” sellaisen sairaan terveyskeskuskulut nousevat, joka joutuu usein käymään tk:ssa” - miten niin?
Hoitokuluissahan on katto, jotain 700 e vuodessa. Sen jälkeen ei tarvitse maksaa paljon mitään.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nousee. Jos joku on terveydenhuoltopalveluiden sarjakuluttaja niin maksakoon siitä sitten itse paljon nykyistä enemmän. Kunnon korotukset vaan maksuihin niin vähenee se turhanpäiväinen lääkärissä ramppaaminen.
Sanotko noin vaikka syöpäsairaalle?
Vierailija kirjoitti:
Jotta katto täyttyisi pitää käydä 20 kertaa tk-lääkärillä. Kuka oikeesti käy edes kerran kuussa?
Toiset joutuvat käymään jopa kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuolto pitäisi olla vähän sitä kuluttaville maksutonta ja maksaa sitä enemmän mitä enemmän palveluita käyttää. Näin kaikki hyötyisivät, eikä vain sairaimmat tapaukset.
Sitten kun sairastut syöpään tai kinttu murtuu kännireissulla niin kappas! miten se mieli muuttuukaan kun ei ookaan yhteiskunta auttamassa sinua poloista.
Miksi mieleni muuttuisi? Olisin hankkinut vakuutuksen tai säästänyt. Eikä kuolemakaan mikään painajainen olisi.
Ei vakuutus mikään oikotie onneen välttämättä ole. Vakuutusyhtiö voi myös katkaista sairausvakuutuksen tarvittaessa aina ennen uuden sopimuskauden alkamista. Näin kävi minulle kun sairaudesta alkoikin kertyä melkoisesti laskuja. Pahan päivän varalle oli itsellänikin 20t mutta äkkiä ne hupenee. Kun työkyky menee, loppuu työnteko ja ennenpitkää myös sairauslomapäivät tulee täyteen. Sitten alkaa vääntö kuntoutustuesta/työkyvyttömyyseläkkeestä joka itsellä vei yli 2 vuotta. Kelasta ka työeläkevakuutusyhtiöstä tuli lääkärien B-lausuntoihin vain kielteisiä päätöksiä ja asia siirtyi oikeusasteisiin. Tältä ajalta et saa toimeentulotukea, asumistukea etkä työttömyyspäivärahaakaan, koska asiasi käsittely on kesken. Siinä onkin miettimistä miten selviää pari vuotta tulottomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon entinen keskituloinen ja pitkään veroja maksanut, tämä niille ilkkujille. Nyt työtön ja pahasti sairas.
Ottaa kyllä koville kun on tk lääkäri maksaa 30e, erikoisl. 72 ja nousee pian 80e. Parin minuutin soittoajasta menee samat maksut. Erikoissairaanhoito on säästetty kuiviin, joten sairasloma pitkittynyt ja en saa tarpeellisia ja käypä hoidon mukaisia hoitoja, joten joudun maksamaan niistä parisen sataa joka kuukausi.
Lääkkeisiin menee n. 200-300 euroa kuukaudessa, osa kela korvattavia, osa ei.
Eipä katot auta, kun pienistä tuloista isot menot, joka kuukausi. Ja olen vielä keski-ikäinen, joten haluan kovasti töihin, mutta kun hoidot ovat pitkittyneet saa nähdä pääsenkö enää.
Mulle erikoislääkäri sanoi, ettei hän varaa mulle kontrolliaikaa, koska maksut on niin kovat ja vielä nousevat (juuri tuona päivänä oli julkistettu tuo maksujen korotus).
Maksujen korotus alkaa aina 1.1. Tuskin sulla vastaanottoaikaa oli uuden vuoden päivänä?
Tuossahan puhuttiin maksujen korotuksen julkistamisesta. Kerrotaanhan niistä korotuksista aina ennakkoon - tietenkin. Vähintään kuukausia aiemmin, useimmiten enemmän.
Kukaan järjellä käyvä ja potilaastaan (ja omasta lääkäriluvastaan) vähänkin välittävä lääkäri ei peru potilaansa kontrolliaikoja, koska niille on ihan oikea ja aiheellinen syy. Kanteluunhan tuollainen lääkäri pitää pistää. Mitä jos tuleekin myöhemmin jotain, joka olisi selvinnyt sillä perutulla kontrollikäynnillä? Älkää olko ihmiset tyhmiä. Kun terveys menee, menee kaikki muukin.
Kyllä perutaan, säästösyistä.
