Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä ovat ystävää etsiessä varoitusmerkit, joita ei kannata sivuuttaa?

Vierailija
02.05.2026 |

Mulla on taustallani useampikin huono ystävyyssuhde, jossa olen tullut todella kaltoinkohdelluksi ja usein myös vielä hylätyksi tuon kaiken päälle. Haluaisin välttää tämän vastaisuudessa. Millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota jo tutustumisvaiheessa tai kaverustuessa? Ystävyys toki tulee myöhemmin ajan kanssa, mutta en haluaisi viritellä ystävyyttä ihmisen kanssa, jonka kanssa homma ei tule toimimaan.

Tässä asioita, joita ystävältä kaipaisin: tasapainoisuus, ystävällisyys, vastavuoroisuus ja vakaus. En kaipaa ystävältä tunne-elämän draamaa ja ailahtelua, vaan arvostan tasaisuutta. Jos ihminen kaipaa jatkuvasti jotain menoa, jännitystä ja uusia kontakteja, niin en ole hänelle sopiva tyyppi. Itse arvostan mieluummin rauhaa ja muutamaa pitkäaikaista ystävää. Arvostan luotettavuutta ja sitä, että ystävyys säilyisi eri elämäntilanteissa. Aina ei tarvitse olla näkemässä/pitämässä yhteyttä, mutta jos kaikki muu menee jatkuvasti ohitseni, niin en koe oloani silloin ystävälle tärkeäksi.

Tältä palstalta löytyy myös hyviä oivalluksia, joten ajattelin kysyä täältä neuvoa tähän asiaan. Haluaisin vastaisuudessa löytää itselleni paremmin sopivia ystäviä. :)

Kommentit (433)

Vierailija
261/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolla tavalla fiksautuneet ihmiset. Kun olin joku parikymppinen, seuraani hakeutui nelikymppinen nainen, joka oli vahvasti sitä mieltä, että ei voi ystävystyä muiden kuin nuorten kanssa, koska ei tunne yhteyttä omanikäisiinsä. Tämä nainen suhtautui minuun hyvin kontrolloivasti ja suuttui jatkuvasti, kun en elänyt elämääni tai ajatellut asioista sillä tavalla, kun hän olisi halunnut. Oli todella iso helpotus jossain vaiheessa vain todeta, että minun ei tarvitse olla yhteydessä tähän ihmiseen. Nyt nelikymppisenä itse mietin, että mitähän halvattua, miksi kukaan aikuinen nainen roikkuisi kiinni nuorissa aikuisissa.

Vierailija
262/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältä ihmisiä jotka ovat itsekkäitä päällepuhujia. Ei heitä kiinnosta muiden asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudolla tavalla fiksautuneet ihmiset. Kun olin joku parikymppinen, seuraani hakeutui nelikymppinen nainen, joka oli vahvasti sitä mieltä, että ei voi ystävystyä muiden kuin nuorten kanssa, koska ei tunne yhteyttä omanikäisiinsä. Tämä nainen suhtautui minuun hyvin kontrolloivasti ja suuttui jatkuvasti, kun en elänyt elämääni tai ajatellut asioista sillä tavalla, kun hän olisi halunnut. Oli todella iso helpotus jossain vaiheessa vain todeta, että minun ei tarvitse olla yhteydessä tähän ihmiseen. Nyt nelikymppisenä itse mietin, että mitähän halvattua, miksi kukaan aikuinen nainen roikkuisi kiinni nuorissa aikuisissa.

Mulla melkein sama entinen kaveri vähän päälle 50 nainen ja itse 20 vuotta nuorempi, sen lisäksi että paasasi paasamistaan ja oli toksisen negatiivinen joka ei koskaan löytänyt mistään asiasta mitään hyvää julisti että haluaa positiivisia ja iloisia ihmisiä ympärilleen sit kuitenkin kun yritti tuoda iloa ja hauskuutta asioihin suutahti tai tiuski että mitä hyvää on siinä/tuossa asiassa, häntä kuulemma vainottiin töissä ja vapaa ajalla ja muut ihmiset on tyhmiä, eivätkä ymmärrä asioita yms yms. Oli kaiken lisäksi viesti ja puhelinpommittaja, jatkuvasti haukkui exäänsä jonka luona kuitenkin vieraili ja sit valitteli lisää sanoi että exä on piilonarsisti mut kyl se vahvasti oli tää mun kaveri..... Onneksi pääsin eroon, meinasi ängetä väkisin yökylään, ei tiennyt onneksi missä rapussa asuin vaikka monesti kyyditsi mut kerrostalo alueelle, sit en vastannut enää viesteihin ja soittoihin ja pistin estot päälle, oli tosi ihana päätös!!! 

