia vääriä hälytyksiä tulee, niitä ei jakseta lukea
- Moni ei osaa edes vaihtaa turvarannekkeiden pattereita
- Väitetään että Suomi/Ruotsi onnistuu henkilökunnalta, mutta moni ei osaa kumpaakaan vaan taukotilassa keskustelut käydään englanniksi
- Ei ehditä kunnolla syöttää vanhuksia
- Hoitajat selaa somea työajalla 30-60 min kerrallaan taukotilassa, samalla kun kuoleva vanhus huutaa apua
- Kaatunut ja silmänsä loukannutta vanhusta nimitellään "pandaksi"
- Talosta ei löydy sydäniskuria ollenkaan. Perustelu: laki ei vaadi, eikä tarvita paitsi henkilökunnalle voisi joskus tarvita. Siitä huolimatta että kaikilla asukkaille ei ole elvytyskieltoa
- Kun hoitajilta kysytään missä on lähin sydäniskuri, antavat väärän tiedon että 450m päässä S-Marketissa (oikeasti on Salessa 350 m päässä eri suunnalla)
- Väitetään että ulkoilumahdollisuus, mutta todellisuudessa ei päästetä ulos talvella
- Mainoslause väittää "Virikkeinen ympäristö" mutta oikeasti vanhukset istuu yksin huoneissaan tai TV ääressä
Kommentit (846)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista journalismia tarvittaisiin lisää. Elämme ajassa, jossa itse kukin kertoo käytännössä itse kuulumisistaan. Ja silloin mennään tietenkin aina ja joka kerta posin kautta eli viesti on vääristynyt.
M Pyykkö vei meidät aikanaan Kustaan kartanooon jossa vuoteisiin sidotut vanhukset huusivat äitiä. Tauotta, äitii, äitii tulkaa auttamaan😨
Kuoleman lähestyessä ja muistisairailla noin yleensäkin sekoittuu aika, roolit ja henkilöt. Aika yleisesti siinä vaiheessa äiti on mielessä. Ollaan taas omassa lapsuudessa. Tämä voi kuulostaa dramaattiselta ulkopuolisesta, mutta on hyvin tavallista.
Ongelma on laajempi. Vanhuksia ei nähdä osana yhteiskuntaa - sairauksineen ja vajavaisuuksineen- Heidät on siivottu näihin laitoksiin pois silmistä ja samalla pois mielestä. Osa tässäkin keskustelussa haluaa vain eutanasialla ym. poistaa vanhukset. Ihmiset ovat niin vieraantuneita tästä elämän loppuvaiheesta. Sitä on pelottava kohdata, koska jos elää vanhaksi - se tulee omallekin kohdalle. Kulttuurimme ei myöskään arvosta vanhuksia - heidät nähdään vain kulueränä, taakkana. Nykyhallituksen toimien vuoksi - alalle on saatu aikaan kunnon kriisi. Hoitajia ei palkata, sijaisia ei saa ottaa. On vain ajan kysymys, kunnes ne vielä töissä olevat uupuvat lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyneiden hoivan nykytaso on selvästikin kiinni enimmäkseen vain henkilökunnan asenteesta eli suurinta osaa heistä ei kiinnosta ja aivan sama, mä olen vaan töissä täällä. Nämä hoitajat on välinpitämättömiä ja ilmeisen väärällä alalla kun kokevat potilaat/asiakkaat pelkäksi haitaksi josta on riesaa. Ihan kuin eivät ymmärtäisi, että se on nimenomaan just se oma työ huolehtia potilaista/asiakkaista ja vaihtaa niitä vaippoja jne ja mennä katsomaan mikä hätänä (vaiko mikään) kun tulee turvarannekkeesta kutsu. Siitä se palkka maksetaan eikä persiillään istumisesta ja piittaamattomuudesta.
Tuollaista asenteesta pitäisi olla seurauksia hoitajalle ja nämä tuskin ymmärtää muuta kuin rahan puhetta eli palkasta pitäisi nipsaista pois joka kerta kun jättää vastaamatta turvarannekkeen kutsuun tai jättää vaipat vaihtamatta aikanaan. Kai noihin hoivakoteihin pitäisi saada valvontakamerat ja jokaiseen hoitajaan kiinni samanlainen kehokamera mitä esim poliiseilla on. Lisäksi sitä hoitajan aktiivisuutta pitäisi mitata sovelluksella ettei työaikaa istuttaisi taukohuoneessa somea selaamassa.
Omassa yksikössäni toistuva valituksen aihe on vaikeat asiakkaat, mutta siinä on sellane pieni ongelma, että vaikeutta ei ole havaittavissa kuin tiettyjen hoitajien kohdalla. Joskus tekisi mieli käskeä katsomaan ensin peiliin ja miettimään, mistäköhän mikäkin johtuu.
Ikääntyneen läheisenä voin allekirjoittaa tämän. Tietyt hoitajat on aina naama nutturalla ja töykeitä kun jotain tarvitsee tehdä kun taas toiset on aina asiallisia ja mukavia vanhusta kohtaan. Ja se asenne on nimenomaan tuo, että miksi mun tarvitsee ja onks muka pakko ja vittumitäpaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheeta luettavaa oli kyllä se toimittajan kirjoitus. Ei kukaan vanhus ansaitse tuollaista loppua.
Siksi minä olenkin päättänyt lopettaa itse itseni ennen tuota vaihetta. Minua kiusattiin elämäni alkuvaiheissa, mutta lopussa taatusti ei, ja sisukkuudesta se ei ainakaan jää kiinni.
Nyt olen 60-vuotias.
Täysin samoin ajatuksin, kun vain tietäisi keinot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheeta luettavaa oli kyllä se toimittajan kirjoitus. Ei kukaan vanhus ansaitse tuollaista loppua.
Siksi minä olenkin päättänyt lopettaa itse itseni ennen tuota vaihetta. Minua kiusattiin elämäni alkuvaiheissa, mutta lopussa taatusti ei, ja sisukkuudesta se ei ainakaan jää kiinni.
Nyt olen 60-vuotias.
Täysin samoin ajatuksin, kun vain tietäisi keinot.
Tilaa itsemurhapillerit netistä kun vielä olet täysissä järjissä.
Vierailija kirjoitti:
Olin vierailulla kerran. Hoitaja näppäilee vauva-palstaa mesmeroituneena. Joku huutaa jossain vaimeasti apuaaa apuaaaaaa apuaaaa
Omalla työpaikallani oli tuollainen avunhuutaja. Hän huusi jatkuvasti, vaikka mitään hätää ei ollut.
Hoitajille ja muille asukkaille hänen huutonsa oli pelkkää taustamelua johon kaikki olivat tottuneet. Mutta vierailijoiden silmissä näytti varmasti pahalta, kun hoitajat eivät reagoineet mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Joku vuosi sitten uutisoitiin kuinka vanhuksia lääkitään hiljaisemmiksi ja helppohoitoisenmiksi ;)
Lääkitys on vielä toistaiseksi aika tietosuojan alaista dataa. Et siis voi tietää, onko hiljaiseksi lääkitseminen mahdollisesti kivunhoitoa. Kai sinäkin haluat kipulääkettä, jos kärsit kivuista. Myöskin voimakkaaseen ahdistukseen, joka varmasta vaivaa aika monia siinä tilanteessa, kun sinut on suljettu johonkin odottamaan omaa loppuasi muiden sekavien vanhusten joukkoon, on usein paikallaan antaa jotain troppia, joka hieman sumentaa olemista. Vai oletko sitä mieltä, että henkistäkin tuskaa pitää l nauttia pohjia myöden ilman mitään lievitystä? Vanhushan voi vaikka kehittää jonkin pahan riippuvuuden nåihin aineisiin? Sehän nyt vasta hirveää olisikin. Hyi!
Olisiko kännykkävapaa työpaikka jotenkin mahdollinen? Töihin tullessa kännyt menee firman kassakaappiin josta ne luovutetaan takaisin töistä lähtiessä. Miettikää minkälainen tuottavuusloikka tästä syntyisi millä tahansa naisvaltaisella sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyneiden hoivan nykytaso on selvästikin kiinni enimmäkseen vain henkilökunnan asenteesta eli suurinta osaa heistä ei kiinnosta ja aivan sama, mä olen vaan töissä täällä. Nämä hoitajat on välinpitämättömiä ja ilmeisen väärällä alalla kun kokevat potilaat/asiakkaat pelkäksi haitaksi josta on riesaa. Ihan kuin eivät ymmärtäisi, että se on nimenomaan just se oma työ huolehtia potilaista/asiakkaista ja vaihtaa niitä vaippoja jne ja mennä katsomaan mikä hätänä (vaiko mikään) kun tulee turvarannekkeesta kutsu. Siitä se palkka maksetaan eikä persiillään istumisesta ja piittaamattomuudesta.
Tuollaista asenteesta pitäisi olla seurauksia hoitajalle ja nämä tuskin ymmärtää muuta kuin rahan puhetta eli palkasta pitäisi nipsaista pois joka kerta kun jättää vastaamatta turvarannekkeen kutsuun tai jättää vaipat vaihtamatta aikanaan. Kai noihin hoivakoteihin pitäisi saada valvontakamerat ja jokaiseen hoitajaan kiinni samanlainen kehokamera mitä esim poliiseilla on. Lisäksi sitä hoitajan aktiivisuutta pitäisi mitata sovelluksella ettei työaikaa istuttaisi taukohuoneessa somea selaamassa.
Haluaisitko itse, että sinua suihkuttaisi, pukisi tai kuivittaisi hoitaja jolla on kamera vaatteissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse olen vastaavassa paikassa ollut töissä, niin näkemäni ja kokemani perusteella olen päätökseni tehnyt: jos ja kun itselläni koittaisi aika että joutuisin laitokseen, niin olen jo valmistautunut tulevaan, teen aivan itse itselleni eutanasian. Olen ihminen, en välttämätön paha, en vapaaehtoisesti suostu olemaan yhteiskunnan pohjasakkaa.
Niin, muuten ihan hyvä suunnitelma mutta välttämättä et enää kykene toimimaan haluamallasi tavalla siinä vaiheessa kun/jos sinulle tulee siirto laitokseen. Jopa yhtäkkine tapaturma vaikka kotona/missä vain saattaa saada aikaan sen ettet enää ole kykenevä joko toimimaan tai ajattelemaan itse aiheutettua eutanasiaa. Ei tarvii muuta kuin että pää kopsahtaa johonkin tai tulee vaikka yöllä aivoverenvuoto tms tms
Kannattaa lukea Edelleen Alice -teos, kirjailijaa en muista mutta kertoo koulutetusta naisesta joka sairastui muistisairauteen ja varasi pillerit itsensä lopettamiseen, mutta ei osannutkaan enää toimia kun olisi pitänyt. Ei ymmärtänyt omia ohjeitaan mitkä oli kirjannut ylös ja löytänyt niitä pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa ei sallita, jotta attendoilla riittää asiakkaita ja poliitikot saavat osinkonsa
Ei näillä uutisoinneilla pyritä siihen että hoitopaikat täyttyisi. Päinvastoin siihe että kukaa ei tarvitsisi ympärivuorokautista hoita eikä sellaiseen missään nimessä halua. Ei yhteiskunnan etu ole pitää yllä näitä paikkoja. Ei sinne haluta hoitajia eikä sinne haluta hoidettavia. Molemmat kustantaa liikaa yhteuskunnalle.
Suurin osa vierailuistani hoivakodissa, kun kävin äitiäni katsomassa, oli sellaisia, että en nähnyt yhtäkään hoitajaa. Istuin äidin kanssa oleskelu-/tv-aulassa. Muut asukkaat hoipertelivat käytävillä ja menivät toistensa huoneisiin penkomaan tavaroita. Mutta hoitajia ei näkynyt, he olivat tiiviisti kahvihuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kännykkävapaa työpaikka jotenkin mahdollinen? Töihin tullessa kännyt menee firman kassakaappiin josta ne luovutetaan takaisin töistä lähtiessä. Miettikää minkälainen tuottavuusloikka tästä syntyisi millä tahansa naisvaltaisella sektorilla.
Sopii mutta silloin luovutaan myös firman kännyköistä kun kukaanhan ei voi tietää onko puhelin oma vai työpuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tätähän se on kun hallitus pudotti hoitajien / hoidettavien suhdeluvun 0,6:een. Kyllä täytyy olla aikamoisen uuno, jos ei ole tajunnut mitä se tarkoittaa käytännössä. Se tarkoittaa just tätä mitä lehtijuttu kuvaa. Onpas yllätys. Not.
Määrä ei korvaa laatua tässäkään asiassa. Jos työvuorossa olisi hoitaja-kaksi enemmän niin silloin kahvihuoneessa olisi juoruamassa pari tyyppiä lisää ja ne vanhukset makaisi edelleen niissä paskavaipoissaan ja kutsuisi turhaan hoitajaa luokseen. Toki sekin on mahdollista, että nämä "lisäkädet" sitoisivat vanhuksen kuristumaan suihkutuoliin tai sammuttaisivat hengityskoneen joten ehkä se on kuitenkin vanhuksille turvallisempaa ettei sitä hoitajamitoitusta nostettu. Nyt on mahdollisuus pysyä hengissä kun vuorossa ei ole enempää näitä piittaamattomia tumpeloita.
Tuskinpa heitä pidetään hengityskoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Joku vuosi sitten uutisoitiin kuinka vanhuksia lääkitään hiljaisemmiksi ja helppohoitoisenmiksi ;)
Mikäli päädyn joskus tuollaiseen vanhusvankilaan niin toivottavasti sitten edes ne lääkkeet on priimaa että kestän sen helvetin ennen vapauttavaa kuolemaa
Suomessa on 22.6 hoitajaa per 1000 henkilöä, OECD-maista eniten (lähde: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/nurses-per-capita-by…).
Eikö tämä tilanne kerro osaamattomuudesta ja tehottomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 22.6 hoitajaa per 1000 henkilöä, OECD-maista eniten (lähde: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/nurses-per-capita-by…).
Kertoo, mutta halutaanko siitä edes tehokasta?
Itse tein omien vanhempieni kautta sellaisen havainnon. Ne vanhukset, joilla ei omaiset käyneet olivat heikomassa asemassa, kuin ne joilla joku piti heidän puoliaan. Onneksi vanhempani olivat lähellä hoidossa, joten pystyin käymään usein. Äitini kohdalla lähes päivittäin. Usein oli hoitajat taukotiloissa vain istuskelemassa.
Kun joutuu tekemään tuplavuoron niin pidän kaksi taukoa yhteen putkeen. Parempi pitää tauko silloin kun ei ole esim. ruokailut ja muut toimenpiteet menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo, mutta halutaanko siitä edes tehokasta?
Ei varmasti haluta. Suurin osa naisista työskentelee SOTE:ssa ja kas vain, suurin osa naisista äänestää vasemmistpuolueita. Vasemmisto rakastaa byrokratiaa ja tehottomuutta.
Eutanasiaa ei sallita, jotta attendoilla riittää asiakkaita ja poliitikot saavat osinkonsa