Urpo haluaa kostaa, kun ei saanut masinoimaansa yksityissotea Pöpilän kansssa läpi, joten imee julkisen puolen kuiviin ja lappaa kahmalokaupalla yksityiselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta katto täyttyisi pitää käydä 20 kertaa tk-lääkärillä. Kuka oikeesti käy edes kerran kuussa?
Missä tk-lääkäri maksaa vuodessa enemmän kuin kolme kertaa ?
Ei missään, koska se kolme kertaa on lakisääteinen raja
Nää on taas näitä
Sosiaali- ja terveysministeriö
https://stm.fi/terveydenhuollon-maksut
Lääkärin vastaanotto:
Maksu voidaan periä 18 vuotta täyttäneeltä. Kertamaksu on enintään 30,20 euroa. Yhdessä terveyskeskuksessa maksu voidaan periä enintään kolme kertaa kalenterivuodessa.
Vaihtoehtoisesti voidaan periä vuosimaksu, jonka suuruus on enintään 60,30 euroa kalenterivuodessa. Jos asiakas ei suorita vuosimaksua, häneltä voidaan periä 30,20 euron suuruinen kertamaksu useammaltakin kuin kolmelta kerralta.
Hoitajakäynneistä ei saa periä maksua.
Ennen kuin suoltaa tänne soopaa kannattaa tsekata nuo lakisääteiset maksut.
Tsekkaa itse tarkemmin ennenkuin tulet tänne muita ojentamaan. Tuohon ei kuulu päivystyskäynnit klo 20-08 välisenä aikana, ei erilliset la tai su lisät jotka maksetaan erikseen vaikka sulla ois kuinka tk-vuosimaksu täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon entinen keskituloinen ja pitkään veroja maksanut, tämä niille ilkkujille. Nyt työtön ja pahasti sairas.
Ottaa kyllä koville kun on tk lääkäri maksaa 30e, erikoisl. 72 ja nousee pian 80e. Parin minuutin soittoajasta menee samat maksut. Erikoissairaanhoito on säästetty kuiviin, joten sairasloma pitkittynyt ja en saa tarpeellisia ja käypä hoidon mukaisia hoitoja, joten joudun maksamaan niistä parisen sataa joka kuukausi.
Eipä katot auta, kun pienistä tuloista isot menot, joka kuukausi. Ja olen vielä keski-ikäinen, joten haluan kovasti töihin, mutta kun hoidot ovat pitkittyneet saa nähdä pääsenkö enää.
Mulle erikoislääkäri sanoi, ettei hän varaa mulle kontrolliaikaa, koska maksut on niin kovat ja vielä nousevat (juuri tuona päivänä oli julkistettu tuo maksujen korotus).
Maksujen korotus alkaa aina 1.1. Tuskin sulla vastaanottoaikaa oli uuden vuoden päivänä?
Tuossahan puhuttiin maksujen korotuksen julkistamisesta. Kerrotaanhan niistä korotuksista aina ennakkoon - tietenkin. Vähintään kuukausia aiemmin, useimmiten enemmän.
Kukaan järjellä käyvä ja potilaastaan (ja omasta lääkäriluvastaan) vähänkin välittävä lääkäri ei peru potilaansa kontrolliaikoja, koska niille on ihan oikea ja aiheellinen syy. Kanteluunhan tuollainen lääkäri pitää pistää. Mitä jos tuleekin myöhemmin jotain, joka olisi selvinnyt sillä perutulla kontrollikäynnillä? Älkää olko ihmiset tyhmiä. Kun terveys menee, menee kaikki muukin.
Potilaiden hoitamatta jättäminen ei ole mikään säästösyy, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Digisote on erinomainen palvelu. Pari kertaa käyttänyt ja apua sai maksuttomasti kotisohvalla istuen. 👍
Sieltä tarvittaessa ohjataan myös lääkärille tai sairaanhoitajalle.
minustakin lääkärin ja hoitajan nettivastaanotot on oivia. Säästyy aikaa ja saa olla omassa kodissa vastaanotolla. moni asiakin hoitunut ihan vai niin, että lähettää joko kuvan vaivasta tai vaikka ihan videoyhteydellä. Viime keväänä oli niin paha siitepölytilanne, ettei tullut kyseeseenkään, että lähtisin ulos. ääkärin nettivastaanotolta tuli "kassillinen" lääkkeitä ja sairaslomaa ja sovittiin, että apteekkikäynnn sijaa tilaan lääkkeet kotiin. Tunnissa tuli lääkkeet ovelle ja aloin vetämään niitä. Säästyin näin myös päivystykseen lähtemiseltä (ja turhalta rahanmenolta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaiden hoitamatta jättäminen ei ole mikään säästösyy, päinvastoin.