Vierailija
264/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka ei hyväksy heikkoutta, ei itsessään eikä muissa. Heikkous ei ole heikkoutta sanan negatiivisessa merkityksessä, vaan se tarkoittaa oman haavoittuvuuden ja keskeneräisyyden hyväksymistä. Jos ihminen joutuu esim. työttömäksi ja masentuu tai sairastuu vakavasti (syöpä), niin miten suhtaudut? Jatkatko ystävyyttä vai otatko etäisyyttä?

Vierailija
265/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla melkein sama entinen kaveri vähän päälle 50 nainen ja itse 20 vuotta nuorempi, sen lisäksi että paasasi paasamistaan ja oli toksisen negatiivinen joka ei koskaan löytänyt mistään asiasta mitään hyvää julisti että haluaa positiivisia ja iloisia ihmisiä ympärilleen sit kuitenkin kun yritti tuoda iloa ja hauskuutta asioihin suutahti tai tiuski että mitä hyvää on siinä/tuossa asiassa, häntä kuulemma vainottiin töissä ja vapaa ajalla ja muut ihmiset on tyhmiä, eivätkä ymmärrä asioita yms yms. Oli kaiken lisäksi viesti ja puhelinpommittaja, jatkuvasti haukkui exäänsä jonka luona kuitenkin vieraili ja sit valitteli lisää sanoi että exä on piilonarsisti mut kyl se vahvasti oli tää mun kaveri..... Onneksi pääsin eroon, meinasi ängetä väkisin yökylään, ei tiennyt onneksi missä rapussa asuin vaikka monesti kyyditsi mut kerrostalo alueelle, sit en vastannut enää viesteihin ja soittoihin ja pistin estot päälle, oli tosi ihana päätös!!! 

Jokin sinussakin on "rikki", kun hakeudut yli 30 vuotta vanhemman naisen seuraan (ja vielä vaihdevuosi-ikäisen). Äidin korvikettako etsit?

Vierailija
266/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan jotakin vailla, teetättää omat asiansa sinulla, eikä osaa edes kiittää.

Vierailija
267/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat: jos ihminen tupakoi, ryyppää, huumeet yms. Ne kaikki yhdessä tai erikseen. Ja varsinkin JOS he pakottavat sut niihin. Eli aloittamaan niiden käytön, kun ennen olet ollut täysin raitis ja ilman päihteitä. 

Joo, mulla oli alkava ystävyys tyypin kanssa, joka aina VAATI mua juomaan seuraksi! Ja aina kävelylenkin päätteeksi piti mennä baariin istumaan tai ostaa vähintään pari lonkkua kaupasta. Käsittääkseni teki tätä joka päivä. Eli taisi olla pahasti alkoholisoitunut. Oli ennen ollut hoikka, mutta ilmeisesti sillä alkoholilla lihottanut itsensä varmaan yli satakiloiseksi.

Tajusin että hänen seurassaan musta tulisi samanlainen, joten päätin "ystävyyden". Liittyi siihen tosin muutakin.

Vierailija
268/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset, jotka ovat KAIKESTA eri mieltä kanssasi. Eri mieltä saa olla ja kaikkien kanssa tulee joissain asioissa erimielisyyksiä, mutta nämä ottavat KAIKESSA vastakkaisen kannan, sanoitpa mitä tahansa. Mielipiteesi ovat vääriä, ajatuksesi, tuntemuksesi, uskomuksesi, ihan kaikki. Elokuva josta tykkäät on tyhmä tai naurettava, musiikki josta tykkäät on huonoa ja pelleä, kirja tai lehti jota luet on typeriä. Kaikesta mitä sanot he ovat lähtökohtaisesti eri mieltä.

Tämä kaikki tehdään vielä selväksi semmoisella ylimielisellä ja hiukan ilkeämielisellä tavalla. Tarkoituksena osoittaa omaa paremmuutta sinuun nähden ja että olet tyhmä, huono, vääränlainen, aina väärässä ja alempitasoinen. Jotain sairasta valtapeliä, kilpailua ja salatun halveksunnan osoittamista.

Vierailija
269/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisläheisyys 

Vierailija
270/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat: jos ihminen tupakoi, ryyppää, huumeet yms. Ne kaikki yhdessä tai erikseen. Ja varsinkin JOS he pakottavat sut niihin. Eli aloittamaan niiden käytön, kun ennen olet ollut täysin raitis ja ilman päihteitä. 

Joo, mulla oli alkava ystävyys tyypin kanssa, joka aina VAATI mua juomaan seuraksi! Ja aina kävelylenkin päätteeksi piti mennä baariin istumaan tai ostaa vähintään pari lonkkua kaupasta. Käsittääkseni teki tätä joka päivä. Eli taisi olla pahasti alkoholisoitunut. Oli ennen ollut hoikka, mutta ilmeisesti sillä alkoholilla lihottanut itsensä varmaan yli satakiloiseksi.

Tajusin että hänen seurassaan musta tulisi samanlainen, joten päätin "ystävyyden". Liittyi siihen tosin muutakin.

Alkoholistit usein vaativat juomaan kanssaan, jotta eivät vaikuttaisi alkoholisteilta vaan seurallisilta juojilta. He usein myös suuttuvat, jos toinen ei tahto juoda.

Vierailija
271/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistit usein vaativat juomaan kanssaan, jotta eivät vaikuttaisi alkoholisteilta vaan seurallisilta juojilta. He usein myös suuttuvat, jos toinen ei tahto juoda.

Kyllä näin on, olet pelkkä mahdollistaja! Vaikka olisi luonteeltaan ihan kivakin persoona, mutta ystävyys perustuu alkoholin kulutukseen, bailaamiseen yms. se on ongelma.

Vierailija
272/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on varoitusmerkki, jos vastaan tulee ihminen, joka etsii ystäviä vaatimuslistan kanssa. Ystäviä tulee, jos kemiat kohtaa, ei niitä voi vaatimuslistan kanssa etsiä. Jokainen haluaa ihmissuhteista jotain myös itselleen, mutta aloituksesta tulee vaikutelma, että nyt pitäisi löytyä ihminen, joka korvaa aiemmat traumat. Siksi ilmeisesti on lähdetty liikkeelle 'traumankorjauslistan' kanssa. Ei ole muiden ihmisten tehtävä korjata ap:n hylkäyskokemuksia. 

No eipä se ap mitään traumojen korjaajaa etsinytkään, haluaa vaan välttyä uusilta rikkovilta kokemuksilta.

Kuvaavaa on nykyihmisen tilasta, että sekin taitaa olla liikaa vaadittu. Monet pyrkivät raatelemaan muita jo tämmöisillä keskustelupalstoillakin kuten sinäkin teet.

Vierailija
273/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle red flag on ihmiset, jotka kuvailivat kuten joku aiempi täällä "Mutta hyvä esimerkki siinä mielessä, että meistä kahdesta ei saisi ystäviä tekemälläkää, kun koemme ja tulkitsemme asiat niin eri tavoin. Eiköhän me molemmat olla ihan hyviä ihmisiä, mutta emme vaan toisillemme!"

Ihminen, joka kokee tarpeelliseksi alleviivata, ettei toisesta saisi hänelle ystävää, on mielestäni aina ikävä. Ihmiset voisivat olla erilaisia, mutta siinä vaiheessa kun toista mennään mollaamaan hänen erilaisuutensa vuoksi, ollaan mielestäni itsekeskeisiä ja kuvitellaan olevansa toisen yläpuolella. Ja nämä "ihan kiva varmaan olet" -kommentit ovat sellaista koulukiusaajatasoa, jossa muka ollaan näennäisen ystävällisiä.

Tämä. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla ystävä, mutta kertoohan se mielenlaadusta paljon, jos kokee tarpeelliseksi kommentoida toiselle, ettei meistä ikinä saisi ystäviä. 

Ylipäätään hämmentää joskus palstalla sellainen ylimielinen ja omahyväinen asenne, että minä olen tuota reppanaa parempi ja älä kuvittelekaan, että sinä tylsä/tavallinen ihminen kelpaisit minulle.

Uskon, että monet mukavat ihmiset jäävät ilman (riittäviä) ystävyyssuhteita siksi, että niin moni tuomitsee "tavallisen tylsät tyypit". Ei ymmärretä, että sen pinnalta tylsältä vaikuttavan kuoren alla voi olla todella mukava ihminen. Eivätkä kaikki piirteet näy ulospäin. Tylsältä vaikuttavalla ihmisellä voi olla mielenkiintoisia harrastuksia ja hän voi olla hyvä keskustelija. Näitä asioita ei koskaan tiedä, jos tuomitsee toisen ensivaikutelman tai omien ennakkoluulojen vuoksi heti kättelyssä.

Tämä on varmaankin hylkäämishaavan defenssi: Kun ollaan itse tultu joskus torjutuiksi ystävyydessä, aletaan hylkäämään itse ensin. Tai sitten kostetaan sitä omaa torjutuksi tulemista muille: Halutaan aiheuttaa toisille se sama paha mieli, jonka itse joskus ystävyydessä torjutuksi tulemisesta sai!

Vierailija
274/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kyseessä oli ihminen jolla jonkinlainen häiriö tai nepsyyttä, mikä voi tehdä ihmisestä ikäistään epäkypsemmän, jolloin oman ikäiset ei siedä. Outoa tai epäkypsää käytöstä.

Vierailija
275/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos kelpaat avuksi johonkin palvelukseen/työhön mutta juhliin ei kutsuta

Vierailija
276/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kyseessä oli ihminen jolla jonkinlainen häiriö tai nepsyyttä, mikä voi tehdä ihmisestä ikäistään epäkypsemmän, jolloin oman ikäiset ei siedä. Outoa tai epäkypsää käytöstä.

Kuulemma lapsuudessaan kiusatuiksi tulleet eivät pysty olemaan saman ikäisten kanssa, hakeutuvat nuorempaan seuraan. Ei ole väliä onko kiusaaja ollut samanikäinen vai esim. oma vanhempi.

Vierailija
277/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varma alapeukkukommentti, mutta sanon suoraan.

Itse jättäisin väliin ihmiset, joilla on (ollut) hyvin vaikeita mt-ongelmia. En nyt tarkoita mitään keskivaikeaa masennusta, vaan esim. todella vaikeita mt-ongelmia, osastojaksoja jne. Ainakin tuntemieni ihmisten kohdalla on pätenyt se, etteivät oikein koskaan ole täysin päässeet tasapainoon. Mieli on oireillut myöhemminkin ja ystävyys on ollut käytännössä mahdotonta.

Minulla on kerran kaksisuuntaista mielialahäiriötä (bipolaarihäiriö) 

sairastava ihminen ystävänä. Halusin poistua mukavuusalueelta ja kokeilla, miten ystävyys sujuu. Hän oli hyvin värikäs, energinen ja intensiivinen, mutta sairauden luonne toi ystävyyssuhteeseen myös haasteita ja suuria vaihteluita. Oli paljon ylä- ja alamäkiä ja harvoin tasamaata. Tavallaan ajoittain palkitsevaa ja syvää, mutta se vaatii toiselta osapuolelta suurta ymmärrystä ja joustavuutta. Kuormituin, en valitettavasti jaksanut.

Vierailija
278/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on muutama hyvä kaveri, joiden kanssa tehdään asioita yhdessä ja ollaan tunnettu pitkään. En silti ole ikinä ajatellut, että heidän pitäisi olla jonkunlaisia tai minun kanssani aina samaa mieltä ja aina vapaana kun pyydetään jne. En kai minä ystävieni kanssa kuitenkaan naimisissa ole! Osa näistä pitkäaikaisista kavereistani on puhunut yksityisasioistaan, osa ei. Ei se parisuhdehöpinä mielestäni ole pakollista, enkä itsekään puhu kavereilleni yksityisasioitani.

Kuulostaa melkein siltä, että ap etsii puolisoa, ei ystävää.

Vierailija
279/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäluotettavuus. Henkilö oli pyytänyt minua lähtemään kanssaan jonnekin reissuun. No en ehtinyt vastata hänelle heti, kun työaikana pitää töitäkin tehdä. Vastasin ehkä tunnin viiveellä, niin hän vastasi, että oli jo ehtinyt pyytää jotain toista henkilöä! Miksi ei voinut heti alkuun kertoa, että kyselee useammalta henkilöltä?

Sitten kun oltiin menossa pienen ryhmän kanssa matkalle, ja matkanjärjestäjä kertoi vasta satamassa, että huonejako ei mennyt ihan nappiin, että joku nainen joutuu yöpymään miehen kanssa, kun hotellikin oli vielä täysi. Niin tämä sama ihminen sanoi, että hän menee minun kanssa samaan huoneeseen, vaikka olin jo ehtinyt sopia toisen henkilön kanssa! Tämä alkuperäinen huonekaverini oli sitten niin kiltti, että suostui yöpymään  miehen kanssa.  Kyllä harmitti, etenkin kun tämä tyyppi sitten valitti joka asiasta huoneessa.

Sen jälkeen päätin, että on parempi pysyä etäällä tästä henkilöstä. En halunnut enää ystävystyä hänen kanssaan, vaan korkeintaan moikata, jos satutaan samoihin tilaisuuksiin.

Vierailija
280/433 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellisiä ystäviä olisivat Tähtien sodan kaltaiset androidirobotit C-3PO ja R2-D2. Ehkä tulevaisuudessa?