Ketju, jossa esitämme olevamme boomereita
Kyllä hyvä työntekijä aina töitä saa. Menee vaan ja kysyy.
Kommentit (498)
Me asumme Suomessa ja puhumme suomalaisista boomereista. Ei meidän tarvitse horitse usan vauvatuotoksista.
Kyllä suvun 1964 syntynyt väki pitää minua 1945 syntynyttä ihan eri sukupolvena kuin itseään.
En ymmärrä miten jotkut tässä keskustelussa samaistavat 1945 ja 1964 syntyneet jotenkin samaksi porukaksi.
Nuorena olin suvun lapsenvahti, monen -64 syntyneen pyllyn olen pessyt.
Kiitos kiinnostuksesta asiaan. 1946-1964 segmentti on tietysti hyvin laaja (ei ole minun keksintöni). Nimenomaan myynnin ja markkinoinnin kautta käsite käytännössä levisi yleiseen käytäntöön kätevänä instrumenttina. Markkinointiin asia liittyy siten, että se leimaa, sodasta johtuen, tänä aikana syntyneiden kulutustottumuksia. Fokus ja tavoitteet materiaan, joka tuo taloudellisen turvan. Se vaikutti tietysti arvoihinkin. 60-luvun alussa oli vieläkin köyhää, ei se jälleenrakennus niin nopeasti sujunut. Perheet silti isohkoja.
Minäkin tunnen esimerkkinä pari 60-luvun alussa syntynyttä perheenisää, jotka aikanaan vastustivat vaimonsa lisäkoulutusta (aikuiskoulutuksena), koska koulutuksen välittömästä taloudellisesta hyödystä ei ollut takeita. Itse saman vuosikymmenen lopulla syntyneenä en olisi noin vain luopunut samasta syystä opintoaikeesta. Ikäisilläni siis eri arvoja kuin boomereilla. Rajat ovat tietysti liukuvia, mutta on näitä segmenttejä silti käytetty menestyksekkäästi.
Voidaanpa syntymävuosia tietysti vertailla suomalaisen määritelmän kanssa, mutta nimitys boomeri, jonka suomalaisetkin ovat omineet, tarkoittaa siis isompaa joukkoa. Kun luette käännettyjä tekstejä ja näette visuaalista materiaalia (mitä ei voi välttää), suomalaisten määritelmään ei viitata eikä sitä tunneta.
No ei sinun auktoriteettisi ei ole samaa mieltä yleisen tiedon kanssa jossa suuret ikäluokat ovat 1945 -1950. Mistä tuo 1946 on sulle tullut?
Etkö voi markkinoinnista puhua omissa piireissäsi, tässä kai oli tarkoitus vitsailla vanhojen puheille.
Olet alle 60. Se on ihan eri asia kuin olla 80. Noin käytännön elämässä. Kahdeksankymppisillä on ikäisiäsi lapsia.
60-luvun lopulla syntyneet menivät jo peruskouluun. Suuret ikäluokat kansakoulun kautta oppikouluun. Onko lähihistoria eksyksissä?
Ei perheellisen uudelleen opiskelu nykyaikanakaan ole helppoa. Aikuiskoulutustuki lopetettiin, perheen on joko oltava varakas tai tuilla elävä.
Yleinen tieto on usein väärää. Hauskuus syntyy kyllä siitä, kun osutaan oikeaan. Jos ei hatarimmillakaan tiedoilla ole mitään väliä, niin rupeampa minäkin hauskaksi:
Annoinpa viime vuonna -94 syntyneelle y-sukupolveen kuuluvalle pojalleni lahjaksi possumopon, kun tuonikäiset taaperot niin tykkäävät ajella porstuassa kuunnellen metrotyttöjä. Niin mikä tässä osui oikeaan? Ei mikään. Siksi ei hauska. Tietäähän tämän nyt ihan käytännöstäkin.
Ketjussa on tosi monta tarkkaa havaintoa. Hyvät naurut.
Hyvä kuitenkin jos ei yli 80-vuotisille enää markkinoida. Pääsee mainoskirjeistä ja puheluista eroon. Sitähän tuo 1946 kai tarkoittaa, ensi vuonna 1947.
Kuitenkin 1945 oli ensimmäinen suuren syntyvyyden vuosi. .
N 100 000 vauvelia.
On ihan eri asia olla nuori ja perheellinen opiskelunhaluinen 60-luvulla kuin syntyä 60-luvulla.
60-70-luvuilla perheet olivat jo 1-2 lapsisia. Tietysti lessut ja poikkeukset erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ne niitä virvoitusjuomia kittaavat. Vesi, maito ja piimä - siinä oivat janojuomat. Ja illanvietoissa voi ottaa sitä vissyä, kun siinä on niitä kuplia - tulee juhlatunnelma.
Ja pommakkia kannattaa välttää! Siitä pääsee vaan väkevien makuun ja saattaa hurjaantua.
Vierailija kirjoitti:
On ihan eri asia olla nuori ja perheellinen opiskelunhaluinen 60-luvulla kuin syntyä 60-luvulla.
60-70-luvuilla perheet olivat jo 1-2 lapsisia. Tietysti lessut ja poikkeukset erikseen.
Epäilen kyllä todella, oliko perheet noin pieniä tuohon aikaan maaseudulla. Pohjois-Pohjanmaan ja Pohjois-Savon alueen ei-uskovaisissa tutuissani on useita, jotka ovat paljon isommista perheistä eivätkä ole lestoja tms. Osa jopa kymmenlapsisista perheistä ja kaikki siis 60-70-luvulla syntyneitä.
Mun tutut 60-luvulla syntyneistä on kaikki 1-3 -lapsisista perheistä. Myös savon maaseudulla mieheni serkut. Eivät kyllä maanviljelijöitä vaan kirkonkylien ammattilaisia.
Oman sukuni 60-luvulla syntyneet 1 lapsi ja kahdessa perheessä 2 lasta.
Kyllä se Vesku Loiri ja Kantri-Helena pitäisi lähettää joka vuosi sinne Euroviisuihin eikä mitään vähäpukeisia kekkaloimaan.
Interviisuissa veisasivat kyllä aikoinaan komeammin kuin näissä nykyajan Euroviisuissa. Eikä nyt enää edes uskalla mennä Sopotin rannalle, kun voi tulla drooni!
Kevätsää on petollinen, kyllä kannattaa vielä ne villahousut pitää leningin alla.
Vierailija kirjoitti:
Olet alle 60. Se on ihan eri asia kuin olla 80. Noin käytännön elämässä. Kahdeksankymppisillä on ikäisiäsi lapsia.
60-luvun lopulla syntyneet menivät jo peruskouluun. Suuret ikäluokat kansakoulun kautta oppikouluun. Onko lähihistoria eksyksissä?
Ei perheellisen uudelleen opiskelu nykyaikanakaan ole helppoa. Aikuiskoulutustuki lopetettiin, perheen on joko oltava varakas tai tuilla elävä.
Kyllä ymmärrän, että 60 ei ole sama kuin 80. Esimerkkini vaimon aikuisopiskelun toppuuttelusta on tosin viime vuosikymmeneltä (2010-luku). Ratkaisevaa tässä oli se, että pariskunnat olivat vain reilu viisi vuotta itseäni vanhempia (60-luvun alkupuolella syntyneitä) ja heidän asennoituminen boomeria (segmentin mukaisesti, kuten myös 40-luvun lopulla syntyneillä). Taloudellinen hyöty siis ratkaisi ja riitti luopumaan aikeesta, ei esimerkiksi halu orientoitua ammatillisesti uudelleen kiinnostuksesta johtuen. Kyse oli siis taas boomereista (=syntymäajan määrittelemästä segmentistä) eikä aikuisopiskelusta 60- luvulla.
Suosikki-lehti on kuulemma lopetettu. Mistä nyt luetaan Pasi Kaunistosta ja muista nousevista iskelmätähdistä? Vaan on se vetävä kappale se Annikki Tähden Muistatko Monreposin.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen tieto on usein väärää. Hauskuus syntyy kyllä siitä, kun osutaan oikeaan. Jos ei hatarimmillakaan tiedoilla ole mitään väliä, niin rupeampa minäkin hauskaksi:
Annoinpa viime vuonna -94 syntyneelle y-sukupolveen kuuluvalle pojalleni lahjaksi possumopon, kun tuonikäiset taaperot niin tykkäävät ajella porstuassa kuunnellen metrotyttöjä. Niin mikä tässä osui oikeaan? Ei mikään. Siksi ei hauska. Tietäähän tämän nyt ihan käytännöstäkin.
Ketjussa on tosi monta tarkkaa havaintoa. Hyvät naurut.
Veikkaan että kokeneet heittää kieli poskessa hieman karrikoiden juttua. ;D
Boomeereita on Wikipedian mukaan ns. suuret ikäluokat. Syntyneet 1945-56, jopa 64 asti, eri tulkintoja on. Jenkeissä raja on tuo 64, Suomessa liukuva. Nuoria in silloin oltu 60-80-luvuilla. Kai.
Löysin Seppälästä Marc Bolan -paidan. Siellä oli myös niitä midi- ja maxi-takkeja. Talveksi ostan kelsiturkin.
Enhän minä sinua nimitellyt, kiinnostustasi markkinointiin yritin miettiä.
Yleisempi on tuo 1945 -1950 ihan jos taas numeroista ymmärrät vuodessa syntyneiden vauvojen määrän vuoksi.
Olen 81, itse en mäe mitään eroa 82-vuotiaan ystäväni ajatteluun. Yhtä kalkkiksia ollaan.
Selitäpä kansantajuisedti miten markkinoin ajattelit adiaan liittyvän? Tietysti jos tilataan tietyn ikävuoden osoitetiedot, se riippuu. Jotain olen markkinoinnista, segmetoinnista joskus opinnoissa sivunnut.