Näin se vain menee Kainuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tapauksessa ei onneksi ole kyse sellaisesta ja kontrollikäynnitkin on olleet pitkään etävastaanottoja. Jos tapahtuu jotain poikkeavaa, niin saan olla itse yhteydessä suoraan polille. Sairaus on edelleen aktiivivaiheessa, mutta se ei ole etenevä eikä hengenvaarallinen.
Terveydenhuoltokulut saa myös toimeentulotukena, joten ulina "köyhimmät ja sairaimmat" joutaa romukoppaan. Köyhimmät ja sairaimmat juuri saa tukea plus tulee maksukatot täyteen. Pulassa on enemmän sellaiset, joilla on jonkin verran sairauksia, eivät saa ihan toimeentulotukea jne.
Mua niin risoo nämä valitukset monisairaista ja pitkäaikaissairaista. Nehän just saa niitä tukia ja ei ne mitään enää maksa jossain vaiheessa. Ongelma on taas kerran ne itsensä elättävät ihmiset. Ne ajetaan ahdinkoon enemmänkin. Toisaalta minkäs tekee, kun rahat ei riitä?
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltokulut saa myös toimeentulotukena, joten ulina "köyhimmät ja sairaimmat" joutaa romukoppaan. Köyhimmät ja sairaimmat juuri saa tukea plus tulee maksukatot täyteen. Pulassa on enemmän sellaiset, joilla on jonkin verran sairauksia, eivät saa ihan toimeentulotukea jne.
Mua niin risoo nämä valitukset monisairaista ja pitkäaikaissairaista. Nehän just saa niitä tukia ja ei ne mitään enää maksa jossain vaiheessa. Ongelma on taas kerran ne itsensä elättävät ihmiset. Ne ajetaan ahdinkoon enemmänkin. Toisaalta minkäs tekee, kun rahat ei riitä?
itseä risoo se, että köyhät ei näytä millään tajuavan säästää puskuria itselleen terveysmenoihin. Kun monissa tapauksissa tietää, että tulee terveydenhoitomenoja, niin ei sentin latia vaivauduta laittamaan sivuun, koska on mantra "ei se mitään auta" ja "ei köyhä saa säästää". kun meillä oikeusoppineetkin ovat sanoneet, että myös toimeentulotuella elävillä täytyy olla oikeus säästää puskuria elämälle välttämättömiin yllätysmenoihin, kuten vaikka lääkeisiin. Ei tietenkään esm. tt-tuella oleva "saa" säästää lomaan, rakennekynsiin tai kampaajaan (esimerkiksi), koska ne ei ole elämälle välttämättömiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tk-lääkäri maksaa vuodessa enemmän kuin kolme kertaa ?
Ei missään, koska se kolme kertaa on lakisääteinen raja
Nää on taas näitä
Sosiaali- ja terveysministeriö
https://stm.fi/terveydenhuollon-maksut
Lääkärin vastaanotto:
Maksu voidaan periä 18 vuotta täyttäneeltä. Kertamaksu on enintään 30,20 euroa. Yhdessä terveyskeskuksessa maksu voidaan periä enintään kolme kertaa kalenterivuodessa.
Vaihtoehtoisesti voidaan periä vuosimaksu, jonka suuruus on enintään 60,30 euroa kalenterivuodessa. Jos asiakas ei suorita vuosimaksua, häneltä voidaan periä 30,20 euron suuruinen kertamaksu useammaltakin kuin kolmelta kerralta.
Hoitajakäynneistä ei saa periä maksua.
Ennen kuin suoltaa tänne soopaa kannattaa tsekata nuo lakisääteiset maksut.
Tsekkaa itse tarkemmin ennenkuin tulet tänne muita ojentamaan. Tuohon ei kuulu päivystyskäynnit klo 20-08 välisenä aikana, ei erilliset la tai su lisät jotka maksetaan erikseen vaikka sulla ois kuinka tk-vuosimaksu täynnä.
Ei tietenkään kuulu sanoohanhan sen järkikin. 😀 jos ei sano, lukee tuon linkin huolella läpi.
Käynti hyvinvointikeskuksen, entinenTK, lääkärillä on ihan eri asia kuin päivystyksessä käynti. Käynti erikoissairaanhoidossa tai poliklinikalla tottakai maksaa enemmän. Kaiken tuon näet tuosta stm-linkistä jos vain viitsit niihin perehtyä.