Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa pariskuntia, joilla nainen ei ole talousasioiden, vakuutusten ja laskujen hoitaja?

Vierailija
04.05.2026 |

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma talous pitää olla jokaisen hallussa! Sitten kun se toinen "hoitaa" kaikki laskut ja lainat ja sinun nimi on niissä laskuissa ja pelaakin joka sentin, niin sinäkin olet ulosotossa alta aika yksikön jos et tiedä missä mennään. 

Jokaisen aikuisen ja oikeustoimivaltaisen henkilön on osattava talouden perusasiat ja tiedettävä mitä maksuja on ja mistä niitä maksetaan ja onko ne oikeasti maksettu!!!

Myöskään mitään yhteisiä laskuja ei oteta, vaan ne on tultava yhden nimellä ja se jonka nimellä ne on myös maksaa ne. Talous sovitellaan sitten muulla tavalla, yhteisellä tilillä jne. mistä ne rahat otetaan.

Naiset!!!

Näin vain, jos toiseen ei ole luottamista. Minulla ei esimerkiksi ole mitään hätää vaikka mieheni hoitaa meillä kaikki minunkin nimissäni olevat vakuutusmaksujen suoraveloitukset ja silloin kun vielä oli lainaa, sen että lainanhoitotilille molemmilta laitettiin rahaa jne. Minä hoidan yritykseni laskut ja rahaliikenteen, yhteisen talouden asiat mielelläni annan mieheni hoidettavaksi, koska ei siihen kahta tarvita. 

Tämä! Miksi tehdä asiat vaikeiksi kun yksi henkilö suoriutuu asiasta. 

Vierailija
102/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erillään asuvat lienee hoitavat omat raha-asiansa itsenäisesti? Hassu kysymys. Yhdessä asuvat ovat lähtökohtaisesti perhe, ja ei me ainakaan lasketa kumpi hoitaa mitäkin. Vaikka molemmilla on omat tilit, niin rahat ovat silti yhteisiä. Tarkoittaen, että jos toiselta loppuu rahat, niin silloin molemmilta on loppunut rahat. Yhdessä hoidetaan yhteistä taloutta.

Tuota on jotenkin niin vaikea ymmärtää, "jos toiselta loppuu rahat, niin silloin molemmilta on loppunut rahat. Yhdessä hoidetaan yhteistä taloutta."

Ei sopis mulle koskaan, tosin onneksi ei tarvitse tuollaista tilannetta pelätäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puoliso on luotettava, niin mikäs siinä, jos hän hoitaa talouden yksin. Mutta olen kuullut liikaa tarinoita, kuinka puoliso on salaa paskonut molempien talouden. En koskaan antaisi omia rahojani täysin toisen haltuun.

Vierailija
104/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pariskunta-kurispanta.

Vierailija
105/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puoliso on luotettava, niin mikäs siinä, jos hän hoitaa talouden yksin. Mutta olen kuullut liikaa tarinoita, kuinka puoliso on salaa paskonut molempien talouden. En koskaan antaisi omia rahojani täysin toisen haltuun.

Se että vain toinen hoitaa talousasiat ei tarkoita ettei se toinen koskaan kävisi katsomassa mitä tileillä tapahtuu ja mitä laskuja on maksussa!

Meillä molemmat näkee toisen tilit ja  luottokorttilaskutkin jos haluaa. Eipä voi oikein salailla mitään

Vierailija
106/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole vaimolle annettu koskaan taloudellista vastuuta, se olisi pari kuukautta ja rahat loppu.

Meillä oli näin aikoinaan kun oltiin nuoria, mutta niin, että mies oli se joka oli saattanut haaskata palkkansa jo seuraavana päivänä, kun se oli tullut.

Joten ei ole sukupuolisidonnainen tuo, ettei osata hoitaa raha-asioita. Ja miehillähän on enemmän velkoja ulosotossa, joten enpä miehenä keulisi talousasioista.

Nykyään meillä kumpikin hoitaa itse omat laskunsa ja vakuutuksensa ym. 

Onpa muuten ikävää, että vaimosi ei ilmeisesti pysty edes viisastumaan ajan kanssa vaan tulee olemaan ikuisesti taloustaidoton bimbo.

Semmoista se on, kun valitsee vaimon ulkonäön perusteella eikä sillä mitä sillä on aivokapasiteettiä. 

Otan osaa. 

Millähän perusteella sä valitsit, kun ongelma kuitenkin ihan sama.

Vierailija
107/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä automaattiveloituksesta joska silloin laskut menee miten sattuu eräpäivinä. Haluan maksaa laskut heti omana ja mieheni palkkapäivänä eli tulee e-laskuina ja päivitän maksuun tietylle päivälle. Näen samantien mitä voin siirtää jemmaan tai sijoituksiin eikä tarvitse muistella onko jotain vielä tulossa maksuun. 5 minuutin homma

Sijoituksiinkin saat automaation päälle, vaikka sille palkkapäivälle. Selityksen makua nyt, turhaan käytät aikaa maksupäivien siirtelyyn.

Joo niin saa mutta silloin ilmoitetaan myös tietty summa. Ja kun se summa vaihtelee joka kk ja jonain kuukautena se raha tarvitaan muualle, siksi ei käy. Oma kk-sijoitukseni on vakio mutta vasta laskujen jälkeen tiedän paljonko muuta rahaa jää sijoitettavaksi - tai jääkö yhtään. Siksi hoidan manuaalisesti.

Laskujen eräpäivän muutokseen menee pari minuuttia kuukaudessa, minulla on siihen aikaa.

Suunnilleen saman verran kuin olen käyttänyt tämän vastauksen kirjoittamiseen...

Vierailija
108/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisistä rahoista mies huolehti kaiken. Vuokra, vesi, sähkö ,puhelin ja vakuutukset.

Vierailija
109/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä automaattiveloituksesta joska silloin laskut menee miten sattuu eräpäivinä. Haluan maksaa laskut heti omana ja mieheni palkkapäivänä eli tulee e-laskuina ja päivitän maksuun tietylle päivälle. Näen samantien mitä voin siirtää jemmaan tai sijoituksiin eikä tarvitse muistella onko jotain vielä tulossa maksuun. 5 minuutin homma

Sijoituksiinkin saat automaation päälle, vaikka sille palkkapäivälle. Selityksen makua nyt, turhaan käytät aikaa maksupäivien siirtelyyn.

Joo niin saa mutta silloin ilmoitetaan myös tietty summa. Ja kun se summa vaihtelee joka kk ja jonain kuukautena se raha tarvitaan muualle, siksi ei käy. Oma kk-sijoitukseni on vakio mutta vasta laskujen jälkeen tiedän paljonko muuta rahaa jää sijoitettavaksi - tai jääkö yhtään. Siksi hoidan manuaalisesti.

Laskujen eräpäivän muutokseen menee pari minuuttia kuukaudessa, minulla on siihen aikaa.

Suunnilleen saman verran kuin olen käyttänyt tämän vastauksen kirjoittamiseen...

Mutta onhan se nyt ihan tyhmää joka kuu tehdä vaikka se ei aikaa veisikään juuri yhtään. Näethän sä paljonko sulla on rahaa sijoittaa vaikka se raha lähtisi automaattisestikin. 

Vierailija
110/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se vakuutuksien ottaminen ole sen asia, joka asiat omistaa. Minä omistan auton ja asunnon niin luonnollisesti hoidan näiden vakuutukset kanssa. Molemmat hoitaa sitten omat yksityiset vakuutuksensa, jos tuntee, että sellaisille on tarvetta.

Vierailija
111/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naispuolinen kollegani ei tiedä, millainen summa heidän lainanlyhennyksensä on, mikä korko heillä on, tai milloin heillä on korontarkistuspäivä. Ei tiedä muistakaan elämisen menoista mitään. Mies hoitaa. Tämä nainen syntynyt 80-luvulla, yhtään toista kaltaistaan en tiedä.

Minä tiedän myös. Nainen ei tiedä mitään omasta taloudesta kun mies hoitaa kaiken. Ja tämä naisihminen on syntynyt 1955, käynyt töissä ikänsä,nyt kyllä eläkkeellä. En vaan voi ymmärtää. Nainen itsekin ja kyllä tiedän miten meidän talous voi. n70 v

Vierailija
112/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On.

Isäni ja Äitini. Isä hoiti jopa ruokaostokset koska hänellä oli auto, Äidillä ei. Äiti haki kaupasta vain jonku tarjouskahvin tai makkarapaketin yms. Kun Isä menehtyi niin Äiti ei osannut edes pulloja palauttaa. No, nyt osaa ja hoitelee yksin kaikki asiat, hienoo.

Vierailija
113/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä talo ja siihen liittyvät vakuutukset ja laskut ovat miehen nimissä, en ole suostunut ottamaan niitä vastuulleni vaikka on yrittänyt kovasti tuputtaa "kun muistan paremmin", kun on ne kaikki jo hankkinut ennen seurustelumme alkamistakaan. Sitten joskus kun on yhteinen koti niin voin hoitaa ainakin osan, mutta ainoaksi kirjanpitäjäksi ja taloudenhoitajaksi en suostu. Kokemusta on siitäkin ja en anna mennä siihen enää. Monet miehet tykkää ulkoistaa itsensä mistä tahansa vastuualueesta jos vaan antaa. 

Tämähän ei mitenkään liity siihen kuka laskujen maksun hoitaa!? 

Meilläkin joku e-lasku tulee miehen nimellä, toinen mun nimelläni mutta päätyvät maksuun yhteiseltä laskutililtä. Koska koti ja siihen liittyvä kulutus on yhteistä.

Miten ei liity? Minähän sanoin, että meillä mies maksaa ne laskut.

Vierailija
114/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva saada vertaistukea, luulin, että ollaan harvoja, joilla näin on :)  Suurin osa kavereista ja sukulaisista hoitaa asiat puoliksi, meillä mä hoidan kaiken, toki omistankin talon ja auton yksin, miehellä ei oo ees ajokorttia. Hän sitte antaa osan palkastaan mulle ja hoitaa isomman osan siivouksesta ja pyykkäyksestä.

Vierailija
115/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole vaimolle annettu koskaan taloudellista vastuuta, se olisi pari kuukautta ja rahat loppu.

Minä olen aina hoitanut meidän perheen raha-asiat. Ihan käytännön syistä. Mies oli matkatöissä eikä arkisin kotona. Alkuaikoina ei ollut vielä nettipankkisysteemiäkään. Sisareni mies hoiti heillä ja siskoni olikin vähän ihmeissään, kun mies kuoli. Nyt sitten on tyttärensä hoitanut pankkiasiat koneella.

Vierailija
116/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kiva saada vertaistukea, luulin, että ollaan harvoja, joilla näin on :)  Suurin osa kavereista ja sukulaisista hoitaa asiat puoliksi, meillä mä hoidan kaiken, toki omistankin talon ja auton yksin, miehellä ei oo ees ajokorttia. Hän sitte antaa osan palkastaan mulle ja hoitaa isomman osan siivouksesta ja pyykkäyksestä.

Vauvalla ei saa puhua tällaisia. Pitää avata puolison kanssa yhteinen tili, jota pitää vahtia viikoittain koska aikuiseen ihmiseen ei voi luottaa, lasketaan eurolleen kaikki tasan ja maksetaan puolet puolison itse itselleen ostamasta talosta ja autosta tai ainakin kilometrikorvauksia, tai parisuhde on tuhoon tuomittu tai vähintään seksuaalista hyväksikäyttöä. 

Ei käy mitenkään, että molemmat maksaa sen hetkisen kykynsä mukaan mitä sitten maksavatkaan ja elävät sovussa elämänsä loppuun asti. 

Vierailija
117/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naispuolinen kollegani ei tiedä, millainen summa heidän lainanlyhennyksensä on, mikä korko heillä on, tai milloin heillä on korontarkistuspäivä. Ei tiedä muistakaan elämisen menoista mitään. Mies hoitaa. Tämä nainen syntynyt 80-luvulla, yhtään toista kaltaistaan en tiedä.

Minä tiedän myös. Nainen ei tiedä mitään omasta taloudesta kun mies hoitaa kaiken. Ja tämä naisihminen on syntynyt 1955, käynyt töissä ikänsä,nyt kyllä eläkkeellä. En vaan voi ymmärtää. Nainen itsekin ja kyllä tiedän miten meidän talous voi. n70 v

Tottakai silloinkin tietää miten talous voi vaikkei itse laskuja tai lainojenlyhennyksiä tai rahan siirtoja teekään. En minäkään tiedä noista mitään, mutta varsin hyvin tiedän taloustilanteemme. 

Vierailija
118/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Vaimolla pienehkö eläke, itsellä vähän parempi. Maksan kaikki vakiolaskut, ruokaa ostetaan suunnilleen puoliksi ja muuten vaimo käyttää eläkkeensä kuten haluaa.

Vierailija
119/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai silloinkin tietää miten talous voi vaikkei itse laskuja tai lainojenlyhennyksiä tai rahan siirtoja teekään. En minäkään tiedä noista mitään, mutta varsin hyvin tiedän taloustilanteemme. 

Tämä on vähän sama kuin se kauhistelu että en koskaan tankannut autoamme enkä nyt koskaan ole ladannut sähköautoamme. Ihan kuin en osaisi tai kuten joku sanoi, että mitäs jos joskus auto ei ole ladattu, olet ihan toisen armoilla 😂 En ole, tasan voisin asian hoitaa, mutta ei mun tarvii, kun mies hoitaa. 

Vierailija
120/160 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myönnän että jos joku kysyisi nyt lainanlyhennyksen suuruutta, korkoa ja korontarkistuspäivää, olisi pakko sanoa että en muista. Minä maksan vadtikkeen ja sähkön, mies lainanlyhennyksen. Olen kyllä välillä käynyt katsomassa montako erää vielä on jäljellä ja paljonko ne on, mutta en enää muista. Olen huonomuistinen, myöhhetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän