Onko olemassa pariskuntia, joilla nainen ei ole talousasioiden, vakuutusten ja laskujen hoitaja?
Kommentit (160)
Laskut hoidetaan yhdessä, mies ehkä enemmän hoitanut vakuutusasioita mutta minä hoitanut eläinten vakuutukset.
MInulla ei ole aavistustakaan miehen rahankäytöstä, laskuistaan tai vakuutuksista. Meillä kumpikin hoitaa omat asiansa.
Mun isä ei ymmärrä mistään mitään niin äitini kyllä hoitaa aivan kaikki talousasiat.
Meillä talo ja siihen liittyvät vakuutukset ja laskut ovat miehen nimissä, en ole suostunut ottamaan niitä vastuulleni vaikka on yrittänyt kovasti tuputtaa "kun muistan paremmin", kun on ne kaikki jo hankkinut ennen seurustelumme alkamistakaan. Sitten joskus kun on yhteinen koti niin voin hoitaa ainakin osan, mutta ainoaksi kirjanpitäjäksi ja taloudenhoitajaksi en suostu. Kokemusta on siitäkin ja en anna mennä siihen enää. Monet miehet tykkää ulkoistaa itsensä mistä tahansa vastuualueesta jos vaan antaa.
Minä maksan yhteisistä menoista lapsen tarhamaksut ja mies kaiken muun. Itse hoidan tietysti omat lainani ja vakuutukseni. Maksetaan yhteiset menot tulojen mukaan, ja koska mies tienaa paljon minua enemmän hän myös maksaa enemmän. Lisäksi nuorena muutin hänen asuntoonsa, ja hän silloin tietysti hoiti omat maskunsa ja minä vain maksoin osuuteni hänelle. Sama meno on jatkunut jo parikymmentä vuotta.
Mies maksaa juoksevat kulut parempituloisena, tällä hetkellä
Vierailija kirjoitti:
Naispuolinen kollegani ei tiedä, millainen summa heidän lainanlyhennyksensä on, mikä korko heillä on, tai milloin heillä on korontarkistuspäivä. Ei tiedä muistakaan elämisen menoista mitään. Mies hoitaa. Tämä nainen syntynyt 80-luvulla, yhtään toista kaltaistaan en tiedä.
Mulla on ihan oma asuntolaina enkä muista millainen korko mulla on tai milloin on korontarkastuspäivä. Myöskin 80-luvulla syntynyt. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vaimolle annettu koskaan taloudellista vastuuta, se olisi pari kuukautta ja rahat loppu.
Mikä käy tuollaisessa naisessa viehättää?
Siis et voi ymmärtää mitä viehättävää jossain ihmisessä voi olla jos hän on huono raha-asioiden kanssa?
Minulle holtiton rahankäyttö on iso turn off.
Nyt en oikein ymmärrä. Lasku tulee kotiin tai nettipankkiin, se maksaa joka ensin asian huomaa. Ihmettelen miten voi olla että toinen hoitaa kaikki laskut ja ? Jos talous on yhteinen on varmaan yhteinen talonhoitotili jonne molemmat voivat siirtää kerran kuussa sovitun verran rahaa ja sieltä sitten maksetaan kaikki kulut kuten esimerkiksi laskut.
Molemmat näkevät nettipankin laskut ja molemmat voivat ne sieltä itse maksaa kun huomaavat. Jos sähkö yhtiöltä tulee kirje kotiin niin sen varmasti voi avata molemmat vaikka päällä vain toisen nimi lukisikin? Sitten se joka avaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en oikein ymmärrä. Lasku tulee kotiin tai nettipankkiin, se maksaa joka ensin asian huomaa. Ihmettelen miten voi olla että toinen hoitaa kaikki laskut ja ? Jos talous on yhteinen on varmaan yhteinen talonhoitotili jonne molemmat voivat siirtää kerran kuussa sovitun verran rahaa ja sieltä sitten maksetaan kaikki kulut kuten esimerkiksi laskut.
Molemmat näkevät nettipankin laskut ja molemmat voivat ne sieltä itse maksaa kun huomaavat. Jos sähkö yhtiöltä tulee kirje kotiin niin sen varmasti voi avata molemmat vaikka päällä vain toisen nimi lukisikin? Sitten se joka avaa maksaa.
Ei meillä ole mitään taloustiliä, kun ei ole tarvetta pitää mitään sentin tarkkaa kirjaa siitä, että molemmat maksaa täsmälleen yhtä paljon. Ollaan katsottu, että molemmat maksaa suurin piirtein yhtä paljon yhteisiä menoja suhteutettuina meidän tuloihin. Jos toinen ostaa paljon ruokaa tai vaikka vaatteita lapselle, niin sitten se toinen pyytää osuuden siltä toiselta. Se on mielestäni paljon helpompaa kuin lisätä rahaa taloustilille ja miettiä maksanko nyt tämänkin ruokakaupan ostokset omalta vai taloustililtä, kun ostin ruokaa, mutta myös itselleni ihonhoitotuotteita ja sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vaimolle annettu koskaan taloudellista vastuuta, se olisi pari kuukautta ja rahat loppu.
Mikä käy tuollaisessa naisessa viehättää?
Siis et voi ymmärtää mitä viehättävää jossain ihmisessä voi olla jos hän on huono raha-asioiden kanssa?
Minulle holtiton rahankäyttö on iso turn off.
Ja oikeasti et voi ymmärtää että jollekkin muulle ei ole? Voi Jessus
Meillä mies hoitaa kaikki vakuutukset, autojen verot ja asumiskulut (lainaa ei ole). Niin ja mökin kulut. Minä maksan ruuat ja polttoaineet sekä lasten tarvitsemat hankinnat joita nykyään aika vähän, koska ovat jo täysi-ikäsisiä. Oman ja lasten puhelinlaskut maksan myös.
Menee kuukausittain aika lailla sama summa molemmilta.
Isommat hankinnat sitten katsotaan erikseen, yleensä rahoitetaan puukaupoilla.
Olisin parempi talous asioissa. Tekisin enemmän säästöä.
Mutta en tee mitään. Minä vain hengitän ja olen. En huolehdi yhtään mistään.
Se on kun mies kuvittelee olevansa niin suuri talousnero niin olkoon. Minä nautin matkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosikymmenellä elät? Laskut laitetaan automaattiveloitukseen sukupuoleen katsomatta ja vakuutuksia tarkastellaan yhdessä kerran vuodessa ja jos luettelet mitä tarkoitat muutoin talousasioilla niin voin päivittää vanhentuneet käsityksesi muutoinkin 2020-luvulle?
Mä en laita mitään automaattiveloitukseen enkä suosittelisi sitä kummallekaan sukupuolelle.
En näe mitään syytä, miksi en käyttäisi automaattiveloitusta. Vastike, lainanlyhennys, päivähoitomaksu, puhelinlaskut, netti ovat sopimuksella määritelty summaksi X joka pitää kuukausittain maksaa. Miksi ihmeessä ryhtyisin kuormittamaan itseäni maksuilla, kun automaattiveloitus maksaa ne puolestani määritellyllä summalla? Minulla on parempaakin käyttöä ajalleni.
Kumpikin hoitaa omansa. Omilla rahoilla, omilta tileiltä.
Vierailija kirjoitti:
Naispuolinen kollegani ei tiedä, millainen summa heidän lainanlyhennyksensä on, mikä korko heillä on, tai milloin heillä on korontarkistuspäivä. Ei tiedä muistakaan elämisen menoista mitään. Mies hoitaa. Tämä nainen syntynyt 80-luvulla, yhtään toista kaltaistaan en tiedä.
Tiedätkö varmaksi että mies hoitaa? Nimittäin tässä näet toisen, jolla ei ole mitään hajua noista asioista, en tiedä edes missä meillä on sähkösopimus. Mutta maksan puolet kaikesta siitä huolimatta. Ainut kohta kun en maksanut, oli se kun olin lasten kanssa useamman vuoden kotona. Ei mua vaan kiinnosta tuollaiset asiat, miksi pitäisi?
Tasapuolinen työnjako: toinen hoitaa budjetoinnin ja kirjanpidon, toinen käytännön työn eli maksuliikenteestä huolehtimisen.
Hoidan kaikki taloutemme talousasiat yhteiseltä tililtä:
-laskut
-sähkösopimukset ja kilpailutus
-liittymäsopimukset ja kilpailutus
-verotukset
-sijoitukset ja säästäminen
-remonttineuvottelut ja kilpailutus +maksut
-vakuutukset
M55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö varmaksi että mies hoitaa? Nimittäin tässä näet toisen, jolla ei ole mitään hajua noista asioista, en tiedä edes missä meillä on sähkösopimus. Mutta maksan puolet kaikesta siitä huolimatta. Ainut kohta kun en maksanut, oli se kun olin lasten kanssa useamman vuoden kotona. Ei mua vaan kiinnosta tuollaiset asiat, miksi pitäisi?
Kyllä tuo kolleganikin maksaa, mutta arvelin tämän ketjun pointin olevan siinä, että yleensä me naiset hoidamme perheen talouden. Siis konkreettisesti kilpailutamme lainat, vakuutukset, puhelinliittymät jne. Ymmärrämme mistä kustannukset muodostuvat ja mihin perheen varat riittävät. Tiedämme mikä on halpa ja mikä kallis, mikä on iso ja mikä pieni korko. Ei toki kaikkien tarvitse ymmärtää mutta kaikkien pitäisi mielestäni osata. Olisi vähän sama jos joku ei kertakaikkiaan osaisi laittaa ruokaa tai pestä pyykkejään.