Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ei-kauhuaiheinen ohjelma tai elokuva järkytti teitä lapsena?

Vierailija
04.05.2026 |

Itseäni järkytti mustavalkoinen elokuva Pikku-Heidistä.  Siinä Rottenmeier yritti myydä Heidin katunaiselle mutta Alppivaari pieksi kummankin naisen, otti Heidin ja ajoi varastetulla hevosvaljakolla karkuun. En uskaltanut katsoa loppuun kun tiesin että vaari jää kiinni ja huonosti käy. 

Kommentit (675)

Vierailija
341/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bambi

Vierailija
342/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bambi

Voi kyllä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kaikki elokuvat, joissa on kohtauksia, joissa joku hahmo kuolee hukkumalla suohon. Erityisen kamala esimerkki oli Päättymätön tarina-elokuvan Artax-hevosen kohtalo, mutta painajaismateriaalia riitti myös mm. Johnny Weissmullerin ja Lex Barkerin aikaisissa Tarzan-elokuvissa. En edelleenkään kykene katsomaan mitään tiedossa olevia nimikkeitä joissa tiedän näitä esiintyvän.

Vierailija
344/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkitiikeri Luukas. Tämä ällöttää vieläkin, nuo yököttävät lintuoliot :D 

Kiitti. Olen viimeiset 40 vuotta etsinyt ja miettinyt mikä tämä ohjelma on nimeltään. 

Ollos hyvä vaan :D Tuo animaatio on vieläkin mielessä vaikka olen jo aikuinen. Se musiikki, ne hahmot(eritoten lintuolennot) ja miten ne liikkuvat. Ennen tehtiin todella outoja lasten sarjoja. 

Vierailija
345/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäsin myös synnyttämistä. Mutta olen siitä huolimatta synnyttänyt kaksi vauvaa. Synnytykset menivät hyvin, vaikkakin otin kaikki tarjotut kivunlievitykset vastaan. Synnyttävän naisen huuto ei ole välttämättä  tuskanhuutoa vaan enemmänkin alkukantaisia 'voimahuutoa', mikä auttaa supistusten kanssa kun vauva pitää saada ulos.  Toki on myös vaikeita synnytyksiä. Mutta sitä varten meillä on nykylääketiede.

Öhh kiitos tiedosta. Väärään ketjuun tuli tämäkin ällöttävä kertomus.

Vierailija
346/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rölli

Vierailija
347/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

M A Numminen mustissaan ajelemassa mopolla tms

Vierailija
348/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Pohjantähden alla, teloituskohtaus. Vanhemmat katsoivat tätä elokuvaa ja menin paikalle todella huonoon aikaan. Loppuilta ja yö meni itkiessä pelosta ja kauhusta.

Minua hämmensi tässä kohtauksessa teloitettavien täydellinen alistuminen. Perus Suomi lammasmeininkiä. Kun tuossa tilanteessa olisi nimenomaan pitänyt hyökätä vartijoiden kimppuun, yrittää riistää heiltä kiväärit ja viimeiseen saakka yrittää ampua tiensä pakoon täysin väärältä ja pahalta vihollisen tuomiolta.

Vierailija
349/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Pohjantähden alla, teloituskohtaus. Vanhemmat katsoivat tätä elokuvaa ja menin paikalle todella huonoon aikaan. Loppuilta ja yö meni itkiessä pelosta ja kauhusta.

Minua hämmensi tässä kohtauksessa teloitettavien täydellinen alistuminen. Perus Suomi lammasmeininkiä. Kun tuossa tilanteessa olisi nimenomaan pitänyt hyökätä vartijoiden kimppuun, yrittää riistää heiltä kiväärit ja viimeiseen saakka yrittää ampua tiensä pakoon täysin väärältä ja pahalta vihollisen tuomiolta.

Täysin paha ja väärä tuomio??

Vierailija
350/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pim Mustakorva. Oon ollut tosi pieni enkä muista siitä oikein mitään paitsi sen etten edes +40 vuotta myöhemminkään halua sitä nähdä. 

Minä muistan myös että ala-asteella koulussa kasarilla se katsottiin. En muista minkä oppi aineen yhteydessä se katsottiin, että mikä opettaja sen järkkäsi. On tullut jälkeenpäin mieleen että oliko sen järkännyt ope joku puna värin ystävä...

