Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätöiden totaalinen resetointi pelastaisi talouden, sanoo toimitusjohtaja

Vierailija
03.05.2026 |

... Siis kyseisen toimistotiloja suunnittelevan yrityksen talouden.

https://www.hs.fi/visio/art-2000011961018.html

Olikohan tämä firman maksettu mainos, vai muuten vaan alta lipan suoritus toimittajalta?

Tiedän kyllä, että monta tahoa risoo nyt toimistokiinteistöjen heikko kysyntä, ja heillä on siksi intressejä piiskata käyttöasteita ylemmäs, mutta olisiko silti pieni ripaus objektiivisuutta mahdollisuutta ujuttaa näihin kirjoituksiin, vaikka kuinka tilanne olisi se, että kenen leipää syöt sen lauluja laulat?

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, pitkä ketju aiheesta sensuroitiin palstalta. 

Mitä muuta voi odottaa sanomien omistamalta pulinapalstalta? Kakkinen resetoi

Vierailija
162/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehtisi läheskään joka paikkaan ilman teamsia. 
Työnantajalle koituisi enemmän työmatkoja korvattavaksi.

Hukkaan mennyttä työaikaa nämä työmatkat.

Korvattavaa myös ulkomaanmatkat.

Työntekijä ei voisi kouluttautua samassa määrin.

Jne.

Kylläpäs työntekijät on niiiin huolissaan työnantajan edusta vaihteeksi että 😂

Lopeta lässytys. Etätyö on mukavaa. Ei työnantajalle hyödyllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Resetointi? Nollaaminen? 

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tarkoittaa "palauttamista alkutilaan".

Vierailija
164/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se Turhapurokin ollut toimari

Vierailija
165/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirretään Suomi takaisin kaskitalouteen: kaikille riittää töitä.

Ikävä vaan, ettei meillä enää riitä metsiä kaskettaviksi. Tyhjäksi kalutussa avohakkuuaukiossa ei riitä ravinteet edes yhtä kaskenpolton jälkeistä kasvukautta varten.

Vierailija
166/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt työni rauhassa omassa työhuoneessa vuosikaudet. Nyt avokonttorissa töistä ei vaan tule mitään. Ongelma ei ole minun vaan työnantajan. Mielenkiintoni yrityksen asioihin on romahtanut samassa suhteessa.

Työnantajan ongelma on sinä. Et ole tehokas työntekijä.

Vierailija
167/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resetointi? Nollaaminen? 

Alkutila oli joskus ennen vanhaan se, että suurin osa ihmisistä teki töitä siellä, missä asuivat. Vasta teollistuminen ja palveluammattien yleistyminen yleistivät käytännön, että on erillinen koti ja erillinen työpaikka.

Vierailija
168/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt työni rauhassa omassa työhuoneessa vuosikaudet. Nyt avokonttorissa töistä ei vaan tule mitään. Ongelma ei ole minun vaan työnantajan. Mielenkiintoni yrityksen asioihin on romahtanut samassa suhteessa.

Eli työnantajan ei tarvitse panostaa työnteon edellytyksiin, vaan työntekijän pitää mukautua. Monenkohan kohdalla tuollainen toimii?

Vierailija
169/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resetointi? Nollaaminen? 

Mikä on työtilojen alkutila? Joku 200 mekaanista kirjoituskonetta naputtavan konekirjoittajan massahalli, jossa konttoripäällikkö valvoo alaisiaan katon rajaan sijoitetusta lasikopistaan? Tuottavuuden takaloikka

Vierailija
170/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaihtoehto on seuranta ja livekuva näytöltä niin konttori vai koti ? turhaan taistelette kyllä ne jotain keksii

Vierailija
171/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työnantajan ei tarvitse panostaa työnteon edellytyksiin, vaan työntekijän pitää mukautua. Monenkohan kohdalla tuollainen toimii?

sitä se työntekeminen on tosi monelle. ei ole mahdollisuutta etätöihin kun sorvi on tehtaalla. työnataja vttuilee että portilla on tulioita.

Vierailija
172/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaisten konsteillahan talouden suunta kääntyy, joopa joo.

Vierailija
173/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sitä se työntekeminen on tosi monelle. ei ole mahdollisuutta etätöihin kun sorvi on tehtaalla. työnataja vttuilee että portilla on tulioita.

Montako sorvaajaa Suomessa enää on? Meinaan, että tietokonehan metallisorveja ohjaa, ihminen korkeintaan vaihtaa työstökappaleen toiseen.

Vierailija
174/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöhän on sitä parasta vihreää siirtymää, kuin olla voi. Ensin valitetaan kun ihmiset menevät autoillaan töihin, mutta sitten kun keksitään hieno keino ettei sinne töihin tarvitse mennä fyysisesti ollenkaan, niin johan sekään ei missään nimessä kelpaa.  Kyllä se nyt vaan näemmä pitää olla niin, että töissä olevalla saa olla mahdollisimman vähän vapaa-aikaa ja mahdollisimman paljon kuormitusta henkiseen hyvinvointiin. Ja tämä tulee ihmisen suusta, joka on kateellinen heille, joilla on mahdollisuus tehdä etätyötä.

Vierailija
175/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirryin itse omasta aloitteesta lähitöihin. Olen etänä satunnaisesti, kun käyn esim. hammaslääkärissä päivällä tai koululla vanhempainvartissa. 

Toivon, että oma työnantaja alkaisi ohjata töihintuloa enemmän. Meillä on virallisesti hybridimalli, mutta osa ei ole käynyt toimistolla moneen kuukauteen. En näe esimiestäni kuin ehkä kaksi kertaa vuodessa. Työkaverini ovat hajallaan ympäri maata, toimistolla käy pienehkö kiinteä porukka, jotka kaikki eivät ole kanssani samassa tiimissä. Homma on levinnyt ihan käsiin. Osa tekee töitä toisten edessä. Oma motivaatio aika alhainen ja etsin muuta työtä. Sellaista, joka tehdään toimistolla ja jossa kaikilla on samat säännöt.

Jos ihmiset käyvät töissä, he käyvät lounaalla, ostavat työvaatteita, käyttävät junia, busseja, ratikoita. Osa ostaa työmatkaa varten uuden pyörän. Työpaikalla sovitaan yhteisiä leffakäyntejä, teatterireissuja. Tällaista ennen oli. Nyt osa nuhjaa kotona pieruverkkareissa, syö, mitä sattuu eikä lähde minnekään kotoaan. Yksikään etätyötä tekevä ei ole ainakaan laihtunut, vaikka aikaa luulisi olevan enemmän liikkumiselle.

Etätyö pitäisi käytännössä lakkauttaa tai ainakin rajata siitä suuresti. 

Tuo oli täyttä asiaa! Olen itse kokenut saman, tuntui kuin roikkuisi löysässä hirrestä ja se vaihe loppuikin potkuihin ja sitä kautta eläkkeelle.

Vierailija
176/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirryin itse omasta aloitteesta lähitöihin. Olen etänä satunnaisesti, kun käyn esim. hammaslääkärissä päivällä tai koululla vanhempainvartissa. 

Toivon, että oma työnantaja alkaisi ohjata töihintuloa enemmän. Meillä on virallisesti hybridimalli, mutta osa ei ole käynyt toimistolla moneen kuukauteen. En näe esimiestäni kuin ehkä kaksi kertaa vuodessa. Työkaverini ovat hajallaan ympäri maata, toimistolla käy pienehkö kiinteä porukka, jotka kaikki eivät ole kanssani samassa tiimissä. Homma on levinnyt ihan käsiin. Osa tekee töitä toisten edessä. Oma motivaatio aika alhainen ja etsin muuta työtä. Sellaista, joka tehdään toimistolla ja jossa kaikilla on samat säännöt.

Jos ihmiset käyvät töissä, he käyvät lounaalla, ostavat työvaatteita, käyttävät junia, busseja, ratikoita. Osa ostaa työmatkaa varten uuden pyörän. Työpaikalla sovitaan yhteisiä leffakäyntejä, teatterireissuja. Tällaista ennen oli. Nyt osa nuhjaa kotona pieruverkkareissa, syö, mitä sattuu eikä lähde minnekään kotoaan. Yksikään etätyötä tekevä ei ole ainakaan laihtunut, vaikka aikaa luulisi olevan enemmän liikkumiselle.

Etätyö pitäisi käytännössä lakkauttaa tai ainakin rajata siitä suuresti. 

Se että sinä et nauti siitä ei ole vielä mikään syy lakkauttaa etätyötä kokonaan. Eikö sekin ole vain hyvä asia, että töitä voi tehdä kauempaakin käsin? Tästäkinhän sitä jaksetaan nykyään marista, kun työntekijät eivät halua muuttaa jonnekin satojen kilometrien päähän minkä sattuu töiden takia ja kuinka työnhakualuetta pitäisi kasvattaa. Etätyö tuo tähänkin ongelmaan hyvää ratkaisua. (ja joo joo ei ole kaikilla aloilla mahdollista)

Vierailija
177/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitilavuokrayrityksen TJ paasaa, eli hänen mainoshan tämä on, ei mikään uutinen. Olisi JSN:llä tutkittavaa.

Ja todellakin, pelastaisi ko. yrityksen talouden. Ei muiden. Oma lehmä ojassa.

Vierailija
178/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TJ:llä itsellähän on kivoja päiviä toimistolla kun on varmaan oma huone ja sitten juokse palavereissa luonailla asiakkaiden kanssa eikä joudu viettämään aikaa siellä avokonttorihelvetissä.

Vierailija
179/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöt ovat paras mahdollinen ratkaisu moniin töihin ja konttorityössä on monia selkeitä miinuksia:

Jos siis mietitään konttorityön selkeitä miinuksia ne ovat mm.:

-ilmastotavoitteita ei puolla työpaikalle ajaminen millään kulkuneuvolla, ei omalla eikä julkisella eli  sotii EU:ta vastaan täysin jolloin yrityksen imago kärsii pahasti kun ihmisiä pakotetaan työpaikalle
-kaikki sairaudet leviävät helpommin kun ollaan konttorilla kosketuksissa toisiin
-riski onnettomuuksiin työmatkoilla on selkeästi suurempi kuin etätyössä
-perheelle ja lapsille jää vähemmän aikaa työmatkojen johdosta, joillain hyvinkin aikaa vievät työmatkat

valitettavasti useilla työpaikoilla vain ajetaan ihmisiä väkisin konttoreille joko kokonaan tai ns. hybridi mallilla ja tämä vain sen vuoksi että narsistiset esimiehet haluavat istua alaisten selän takana ja mikromanageerata kaiken ja toisaalta HR ajaa väkisin ihmisiä konttoreille että voi sillä perustella oman ison / kalliin organisaationsa olemassa olon... tämä tappaa yleensä kaiken luovuuden työpaikoilla...

Kukaan ei puhu siitä, miten epäoikeudenmukainen tämä uusi etätyösysteemi on. Jotkut pääsevät paljon lyhyemmällä työpäivällä, koska heidän ei tarvitse käyttää aikaa työmatkoihin. Toisten on pakko mennä työpaikalle ja silloin työpäivän kesto matkoineen on huomattavasti pitempi. Tätä eroa ei mitenkään korvata niille, jotka menettävät vapaa-aikaa jokaisena työpäivänä.

Vierailija
180/192 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö sopii itsekkäille ihmisille ja näkyy myös päätöksissä. Lähityö pakottaa sosiaaliseen vuorovaikutukseen.

Lähityöntekijöitä syrjitään. Työpaikalla on pakko olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi