Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketju, jossa esitämme olevamme boomereita

Vierailija
03.05.2026 |

Kyllä hyvä työntekijä aina töitä saa. Menee vaan ja kysyy.

Kommentit (498)

Vierailija
481/498 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kehtaako tuota Miihkali-elokuvaa mennä edes katsomaan? Ei ole kuitenkaan Markku Aron voittanutta!

Kuka on Miihkali? Joku venäläinen?

Jonnet ei muista, että Michael Jackson aloitti uransa jo 60 luvulla ja siirtyi soolouralle 70 luvulla. Että ihan boomereiden artisti.

Vierailija
482/498 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kehtaako tuota Miihkali-elokuvaa mennä edes katsomaan? Ei ole kuitenkaan Markku Aron voittanutta!

Kuka on Miihkali? Joku venäläinen?

Ei vaan se ameriikan mies, joka pani, että "Äni aar juu oukei?" En tiedä, mitä tarkoittaa, kun eklantia osaan yhtä paljon kuin Remu Aaltonen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/498 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsi ei omista ratijoa, seinäkelloa eikä herätyskelloa. Mitä nyt kuuntelee kotonaan ja ajantajukin menee?

Vierailija
484/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menen ravintolaan, tilaan aina jonkun leikkeen lohkoperunoilla. Se on juhlavaa se.

Vierailija
485/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, onneksi se kauhea MTV lopetettiin! Muistan, kun lapsi sieltä katsoi 80-luvulla niitä kaameita pitkähiuksisia meikattuja miehiä. Ossi Ospournekin siellä näkyi aivan kuin itse pirun riivaamana. Meillä ei onneksi ollut lepakoita vintillä, niin ei lapsi päässyt niihin käsiksi.

Nyt huomasin, että lapsenlapsi on yhtä hullu kuin isänsä aikoinaan. Katsoo jotain korealaisia meikattuja miehiä juutuupista.

Huh, onneksi se kauhea MTV lopetettiin! Muistan, kun lapsi sieltä katsoi 80-luvulla niitä kaameita pitkähiuksisia meikattuja miehiä. Ossi Ospournekin siellä näkyi aivan kuin itse pirun riivaamana.

a) boomerille MTV tarkoittaa Mainos-televisiota, yhtä kolmesta kanavasta! :)

b) Myöskään Osbournen nimeä ei boomeri tunne, puhumattakaan että tietäisi lepakko-tapahtuman hänen uraltaan. Ei boomeria kiinnosta nääs. 

Ehkä joku korvessa asunut maalaismummo ei tiedä MTV:tä, mutta kaupungissa asuvat ovat ihan varmasti altistuneet sille, kun lapsensa ovat sitä halunneet katsoa. Kyllä boomerit tajuavat esimerkiksi Hanoi Rocksinkin, niin miksi ihmeessä eivät tunnistaisi jotain vielä vanhempia hevimuusikkoja? Ei se tarkoita, että olisivat näiden musiikista itse välittäneet, vaan ovat nähneet esim. julisteita ja levyjä lastensa huoneissa jne.

Mutta tämä teidän aikajana! Olen kai sitten buumeri, s. 1956,  ja 80-luvulla olin kolmenkympin molemmin puolin. 

Tunsin kyllä MTV:n :) vaikkakin Jimi Hendrixin ja Janis Joplinin fanina halveksin sellaista poppia, jota MTV soitti.  

En pitänyt Osbournea pirun riivaamana vaan aika seksikkäänä muusikkona. :) Nuo kirjoittamasi repliikit olisi voinut lausua isoäitini, s. 1898, ei edes äitini, joka syntyi 1925. Ja ehkä uskovaisella taustalla.

Tunnetko oikeasti ketään buumeria ja jos, niin mikä on hänen syntymävuotensa?

Olen kotoisin Suomen raamattuvyöhykkeeltä ja heti tulee sieltä mieleen useampi 40-luvun lopulla syntynyt boomerimummo, jolle Ozzy olisi saatanallinen kauhistus. Suunnilleen joku Dannykin ollut rienausta. Oman mummoni mielestä Lordi oli silti jostain syystä mahtava.

Raamattu-vyöhykkeen 1940-luvulla syntynyt mummo muistuttaa siis muualla maassa 1920-luvulla syntyneitä isoäitejä, tai jopa aiemmin syntyneitä. Raamattu-vyöhyke on konservatiivinen, säilöö vanhat asenteet.

Tämä vähän sotkee tätä keskustelua. Raamattu-vyöhykkeen ihmisiä ei voi antaa esimerkiksi keskiverrosta suomalaisesta.

Vierailija
486/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aito buumeri tässä: on kokenut työttömyyden, kuuntelee purkkaheviä ja bluesia ja on ammatiltaan tietotekniikan insinööri aikuiskoulutuksen kävin tähän. 

Ette te osaa. Teidän jutut on enimmäkseen isäni, olisi 95 jos eläisi,  ikäisten juttuja tässä ketjussa. 

Totta. Kuvitellaan, että meikäläisen ikäinen seitsemänkymppinen olisi nuoruudessaan puhunut jostakin paperossista... haloo! Tai että suurin osa meidän ikäluokastamme olisi käynyt vain muutaman vuoden kansakoulua. Minäkin olen väitellyt tohtoriksi, eikä sitäkään kukaan 90-luvulla minään ihmeenä pitänyt.

Oikeasti nuorfeministit ajattelevat, että tytöt eivät pääseet 70-luvulla yliopistoon. (huutonaurua!)

Vierailija
487/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nyt Raijankin vävy oikein esimies. Että johtaja oikein. Ja Arjankin tytär valittiin palveluvastaavaksi, ajattele! Kyllä Raijan ja Arjan nyt kelpaa..

Vierailija
488/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet alle 60. Se on ihan eri asia kuin olla 80. Noin käytännön elämässä. Kahdeksankymppisillä on ikäisiäsi lapsia.

60-luvun lopulla syntyneet menivät jo peruskouluun. Suuret ikäluokat kansakoulun kautta oppikouluun. Onko lähihistoria eksyksissä?

Ei perheellisen  uudelleen opiskelu nykyaikanakaan ole helppoa. Aikuiskoulutustuki lopetettiin, perheen on joko oltava varakas tai tuilla elävä.

Kyllä ymmärrän, että 60 ei ole sama kuin 80. Esimerkkini vaimon aikuisopiskelun toppuuttelusta on tosin viime vuosikymmeneltä (2010-luku). Ratkaisevaa tässä oli se, että pariskunnat olivat vain reilu viisi vuotta itseäni vanhempia (60-luvun alkupuolella syntyneitä) ja heidän asennoituminen boomeria (segmentin mukaisesti, kuten myös 40-luvun lopulla syntyneillä). Taloudellinen hyöty siis ratkaisi ja riitti luopumaan aikeesta, ei esimerkiksi halu orientoitua ammatillisesti uudelleen kiinnostuksesta johtuen. Kyse oli siis taas boomereista (=syntymäajan määrittelemästä segmentistä) eikä aikuisopiskelusta 60- luvulla.

Sanonko minne voit panna segmenttisi.  Olen 81-vuotiaana aivan kalkkis verrattuna 60-luvulla syntyneisiin sisarusteni lapsiin.  Heille olen vanha täti historian hämäristä. 

Jo markkinointisi kannalta, olen kulutukseni kuluttanut, heillä on nyt eläkkeelle jäämisen aikoihin rahaa ja halua lasten lähdettyä kuluttaa.

Mutta he EIVÄT ole boomereita.

Hei! Vielä kerran: Segmentti ei ole sama kuin sukupolvi. 40- luvun loppupuolella syntynyt on toki melkein sukupolven vanhempi kuin 60-luvun alkupuolella syntynyt. Kaikki silti tässä ajanjaksossa boomereita. Esimerkkejä on annettu tarpeeksi, myös minun kirjoitusteni jälkeen. Voi luoja.

Vierailija
489/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ajoin on tarpeellista kilpailuttaa vakuutukset.

Vierailija
490/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äidillä oli meidän pienten kanssa rankkaa. Isä tuli usein vasta neljän jälkeen kotiin ja ruoka piti olla valmiina pöydässä.

Vierailija
491/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet alle 60. Se on ihan eri asia kuin olla 80. Noin käytännön elämässä. Kahdeksankymppisillä on ikäisiäsi lapsia.

60-luvun lopulla syntyneet menivät jo peruskouluun. Suuret ikäluokat kansakoulun kautta oppikouluun. Onko lähihistoria eksyksissä?

Ei perheellisen  uudelleen opiskelu nykyaikanakaan ole helppoa. Aikuiskoulutustuki lopetettiin, perheen on joko oltava varakas tai tuilla elävä.

Kyllä ymmärrän, että 60 ei ole sama kuin 80. Esimerkkini vaimon aikuisopiskelun toppuuttelusta on tosin viime vuosikymmeneltä (2010-luku). Ratkaisevaa tässä oli se, että pariskunnat olivat vain reilu viisi vuotta itseäni vanhempia (60-luvun alkupuolella syntyneitä) ja heidän asennoituminen boomeria (segmentin mukaisesti, kuten myös 40-luvun lopulla syntyneillä). Taloudellinen hyöty siis ratkaisi ja riitti luopumaan aikeesta, ei esimerkiksi halu orientoitua ammatillisesti uudelleen kiinnostuksesta johtuen. Kyse oli siis taas boomereista (=syntymäajan määrittelemästä segmentistä) eikä aikuisopiskelusta 60- luvulla.

Sanonko minne voit panna segmenttisi.  Olen 81-vuotiaana aivan kalkkis verrattuna 60-luvulla syntyneisiin sisarusteni lapsiin.  Heille olen vanha täti historian hämäristä. 

Jo markkinointisi kannalta, olen kulutukseni kuluttanut, heillä on nyt eläkkeelle jäämisen aikoihin rahaa ja halua lasten lähdettyä kuluttaa.

Hei! Vielä kerran: Segmentti ei ole sama kuin sukupolvi. 40- luvun loppupuolella syntynyt on toki melkein sukupolven vanhempi kuin 60-luvun alkupuolella syntynyt. Kaikki silti tässä ajanjaksossa boomereita. Esimerkkejä on annettu tarpeeksi, myös minun kirjoitusteni jälkeen. Voi luoja.

Voitte toki käyttää boomeri-sanaa miten haluat ja markkinoida mistä vaan rahat saat nypittyä.

Aika laaja boomerikäsitys täällä tosiaan on, boomerien suuhun on pantu juttuja joita ihmiset puhuivst ja ajattelivat joskus 1900 -luvun  ( 1900 -1930) alkupuolella,  sitten boomerien vanhempien elämää yritetään muokata boomereille, kuvitellsan kaikkien suurten ikäluokkien olevan jotain "maalaistallukoita"  jotka suu auki kattoo tietokonetta.

Ihan vaan sovitaan, boomereita kaikki ennen 1980 syntyneet, huvittavia tyyppejä.

Vierailija
492/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte toki käyttää boomeri-sanaa miten haluat ja markkinoida mistä vaan rahat saat nypittyä.

Aika laaja boomerikäsitys täällä tosiaan on, boomerien suuhun on pantu juttuja joita ihmiset puhuivst ja ajattelivat joskus 1900 -luvun  ( 1900 -1930) alkupuolella,  sitten boomerien vanhempien elämää yritetään muokata boomereille, kuvitellsan kaikkien suurten ikäluokkien olevan jotain "maalaistallukoita"  jotka suu auki kattoo tietokonetta.

Ihan vaan sovitaan, boomereita kaikki ennen 1980 syntyneet, huvittavia tyyppejä.

Nuoremmilla ihmisillä ei ole oikein tietoa lähihistoriasta, siksi tämä keskustelu on sekavuudessaan vertaansa vailla. Ja yleistävyydessään rage bite. Miksi?

Vierailija
493/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakoulu muuttui kahdeksanvuotikseksi jo 1958, eli kaikki buumeri-ikäpolvesta ovat käyneet vähintään sen. Tosin en tunne juurikaan sellaisia 50-luvulla syntyneitä, joilla ei olisi vähintään joku ammattikoulu tai kauppakoulu käytynä. Tunnen 50-luvun alussa syntyneen naispuolisen diplomi-insinöörin ja serkkuni on tohtori ja arvostettu lääkäri, hänkin jo yli 70-vuotias, lopettanut työt vasta äskettäin.  

Hyvänen aika, ettekö te teidä milloin Ozzy, Deep Purple, Rainbow jne ovat aloittaneet? Tulevaisuudessako kuvittelette heidän käyneen aikakoneella soittamassa? 

Vierailija
494/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei minun lapsenlapset mene töihin? Jostain vuokrafirman (mikä se semmonen on) ryhmävideohaastattelusta vain höpisivät, ovat tainneet keksiä omasta päästään.

Olin ryhmähaastattelussa vuonna 1983. Videoita ei otettu. 

90-luvulla oli massatyöttömyys. 2000-luvulla syntyneetkö silloin jäivät työttömäksi? 

Vierailija
495/498 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on hienoa että potkupallon maailmankisat lähestyvät, vielä kun saataisiin Suomen pojat pelaamaan niin voittohan olisi varma

Tämä on kirjoitettu vuonna 1940. 

Vierailija
496/498 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sipuliteemakkarapötköjä ei saa Salesta?

Vierailija
497/498 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sipuliteemakkarapötköjä ei saa Salesta?

Tai edes lauantaimakkaraa? On vain viipaleina. Haluaisin leikata paksuja pihvejä ja paistaa pannulla.

Vierailija
498/498 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhia ku pitäs luututa lattiat tuolla miniänkin huushollisa, jollaki moppisutterolla vaan huitasee, eihän se puhas oo! Voi kauhia ku eioo opetettu, häätyy minun mennä lauvantaina kaheksalta ne luutuamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä