Rahaton ja raskaana. Pitäisittekö lapsen?
Sain viime viikolla potkut. Olen raskaana ja mies ilmoitti, että suhde oli siinä jos edes harkitsen lapsen pitämistä. Ero siis edessä, mutta ennen tätä meillä meni pitkään huonosti ja mies suoraan toivoo, että raskaus menisi nopeasti (miehen sanoin "kivuttomasti") kesken. Kummallakaan ei ole ennestään lapsia ja olen aina halunnut äidiksi. Emme ole naimisissa mutta asumme yhdessä eikä mies aio maksaa elareita eli ero on väistämättä edessä. Raskaus on vasta alussa ja ajatus keskeytyksestä tuntuu pahalta - jopa niin että varmasti katuisin, masentuisin.
Olen aina halunnut pärjätä itse ilman tukirahoja tai muuta, mutta omat säästöt riittävät siihen saakka kunnes lapsi täyttää 1,5 vuotta, jos oikein tiukasti elelen kahdestaan vauvan kanssa. Samaan aikaan olen surullinen mutta ikionnellinen raskaudesta. Voinko pärjätä näin vai elänkö nyt sumussa?
Kommentit (101)
Pidät tai et, mutta lopeta suhde "miehen" kanssa nopeasti. K.sipäähän se on.
Vierailija kirjoitti:
YLE areenassa isä Matteo TV sarjassa näkyy epämuodostunut mies . Miltä tuntuu saada sellainen ?
Rakenneultrat on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Elelet tukiloisena kuten monet muutkin yh:t.
Miksi käyttää noin rumaa sanaa? Se "loinen" hoitaa toista ihmistä. Raskaus, synnytys ja vauvan hoitaminen on aikamoinen urakka. Ja urakka ei lopu vaan jatkuu vaan. En kutsuisi loiseksi ihmistä joka uhraa oman terveytensä hoitaessaan vauvaa (pitkäaikainen järkyttävä vauvan aiheuttama univelka on aikamoinen terveyshaitta. Ja muut jutut päälle....).
Lisäksi kyllä naiset yleensä työllistyy kun lapsi kasvaa isommaksi. Ja aivan typerää olettakaan että joku juuri vauvan saanut nainen menisi heti töihin... Mihin se vauva lykätään siksi ajaksi kun nainen töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vanha sanonta, että lapsi tuo leivän tullessaan. Pitäisin lapsen.
Mihin tämä sanonta oikein perustuu? Itte kituutan 1100e tuloilla taaperon kanssa, eikä edes almuja saa, kun ne riittää laskelmien mukaan kattamaan meidän elon. Ihan pelkään mistä rahaa ruokaan, jos vielä viiden vuoden päästä työllisyystilanne näin huono.
Lue kirja: Kun ei ollut rahaa, niin tehtiin lapsi.
Sodan jälkeen asutustilojen ja rintamiestalojennlainoja sai anteeksi tai niitä lyhennettiin, jos perheeseen syntyi lapsi.
Tietysti pidät. Kai jo jätit tuon ääliömiehen? Pärjäät hyvin yksin äitinä ja miehen pitää lain mukaan maksaa lapselle elarit. Ei niistä voi kieltäytyä.
Omat lapset on parasta maailmassa. Muut asiat kyllä järjestyy ennemmin tai myöhemmin. Itselleni tuli aikoinaan traumaattinen ero lapseni isästä, kun lapsi oli vuoden vanha. Olen ollut siitä asti hänen yksinhuoltajansa. Hetkeäkään en ole lapsen saamista katunut, vaikka isä osoittautui virhevalinnaksi ja välillä oli rankkaa. Asiat on myös ajan saatossa järjestyneet, vaikka aina en sitä uskonut. Lapsi on nyt jo teini-ikäinen ja parasta maailmassa. Jos voisin valita, että häntä ei olisi mutta olisin saanut tilalle ydinperheen, niin silti en muuttaisi mitään. Pidä lapsi ehdottomasti. <3
Yök mikä mies. No ukko luiskaan ja pitäisin lapsen. Kyllä sinä elarit lapsesta saat joko isältä tai Kelalta. Hae myös kaikki muut sinulle ja lapsellesi kuuluvat tuet ja pidä säästöt säästössä. Kyllä sinä pärjäät. Tsemppiä.
Tietysti pidät lapsen. Selviät kyllä. Ei se raha hyvää äitiä tee. Miestä et ota takaisin, vaikka polvillaan anelisi.
Selvitä tuet, mitä saat, ja mistä voit tinkiä jne. Mieti sitäkin vaihtoehtoa, että sanot, ettei lapsella ole isää tai siis että se oli tuntematon yhden yön suhde. Silloin et saa siltä mieheltä niitä elareita, mutta et myöskään joudu olemaan sen kanssa tekemisissä. Itse en luottaisi tuollaiseen mieheen enkä haluaisi antaa sille mitään oikeuksia lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset on parasta maailmassa. Muut asiat kyllä järjestyy ennemmin tai myöhemmin. Itselleni tuli aikoinaan traumaattinen ero lapseni isästä, kun lapsi oli vuoden vanha. Olen ollut siitä asti hänen yksinhuoltajansa. Hetkeäkään en ole lapsen saamista katunut, vaikka isä osoittautui virhevalinnaksi ja välillä oli rankkaa. Asiat on myös ajan saatossa järjestyneet, vaikka aina en sitä uskonut. Lapsi on nyt jo teini-ikäinen ja parasta maailmassa. Jos voisin valita, että häntä ei olisi mutta olisin saanut tilalle ydinperheen, niin silti en muuttaisi mitään. Pidä lapsi ehdottomasti. <3
Kyllä kaikki järjestyy, tärkeintä on rakkaus lapseen! Lapsi on ihana lahja, kalleinta maailmassa💕
Lapsen kanssa pärjää parhaiten kahdestaan, usko mua:) Voitte tehdä elämästänne juuri sellaisen kuin itse haluatte, eikä kenenkään kanssa tarvitse tehdä kompromisseja. Parisuhdemiehestä ei ole muuta kuin kaamea riesa.
Pidä lapsi. Älä missään nimessä keskeytä. Äitiys on niin ihana asia, että jokaisen naisen pitäisi se kokea. Terve lapsi ei ole mikään itsestäänselvyys, vaan aina suuri lahja. Lapsi tuo leivän tullessaan.
Voit pärjätä! Pidä ihmeessä lapsi. <3 Paljon onnea :)
Ja siis ne tuet on olemassa sitä varten, että voit olla äiti. Se äitiys on se työ, kunnes lapsi kasvaa, ja työstä kuuluu maksaa. Ihan kumma ajatuskin, ettei joku hakisi äitiysrahaa yms. tukia. Olet varmaan lukenut liikaa tätä palstaa.
Ja kun ei ole työ odottamassa, niin voit aivan rennosti olla lapsen kanssa kotona ensimmäiset vuodet, eikä tarvitse työntää liian pientä lasta hoitoon. Nyt sulla on mahdollisuus keskittyä juuri siihen äitiyteen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kanssa pärjää parhaiten kahdestaan, usko mua:) Voitte tehdä elämästänne juuri sellaisen kuin itse haluatte, eikä kenenkään kanssa tarvitse tehdä kompromisseja. Parisuhdemiehestä ei ole muuta kuin kaamea riesa.
Tämä. Vaikka kaikesta on yksin vastuussa niin se on myös parasta. Ei ole riitoja eikä kuluttavia parisuhdeongelmia vaan voi täysillä keskittyä lapseen ja itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Käsitin että haluat lapsen.
Haluat pärjätä itse ja se on hyvä asenne muuten, mutta äitinä sinun täytyy laittaa lapsen etu muun edelle ja ottaa tukia jos niitä tarvitsette.
Olen aina halunnut äidiksi ja miehen kanssa eroamme, muutan huomenna pois miehen ollessa töissä. Ap
Totta kai pidät lapsen. Siitä saa paremmat tuet + lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitin että haluat lapsen.
Haluat pärjätä itse ja se on hyvä asenne muuten, mutta äitinä sinun täytyy laittaa lapsen etu muun edelle ja ottaa tukia jos niitä tarvitsette.
Olen aina halunnut äidiksi ja miehen kanssa eroamme, muutan huomenna pois miehen ollessa töissä. Ap
Onnea!
Pohtisin vielä siitä näkökulmasta että onko sulla yhtään tukiverkkoja? Mistä saada apua jos lapsella on refluksi tai itse sairastut. Aina ei ole se kaunis kesäpäivä ja lapsen kanssa voi olla myös oikeasti tosi raskasta, temperamenttia ei voi tietää etukäteen kun se ei periydy. Tietty iso osa nyt on ns. helppoja. Toki yhteiskunnalla on tukiverkkoja myös olemassa.
Pohtisin vielä siitä näkökulmasta että onko sulla yhtään tukiverkkoja? Mistä saada apua jos lapsella on koliikki tai itse sairastut. Aina ei ole se kaunis kesäpäivä ja lapsen kanssa voi olla myös oikeasti tosi raskasta, temperamenttia ei voi tietää etukäteen kun se ei periydy. Tietty iso osa nyt on ns. helppoja. Toki yhteiskunnalla on tukiverkkoja myös olemassa.
Miehen on pakko maksaa elarit, kuten isyystestiin on pakko suostua vaikka tuomioistuimen määräämänä.. saat ne (elarit) vaikka esim.sosiaalitoimistolta jossei,joka perii ne sitten lapsen isältä jälkikäteen. Elämää on raskauden jälkeenkin, jos kovasti haluat lapsen, pidä. Pärjäät kyllä, kunhan tietää mitä vanhemmuus tuo mukanaan. Jos et pidä lasta, voi myöhemmin kaduttaa ja asia tulla mieleen tietyissä tilanteissa ja myöhemmin elämässä. Tietysti päätös on sinun ja ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua. Älä kuuntele miehen painosteluita yksinään. Se mitä päätät on se oikea tie. Eri tavoin (lyhyistäkin suhteista tai ns.vahingossa) on tänne lapsia aina tullut ja he ovat arvokkaita ja ihmisiä siinä missä muutkin.