Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa pariskuntia, joilla nainen ei ole talousasioiden, vakuutusten ja laskujen hoitaja?

Vierailija
04.05.2026 |

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat hoitaa omansa.

Vierailija
62/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole vaimolle annettu koskaan taloudellista vastuuta, se olisi pari kuukautta ja rahat loppu.

Mikä käy tuollaisessa naisessa viehättää?

mikä naisissa nyt yleensä viehättää?

vinkki: äly ja rahankäyttötaito se ei ole.

Tyhmä ja velkainen se vasta namia onkin. Jee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja mitähän tämä naisen laskujen hoito pitää sisällään?

skannataan kännykällä viivakoodi laskusta tai painetaan hyväksy nappia e-laskuun ja lasku maksetaan "yhteiseltä" tililtä, johon rahat tulee miehen raataman työn palkasta

Suosittelen, että jos joku homma tuntuu naurettavan helpolta, sen hoitaa itse. Onko vaikka perheen pyykki- ja ruokahuolto myös vain napin painamista, mutta jotenkin sen toisen aikuisen pitäisi jaksaa hoitaa se? Hoida sinä ne napin painallukset ja puolisosi voi vaikka kahdesti vuodessa vaihtaa renkaat.

meillä on pyykkikone. pyykinpesu todellakin on vain napin painamista

No ei ole rakettitiedettä, mutta ei se nyt ihan "napin painalluksella" mene. Vaikka meilläkin on neljä koria pyykkikaapeissa, niin silti jää lajiteltavaa. Käytännössä kaikki lasten vaatteet on myös käytävä läpi: taskut, vetoketjut kiinni, vaatteiden ympäri kääntäminen jos on painatuksia, vetoketkuja, neppareita. Tahrojen esikäsittely. Kuivumaan ripustaminen, viikkaus jokaisen omaan pinoon, sukkaparien etsiminen. Vaatepinojen lajittelu jokaisen omaan hyllyyn, pyyhkeiden ja petivaatteiden lajittelua omiin pinoihinsa. Ja meillä kyllä kaikki osallistuu, ja vaikka en itse koskisi yhteen ainoaan vaatekappaleeseen vaatii se sen organisoinnin, että sinne koneeseen menee säännöllisesti sitä tavaraa ja tulee puhtaana ja ehjänä ulos jne. 

Vierailija
64/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja rahat. Laskuja on jaettu kummallekin maksettavaksi. Esim. sähkösoppari on mun nimissä ja maksan laskut, puoliso on hankkinut nettiliittymän ja maksaa sen laskut.

Vierailija
65/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naispuolinen kollegani ei tiedä, millainen summa heidän lainanlyhennyksensä on, mikä korko heillä on, tai milloin heillä on korontarkistuspäivä. Ei tiedä muistakaan elämisen menoista mitään. Mies hoitaa. Tämä nainen syntynyt 80-luvulla, yhtään toista kaltaistaan en tiedä.

Tiedätkö varmaksi että mies hoitaa? Nimittäin tässä näet toisen, jolla ei ole mitään hajua noista asioista, en tiedä edes missä meillä on sähkösopimus. Mutta maksan puolet kaikesta siitä huolimatta. Ainut kohta kun en maksanut, oli se kun olin lasten kanssa useamman vuoden kotona. Ei mua vaan kiinnosta tuollaiset asiat, miksi pitäisi? 

Kyllä tuo kolleganikin maksaa, mutta arvelin tämän ketjun pointin olevan siinä, että yleensä me naiset hoidamme perheen talouden. Siis konkreettisesti kilpailutamme lainat, vakuutukset, puhelinliittymät jne. Ymmärrämme mistä kustannukset muodostuvat ja mihin perheen varat riittävät. Tiedämme mikä on halpa ja mikä kallis, mikä on iso ja mikä pieni korko. Ei toki kaikkien tarvitse ymmärtää mutta kaikkien pitäisi mielestäni osata. Olisi vähän sama jos joku ei kertakaikkiaan osaisi laittaa ruokaa tai pestä pyykkejään.

Tottakai osaa, mutta miksi pitäisi hoitaa (kun osaa). Ei mua voisi vähempää kiinnostaa ja kun myös mies osaa ja hän haluaa ne hoitaa, miksi ei hoitaisi? Kyllä mä osaan renkaatkin vaihtaa, mutta miksi vaihtaisin kun toinen sen tekee? 

Eihän kotitöitäkään jaeta niin että se tekee, joka osaa, koska tietenkin kaikki sen osaa, vaan niin että se tekee, joka ehtii (ja haluaa). 

Tämä! Ihan naurattavaa keinotekoisesti voimaantua sillä että pioliksi hoidetaan ja itse kyllä kilpailutan joka toinen kerta sähkösopimuksemme ettei vaan kukaan luule etten osaa. Aikuiset ihmiset. 

Vierailija
66/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa kaikki muut, paitsi laskujen maksu hoidetaan yhdessä jommankumman tililtä.

Vierailija
67/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talo ja siihen liittyvät vakuutukset ja laskut ovat miehen nimissä, en ole suostunut ottamaan niitä vastuulleni vaikka on yrittänyt kovasti tuputtaa "kun muistan paremmin", kun on ne kaikki jo hankkinut ennen seurustelumme alkamistakaan. Sitten joskus kun on yhteinen koti niin voin hoitaa ainakin osan, mutta ainoaksi kirjanpitäjäksi ja taloudenhoitajaksi en suostu. Kokemusta on siitäkin ja en anna mennä siihen enää. Monet miehet tykkää ulkoistaa itsensä mistä tahansa vastuualueesta jos vaan antaa. 

Tämähän ei mitenkään liity siihen kuka laskujen maksun hoitaa!? 

Meilläkin joku e-lasku tulee miehen nimellä, toinen mun nimelläni mutta päätyvät maksuun yhteiseltä laskutililtä. Koska koti ja siihen liittyvä kulutus on yhteistä.

Vierailija
68/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmat hoitavat omat laskunsa. Jostain syystä tililläni on 100 kiloa enemmän kuin miehelläni.

Meillä minä hoidan kahdesta kiinteistöstä laskut. Vaimo hoitaa oman kännykkälaskun.

Tulot on suurinpiirtein samat. Minulla 300 kiloa, vaimolla tonni, pari.

Vierailija
69/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naispuolinen kollegani ei tiedä, millainen summa heidän lainanlyhennyksensä on, mikä korko heillä on, tai milloin heillä on korontarkistuspäivä. Ei tiedä muistakaan elämisen menoista mitään. Mies hoitaa. Tämä nainen syntynyt 80-luvulla, yhtään toista kaltaistaan en tiedä.

Kaiken muun ymmärrän, mutta miksi nostat esiin korontarkistupäivän? Vai onko teillä niin iso asuntolaina, että sitä joutuu oikeasti tarkkailemaan? Yksin maksanut asuntolainaa 15-vuotta, korko päivittyy tasaisesti kolmen kuukauden välein, mutta sen tarkemmin en kyllä jaksa muistaa ja olen mielestäni kyllä oikein hyvin kartalla omista talousasioista.

Terveisin toinen kasarilapsi

Vierailija
70/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

skannataan kännykällä viivakoodi laskusta tai painetaan hyväksy nappia e-laskuun ja lasku maksetaan "yhteiseltä" tililtä, johon rahat tulee miehen raataman työn palkasta

Eli mies käy töissä niin se on raatamista, mutta nainen kun käy töissä ja maksaa oman osansa laskuista, niin senkuin hyväksyy e-laskut? Ja jos sinä olet valinnut puolison, joka ei tienaa mitään, niin pitäisikö katsoa peiliin? Normaalissa parisuhteessa molemmat käyvät töissä ja osallistuvat yhteisten kulujen maksamiseen. 

Vierailija
71/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä, miksi en käyttäisi automaattiveloitusta. Vastike, lainanlyhennys, päivähoitomaksu, puhelinlaskut, netti ovat sopimuksella määritelty summaksi X joka pitää kuukausittain maksaa. Miksi ihmeessä ryhtyisin kuormittamaan itseäni maksuilla, kun automaattiveloitus maksaa ne puolestani määritellyllä summalla? Minulla on parempaakin käyttöä ajalleni.

Minä en pidä automaattiveloituksesta joska silloin laskut menee miten sattuu eräpäivinä. Haluan maksaa laskut heti omana ja mieheni palkkapäivänä eli tulee e-laskuina ja päivitän maksuun tietylle päivälle. Näen samantien mitä voin siirtää jemmaan tai sijoituksiin eikä tarvitse muistella onko jotain vielä tulossa maksuun. 5 minuutin homma

Vierailija
72/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin, että minä (vaimo) hoidan päivittäistavaraostokset, ruoat yms ja mies hoitaa kaikki kiinteät laskut, vesi, sähkö, vakuutukset... 

Omat tilit kummallakin. Ei olla kauhean tarkkaan laskettu että meneekö tasan vai ei.

Sama meillä. Talo on miehen eli hoitaa siihen kuuluvat kulut, mitään yhteisiä laskuja, lainoja etc. meillä ei ole. Omat tilit ja rahat, ei laskeskella meneekö tasan, isommat hankinnat esim. matkat maksellaan about puoliksi. 

Vierailija
73/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili on vihoviimeinen ratkaisu jos toinen puoliso laittaa kaikki varat taivaan tuuliin.

Esim. vaimoni pitää kirjanpitoa sen takia, että saa tilinsä tyhjäksi aina kuun loppuun. Näin tekee moni muukin. Exel on sitä varten, että tilin tyhjäys kuun loppuun toimii järjestyksessä eikä holtittomasti.

Vierailija
74/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vaimo koskaan maksanut muuta kuin oman autonsa kulut, oman vakuutuksensa, oman osuutensa asuntolainasta. Ei ole koskaan ollut kiinnostunut minkälaisia vakuutuksia meillä on lapsille, kotiimme, ei paljonko sähkö maksaa, paljonko vesi jne. Itse olen aina maksanut täysin oma osuus lainasta, omat ja lasten vakuutukset, oman ja lasten puhelinliittymät, sähkön, veden, jätteet, autolainaan. Varmaan jäisi hoitamatta jos en huolehtisi. Iskäx4

Vierailija
75/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota minä en ymmärrä että se maksaa joka ehtii ekana? Eiköhän usein käy niin että se pihimpi pitää huolen ettei hän muka huomaa laskua?

Meillä on yhteinen tili, kaikki mahdolliset laskut menee automaattisesti e- laskuina.

Mies joskus kilpailuttaa vakuutuksia ym mutta eipä muutaman euron takia kannata vaihtaa.

Vierailija
76/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen tili on vihoviimeinen ratkaisu jos toinen puoliso laittaa kaikki varat taivaan tuuliin.

Esim. vaimoni pitää kirjanpitoa sen takia, että saa tilinsä tyhjäksi aina kuun loppuun. Näin tekee moni muukin. Exel on sitä varten, että tilin tyhjäys kuun loppuun toimii järjestyksessä eikä holtittomasti.

Yhteinen tili ainoana tilinä onkin ihan älytön ratkaisu. Meillä on yhteinen taloustili, jonne laitetaan summa x palkkapäivänä. Sieltä maksetaan ruuat, lainat ja laskut. Mikä jää yli on remppoja, hajonneita pesukoneita ja matkoja varten. Palkat tulee omille tileille ja loppurahoilla kumpikin tekee mitä tykkää.

Vierailija
77/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin hoitaa omat laskunsa, yhteiset menee automaattisesti taloustililtä johon kumpikin laittaa suhteessa saman verran ja molemmat niitä e-laskuja ja suoraveloitukset on sinne näpytellyt. Eli vastan kyllä. Hoidetan siis vaan omat laskut, yhteiset hoidetaan yhdessä = Ei hoida kumpikaan kun on automatisoitu. 😂

Vierailija
78/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen, että jos joku homma tuntuu naurettavan helpolta, sen hoitaa itse. Onko vaikka perheen pyykki- ja ruokahuolto myös vain napin painamista, mutta jotenkin sen toisen aikuisen pitäisi jaksaa hoitaa se? Hoida sinä ne napin painallukset ja puolisosi voi vaikka kahdesti vuodessa vaihtaa renkaat.

Tiedätkö, vaihtaisin ihan milloin vain pyykkirumban auton renkaiden vaihtoon. Huomaa, että sinä et sitä pyykkiä pese, jos se on sinusta vain napin painamista. Voin toki käydä aina välillä painamassa pesukoneen päälle, mutta aika nopeasti loppuu puhtaat vaatteet kaapista, jos kukaan ei sitä pesukonetta täytä, laita pyykkejä kuivumaan ja viikkaa kaappiin. Mutta toki tuo auton renkaiden vaihtaminen on niin iso urakka, että kyllä siitä 20 minuutin työstä pitää puoli vuotta paukutella henkseleitä. Jessus 

Vierailija
79/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan oman talouteni, mieheni hoitaa omansa. Ollaan oltu yhdessä lähes 30 vuotta ja päivääkään ei olla asuttu samassa osoitteessa. 

Vierailija
80/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, vaihtaisin ihan milloin vain pyykkirumban auton renkaiden vaihtoon. Huomaa, että sinä et sitä pyykkiä pese, jos se on sinusta vain napin painamista. Voin toki käydä aina välillä painamassa pesukoneen päälle, mutta aika nopeasti loppuu puhtaat vaatteet kaapista, jos kukaan ei sitä pesukonetta täytä, laita pyykkejä kuivumaan ja viikkaa kaappiin. Mutta toki tuo auton renkaiden vaihtaminen on niin iso urakka, että kyllä siitä 20 minuutin työstä pitää puoli vuotta paukutella henkseleitä. Jessus 

Sarkasmi ei taida olla vahvin lajisi. Tuossahan juuri kritisoitiin puolisolle delegoitavien tehtävien minimoimista napin painallukseksi ja otettiin vertailukohdaksi renkaidenvaihto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi