Miten voisi olla olematta kateellinen niille, jotka ovat saaneet paljon enemmän?
Ja itselle on kaikesta yrityksestä huolimatta jäänyt tyhjä arpa elämän jokaiselle osa-alueella.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämässä kukaan saa asioita arpapelillä. Ajattelussasi on iso outous. Ellet sitten vitsaile? Voiko joku todella ajatella, että uran ja opinnot on saatu arpomalla?
Eniten harmittaa se, että olen todella yrittänyt ihan kaikkeni. En siis ole odottanut kotona peukaloita pyöritellen, että kaikki toivomani asiat toteutuisi.
Suurin osa tuntemistani ihmisistä on saanut uran vähemmällä koulutuksella kuin minä.
Ap
Ehkä he ovat sitten tehneet muuten enemmän sen uran eteen. On harhaa, että pelkkä koulutus takaisi uran. Koulutusta voi kyllä hyödyntää siten, että verkostoituu kouluksen aikana, mikä auttaa uran rakentamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämässä kukaan saa asioita arpapelillä. Ajattelussasi on iso outous. Ellet sitten vitsaile? Voiko joku todella ajatella, että uran ja opinnot on saatu arpomalla?
Eniten harmittaa se, että olen todella yrittänyt ihan kaikkeni. En siis ole odottanut kotona peukaloita pyöritellen, että kaikki toivomani asiat toteutuisi.
Suurin osa tuntemistani ihmisistä on saanut uran vähemmällä koulutuksella kuin minä.
Ap
Ehkä he ovat sitten tehneet muuten enemmän sen uran eteen. On harhaa, että pelkkä koulutus takaisi uran. Koulutusta voi kyllä hyödyntää siten, että verkostoituu kouluksen aikana, mikä auttaa uran rakentamisessa.
Tämä verkostohömppä on suhteellisen uusi juttu suomalaisessa työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerro nyt mikä elämässäsi mättää? Mitä sinä olet opiskellut ja millaisen uran tahtoisit?
Itse en osaa olla toisille kateellinen. Sain nyt yli 40 -vuotiaana ensimmäisen vakituisen työpaikkani. Voitko uskoa miten älyttömästi olen tehnyt töitä sen eteen? Ensin peruskoulu, sitten lukio ja ylioppilaskirjoitukset. Yliopiston pääsykokeet. En päässyt ensimmäisellä kerralla sisään. Hakua uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Lopulta luin pääsykokeisiin puoli vuotta, 8 - 10 tuntia joka päivä. Sitten yliopisto-opinnot. Köyhä opiskelija, luentoja, harjoitteluja, lukemista ja kirjoittamista, tenttejä, tenttejä ja lopulta gradun kirjoittaminen. Siinä vaiheessa olin jo lopen kyllästynyt opiskelemaan. Pätkätöihin. Määräaikaista työtä toisen perään. Taas opintoihin hakeminen. En päässyt. Pisteiden haalimista lisäopintojen kautta. Uutta hakua. Lopulta pääsin opiskelemaan unelma-ammattiini. Mutta valmistumisen jälkeen työt pelkkää määrä-aikaista pätkää. Ja nyt vihdoin vakituinen työpaikka. Vuosien ja vuosien työn jälkeen.
Jos joku sanoo, että ihan onnenkantamoisella sain tuon työn niin, kyllä, varmasti onneakin tarvittiin, mutta myös vuosikymmenien pitkä ja määrätietoinen työ.
Luonnollisesti kadehdit minua. Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, hyvä perse, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Miesten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti kadehdit minua. Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, hyvä perse, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Miesten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Näin se vähän joka asiassa on.
Kyllähän se on totta, että esimerkiksi älykkyyden saa syntymälahjana. Kadehtija kuvittelee, että kaikki tipahtaa vain taivaasta muiden eteen. Jos se ei ole osoitus heikosta älykkyydestä, niin mikä sitten? Ja sille tuskin voi mitään, ettei älyä ole suotu, vaan täytyy jatkaa kateudessa kieriskelyä.
Olen saanut paljon, mutta en kaikkea. Joten tavoitteita on siis edelleen. En osaa olla kateellinen. Kamalaa olisi, jos tulisi katkeraksi. Se pilaa elämän. Pitää löytää omat vahvuudet ja hyväksyä, muilla on omat vahvuutensa. Tulen toimeen, maksan omat laskuni ja voin tehdä paljon kivoja asioita. Olen saanut matkustella ja tavannut erilaisia ihmisiä ja pääasiassa tulen ihmisten kanssa toimeen. Moniin asioihin voi itse vaikuttaa, kaikkeen ei. Yritän löytää ratkaisun kahteen asiaan tämän vuoden aikana, joten aikaa turhaan märehtimiseen ei ole.
No onhan se jos ite oon saanu pyytämättä panna sataa naista ja icell pera ei saa yhtään vaikka ulisee joka päivä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi haluatte painaa toista alas? Tätäkin ap:n ymmärrettävää viestiä on alapeukutettu.
On totta, että toiset ovat ikään kuin syntyneet onnellisten tähtien alla, kun taas joillekin elämän näyttäytyy erittäin epäoikeudenmukaisena ja aina jää Mustapekka käteen. En osaa vastata tähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on totta, että esimerkiksi älykkyyden saa syntymälahjana. Kadehtija kuvittelee, että kaikki tipahtaa vain taivaasta muiden eteen. Jos se ei ole osoitus heikosta älykkyydestä, niin mikä sitten? Ja sille tuskin voi mitään, ettei älyä ole suotu, vaan täytyy jatkaa kateudessa kieriskelyä.
Mutta voi ihminen pärjätä elämässä vähemmälläkin älyllä, jos osaa hyödyntää niitä avuja tehokkaasti, joita hänellä on. Esim. jostain voi tulla taitava talonrakentaja, huippumenestynyt autokorjaaja, loistava laulaja tai viulisti, kuuluisa tubettaja tai huippumalli. Ei kaikissa ammateissa tarvitse olla huippuälykkö, mutta toki se helpottaa elämää ja varsinkin menestymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi haluatte painaa toista alas? Tätäkin ap:n ymmärrettävää viestiä on alapeukutettu.
On totta, että toiset ovat ikään kuin syntyneet onnellisten tähtien alla, kun taas joillekin elämän näyttäytyy erittäin epäoikeudenmukaisena ja aina jää Mustapekka käteen. En osaa vastata tähän.
Ehkä ap voisi ottaa mallia niistä tuntemistaan menestyneistä ihmisistä, eikä vain kadehtia heitä. Voisi löytyä hyviä vinkkejä oman menestyksen rakentamiseen. Usein ne menestyneet ihmiset ovat kuitenkin ihan tavisperheistä ja tavallisia ihmisiä.
Tee käänteisharjoitus: joka kerta kun sinulle tulee kateuden tunne, niin käännä se niin, että alatkin iloita toisen puolesta siitä, että hänellä on noin hyvin tuo ja tuo asia (se ei onnitu heti. ehkä pitkänkin aikaa sinulle tulee kateuden peikko mieleen ja tunnet silti kateutta ja epäreiluutta ettei noin ole sinulla, mutta jatka harjoittelua itsepintaisesti). Jos suhteenne on tarpeeksi läheinen, niin kysy häneltä mitä muutoksia olet elämääsi tehyt, että sait tuon aj tuon. tai vaikka, etttä minkälaisia askeleita se vaati, että pääsit tuohon ja tuohon asemaan. Tai että miten paljon aikaa meni tuon muutoksen tekemiseen. Sitten olet vain hänen puolestaan iloinen. Jossain vaiheessa koet oivalluksen omaan elämääsi liittyen ja sitte alkaa lyyti kirjoittamaan siinä kyseisesssä asiassa elämässäi ja tiedät yhtäkkiä mitä kannattaa tehdä.
Toisen menestys ei ole itseltä pois ja vaikka toisen elämän näkisi menestyskulkuna, niin oikeasti ei voi tietää mitä kaikkia uhrauksia toinen on tehnyt sen eteen tai missä asioissa hän itse kipuilee elämässään. Nmä kannattaa muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain tähän toimivaa ratkaisua?
Ap
Mulla helpotti, kun tajusin, että kateus on tunne muiden joukossa eikä siitä tarvitse yrittää päästä eroon. Välillä tunnen kateutta, annan sen olla, ja niin se aina menee ohi. Ei siitä mitään haittaa ole, kunhan sitä ei pura muihin.
Vastaapa rehellisesti tähän: Tuottaako kadehtiminen sinulle jotain positiivista vai saako se olosi entistäkin huonommaksi? Kateuden kohteesi ei edes tiedä ajatuksistasi, mutta sinä voit entistäkin huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin saaneet? Olen tehnyt paljon töitä kaiken eteen, mitään en ole vain saanut.
Joku voi tehdä töitä saman määrän tai enemmänkin tavoitteen eteen ja silti saada mustapekan.
Ei elämä ole niin simppeliä, että aina kaikki olisi kiinni vain itsestä.
suomessa kymmeniä maatiloja myynnissä miksei ap osta jos niin kadehdittavaa hommaa on????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voi ihminen pärjätä elämässä vähemmälläkin älyllä, jos osaa hyödyntää niitä avuja tehokkaasti, joita hänellä on. Esim. jostain voi tulla taitava talonrakentaja, huippumenestynyt autokorjaaja, loistava laulaja tai viulisti, kuuluisa tubettaja tai huippumalli. Ei kaikissa ammateissa tarvitse olla huippuälykkö, mutta toki se helpottaa elämää ja varsinkin menestymistä.
Totta kai, suurin osa ihmisistä ei ole huippuälykkäitä, vaan ihan tavallisia. Mutta kaikilla ei ole edes sitä tavanomaista älykkyysosamäärää, vaan heikompi, jolloin on vaikeampi pärjätä. Kateudessa taitaa olla se ongelma, että tahtoo itselleen asioita, jotka eivät voi toteutua eli tavoitteet ovat epärealistisia. Huipentumana tietysti se ajatus, että muut ovat saaneet kaiken tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin saaneet? Olen tehnyt paljon töitä kaiken eteen, mitään en ole vain saanut.
Joku voi tehdä töitä saman määrän tai enemmänkin tavoitteen eteen ja silti saada mustapekan.
Ei elämä ole niin simppeliä, että aina kaikki olisi kiinni vain itsestä.
Nämä tykkäävät ajatella, että kaikki on heidän omaa ansiotaan vaikka monet asiat ovat lopulta pitkälti sattuman varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap painaa muita alas ja mitätöi heitä viestissään. Mulla oli ennen vastaavanlainen ystävä. Hänellä muka oli sopiva koulutus tehtäviin, joihin vaadittiin yliopistokoulutus ja muitakin pätevyyksiä, oli kummallista kuunnella sitä valitusta, miten muka nuo pätevät ihmiset eivät osaa mitään ja ovat päässeet ammattiin suhteilla. Totuus on se, että jos mihinkään työhön tai edes haastatteluun ei pääse, on puutteita pätevyydessä ja kokemuksessa. Muut ovat olleet niissä parempia. Kyse ei ole onnesta eikä tuurista tai suhteista. Jokainen aikuinen käsittää, että aloituksen väitteet ovat älyttömiä ja antavat ap:sta hölmön kuvan.
Sama. Olen kehittänyt oman kuplan, ja haistatan pitkät koko muulle yhteiskunnalle.
Kuplassani olen tyytyväinen. Koen olevani jopa etuoikeutettu, kun minut on vapautettu elatuksen murheista aikapäiviä sitten.
Kaikki aika on omaani.
-autistinainen