Työryhmä: peruskoulun tavoitteita kevennettävä, että kaikki pääsevät läpi
Lähde yle.
Kommentit (99)
Joo eipä tainnut meidän peruskouluaikoina 80/90 -luvun taitteessa olla pisaa olemassakaan, paitsi Pisan kalteva torni. Ysiluokka loppui keväällä 1990 ja jo siihen mennessä oli alkanut Euroopan maantieto mennä uusiksi, vanhentunutta tietoa heti kättelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä haluaa vähentää oppiaineiden tavoitteita ja sisältöä. Esim. suomen kielessä ja kirjallisuudessa nähdään tavoitteiden olevan liian vaativia. Oppilaiden osaamistaso on laskenut, joten vaatimuksiakin on laskettava.
Tämän hallituksen aikana otetaan säästöjä mistä saadaan.
Peruskoulu oli omana aikanani 90-luvulla ihan läpihuutojuttu. Jos vaatimustaso ei ole siihen aikaan nähden nykyään huomattavasti korkeampi niin sitä ei todellakaan voi alentaa.
Kaikille vihervasemmistosta huuteleville muistuttaisin, että on kyse nykyisen äärioikeistohallituksen kärkihankkeesta.
Näin tuhotaan peruskoulu lopullisesti. Jo nykyinen koulu on äärimmäisen helppo älykkäälle lapselle ja opettaa lapsen lähinnä siihen, ettei mitään läksyjä ei tarvitse tehdä. Kaiken ehtii tehdä jo tunnilla. Sitten lukiossa ollaan ihmeessä niiden läksyjen kanssa.
Mikä niiden opettajien tehtävä sitten on? Ennen se oli opettaminen että kaikilla on samat osaamiset. Nytkö opettajat vaan kirjaa oppilaiden tason ja nostaa palkan?
Mun aikana 80-luvulla jäi luokalle jos ei osannut. Jos sekään ei auttanut, siirrettiin apukouluun. Muut jatkoivat sitten normaaliin tapaan. Ihanan yksinkertaista.
Älykkyys on lähtenyt äkkijyrkkään laskuun. Nyt jo on luku- ja laskutaidottomia päästetetty peruskoulusta ulos ilman yhtäkään luokalle jättämisiä, koska siitä tulee lapselle paha mieli. Se kirpasee vain kerran ja siitä normaali lapsi sisuuntuu opiskelemaan kovemmin. 80-luvulla ei kysytty lapsen mielipidettä luokalle jättämiseen ja itsekin lukihäiriön (ja dyskalkulian) takia jouduin kertaamaan yhden luokan. Mitään tukitoimia ei silloin moisiin vaivoihin suotu paitsi jälki-istuntoa.
Lukekaa kirja Peterin periaate, tekijä Laurence J. Peter, julkaistu vuonna 1969. Näyttää olevan ihan totta nykypäivänä. Omituista, että Orwellin jo 1949 julkaistu kirja Vuonna 1984 alkaa sekin olemaan totta. Aikamoisia ennustajia on äijät olleet.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys on lähtenyt äkkijyrkkään laskuun. Nyt jo on luku- ja laskutaidottomia päästetetty peruskoulusta ulos ilman yhtäkään luokalle jättämisiä, koska siitä tulee lapselle paha mieli. Se kirpasee vain kerran ja siitä normaali lapsi sisuuntuu opiskelemaan kovemmin. 80-luvulla ei kysytty lapsen mielipidettä luokalle jättämiseen ja itsekin lukihäiriön (ja dyskalkulian) takia jouduin kertaamaan yhden luokan. Mitään tukitoimia ei silloin moisiin vaivoihin suotu paitsi jälki-istuntoa.
Kyllä minä muistelen että tukiopetusta oli 80-luvulla tarjolla, en tosin itse ollut sellaisessa mutta muistan kyllä joidenkin sellaisessa käyneen.
Vanhat ja tehokkaat tosin ehkä vähän tylsät keinot kuten toistot ja mekaaninen esim. ns.kaunokirjoitus takas ja äkkiä. Mekaaniset toistot ovat tavallaan meditatiivista toimintaa, käsi tekee ja aivot saa näennäisesti levätä mutta silti oppimista tapahtuu. Ihmettelen suuresti, että tämä oppistapa on heitetty muka vanhentuneena roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Lue: kaikkien oppilaiden on tyhmennyttävä jotta S2-oppilaat eivät erottuisi.
Monessa suhteessa suomalaiset ovat menneet ohikin. Idioluutio on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä muistelen että tukiopetusta oli 80-luvulla tarjolla, en tosin itse ollut sellaisessa mutta muistan kyllä joidenkin sellaisessa käyneen.
Oli kyllä. Minä kävin yhden kerran kun opettaja oli sitä mieltä, että pidin kynää väärin kädessä. Opin kerrasta kuitenkin. Kotona tosin saatoin yhä pitää kynää väärin. Lol.
Voipi lähteä ääni sinimustille tästä hyvästä. Sitä edes jotenkin kiinnostaa palauttaa Suomi kukoistukseensa ja vaalii ensisijaisesti suomen kieltä ja kulttuuria. Kukaan muu ei sitä tarpeeksi ponnekkaasti tunnu tekevän, tai tee ollenkaan (kokoomus).
En kannata ihan Japanin tai Kiinan veroista ankaraa koulujärjestelmää, mutta emmehän me nyt missään nimessä saa entisestään vauhdittaa tätä oppimistulosten alamäkeä! Millaiset ihmiset siellä näitä oikein miettii ja puuhaa? Voi Suomi!
Tämä on masinoitu juttu, koska ei tätä missään muualla Euroopassa tapahdu. Omakin empiirinen kokemus Saksasta. Siellä vaalitaan omaa äidinkieltä (palvelu saksaksi tietenkin ensisijaisesti eikä englanniksi), vaalitaan kirjallisuutta ja kauniita käytöstapoja lapsilta, kunnioitetaan vanhempia.
Täällä idioluutio etenee ja konreettinen esimerkki siitä ovat myös rumat pikaruokakuosiset vaatteet kuten elokuvassakin. Missä on meidän RYHTI? Lampsitaan yövaatteissa kadulla. Näprätään kännykkää, hoetaan emt (=emmätiiä), velttoillaan töissä, ollaan kalpeita ja harmaita koska eletään energiajuomalla, haistatellaan vanhuksille..
Suomi tule takaisin!
Tästä voisi tehdä johtopäätöksen, että ne uudistukset joita on tehty, olivat huonoja. Ja tietenkin säästöt jotka on tehty. Opetusministereille myös kysymys vuosien varrelta: miten meni noin niinkuin omasta mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu oli omana aikanani 90-luvulla ihan läpihuutojuttu. Jos vaatimustaso ei ole siihen aikaan nähden nykyään huomattavasti korkeampi niin sitä ei todellakaan voi alentaa.
Mulle peruskoulu tuotti työtä lähinnä matematiikan ja Ruotsin osalta. Niistäkin pääsin läpi kovalla työllä (yläasteella matikka seilasi 6-7, ruotsi samoin).
Nyt kun katselee eka-tokaluokkalaisen matikan kirjoja, niin laskutehtäviä tulee kotiin ehkä 5. Siis yksi "lokero", jossa on viisi erilaista laskutoimitusta. Mun muistaakseni (aika kultaa muistot) kotiin saattoi tulla läksyksi puoli sivua, jossa erilaisia laskutoimituksia 20.
Lisäksi matikankirjassa oli niin paljon niitä yhden aihealueen tehtäviä, ettei varmaan kukaan koskaan laskenut kaikkia. Nyt joutuu itse tekemään lapselle harjoitustehtäviä, kun ei kirjan laskut riitä, kun niitä on niin vähän
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on lukihäiriö. Selvisi kyllä ylioppilaaksi, mutta koen, että jo nykyään on toistoa liian vähän, kun kotitehtäviä ei anneta kuin todella vähän.
Nykyinen määrä toistoja ei riittänyt mun lapselle. Harmittaa vieläkin, että jouduin itse keksimään matikantehtäviä, jotta hän oppisi kunnolla. Ei hän tästä tykännyt tietenkään, kun halusi tietysti tehdä vain sen, mitä opettaja määrää.
Itse taas olen ihneissäni esim. ala- asteen matematiikassa on hirveösti päättelyä. Sen sijasn että opetettaisiin kunnolla laskemaan, opetetaan päättelemään. Tulee mieleen jenkkien tasotestit, joissa vastausvaihtoehdot on annettu valmiiksi. Koodaustehtävien tarve ihnetyttää myös. 90- luvulla pahimpaan lama- aikaan olen itse opiskellut. Opettajat lomautettuna, vihkot ja kynät kortilla, silti opittiin lukemaan ja kirjoittamaan eli jotain on tehty oikein. Esim. tällä hetkellä tokaluokkalaisen kotitehtävänä on harjoitella kymmensormitekniikkaa. Lukemisessa on jatkuvaa tasotestiä, mitä en myöskään ymmärrä, ainakaan lukemisen taso ei Suomessa ole sillä tekniikalla noussut. Onneksi omalle lapselleni tuntuu kaikki olevan vielä helppoa.
Ihme satuilija olet, pisa testi on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 2000 ja parhaat tulokset saatiin joskus 2003-2009. Tulijat ovat toki oma taakkansa mutta oppimistulokset ovat laskeneet rajusti myös kantislasten joukossa.