Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talous elpyy!! Keskuskauppakamarin ekonomisti: ”räjähtävää kasvua”

Vierailija
30.04.2026 |

Suomen talous näyttää kääntyneen nousuun viime vuoden lopulla, ja BKT kasvoi ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. 

Alustavien lukujen valossa näyttää siltä että suomen talous vetää nyt reilusti Euromaiden keskiarvoa paremmin! 

Mitens nyt suu pannaan hallituksen politiikan arvostelijat? Olisiko muka pitänyt jatkaa julkisen talouden paisuttamista, velanottoa ja verojen kiristyksiä?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räjähtävää kasvua. Kuulostaa ripulipärähdyksiltä. Enimmäkseen ilmaa tai kaasua ja pieniä paskapisaroita pitkin posliinista pöntön sisäpintaa. Ei edes kummoista rasvaripulia. Sellaista talousnousua.

Vierailija
42/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuollainen +3 % tarkoittaa, että kasvu on nipin napin samalla tasolla kuin velkaantuminen. Eli siis ollaan reaalisesti nollatasossa ja pienempi kasvu on pakkasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva. Ei paljoa ek:n julistukset lämmitä, kun itse hallituksen takia köyhänä ja työttömänä. Voisivatko myös kertoa, koska niitä työpaikkoja rupeaa tulemaan? Vai koskeeko talouskasvu vain niitä, joiden pankkitili kasvaa muutenkin?

Vierailija
44/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tuollainen +3 % tarkoittaa, että kasvu on nipin napin samalla tasolla kuin velkaantuminen. Eli siis ollaan reaalisesti nollatasossa ja pienempi kasvu on pakkasta.

Jutun mukaan ennakoidaan siis 0,9% kasvua? :D :D ;D

Wau!

Vierailija
45/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveästi kirjoitusvirheitä!

Mitä muka? Vai oletko joku hemmetin ärsyttävä grammar-natszi tai äikänope? (sama asia joskus)

Vierailija
46/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen korkea työttömyysaste johtuu ulkomaalaisista joista muodostuu suurin osa ellei koko työttömien joukko. 

Eipäs vaan kotimaisista. Ulkomaiset ovat töissä.

Vierailija
47/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabiksen laillistumisella saisi turismin nousuun. Laskettelukeskuksiin ja hotelleihin tulisi asiakkaita enemmän. 

Mutta ei. Ei niin ei.

Vierailija
48/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun mukaan ennakoidaan siis 0,9% kasvua? :D :D ;D

Wau!

Kyllä se aika todella WAU on kun sitä talouskasvua ei ole tässä maassa ollut 20 vuoteen.

Vierailija
49/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAAAHH!!!!! Mä vihaan tän palstan moderointia!!!!

Vierailija
50/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä se aika todella WAU on kun sitä talouskasvua ei ole tässä maassa ollut 20 vuoteen."

Jaa olet näitä sekopäitä. Olet kultissa.

Vierailija
51/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainiota! Mä tiesin, että hyvin tässä käy kuitenkin. Olen omalta osaltani kovasti vauhdittanut kulutusta. Olen erityisesti tukenut suomalaista vaateteollusuutta ja aion tukea edelleen. Kesävaatteita on ostamatta.

Vierailija
52/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen korkea työttömyysaste johtuu ulkomaalaisista joista muodostuu suurin osa ellei koko työttömien joukko. 

Eipäs vaan kotimaisista. Ulkomaiset ovat töissä.

Näytä mulle yks työskentelevä ulkkis joka ei ole wolttikuski eikä bussikuski eikä virolainen raksamies.

Vierailija
53/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti näin käykin. Että kasvu alkaa, voi alkaa todella reippaanakin. 

Kun ihmiset on niin helvetin tyhmiä, ettei ne tajua valtiontalouden toimintaa. Huudetaan kurkku suorana aina kaikki hallituksen viaksi, vaikka valtio on kuin iso valtamerilaiva. Sen kääntäminen on hidasta. Käytännössä kunkin hallituksen "tekoset" alkaa valjeta vasta hallituskauden lopussa. Sipilää haukuttiin ja teki kovaa työtä. Siksi Rinne/Marin pääsi aloittamaan hyvältä pohjalta. Heidän aiheuttamansa ongelmat alkoi näkyä vasta hallituskauden lopussa ja sitten tämä hallitus on niitä siivonnutkin kolme vuotta jo. Seuraava hallitus aloittaa sitten siltä pohjalta, mikä on tämän hallituksen saldo ja heidän ansiotaan ei ole mahdollinen nousukausi ensimmäisinä vuosina lainkaan. Se vaan realisoituu sitten. Näin se aina menee, mutta kun ihmiset ei ymmärrä sitä tai halua ymmärtää. Kun eletään lyhyellä jänteellä. Jaksetaan huutaa siitä ja tästä leikkauksesta, vaikka niiden tarkoitus ei olekaan tehdä hyvää heti vaan juuri tuottaa sitä kasvua ja liikkumavaraa vuosien saatossa. 

Minä en tiedä, onko hallituksen toimet olleet kaikilta osin hyviä, mutta pääasia on, että asioita on tehty. Paikalleen ei voi jäädä makaamaan. Saldo näkyy sitten seuraavina vuosina. 

Vierailija
54/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituskausi ollut yhtä syöksyä alaspäin ja kun ehkä on näkyvissä prosentin nousua niin ollaankin onnistuttu erinomaisesti. 

Vierailija
55/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä se aika todella WAU on kun sitä talouskasvua ei ole tässä maassa ollut 20 vuoteen."

Jaa olet näitä sekopäitä. Olet kultissa.

Suosittelen katsomaan peiliin............. ja menemään psykiatrin juttusille.

Vierailija
56/56 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näytä mulle yks työskentelevä ulkkis joka ei ole wolttikuski eikä bussikuski eikä virolainen raksamies."

Miksi olet tietämätön? Viisas pysyy hiljaa. Minkä ikäinen olet?

Joka kymmenes suomalainen työllinen on ulkomaalaistaustainen.

Ammatteja:

- teollisuustyöntekijä

- hoitaja

- taksikuski

- siivooja

- kokki

- tarjoilija

- ohjelmoija

- tutkija yliopistolla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi