Miten ihmeessä työttömät "jäävät kiinni" vapaa-ajan puuhastelusta?
Tuli tässä mieleen, kun on ollut paljon sellaisia tapauksia, että joku työtön on "jäänyt kiinni" - ja menettänyt tukensa - (palkattomasta) vapaaehtoistyöstä, (palkattomasta) talkootyöstä, taiteen tekemisestä (ilmaiseksi) vapaa-ajallaan, ja nyt viimeksi siitä, että näyttelijän työhakemukseen liitteeksi tehty video oli liian ammattimainen...
Niin millä tavalla työkkäri saa näitä tietoonsa? Ilmiantaako joku kateellinen tuttava, vai kyttääkö työkkäri muka oikeasti työttömien somekanavia yms?
Oma epäilys kallistuu innokkaiden ilmiantajien puoleen, sillä eihän viranomaisilla voi mitenkään olla aikaa seurata jonkin vesivärimaalausta harrastavan tai vanhusten kanssa monopolia pelaavan Mirkun Instaa... eihän?
Kommentit (443)
Itse työnhakijat hölisevät työkkärissä haastattelussa ohi suunsa, kun pitää esittää parempaa kuin ovat.
Kunnon valkosipulisatsi naamariin ennen puhuttelua, eikä mitään aamupesuja , että täti ajaa pois enenkuin ehtii sössiä omat asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Nii vai onko vaan tiliotteessa näkynyt ns ylimääräisiä tuloja ja media sitten käyttänyt termiä "jäädä kiinni", ikään kuin joku vahtisi jossain pusikossa mitä toiset tekee. Anyway onhan se ihan älytöntä, että mikään ei kannusta työtöntä tekemään mitään, koska kaikki on vaan miinusta mitä se tekee. Tottakai joku voisi heittää samantien, että no menisi oikeisiin töihin, mutta kun ihmiset eivät tajua, että jos ihminen on esim ollut työttömänä kauan, sinne "meneminen" voi olla aika hankalaa. Eli kaikki puuhastelu mitä se työtön tekee vapaa-ajallaan pitäisi laskea plussaksi, koska se pitää sitä työtöntä VIREESSÄ ja elämän halussa mukana, minkä kautta se voi jopa päästä sinne oikeisiin töihin. Ihan vaan oma miete, ei ole pakko samaistua. Päättäjille koppia kanssa, tehkää joskus jotain oikein.
Ei työkkäriä kiinnosta sun rahat, ne kiinnostaa työttömyysetuuden ja varsinkin toimeentulotuen maksajaa, koska niihin se vaikuttaa. Työkkäriä kiinnostaa se, että oletko oikeasti valmis ottamaan kokopäivätyön koska vaan, ja että et tee töitä eli käytä sitä aikaasi palkatta siten, että se estää sua ottamasta mahdollisesti joskus tarjottavaa työtä vastaan. Pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Ja nämä tulee yleensä työnhakijan itsensä puheista ilmi. Mutta ei siinä mitään sellaista ole, ettei saisi olla aktiivinen yhdistyksissä, tai auttaa vanhaa sukulaista, kaikkea sitä tekee työssä kokopäiväisesti olevatkin. Nuo nykyajan taide- ja somejutut on vähän ongelmallisia, että jos ne on niitä töitä mitä on tehnyt ja niillä tienannut, niin oletus on helposti, että sinä teet niitä päivät pääksytysten, etkä ole oikeasti hakemassa muita töitä tai menemässä töihin. Kyllähän jotkut tekee niin, että tienaavat rahansa ihan jostain muualta, ja silti ovat työttömiä työnhakijoita työkkärin kirjoilla. Työssäkäyviäkin on työkkärin kirjoilla noin sata tuhatta, mutta se on sitten työkkärin tiedossa, ja rahajutut menee sitten omalla tavallaan tapauskohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sen ilmaisen toiminnan takia tuki siis katkaistaan?
Jos teet ja osallistut vapaaehtoistoimintaan, se tulkitaan niin, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Liian hyvä työhakemus, niin et saa työttömyystukea enää? Mitä helvettiä?
Entäs taloyhtiön pihatalkoot? Lintujen ruokinta talvella?
Ihmiset on yllättävän hölmöjä ja itse siis paljastavat itsensä. Kaveri on töissä työkkärissä ja huokailee usein, kun pöljät kertovat puhelimessa vaikkapa koruharrastuksestaan tai urheilutoiminnastaan. Nämä on sitten pakko ottaa huomioon. Pitäisi olla hiljaa kaikista harrastuksista.
Mun tekemisiä on vaikea kytätä, kun ei ole käytössä kuin face. Enkä siellä kerro mistään mitään. Ainoastaan vain haukun Suomea, suomalaisia ja meidän yhteiskuntaa, kuten kunnon anarkistin kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sen ilmaisen toiminnan takia tuki siis katkaistaan?
Jos teet ja osallistut vapaaehtoistoimintaan, se tulkitaan niin, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Eikä siihen tulkintaan vaikuta työmarkkinatilanne millään lailla. Se on aivan sama onko niitä palkkatöitä olemassa eli ei.
Täysin mielivaltaista tulkintaa ns. työmarkkinoiden käytettävänä olemisesta siis.
En ihmettelisi jos uusia kuunteluvaltuuksia ajava tietosuojalaki olisi suunniteltu rikollisten lisäksi työttömien valvontaan.
Onhan niillä tämä Stasi, mikäs sen puljun nimi nyt onkaan? Keha- keskus. Siellä virkamies veronmaksajien rahoilla kyttää työtyömien somea. Mikä huikea kansantaloudellinen hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Entäs taloyhtiön pihatalkoot? Lintujen ruokinta talvella?
Talkoot katsotaan palkattomaksi kuntouttavaksi työtoiminnaksi jos ei juo talkoo-olutta, mistä kiinni jääminen leimaisi virallisissa papereissa alkoholiongelmaiseksi. Lintujen laittomasta ruokinnasta voi lähteä vuokrakämppä alta.
Onneksi olen päässyt työkkärin kyttäyksestä kun ikää alkaa tulemaan. Vuosi alkaa olla siitä kun viimeksi juttelin työkkärin akan kanssa, ja silloin poistettiin työnhakuvelvollisuus. Eläkettä ootellessa…
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on yllättävän hölmöjä ja itse siis paljastavat itsensä. Kaveri on töissä työkkärissä ja huokailee usein, kun pöljät kertovat puhelimessa vaikkapa koruharrastuksestaan tai urheilutoiminnastaan. Nämä on sitten pakko ottaa huomioon. Pitäisi olla hiljaa kaikista harrastuksista.
Moni ensimmäistä kertaa työttömäksi joutuva ei tiedä, että kuinka työkkärin kanssa toimitaan. He kuvittelevat, että on parempi antaa itsestään mahdollisimman aktiivinen kuva, jotta virkailija ei luule laiskaksi työnvieroksujaksi. Siinä sitten luetellaan kaikki harrastukset, avoimen yliopiston opiskelut, talkootyöt, hyväntekeväisyydet jne.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen päässyt työkkärin kyttäyksestä kun ikää alkaa tulemaan. Vuosi alkaa olla siitä kun viimeksi juttelin työkkärin akan kanssa, ja silloin poistettiin työnhakuvelvollisuus. Eläkettä ootellessa…
Minkä ikäisenä työnhakuvelvollisuus poistuu? Minulta, 6-kymppiseltä, kyseltiin, että lähtisinkö kouluttamaan itseäni uuteen ammattiin. Teen osa-aikatyötä etten ole edes ihan toimettomana.
Vierailija kirjoitti:
Monessa tapauksessa ollut kyse siitäkin, että on sivulauseessa sanonut jotain harrastuksestaan. Joillain on tapana rupatella työkkärivirkailijallekin kuulumisistaan ja kertoa ilonaiheistaan tyyliin "kiva kuitenkin että pääsen auttamaan mummoa kellariremontissa", "tuohan harrastukset sisältöä elämään, esimerkiksi soittelen nokkahuilua kavereiden kanssa bändissä", "olen kuitenkin kehittänyt osaamistani, esimerkiksi tänä vuonna olen opiskellut latinan alkeita avoimessa yliopistossa" tai "oli tosi kiva koruntekokurssi, niitä mä tykkään vapaa-ajalla väsäillä vanhoista pullonkorkeista".
Tavallisten ihmisten sometileiltä nyt ei löydy mitään raskauttavaa. Mitä työkkäri tekee sometilillä, jossa näkyy profiilikuva ja joku lomamatkalla otettu kansikuva? Ja kuka typeryus jakaa julkisena tavallisia postauksiaan omista harrastuksista ja perheen elämästä? Se ei ole riski työkkärin kannalta vaan ihan muuten vaan. Moni ei tajua, miten laajalle voi levitä julkisena päivityksenä facebookiin laitettu kuva lapsen ristiäisjuhlasta.
Siis työtön ei saa harrastaa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa tapauksessa ollut kyse siitäkin, että on sivulauseessa sanonut jotain harrastuksestaan. Joillain on tapana rupatella työkkärivirkailijallekin kuulumisistaan ja kertoa ilonaiheistaan tyyliin "kiva kuitenkin että pääsen auttamaan mummoa kellariremontissa", "tuohan harrastukset sisältöä elämään, esimerkiksi soittelen nokkahuilua kavereiden kanssa bändissä", "olen kuitenkin kehittänyt osaamistani, esimerkiksi tänä vuonna olen opiskellut latinan alkeita avoimessa yliopistossa" tai "oli tosi kiva koruntekokurssi, niitä mä tykkään vapaa-ajalla väsäillä vanhoista pullonkorkeista".
Tavallisten ihmisten sometileiltä nyt ei löydy mitään raskauttavaa. Mitä työkkäri tekee sometilillä, jossa näkyy profiilikuva ja joku lomamatkalla otettu kansikuva? Ja kuka typeryus jakaa julkisena tavallisia postauksiaan omista harrastuksista ja perheen elämästä? Se ei ole riski työkkärin kannalta vaan ihan muuten vaan. Moni ei tajua, miten laajalle voi levitä julkisena päivityksenä facebookiin laitettu kuva lapsen ristiäisjuhlasta.
Näin vissiin tulkitaan. Toisaalta taas juuri toimiminen pitää aktiivisena ja virkeänä, joten tuo on ihan älytöntä. Eiköhän ne harrastukset vähene automaattisesti jos saa kokopäivätyötä, mutta nyt ne tulkitaan esteeksi töihin menemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Näin on estetty työttömyydestä nouseminen harrastustenkin kautta. Vttu mikä tyrannia, Pohjois-Korealainen huonostivointivaltio Suomi stana!!!
Jos meillä olisi systeemi, että työtön saa tehdä mitä vain, niin miksi kukaan maksaisi palkkaa missään tapahtumissa, aina voisi tulla työttömiä palkatta harrastamaan. Säästyisi järjestäjien rahaa ja voisihan sitä pyörittää vaikka lounasravintolaa niin, ettei kukaan saa palkkaa, eikös? Päiväkodissa on turha maksaa palkkoja, koska sinne voi työttömät mennä avustamaan lapsia ja säästyy rahaa. Jos ei mene vapaaehtoisesti, niin voidaan määrätä. Kaikki olisi tyytyväisiä, etenkin työttömät, koska enää ei estettäisi vapaaehtoistoimintaa eikä harrastuksia, mutta pidettäisiin tarkasti huolta, että palkkaa ei makseta, koska siitä menisi etuudet.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs kun noissa työllisyyden edistämistä tavoiteltavissa kursseissa jotka ei ole välttämättä suoraan työkkärin järjestämiä mutta kelan kustantamia kuitenkin, halutaan tietää kaikki harrastukset ja kiinnostuksen kohteet mistä voisi olla apua työllistymisen tai alan valinnan kanssa?
Pitäisikö niissäkin olla hiljaa kaiken aikaa vaikka kuinka varattaisiin aikaa että ihmiset kertoo tuollaisia asioita? Eihän ne kalliit kurssit kyllä sitten voi ainkaan toimia kunnolla että sieltä puolelta tulisi mitään apua ja vinkkejä minne työllistyä, jos ei ihminen kerro itsestään mitään siinä pelossa, että rankaistaan.
Mä olen joskus kymmenen vuotta sitten jakanut tiettyjen freelancerina tekemieni töiden tuloksia sometileilläni (mukaan lukien LinkedIn) siinä toivossa, että joku innostuisi työllistämään mua lisää. Nyt olen automaattisesti viranomaisten silmissä "omassa työssäni työllistyvä", vaikka oman alan töitä ei ole ollut aikoihin. (Toisen alan hanttihommia kyllä riittää, teen sitten niitä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mutta älä ala sillä työkkärissä lesoilemaan.
Teitkö tuon kaiken Orpon äärioikeistohallituksen aikana?