Itse leffasta oma ja kavereiden mielipide oli että se vaikutti about 4 tuntia pitkältä ja siinä oli ehkä muutama naseva tai hauska kohta. Muutoin se oli niin maan perusteellisen pitkäveteinen ja kyllästyttävä ja eikö se koira kuollut lopuksi? Eli venäläisen masentavaan tyyliin kaikki meni päin pee tä. 

Siitä sain vaikutelman että venäläinen/N-liittolainen kulttuuri, leffat, tms on haudanvakavaa, nälkävuoden pituista jankkausta joka päättyy murheeseen.

Hyi, ei saa moittia Venäläistä kulttuuria.

Vierailija
351/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Bambin äidin menetys oli kauheaa. Samoin lumikuningatar, ahdistava. 

Vierailija
352/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksikäsi-Edward

Vierailija
353/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki missä lapsi otettiin pois vanhemmiltaan esim. Chaplinin poika. Aikuisena toki ymmärrän että on paljon kaikenmaailman Karfeja mutta silloin tuollainen pelotti että viedäänköhän minutkin johonkin? 

Mikä juttu tuo oli? Tarkoitatko kuuluisaa näyttelijää vai onko monia tunnettuja Chaplineja?

Vierailija
354/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The Piano (elokuva). Olin aika pieni, kun katsoin sen ja se jäi vuosikausiksi kaivelemaan mieltä. 

Myös LotR-leffat tuli katsottua liian nuorena ilmeisesti, koska pelkäsin örkkejä pitkään ne nähtyäni. 

Sormien katkaisu järkyttää aikuistakin.

Kyllä. Kammottava kohtaus. Samoin se, jossa nainen on pidonnut veteen ja pianossa oleva naru tarttuu naisen jalkaan. Vaioliko se vain naisen kuvitelmaa?

Vierailija
355/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin paha ja väärä tuomio??

Niin. Kun pahat valkoiset summittaisesti teloittivat hyviä ja oikeudenmukaisia, tavallisen työläisen asemaa parantamaan pyrkineitä punaisia.

Vierailija
356/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni Leijonamieli tv-sarja. Ja toinen mikä ahdisti pienenä oli Den vita stenen (en tiedä onko näytetty suomessa). Mutta ykkönen on Eläinten vallankumous. Tiedoksi vanhemmille, se ei ole lapsille tarkoitettu piirretty.

Vierailija
357/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla se joku lastenohjelma pikkukakkosessa (?) jossa oli krokotiilihahmo. Samoihin aikoihin TV:ssä tullut Kapteeni Nemo -TV-sarja.

Ainakin Myyrä-kirjoissa oli kuva, jossa on uimaranta ja krokotiili ja rannalla on joitakin ihmisille kuuluvia tavaroita kuten aurinkolasit ja hellehattu. Lastani pelotti se kuva. Ehkä sama  kuva on ollut piiretyissä Myyrä-filmeissä.

Vierailija
358/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki missä lapsi otettiin pois vanhemmiltaan esim. Chaplinin poika. Aikuisena toki ymmärrän että on paljon kaikenmaailman Karfeja mutta silloin tuollainen pelotti että viedäänköhän minutkin johonkin? 

Mikä juttu tuo oli? Tarkoitatko kuuluisaa näyttelijää vai onko monia tunnettuja Chaplineja?

Hän tarkoitti Keijo Kalevi Chaplinia, kuuluisaa sukkahousutehtailijaa Ypäjältä.

Vierailija
359/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle Hermanni lentävine kepakkoineen

Vierailija
360/675 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luontodokumentit.

Mikä luontodokumenteissä järkytti? Ihminen joka koettaa kontrolloida kaikkea näkee että luonto on vaan selviytymistä 90%? 

Lapset kokevat elokuvat ja jopa lastenohjelmat eri tavalla kuin aikuinen. Sitä oli kerran joku kysely. Monet kertoivat aikuisena, että olivat pienenä pelänneet TV:n sinänsä kesyjä lastenohjelmia. Itse muistan nauraneeni ääneen, kun eräässä animaatiossa kaksi nukkehahmoa liimasi rikkimenneen äänilevyn yhteen. Kun levy pantiin pyörimään, musiikki oli ihan hassua. Jokaisesta laulusta kuului vain lyhyt pätkä ja heti perään kuului toista laulua ja taas jotain muuta. Lapsia ei naurattanut ollenkaan vaan he olivat pahoillaan, kun hahmoille kävi hullusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi