Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annoin miehelleni 28 vuotta, kolme lasta ja oman urani. Nyt hän osti tyttäreni ikäiselle naiselle auton meidän rahoilla

Vierailija
04.05.2026 |

Olen 52-vuotias nainen ja ollut naimisissa mieheni, 55, kanssa 28 vuotta. Meillä on kolme aikuista lasta, 26-, 24- ja 21-vuotiaat. Jäin pois opettajan työstä, kun esikoisemme syntyi, jotta mieheni pystyi panostamaan uraansa. Hän oli jatkuvasti työmatkoilla, teki pitkää päivää ja minä hoidin käytännössä kaiken.

Ruoat, siivoukset, lasten harrastukset, lääkärikäynnit, vanhempiemme auttamisen, joulut, syntymäpäivät, laskut, kodin pyörittämisen, kaiken suunnittelun ja muistamisen. Pidin kodin kunnossa, kasvatin lapsemme, olin hänen tukenaan kahden irtisanomisen ja yhden vakavan terveyshuolen aikana. Katsoin jopa vuosia sormien läpi hänen "pitkiä työpäiviään".

Kuukausi sitten hän istutti minut keittiön pöydän ääreen ja sanoi haluavansa avioeron. Hän on kuulemma rakastunut 28-vuotiaaseen thainaiseen, joka on samaa ikäluokkaa kuin omat lapsemme. Hänen mukaansa en ole enää se iloinen ja heittäytyvä nainen, jonka kanssa hän meni naimisiin. Hän sanoi myös, että nyt kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, hän saa viimein elää omaa elämäänsä.

Sitten selvisi, että hän on vienyt tätä naista "työmatkoille" meidän yhteisellä luottokortillamme. Hän oli jopa ostanut naiselle auton ja selittänyt sen jonkinlaisena työstä annettuna ylimääräisenä palkkiona.

Nyt hän haluaa myydä talon, jonka me rakensimme yhdessä ja jota minä olen käytännössä pitänyt pystyssä vuosikymmeniä, jotta voisi muuttaa Thaimaaseen. Hänen mielestään omaisuus pitää vain jakaa puoliksi, koska "hänhän ne rahat ansaitsi". Poikamme laittoi minulle viestin, että minun pitäisi antaa isän olla onnellinen, koska isä on kuulemma ollut vuosia onneton. Hän kirjoitti, että olin aina niin keskittynyt lapsiin. Tyttäremme ei suostu edes puhumaan minulle, koska hänen mielestään olen katkera ja mustasukkainen.

Olen 52. Minulla ei ole ammattia, johon voisin noin vain palata. Minulla on stressistä johtuvia terveysongelmia, mutta lääkärissä ne kuitataan lähinnä vaihdevuosioireiksi. Ja nyt minun pitäisi aloittaa alusta, ehkä puolella siitä, mitä meillä on, samaan aikaan kun hän rakentaa uutta elämää naisen kanssa, joka voisi iältään olla meidän lapsemme.

Ylireagoinko minä, kun olen aivan raivoissani enkä suostu leikkimään mitään sovinnollista eroa tämän jälkeen? Annat koko elämäsi miehelle ja perheelle, ja lopulta jäät itse tyhjän päälle.

Jos olet pitkässä liitossa, avaa oma pankkitili ja pidä tärkeät paperit tallessa jo tänään. Kunpa joku olisi sanonut tämän minulle ajoissa.

Kommentit (333)

Vierailija
121/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuopus on 21 v, niin miksi ihmeessä olet ollut viimeiset 15 vuotta kotona?

Vierailija
122/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanottuna mies mahdollisti sinun jättäytymisen pois työelämästä tekemällä enemmän töitä että sinä voi keskittyä siihen mitä itse halusit ja päätit eli lapsiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne oo miehes rahoja jos et oo tehny pätkääkään töitä

Jumankeuta. Miehellä menis sormi suuhun, jos joutuis tekemään kaiken sen, mitä kotiäidit tekevät. Äitien työ ei lopu klo 16, vaan jatkuu nukkumaan menoon asti, usein vielä sen jälkeenkin. Tulis miehelle äitiä ikävä!

Vierailija
124/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nainen hanki ylempää korkeakoulututkintoa jäädäkseen kokonaan pois työelämästä kolmen lapsen takia. Ei sellaista Suomessa tapahdu. Eli todellisuudessa opettaja voisi kyllä olla montakin vuotta yhteensä hoitovapailla, mutta palannut opettajan ammattiin jo vuosia sitten. Ja pärjäisi nyt erinomaisesti ilman tuon tason miestä. 

Itse asiassa eräs vanhoillislestadiolainen sukulaiseni teki juuri noin. Luki kasvatustieteiden maisteriksi ja synnytti sen jälkeen 15 lasta putkeen.

Joo, tottakai 15 lapsen kanssa jää työelämä. Kolmen ei. Siksi en tuota usko. 

Olen duunariperheestä. Vain isä kävi töissä ja äiti huolehti kodista ja neljästä lapsesta. Äiti joutui venyttämään penniä kaikessa, koska isä ei halunnut osallistua meidän "loisten" kuluihin ruokakuluja ja talon maksuja lukuunottamatta. Äiti maksoi salaa ruokarahoista. Eli on näitä!

Isäs kävi jakamassa duunariper settään ja sen jälkeen palas kotiin painamaan äitiäs ja teitä lapsia ja sen takia susta tuli vähän tommonen. 

Vierailija
125/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumankeuta. Miehellä menis sormi suuhun, jos joutuis tekemään kaiken sen, mitä kotiäidit tekevät. Äitien työ ei lopu klo 16, vaan jatkuu nukkumaan menoon asti, usein vielä sen jälkeenkin. Tulis miehelle äitiä ikävä!

Kunnon mies nus sii  vaimon, lapset ja äitinsä, joten älä sinä ak ka ala lässyttämään mitään siitä, että äideillä olis rankkaa.

Vierailija
126/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo sormi suussa vaikka yksin pyöritän kotia ja kasvatan lapsia.

Exällä varmaan sormi perseessä kun tekee instapyllistelyjä sinkkuna

Vierailija
127/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo sormi suussa vaikka yksin pyöritän kotia ja kasvatan lapsia.

Exällä varmaan sormi perseessä kun tekee instapyllistelyjä sinkkuna

Mulla on nyrkki sun per seessä ja sä nautit siitä. Klittas on puutarhavadelman kokoinen kun luet tätä. Joko räpläsit ittes maaliin?

Vierailija
128/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on varmaan jo huomannutkin, että juttu on Redditistä ihan vähän muutettuna. 

Vierailija
129/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte nähneet varmaan videoita suomalaisesta miehestä, joka asui pitkään thaimaassa sikäläisen naisen kanssa ja rakensi talon sinne ja elätti naisen sukua… nyt nainen halusi erota ja sulki talon portit, niin mies ei pääse enää maksamaansa kotiinsa. Suomalainen ei voi omistaa siellä taloa tai maata, niin eron myötä mies menetti omaisuutensa… leppoisasti vain juttelee facessa tms näitä juttujaan. Ehkä mies sai naista rahan edestä?

Thaikkujen kans kannattaa olla varovainen, etenkin jos muuttaa sinne. Pääsee pian elättämään koko suvun.

Siinä ap:n ukko panostaa rahansa thaikkuun ja lapset jäävät perinnöttä?

Ap. Ymmärrän tunteesi, mutta nyt nokka kohti uusia seikkailuja.

Vierailija
130/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nainen hanki ylempää korkeakoulututkintoa jäädäkseen kokonaan pois työelämästä kolmen lapsen takia. Ei sellaista Suomessa tapahdu. Eli todellisuudessa opettaja voisi kyllä olla montakin vuotta yhteensä hoitovapailla, mutta palannut opettajan ammattiin jo vuosia sitten. Ja pärjäisi nyt erinomaisesti ilman tuon tason miestä. 

Itse asiassa eräs vanhoillislestadiolainen sukulaiseni teki juuri noin. Luki kasvatustieteiden maisteriksi ja synnytti sen jälkeen 15 lasta putkeen.

Joo, tottakai 15 lapsen kanssa jää työelämä. Kolmen ei. Siksi en tuota usko. 

Kyllä täällä on lestadiolaisia paljon hoitoalalla, käyvät välillä synnyttämässä ja kohta taas töissä. Niin on aina ollut, ei lestadiolaiset kotiin jää 

Vierailija
131/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tilanne. Olen suunnilleen saman ikäinen kuin ap, en ollut minäkään valmistautunut eroon millään tavalla.  Ainut ero että minun lapset omivat nuorempia erotessamme. Jouduin vuokralle asumaan pieneen kaksioon lasteni kanssa. Olin juuri silloin työtön. Kaikki mitä erosta sain hupenivat käytännössä elämiseen. Nyt loppuelämä todennäköisesti köyhänä. Terveyskin mennyt eron myötä. Omaa tyhmyyttä että en varautunut, en vain koskaan olisi uskonut hänestä että lähtee. 
Aika korkealta tipuin nyt sitten kurjuuteen.

Onko sun lapsetkin joutuneet kurjuuteen? Työttömiksi?

Jos ovat hankkineet kunnollisen koulutuksen ja mahdollisesti myös ammatin, en sanoisi, että he elävät kurjuudessa.

Vierailija
132/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluun osallistuu joku sairas, jolla ei ole mitään asiaan liittyvää sanottavaa. Varmaan tumputtaa parhaillaan naama punaisena. Harmi että yksinäisyys menee noin pitkälle. 

Vierailija
133/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauan mies sinunkin on panostanut, ootko laskenut paljonko sunkin kuluja on maksanut

Vierailija
134/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo joka sisältää kaikki mahdolliset kliseet 🤭

0/5 

Vierailija
135/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraaliton mies. Saat täyden sympatiani. Naisten kannattaa varoa tasokkaita miehiä, koska näin voi käydä. Maallistuneessa maailmassa ei ole moraalia, joten avioliitto on rapautunut. 

Vierailija
136/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tilanne. Olen suunnilleen saman ikäinen kuin ap, en ollut minäkään valmistautunut eroon millään tavalla.  Ainut ero että minun lapset omivat nuorempia erotessamme. Jouduin vuokralle asumaan pieneen kaksioon lasteni kanssa. Olin juuri silloin työtön. Kaikki mitä erosta sain hupenivat käytännössä elämiseen. Nyt loppuelämä todennäköisesti köyhänä. Terveyskin mennyt eron myötä. Omaa tyhmyyttä että en varautunut, en vain koskaan olisi uskonut hänestä että lähtee. 
Aika korkealta tipuin nyt sitten kurjuuteen.

Onko sun lapsetkin joutuneet kurjuuteen? Työttömiksi?

Jos ovat hankkineet kunnollisen koulutuksen ja mahdollisesti myös ammatin, en sanoisi, että he elävät kurjuudessa.

Niistä lapsista tuli samanlaisia h uor ia kuin äitinsäkin. 

PersuPojalla on paha mieli kun ei saa pimppaa 😭

Vierailija
137/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vaadit vähintään puolet. Lapsesi ovat ajattelemattomia, varmaan mies pedannut asian heille. Minä kävisin sabotoimassa sen naikkoselle ostetun auton 

Vierailija
138/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinan opetus: älä tee lapsia horopetterimiehille. Kannattaa harkita lapsentekoa ylipäänsä miehen kanssa. Tee omat rahat, lopeta miesten romantisointi ja naiivius/ylikiltteys. Koira on parempi ratkaisu kuin lapset. Anna hyvyytesi yhteiskunnalliselle asialle tai työlle, älä koskaan omistaudu miehelle. 

Vierailija
139/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5/0

0/5

Trollilta kuulostaa.

Vierailija
140/333 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset