Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

” sellaisen sairaan terveyskeskuskulut nousevat, joka joutuu usein käymään tk:ssa” - miten niin?

Vierailija
29.04.2026 |

Hoitokuluissahan on katto, jotain  700 e vuodessa.  Sen jälkeen ei tarvitse maksaa paljon mitään. 

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon entinen keskituloinen ja pitkään veroja maksanut, tämä niille ilkkujille. Nyt työtön ja pahasti sairas.

Ottaa kyllä koville kun on tk lääkäri maksaa 30e, erikoisl. 72 ja nousee pian 80e. Parin minuutin soittoajasta menee samat maksut. Erikoissairaanhoito on säästetty kuiviin, joten sairasloma pitkittynyt ja en saa tarpeellisia ja käypä hoidon mukaisia hoitoja, joten joudun maksamaan niistä parisen sataa joka kuukausi.

Lääkkeisiin menee n. 200-300 euroa kuukaudessa, osa kela korvattavia, osa ei.

Eipä katot auta, kun pienistä tuloista isot menot, joka kuukausi. Ja olen vielä keski-ikäinen, joten haluan kovasti töihin, mutta kun hoidot ovat pitkittyneet  saa nähdä pääsenkö enää.

mihin snä tarvitse pidempää lääkärikontakia kuin parin minuutin puhelun? Kroonisissa sairauksissa usein lääkäri sanoo vain, että jatketaan entisillä ohjeilla/vaihdetaan lääkitystä tai hoitoa/ käy lisäverikokeissa ja soittelen sitten, jos niissä jotain muutoksia, muussa tapauksessa jatketaan näin / saat lähetteen erikoissairaanhoitoon, oliko sinulla jotain kysyttävää. 

ei tuohon tarvi kovinkaan pitkää aikaa ellei potias sitten ole laitostunut tai muuten pitää lääkäriään sosiaalisen elämän korvikkeena.  Potilaan pitää tietenkin ennen lääkärin puheua itse miettiä mitä on sairautensa kanssa mielen päällä ettei tarvi alkaa tuhlaamaan aikaa siinä puhelun aikana. 

akuuteissa muutoksissa tai uusissa sairauksissa voi tarvitakin vaikkapa viiden mnuutin puhelun

ja se sama maksu, mikä menee lääkärin parin minuutin puheun aikana johtuu siitä, että ennen puhelua lääkärin täytyy lukea potilaan tietoja ja puhelun jälkeen kirjata potilaan tiedot ylös

Vierailija
22/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon entinen keskituloinen ja pitkään veroja maksanut, tämä niille ilkkujille. Nyt työtön ja pahasti sairas.

Ottaa kyllä koville kun on tk lääkäri maksaa 30e, erikoisl. 72 ja nousee pian 80e. Parin minuutin soittoajasta menee samat maksut. Erikoissairaanhoito on säästetty kuiviin, joten sairasloma pitkittynyt ja en saa tarpeellisia ja käypä hoidon mukaisia hoitoja, joten joudun maksamaan niistä parisen sataa joka kuukausi.

Eipä katot auta, kun pienistä tuloista isot menot, joka kuukausi. Ja olen vielä keski-ikäinen, joten haluan kovasti töihin, mutta kun hoidot ovat pitkittyneet  saa nähdä pääsenkö enää.

Mulle erikoislääkäri sanoi, ettei hän varaa mulle kontrolliaikaa, koska maksut on niin kovat ja vielä nousevat (juuri tuona päivänä oli julkistettu tuo maksujen korotus).

Ne maksut eivät nouse samana päivänä kun niistä päätös tehdään, joten voit lopettaa paskan jauhamisen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksukatto vuonna 2026 on 815€. Ensi vuonna sitten korkeampi. Useimmiten tämä täyteen saavat kuluvat erikoissairaanhoidon piiriin eli heitä ei edes TK:ssa hoideta.

Yhtenä vuonna elämässäni on maksukatto juuri ja juuri täyttynyt, olin silloin keskussairaalan sydänosastolla muistaakseni 18 tai 19 vrk. Sain sen viimeisen hoitopäivän (hoito = sängyssä makailu ja nesteytys) sitten puoleen hintaan, hurraa!

Eli tuonkin sairaalajaksosi todellinen hinta oli luultavasti jotain 20.000 euroa, josta maksoit itse korkeintaan 700 euroa ja me muut veronmaksajat maksoimme loput, hurraa!

Vierailija
24/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ristiriita jutussasi. Pitkään olet veroja mielestäsi maksanut ja silti olet vasta keski-ikäinen :-)

Vierailija
25/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoinen väite.

Sillä ne terveyskeskusmaksut ja muut hoitomaksut ovat kaikille julkisen palveluiden käyttäjille samat. Eli jokaisen julkisen tahon terkkaria käyttävän kulut nousevat. 

Niillä menee lujaa, joilla on yksityisesti hankittu terveyskuluvakuutus. Nuo vakuutukset korvaavat myös julkisen tahon - esim. just leikkaustoimenpiteistä - aiheutuneita kuluja. Ei ne koske vain yksityistaholta ostettua hoitoa.

Jossakin artikkelissa oli sanottu, että joissakin maissa terveyspalveluiden suhteen on olemassa sosiaalivakuutus, jonka kautta kustannukset hoituvat, eli siis rahoitus on sosiaalivakuutuksen kautta, eikä asiakasmaksuilla ole näin ollen pelissä sijaa. Mutta meillä Suomessa rahoitus on verotuksen kautta, ja sitten tulevat nämä asiakasmaksut.

Mikä tuo tuollainen sosiaalivakuutus on! Mistä se sitten peritään.... Onko sekin kuitenkin sellainen veronluonteinen maksu...

Suomessa ei siis enää haluta antaa ikään kuin yhteisvastuullisena rahaa terveydenhoitoon. Nyt jokainen vastaa itse omista kuluistaan! Se on meininki. Ja tämä nykyhallitus ohjaa palveluiden käyttöä... varattomat eivät edes ota yhteyttä terveydenhoitoon, koska eivät halua joutua ulosottoon! Jonot purkautuvat tätä kautta, ja tilaa tulee niille joilla on rahaa!

Vierailija
26/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa näiden hoitokulun katon saavuttavien terveydenhuoltomenot 🤷 

Eli 50+ naiset. 

Vierailija
27/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kertaa vuodessa pitää maksaa kun käy hyvinvointikeskuksen (ent,TK) lääkärillä. Loppuvuosi menee maksutta.

Eli hyvinvointikeskuslääkäri (ent. TK) maksut nousee 3 x korotussumma (en nyt muista paljonko, enkä viitsi tarkistaa)

Vierailija
28/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nousee. Jos joku on terveydenhuoltopalveluiden sarjakuluttaja niin maksakoon siitä sitten itse paljon nykyistä enemmän. Kunnon korotukset vaan maksuihin niin vähenee se turhanpäiväinen lääkärissä ramppaaminen.

Vierailija
29/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nousee. Jos joku on terveydenhuoltopalveluiden sarjakuluttaja niin maksakoon siitä sitten itse paljon nykyistä enemmän. Kunnon korotukset vaan maksuihin niin vähenee se turhanpäiväinen lääkärissä ramppaaminen.

Niin ja onneksi nousevat myös päivystyksessä käynnit. Nythän siellä ramppaa ihmisiä jotka eivät edes tarvitse päivystyksellistä sairaanhoitoa, tyyliin nokka vähän vuotaa räkää.

Vierailija
30/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksukatto vuonna 2026 on 815€. Ensi vuonna sitten korkeampi. Useimmiten tämä täyteen saavat kuluvat erikoissairaanhoidon piiriin eli heitä ei edes TK:ssa hoideta.

Riku maksukatto poista kaikkia maksuja.

Vierailija
31/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja onneksi nousevat myös päivystyksessä käynnit. Nythän siellä ramppaa ihmisiä jotka eivät edes tarvitse päivystyksellistä sairaanhoitoa, tyyliin nokka vähän vuotaa räkää.

Suomessa ei ole mitään välimuotopäivystystä. 

Köyhät ei saa hoitoa lainkaan.

Vierailija
32/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä vuonna elämässäni on maksukatto juuri ja juuri täyttynyt, olin silloin keskussairaalan sydänosastolla muistaakseni 18 tai 19 vrk. Sain sen viimeisen hoitopäivän (hoito = sängyssä makailu ja nesteytys) sitten puoleen hintaan, hurraa!

Good för you, minulla se täyttyy joka vuosi ja maksan vielä osastohoidosta vaikka maksukatto on täynnä.

Terv monisairas

Niin maksat jonkun alle 20e mikä on todella vähän kun sillä saa hoidon ja  ruuat.

t. samanlainen

Vierailija
33/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan juuri päinvastoin. Kertakäyntien hintoja voi nostaa mutta maksukattoa pitäisi laskea. Jos tarvitsee lääkäriä harvoin niin siitä voi maksaa enemmänkin mutta paljon terveyspalveluja tarvitsevat ovat usein sairautensa vuoksi myös pienituloisia. 

Vierailija
34/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinne terveyskeskukseen pääsee usein? Mulla on kolme perussairautta joiden vuositarkastus pitäisi olla kerran vuodessa. Kaksi viimeistä vuotta on jäänyt väliin vaikka olen itse aikoja kysellyt. 

Jos muuta vaivaa on, ei sinne saa myöskään lääkäriaikaa. Saati, että sellaisen usein saisi. Hoitajachatista saa lähetteen labrakokeisiin ja jos niissä on jotain poikkeavaa, pitääkin jo mennä yksityiselle, jos on varaa.

Monien sairauksien hotosuositukset ovat muuttuneet, eikä enää tarvita mitään fyysistä lääkärin näkemistä. 

Mutta kun se etäyhteys (esim. hoitopuhelu) maksaa saman verran kuin se vastaanottokäynti! 

Itse olen ollut kroonisesti sairas viimeiset 6 vuotta, joutunut asioimaan paljon ensiavussa, erikoissairaanhoidossa, hoitokeskuksessa ja sairaalassa osastohoidossa. Maksukattojen täyttyminen ei lopeta kustannuksia siihen. Osastopäiviltä maksat noin 40€/vrk maksukaton täyttymisen jälkeenkin. Samoin lääkkeiden Kela-korvauksia on poistettu paljon ja tullaan poistamaan lisää, eli et jatkossa saa niistä senttiäkään Kela-korvausta (mainittakoon mm. osa astmalääkkeistä ja osa kortisoneista, jotka kuitenkin ovat elintärkeitä lääkkeitä niitä tarvitseville). Lisäksi on sairauksia, jotka vaativat esim. erityisruokavaliota joihin ei saa aina korvauksia tai jos saa, niin korvaus on pienentynyt huomattavasti. 

Kerron esimerkin omasta elämästä: Tammikuussa alkaa kaikki maksukatot nollilla ja apteekkiin menee heti yli tonni ja sillä saan yhden biologisen pistoksen joka täyttää maksukaton samantien. Lisäksi joudun ostamaan lääkkeitä ja lisäravinteita joka kolmas kuukausi ja niihin menee noin 350€. Samaan aikaan pitäisi olla rahaa tilillä että pääset sairaalaan hoitoihin meno-paluu. Myös tämä 300€ katto tulee täyteen heti tammikuussa. Ja koska Kela käsittelee viiveellä myös matkakustannukset, niin pahimmassa tapauksessa joudut odottamaan parikin kuukautta että matkakatto kirjallisesti käsitellään ja sulla pitää olla tälle ajalle rahaa niihin matkoihin (jotka saa kyllä takautuvasti takaisin mutta ensin pitää maksaa itse). Tämän vuoden tammikuussa meni matkakatto täyteen mutta käsittely tapahtui vasta maaliskuussa ja se on ihan kohtuuton aika. Voi olla myös hoito- tai apuvälineiden tarvikkeiden tarpeita kotona, joita ei välttämättä korvata tai saa lainattua. Lisätään tähän vielä mahdollinen kotisairaalan hoidon tarve tai vaikkapa kotihoidon tarve esim. leikkauksen tai vaikkapa tapaturman jälkeen, niille omat maksunsa kaiken tämän lisäksi. Joka kunnassa ei ole mahdollista sopia maksusuunnitelmaa laskuille vaan laskut ovat ulosottokelpoisia 14vrk jälkeen. Sitten osa vielä ihmettelee, että kyllä pitäisi pärjätä kun ilmaista on terveydenhuolto. Julkisen hammashoidon maksut vasta korottuivat yli 45% ja nyt sitten lisää. Monien työterveyshuolto ei ole enää niin kattava kuin aiemmin. Koska tämä kansa nousee barrikaadeille ja pistää yleislakon päälle? Minne meiden verorahat oikein menee? Julkisen terveydenhuollon säästöt tulee lopulta yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi. Tämä on näkyvillä jo viimeistenkin leikkausten jälkeen kun terveyskeskuksia ja sairaaloita lakkautettiin: matkat pitenee, ambulansseja ei ole riittävästi, hoitohenkilökuntaa on liian vähän ja nekin joilla töitä on, ovat ylikuormittuneita. Jonot pitkittyy, diagnoosit ja hoito pitkittyy ja sairauspäivät maksaa. Ei voi aina ajatella omalla perseellä, että kun minä en käy kun kerran vuodessa terveyskeskuksessa niin mitään ongelmaa ei ole.

Vierailija
35/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta katto täyttyisi pitää käydä 20 kertaa tk-lääkärillä. Kuka oikeesti käy edes kerran kuussa?

Ei tk-maksua kai peritä kuin kolme kertaa vuodessa.

Täällä peritään ainakin joka kerta kun asioimassa käyt, eli niin pitkään että se 800€ katto on täynnä. Myös sairaanhoitajalla käynti on maksullista.

Vierailija
36/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle erikoislääkäri sanoi, ettei hän varaa mulle kontrolliaikaa, koska maksut on niin kovat ja vielä nousevat (juuri tuona päivänä oli julkistettu tuo maksujen korotus).

Maksujen korotus alkaa aina 1.1. Tuskin sulla vastaanottoaikaa oli uuden vuoden päivänä?

Vierailija
37/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta katto täyttyisi pitää käydä 20 kertaa tk-lääkärillä. Kuka oikeesti käy edes kerran kuussa?

Missä tk-lääkäri maksaa vuodessa enemmän kuin kolme kertaa ?

Vierailija
38/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tk-maksua kai peritä kuin kolme kertaa vuodessa.

Meidän hyvinvointialueella on kans tämä käytäntö, tk-maksu peritään kolmesta käynnistä per vuosi. Sairaanhoitajalla käynnit ovat maksuttomia.

Ihan helvetin väärin että ollaan näin epätasa-arvoisessa asemassa, etenkin kun meiltä muilta nus... joka vuosi vaan lisää.

Vierailija
39/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa näiden hoitokulun katon saavuttavien terveydenhuoltomenot 🤷 

Eli 50+ naiset. 

Myös miehet ja kroonisesti sairaat nuoremmatkin.

Vierailija
40/74 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 kertaa vuodessa pitää maksaa kun käy hyvinvointikeskuksen (ent,TK) lääkärillä. Loppuvuosi menee maksutta.

Eli hyvinvointikeskuslääkäri (ent. TK) maksut nousee 3 x korotussumma (en nyt muista paljonko, enkä viitsi tarkistaa)

Pari euroa, vaikka huudosta voisi päätellä jotain paljon suurempaa