Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa pariskuntia, joilla nainen ei ole talousasioiden, vakuutusten ja laskujen hoitaja?

Vierailija
04.05.2026 |

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se vakuutuksien ottaminen ole sen asia, joka asiat omistaa. Minä omistan auton ja asunnon niin luonnollisesti hoidan näiden vakuutukset kanssa. Molemmat hoitaa sitten omat yksityiset vakuutuksensa, jos tuntee, että sellaisille on tarvetta.

??

Meillä auto ja vakuutus on miehen nimissä mutta molempien käytössä (minä käytän 80%). Henkivakuutukset on ns parivakuutus, kotivakuutuksen yhteydessä molempien matkavakuutukset ja mun terveysvakuutus. Kodit ovat on yhteiset joten vakuutukset myös vaikka laskut tulee minun nimelläni.

Ei todellakaan aleta splittaamaan mikä on kenenkin osuus vaan maksetaan yhteiseltä tililtä. 

Vierailija
122/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin, että minä (vaimo) hoidan päivittäistavaraostokset, ruoat yms ja mies hoitaa kaikki kiinteät laskut, vesi, sähkö, vakuutukset... 

Omat tilit kummallakin. Ei olla kauhean tarkkaan laskettu että meneekö tasan vai ei.

Meillä vastuunjako on toisinpäin kuin teillä mutta hyvin se toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se nyt ihan tyhmää joka kuu tehdä vaikka se ei aikaa veisikään juuri yhtään. Näethän sä paljonko sulla on rahaa sijoittaa vaikka se raha lähtisi automaattisestikin. 

Umh...

Jos olen tehnyt rahastosijoitussopimukset vaikka 500e/kk niin tililtä lähtee 500e/kk automaattisesti. Tätähän tarkoitat.

Jos tilillä onkin rahaa vain 400e joudut venkslaamaan sen summan joka tapauksessa, eikö??

Vierailija
124/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin paljon on sellaisia, joissa mies hoitaa kaikki pankki, vakuutus, yms. Asiat. Paljon myös sellaisia, joissa nainen hoitaa kaiken. Enemmistö taitaa etenkin nuoremmissa, -50v, pariskunnissa olla sellaisia, että molemmat hoitaa omat asiansa ja yhteiset hoitaa se joka ehtii. Vanhemmilla tuo että jompi kumpi hoitaa asiat, taitaa olla yleisempi. Ja johtaa sitten ongelmiin kun asiat hoitanut sairastuu tai kuolee.

Vierailija
125/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole vaimolle annettu koskaan taloudellista vastuuta, se olisi pari kuukautta ja rahat loppu.

Millä perusteella valitsit vaimosi? Että on isot tissit??

No sitä saa mitä tilaa. 

Luulen, että harvassa perheessä vain toinen hoitaa raha-asioita. Kyllä jokaisen aikuisen  kuuluu osata niitä hoitaa. 

Isot tissit nyt tuskin tekevät kenestäkään taloudellisesti osaamatonta, saati tyhmää. Typerä stereotypia, jota ei pitäisi enää viljellä.

Vierailija
126/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma talous pitää olla jokaisen hallussa! Sitten kun se toinen "hoitaa" kaikki laskut ja lainat ja sinun nimi on niissä laskuissa ja pelaakin joka sentin, niin sinäkin olet ulosotossa alta aika yksikön jos et tiedä missä mennään. 

Jokaisen aikuisen ja oikeustoimivaltaisen henkilön on osattava talouden perusasiat ja tiedettävä mitä maksuja on ja mistä niitä maksetaan ja onko ne oikeasti maksettu!!!

Myöskään mitään yhteisiä laskuja ei oteta, vaan ne on tultava yhden nimellä ja se jonka nimellä ne on myös maksaa ne. Talous sovitellaan sitten muulla tavalla, yhteisellä tilillä jne. mistä ne rahat otetaan.

Naiset!!!

Näin vain, jos toiseen ei ole luottamista. Minulla ei esimerkiksi ole mitään hätää vaikka mieheni hoitaa meillä kaikki minunkin nimissäni olevat vakuutusmaksujen suoraveloitukset ja silloin kun vielä oli lainaa, sen että lainanhoitotilille molemmilta laitettiin rahaa jne. Minä hoidan yritykseni laskut ja rahaliikenteen, yhteisen talouden asiat mielelläni annan mieheni hoidettavaksi, koska ei siihen kahta tarvita. 

Tämä! Miksi tehdä asiat vaikeiksi kun yksi henkilö suoriutuu asiasta. 

Tässä on se riski, että se toinen tipahtaa kelkasta, eikä osaa eikä uskalla mitään kun asiat hoitanut puoliso ei enää olekaan niitä hoitamassa. Näen näitä ihmisiä työssäni usein.

Vierailija
127/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan pitää omat raha-asiat omissa hyppysissä eikä minulla ole tilannetta, että en tietäisi tilieni saldoja päivittäin. Maksan yhteiset laskut ja tiedän, mitä on tulossa milloinkin. Mies hoitaa omat laskunsa, mutta mieluusti jättäisi nekin minun maksettaviksi, mutta siihen en ole suostunut. Mieshän olisi ihan pulassa, jos en itse kykenisi laskuja hoitamaan.

Vierailija
128/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan kaikki asumisen kulut, vaimo maksaa lähinnä puhelinlaskunsa. Loput meneekin sitten miten sattuu niin että viikkoa (joskus jopa kahta) ennen palkkapäivää kysellään lounasrahaa ja jääkaappiinkin pitäisi jotain saada. Noo annanhan minä. Lapsilisätkin hänellä menee, minä laittelen vastaavia summia sitten lasten ja omiin rahastoihin, vaimo ei tiedä siitä mitään. Voi tulla yllätyksenä jos joskus joudutaan ositusta tekemään, toki hänelle siinä kohtaan varmastikkin mieluinen. Metsäkiinteistöjen omistamista vaikeampi salailla eli niistä hän tietää.

Vierailija
129/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mies hoitaa kaikki tylsät rutiinit. Minä osallistun kun pitää tehdä jotain muutoksia tai päättää onko se x vai y tai ostetaan jotain kallista. 

Vierailija
130/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan kaikki asumisen kulut, vaimo maksaa lähinnä puhelinlaskunsa. Loput meneekin sitten miten sattuu niin että viikkoa (joskus jopa kahta) ennen palkkapäivää kysellään lounasrahaa ja jääkaappiinkin pitäisi jotain saada. Noo annanhan minä. Lapsilisätkin hänellä menee, minä laittelen vastaavia summia sitten lasten ja omiin rahastoihin, vaimo ei tiedä siitä mitään. Voi tulla yllätyksenä jos joskus joudutaan ositusta tekemään, toki hänelle siinä kohtaan varmastikkin mieluinen. Metsäkiinteistöjen omistamista vaikeampi salailla eli niistä hän tietää.

Miksi salailet lasten rahastoja? Sieltä on laitonta ottaa omaan käyttöön rahaa eli turhaan salailet.

Vierailija
131/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan kaikki pankkiasiat ja verkkomaksut. Toisaalta maksan minun eläkkeestä vuokran ja vaimon eläkkeestä auton leasingmaksun. Viikon marketostokset menee minun pankkikortilla mutta pienet maksut kuten kotivakuutus, sähkö, jne menee vaimon tililtä. Kaikki rahat ovat yhteiset. Ei ole ongelmia näissä asioissa.

Vierailija
132/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit mutta käytännössä yhteiset rahat. Isommat ostokset ym päätetään aina yhdessä. Mies hoitaa arjen laskut. Olemme molemmat järkeviä talousihmisiä. 

Vierailija
133/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietysti olla, mutta meillä minä olen aina hoitanut kaikki maksut ja laskut, velkajärjestely-asiat, sähkönkilpailutus, vakuutusten kilpailutus jne. Mies ei voi sietää lippuja ja lappuja...

Nim. ent. pankkivirkailija

Vierailija
134/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan se nyt ihan tyhmää joka kuu tehdä vaikka se ei aikaa veisikään juuri yhtään. Näethän sä paljonko sulla on rahaa sijoittaa vaikka se raha lähtisi automaattisestikin. 

Umh...

Jos olen tehnyt rahastosijoitussopimukset vaikka 500e/kk niin tililtä lähtee 500e/kk automaattisesti. Tätähän tarkoitat.

Jos tilillä onkin rahaa vain 400e joudut venkslaamaan sen summan joka tapauksessa, eikö??

En puhunut nyt sijoituksista vaan niistä muista maksuista. Sijoituksesi voit edelleen hoitaa manuaalisesti, jos summat ja tilin saldo vaihtelee noin paljon. 

Vierailija
135/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puolisoni hoitaa kaikki talousasiat, kuten laskujen maksut, vakuutukset jne., koska hänellä on paljon suuremmat tulot kuin minulla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että minä en tietäisi meidän talousasioista mitään. Tiedän tasan tarkkaan kaiken, ja puolisoni kysyy mielipidettäni raha-asioista ja niistä keskustellaan. Molemmilla on omat pankkitunnukset yhteisiin tileihin. 

Vierailija
136/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma talous pitää olla jokaisen hallussa! Sitten kun se toinen "hoitaa" kaikki laskut ja lainat ja sinun nimi on niissä laskuissa ja pelaakin joka sentin, niin sinäkin olet ulosotossa alta aika yksikön jos et tiedä missä mennään. 

Jokaisen aikuisen ja oikeustoimivaltaisen henkilön on osattava talouden perusasiat ja tiedettävä mitä maksuja on ja mistä niitä maksetaan ja onko ne oikeasti maksettu!!!

Myöskään mitään yhteisiä laskuja ei oteta, vaan ne on tultava yhden nimellä ja se jonka nimellä ne on myös maksaa ne. Talous sovitellaan sitten muulla tavalla, yhteisellä tilillä jne. mistä ne rahat otetaan.

Naiset!!!

Näin vain, jos toiseen ei ole luottamista. Minulla ei esimerkiksi ole mitään hätää vaikka mieheni hoitaa meillä kaikki minunkin nimissäni olevat vakuutusmaksujen suoraveloitukset ja silloin kun vielä oli lainaa, sen että lainanhoitotilille molemmilta laitettiin rahaa jne. Minä hoidan yritykseni laskut ja rahaliikenteen, yhteisen talouden asiat mielelläni annan mieheni hoidettavaksi, koska ei siihen kahta tarvita. 

Tämä! Miksi tehdä asiat vaikeiksi kun yksi henkilö suoriutuu asiasta. 

Tässä on se riski, että se toinen tipahtaa kelkasta, eikä osaa eikä uskalla mitään kun asiat hoitanut puoliso ei enää olekaan niitä hoitamassa. Näen näitä ihmisiä työssäni usein.

No silloin ei ole kyse enää vain arjen järjestelyistä. 

Vierailija
137/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tietysti olla, mutta meillä minä olen aina hoitanut kaikki maksut ja laskut, velkajärjestely-asiat, sähkönkilpailutus, vakuutusten kilpailutus jne. Mies ei voi sietää lippuja ja lappuja...

Nim. ent. pankkivirkailija

Sama täällä, olen hoitanut kaiken ensimmäisen asunnon ostosta lähtien, silloin sain pankkilaisena edullisen lainan. Näin on menty yli 40 vuotta. Kaikki tulot on aina tulleet samalle tilille, josta on maksettu kaikki menot ja lisäksi sijoitettu joka kuukausi sama summa kummallekin. On aloitettu tyhjästä, nyt on velattoman kodin lisäksi mökki, metsää, muutama sijoitusasunto, joissa lapset asuivat opiskeluajan ja heille on myös annettu käsirahat omiin asuntoihinsa. On ollut helppoa, kun ei ole tarvinnut miettiä, kuka maksaa mitäkin.

Vierailija
138/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Me siirryttiin vuosi sitten samaan, kun en jaksanut enää huolehtia miehen raha-asioita. Vuoden jälkeen mies on edelleen pa, minä oon aloittanut sijoittamisen ja kaikki sijoitukset plussalla.

Vierailija
139/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa tietämissäni perheissä raha-asiat hoidetaan yhdessä tai mies hoitaa. Ei ole koskaan tullut vastaan perhettä, jossa nainen huseeraisi yksinään. 

Vierailija
140/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On.

Isäni ja Äitini. Isä hoiti jopa ruokaostokset koska hänellä oli auto, Äidillä ei. Äiti haki kaupasta vain jonku tarjouskahvin tai makkarapaketin yms. Kun Isä menehtyi niin Äiti ei osannut edes pulloja palauttaa. No, nyt osaa ja hoitelee yksin kaikki asiat, hienoo.

Meilläkin mies hoitaa ruokaostokset ja muutkin kauppa-asiat, ja ihan säikähdin, kun juuri hoksasin, että en ole käynyt missään kaupassa seitsemään kuukauteen. En ole käyttänyt rahaa, enkä kortteja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä