Onko olemassa pariskuntia, joilla nainen ei ole talousasioiden, vakuutusten ja laskujen hoitaja?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en oikein ymmärrä. Lasku tulee kotiin tai nettipankkiin, se maksaa joka ensin asian huomaa. Ihmettelen miten voi olla että toinen hoitaa kaikki laskut ja ? Jos talous on yhteinen on varmaan yhteinen talonhoitotili jonne molemmat voivat siirtää kerran kuussa sovitun verran rahaa ja sieltä sitten maksetaan kaikki kulut kuten esimerkiksi laskut.
Molemmat näkevät nettipankin laskut ja molemmat voivat ne sieltä itse maksaa kun huomaavat. Jos sähkö yhtiöltä tulee kirje kotiin niin sen varmasti voi avata molemmat vaikka päällä vain toisen nimi lukisikin? Sitten se joka avaa maksaa.
Ei meillä ole mitään taloustiliä, kun ei ole tarvetta pitää mitään sentin tarkkaa kirjaa siitä, että molemmat maksaa täsmälleen yhtä paljon. Ollaan katsottu, että molemmat maksaa suurin piirtein yhtä paljon yhteisiä menoja suhteutettuina meidän tuloihin. Jos toinen ostaa paljon ruokaa tai vaikka vaatteita lapselle, niin sitten se toinen pyytää osuuden siltä toiselta. Se on mielestäni paljon helpompaa kuin lisätä rahaa taloustilille ja miettiä maksanko nyt tämänkin ruokakaupan ostokset omalta vai taloustililtä, kun ostin ruokaa, mutta myös itselleni ihonhoitotuotteita ja sukkia.
Sanoin etten ymmärrä aloituksessa esitettyä ongelmaa, että nainen joutuisi hoitamaan laskut, kun se on noin helposti hoidettu. Ei kaikki mitä netissä joku kommentoi ole suoraan sinulle kohdistettu 🙄
Meillä on niin, että minä (vaimo) hoidan päivittäistavaraostokset, ruoat yms ja mies hoitaa kaikki kiinteät laskut, vesi, sähkö, vakuutukset...
Omat tilit kummallakin. Ei olla kauhean tarkkaan laskettu että meneekö tasan vai ei.
Meillä talousvastuu menee niin että minä mies maksan kaikki elämisen menot. Vastaan siis talosta ja autoista ja oikeastaan hoidan myös ruokaostokset. Vaimon koko palkka jää sitten muihin tarkoituksiin...
En ottaisi miestä, jolla ei ole kokemusta yksin asumisesta ja asioiden hoitamisesta. Perusasiat pitää olla kunnossa.
mää karsisin heti suurimman osan vakuutuksia kun en niihin usko.
Vierailija kirjoitti:
ja mitähän tämä naisen laskujen hoito pitää sisällään?
skannataan kännykällä viivakoodi laskusta tai painetaan hyväksy nappia e-laskuun ja lasku maksetaan "yhteiseltä" tililtä, johon rahat tulee miehen raataman työn palkasta
Suosittelen, että jos joku homma tuntuu naurettavan helpolta, sen hoitaa itse. Onko vaikka perheen pyykki- ja ruokahuolto myös vain napin painamista, mutta jotenkin sen toisen aikuisen pitäisi jaksaa hoitaa se? Hoida sinä ne napin painallukset ja puolisosi voi vaikka kahdesti vuodessa vaihtaa renkaat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä talousvastuu menee niin että minä mies maksan kaikki elämisen menot. Vastaan siis talosta ja autoista ja oikeastaan hoidan myös ruokaostokset. Vaimon koko palkka jää sitten muihin tarkoituksiin...
Anna kun arvaan. Nainen vaati tuon järjestelyn, koska suhde ei ole aito jos kaikki rahat eivät ole yhteisiä. Paitsi hänen rahat.
Vierailija kirjoitti:
Naispuolinen kollegani ei tiedä, millainen summa heidän lainanlyhennyksensä on, mikä korko heillä on, tai milloin heillä on korontarkistuspäivä. Ei tiedä muistakaan elämisen menoista mitään. Mies hoitaa. Tämä nainen syntynyt 80-luvulla, yhtään toista kaltaistaan en tiedä.
Täällä toinen! Miehen velka, miehen huoli. Minä maksan asumiseni suuremmalla kotityömäärällä. Minä olen myös se, jolla pysyy erilaiset työkalut käsissä. Mies keskittyy tuohon rahan pyörittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vaimolle annettu koskaan taloudellista vastuuta, se olisi pari kuukautta ja rahat loppu.
Mikä käy tuollaisessa naisessa viehättää?
mikä naisissa nyt yleensä viehättää?
vinkki: äly ja rahankäyttötaito se ei ole.
Puoliksi ne yleensä menee, osassa hoitaa nainen ja osassa mies.
Meillä on näin. Mies hoitaa kaiken kotiin ja mökkiin liittyvät juoksevat asiat ja maksut, siirrän rahaa tilille sitä mukaa kun hän pyytää. Mies hoitaa myös siivoukset ja muut kotityöt. Toimii meillä hyvin sillä hänellä enemmän vapaa-aikaa kuin minulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
skannataan kännykällä viivakoodi laskusta tai painetaan hyväksy nappia e-laskuun ja lasku maksetaan "yhteiseltä" tililtä, johon rahat tulee miehen raataman työn palkasta
Suosittelen, että jos joku homma tuntuu naurettavan helpolta, sen hoitaa itse. Onko vaikka perheen pyykki- ja ruokahuolto myös vain napin painamista, mutta jotenkin sen toisen aikuisen pitäisi jaksaa hoitaa se? Hoida sinä ne napin painallukset ja puolisosi voi vaikka kahdesti vuodessa vaihtaa renkaat.
meillä on pyykkikone. pyykinpesu todellakin on vain napin painamista
Noiden hoitaminen on miesten hommia nik eihän naisten kuulukaan noita hoitaa että nainen voi keskittyä tärkeämpiin asioihin eli itseensä. Miesten tehtävä on palvella naisia että naiset pääsee helpommalla eikä naisten kuulu huolehtia noista arkisista asioista
Vierailija kirjoitti:
Ei, ihan omalta tililtä maksan ja joskus maksan myös mieheni laskuja. Minulla kun on suuremmat tulot ja päätän myös vakuutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vaimolle annettu koskaan taloudellista vastuuta, se olisi pari kuukautta ja rahat loppu.
Meillä taas miehelle, koska rahat riittäisi viikoksi, korkeintaan. On kuin pikkulapsi raha- asioissa, eikä muuten ole ainoa. Näitä mahtuu lähipiiriin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat hoitavat omat laskunsa. Jostain syystä tililläni on 100 kiloa enemmän kuin miehelläni.
Puntarissasi on 100 kiloa enemmän kuin miehelläsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä on pyykkikone. pyykinpesu todellakin on vain napin painamista
Vaivahan syntyykin siitä kuvaamisesta tavalla tai toisella ja vaatteiden kaappiin laittamisesta. Ei siitä koneen käynnistämisestä. Meidän viisihenkisellä perheellä menee viikossa 70 sukkaa ja 35 alushousut, noiden lajittelu ja ripustelu rassaa aika tavalla. Joku hullu saattaa haluta silittää vaatteita, mutta meidän perheessä ei tuollaista sekoilua harrasteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naispuolinen kollegani ei tiedä, millainen summa heidän lainanlyhennyksensä on, mikä korko heillä on, tai milloin heillä on korontarkistuspäivä. Ei tiedä muistakaan elämisen menoista mitään. Mies hoitaa. Tämä nainen syntynyt 80-luvulla, yhtään toista kaltaistaan en tiedä.
Tiedätkö varmaksi että mies hoitaa? Nimittäin tässä näet toisen, jolla ei ole mitään hajua noista asioista, en tiedä edes missä meillä on sähkösopimus. Mutta maksan puolet kaikesta siitä huolimatta. Ainut kohta kun en maksanut, oli se kun olin lasten kanssa useamman vuoden kotona. Ei mua vaan kiinnosta tuollaiset asiat, miksi pitäisi?
Kyllä tuo kolleganikin maksaa, mutta arvelin tämän ketjun pointin olevan siinä, että yleensä me naiset hoidamme perheen talouden. Siis konkreettisesti kilpailutamme lainat, vakuutukset, puhelinliittymät jne. Ymmärrämme mistä kustannukset muodostuvat ja mihin perheen varat riittävät. Tiedämme mikä on halpa ja mikä kallis, mikä on iso ja mikä pieni korko. Ei toki kaikkien tarvitse ymmärtää mutta kaikkien pitäisi mielestäni osata. Olisi vähän sama jos joku ei kertakaikkiaan osaisi laittaa ruokaa tai pestä pyykkejään.
Tottakai osaa, mutta miksi pitäisi hoitaa (kun osaa). Ei mua voisi vähempää kiinnostaa ja kun myös mies osaa ja hän haluaa ne hoitaa, miksi ei hoitaisi? Kyllä mä osaan renkaatkin vaihtaa, mutta miksi vaihtaisin kun toinen sen tekee?
Eihän kotitöitäkään jaeta niin että se tekee, joka osaa, koska tietenkin kaikki sen osaa, vaan niin että se tekee, joka ehtii (ja haluaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään "tiedä", jos utelias kolleega kyselee asioita, jotka eivät hänelle millään tavoin kuulu.
Minä taas vastaisin rehellisesti, että "en halua kertoa".