” sellaisen sairaan terveyskeskuskulut nousevat, joka joutuu usein käymään tk:ssa” - miten niin?
Hoitokuluissahan on katto, jotain 700 e vuodessa. Sen jälkeen ei tarvitse maksaa paljon mitään.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukatto vuonna 2026 on 815€. Ensi vuonna sitten korkeampi. Useimmiten tämä täyteen saavat kuluvat erikoissairaanhoidon piiriin eli heitä ei edes TK:ssa hoideta.
Yhtenä vuonna elämässäni on maksukatto juuri ja juuri täyttynyt, olin silloin keskussairaalan sydänosastolla muistaakseni 18 tai 19 vrk. Sain sen viimeisen hoitopäivän (hoito = sängyssä makailu ja nesteytys) sitten puoleen hintaan, hurraa!
Eli tuonkin sairaalajaksosi todellinen hinta oli luultavasti jotain 20.000 euroa, josta maksoit itse korkeintaan 700 euroa ja me muut veronmaksajat maksoimme loput, hurraa!
Älä jaksa. Itsekin tulet tarvitsemaan apua ennemmin tai myöhemmin ja kaikki me siitä sinunkin hoidosta maksetaan. Olet saanut jo täysi-ikäisyyteen asti ilmaisen terveydenhuollot ja osaksi suunterveydenhuollon, neuvolapalvelut, rokotukset, lääkekorvaukset jne.
Terveydenhuolto pitäisi olla vähän sitä kuluttaville maksutonta ja maksaa sitä enemmän mitä enemmän palveluita käyttää. Näin kaikki hyötyisivät, eikä vain sairaimmat tapaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukatto vuonna 2026 on 815€. Ensi vuonna sitten korkeampi. Useimmiten tämä täyteen saavat kuluvat erikoissairaanhoidon piiriin eli heitä ei edes TK:ssa hoideta.
Yhtenä vuonna elämässäni on maksukatto juuri ja juuri täyttynyt, olin silloin keskussairaalan sydänosastolla muistaakseni 18 tai 19 vrk. Sain sen viimeisen hoitopäivän (hoito = sängyssä makailu ja nesteytys) sitten puoleen hintaan, hurraa!
Eli tuonkin sairaalajaksosi todellinen hinta oli luultavasti jotain 20.000 euroa, josta maksoit itse korkeintaan 700 euroa ja me muut veronmaksajat maksoimme loput, hurraa!
Älä jaksa. Itsekin tulet tarvitsemaan apua ennemmin tai myöhemmin ja kaikki me siitä sinunkin hoidosta maksetaan. Olet saanut jo täysi-ikäisyyteen asti ilmaisen terveydenhuollot ja osaksi suunterveydenhuollon, neuvolapalvelut, rokotukset, lääkekorvaukset jne.
Niin on samalla tavalla se joku toinenkin saanut. Erotus onkin siinä, että se toinen maksaa kaiken takaisin myöhemmin veroissaan, toisen matkustaessa pummilla koko ikänsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa näiden hoitokulun katon saavuttavien terveydenhuoltomenot 🤷
Sinulleko voi lähettää terveydenhoitomaksut?
Annatko osoitteen niin laitan nipun laskuja tulemaan.
Maksatko myös ne hoidot, joita ei lasketa mihinkään kulukattoon?
Älä lämpee.
Pää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nousee. Jos joku on terveydenhuoltopalveluiden sarjakuluttaja niin maksakoon siitä sitten itse paljon nykyistä enemmän. Kunnon korotukset vaan maksuihin niin vähenee se turhanpäiväinen lääkärissä ramppaaminen.
Lopetetaan myös sairausajan palkka ja muut yhteiskunnan tuet: päivähoito, ilmainen koulu, ilmainen neuvola, kodinhoitotuet, vanhempainrahat, lapsilisät, asumistuet ja kaikki muutkin edut, joita SINÄKIN kulutat, olet kuluttanut tai tulet kuluttamaan. On se saatana että täällä ollaan sormi ojossa syyttelemässä sairaita mutta kun ei ole oma lehmä ojassa niin ei tajuta kuinka paljon ITSEKIN saat ilmeisen terveenä ja työssäkäyvänä valtiolta apuja joka jumalan päivä, eli suu suppuun siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on samalla tavalla se joku toinenkin saanut. Erotus onkin siinä, että se toinen maksaa kaiken takaisin myöhemmin veroissaan, toisen matkustaessa pummilla koko ikänsä
Turpa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nousee. Jos joku on terveydenhuoltopalveluiden sarjakuluttaja niin maksakoon siitä sitten itse paljon nykyistä enemmän. Kunnon korotukset vaan maksuihin niin vähenee se turhanpäiväinen lääkärissä ramppaaminen.
Niin ja onneksi nousevat myös päivystyksessä käynnit. Nythän siellä ramppaa ihmisiä jotka eivät edes tarvitse päivystyksellistä sairaanhoitoa, tyyliin nokka vähän vuotaa räkää.
Eihän päivystykseen edes pääse ennen hoitoarviota, eli vain akuuttia hoitoa tarvitsevat sinne pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good för you, minulla se täyttyy joka vuosi ja maksan vielä osastohoidosta vaikka maksukatto on täynnä.
Terv monisairas
Niin maksat jonkun alle 20e mikä on todella vähän kun sillä saa hoidon ja ruuat.
t. samanlainen
Kyllä se on ollut jo nyt yli 40€ ja tulee ensi vuonna taas nousemaan. Ei mikää pikkuraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei tarvitse kuin sen, että sinä saat nelikymppisenä aivoinfarktin. Tulet olemaan nettosaaja koko elämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon entinen keskituloinen ja pitkään veroja maksanut, tämä niille ilkkujille. Nyt työtön ja pahasti sairas.
Ottaa kyllä koville kun on tk lääkäri maksaa 30e, erikoisl. 72 ja nousee pian 80e. Parin minuutin soittoajasta menee samat maksut. Erikoissairaanhoito on säästetty kuiviin, joten sairasloma pitkittynyt ja en saa tarpeellisia ja käypä hoidon mukaisia hoitoja, joten joudun maksamaan niistä parisen sataa joka kuukausi.
Lääkkeisiin menee n. 200-300 euroa kuukaudessa, osa kela korvattavia, osa ei.
Eipä katot auta, kun pienistä tuloista isot menot, joka kuukausi. Ja olen vielä keski-ikäinen, joten haluan kovasti töihin, mutta kun hoidot ovat pitkittyneet saa nähdä pääsenkö enää.
Mulle erikoislääkäri sanoi, ettei hän varaa mulle kontrolliaikaa, koska maksut on niin kovat ja vielä nousevat (juuri tuona päivänä oli julkistettu tuo maksujen korotus).
Maksujen korotus alkaa aina 1.1. Tuskin sulla vastaanottoaikaa oli uuden vuoden päivänä?
Tuossahan puhuttiin maksujen korotuksen julkistamisesta. Kerrotaanhan niistä korotuksista aina ennakkoon - tietenkin. Vähintään kuukausia aiemmin, useimmiten enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuolto pitäisi olla vähän sitä kuluttaville maksutonta ja maksaa sitä enemmän mitä enemmän palveluita käyttää. Näin kaikki hyötyisivät, eikä vain sairaimmat tapaukset.
Sitten kun sairastut syöpään tai kinttu murtuu kännireissulla niin kappas! miten se mieli muuttuukaan kun ei ookaan yhteiskunta auttamassa sinua poloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun sairastut syöpään tai kinttu murtuu kännireissulla niin kappas! miten se mieli muuttuukaan kun ei ookaan yhteiskunta auttamassa sinua poloista.
Miksi mieleni muuttuisi? Olisin hankkinut vakuutuksen tai säästänyt. Eikä kuolemakaan mikään painajainen olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon entinen keskituloinen ja pitkään veroja maksanut, tämä niille ilkkujille. Nyt työtön ja pahasti sairas.
Ottaa kyllä koville kun on tk lääkäri maksaa 30e, erikoisl. 72 ja nousee pian 80e. Parin minuutin soittoajasta menee samat maksut. Erikoissairaanhoito on säästetty kuiviin, joten sairasloma pitkittynyt ja en saa tarpeellisia ja käypä hoidon mukaisia hoitoja, joten joudun maksamaan niistä parisen sataa joka kuukausi.
Lääkkeisiin menee n. 200-300 euroa kuukaudessa, osa kela korvattavia, osa ei.
Eipä katot auta, kun pienistä tuloista isot menot, joka kuukausi. Ja olen vielä keski-ikäinen, joten haluan kovasti töihin, mutta kun hoidot ovat pitkittyneet saa nähdä pääsenkö enää.
Mulle erikoislääkäri sanoi, ettei hän varaa mulle kontrolliaikaa, koska maksut on niin kovat ja vielä nousevat (juuri tuona päivänä oli julkistettu tuo maksujen korotus).
Maksujen korotus alkaa aina 1.1. Tuskin sulla vastaanottoaikaa oli uuden vuoden päivänä?
Maksut ovat jo korkeat, niitä korotettiin tämänkin vuoden alusta. Lääkäri oli tuohtunut tulevista korvauksista myös vaikka ne eivät vielä tällä hetkellä vaikuta. Miksi kukaan keksisi tällaista juttua päästään? :D
Nyt esityksessä on korkein mahdollinen maksu, jolla estetään hyvinvointialueilta (iso osa SDP:n johtamia) nostamasta maksuja tulojen mukaisesti, kuten siellä on jo monessa paikassa asiakasmaksuista pyritty päättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinne terveyskeskukseen pääsee usein? Mulla on kolme perussairautta joiden vuositarkastus pitäisi olla kerran vuodessa. Kaksi viimeistä vuotta on jäänyt väliin vaikka olen itse aikoja kysellyt.
Jos muuta vaivaa on, ei sinne saa myöskään lääkäriaikaa. Saati, että sellaisen usein saisi. Hoitajachatista saa lähetteen labrakokeisiin ja jos niissä on jotain poikkeavaa, pitääkin jo mennä yksityiselle, jos on varaa.
Monien sairauksien hotosuositukset ovat muuttuneet, eikä enää tarvita mitään fyysistä lääkärin näkemistä.
Mutta kun se etäyhteys (esim. hoitopuhelu) maksaa saman verran kuin se vastaanottokäynti!
Itse olen ollut kroonisesti sairas viimeiset 6 vuotta, joutunut asioimaan paljon ensiavussa, erikoissairaanhoidossa, hoitokeskuksessa ja sairaalassa osastohoidossa. Maksukattojen täyttyminen ei lopeta kustannuksia siihen. Osastopäiviltä maksat noin 40€/vrk maksukaton täyttymisen jälkeenkin. Samoin lääkkeiden Kela-korvauksia on poistettu paljon ja tullaan poistamaan lisää, eli et jatkossa saa niistä senttiäkään Kela-korvausta (mainittakoon mm. osa astmalääkkeistä ja osa kortisoneista, jotka kuitenkin ovat elintärkeitä lääkkeitä niitä tarvitseville). Lisäksi on sairauksia, jotka vaativat esim. erityisruokavaliota joihin ei saa aina korvauksia tai jos saa, niin korvaus on pienentynyt huomattavasti.
Kerron esimerkin omasta elämästä: Tammikuussa alkaa kaikki maksukatot nollilla ja apteekkiin menee heti yli tonni ja sillä saan yhden biologisen pistoksen joka täyttää maksukaton samantien. Lisäksi joudun ostamaan lääkkeitä ja lisäravinteita joka kolmas kuukausi ja niihin menee noin 350€. Samaan aikaan pitäisi olla rahaa tilillä että pääset sairaalaan hoitoihin meno-paluu. Myös tämä 300€ katto tulee täyteen heti tammikuussa. Ja koska Kela käsittelee viiveellä myös matkakustannukset, niin pahimmassa tapauksessa joudut odottamaan parikin kuukautta että matkakatto kirjallisesti käsitellään ja sulla pitää olla tälle ajalle rahaa niihin matkoihin (jotka saa kyllä takautuvasti takaisin mutta ensin pitää maksaa itse). Tämän vuoden tammikuussa meni matkakatto täyteen mutta käsittely tapahtui vasta maaliskuussa ja se on ihan kohtuuton aika. Voi olla myös hoito- tai apuvälineiden tarvikkeiden tarpeita kotona, joita ei välttämättä korvata tai saa lainattua. Lisätään tähän vielä mahdollinen kotisairaalan hoidon tarve tai vaikkapa kotihoidon tarve esim. leikkauksen tai vaikkapa tapaturman jälkeen, niille omat maksunsa kaiken tämän lisäksi. Joka kunnassa ei ole mahdollista sopia maksusuunnitelmaa laskuille vaan laskut ovat ulosottokelpoisia 14vrk jälkeen. Sitten osa vielä ihmettelee, että kyllä pitäisi pärjätä kun ilmaista on terveydenhuolto. Julkisen hammashoidon maksut vasta korottuivat yli 45% ja nyt sitten lisää. Monien työterveyshuolto ei ole enää niin kattava kuin aiemmin. Koska tämä kansa nousee barrikaadeille ja pistää yleislakon päälle? Minne meiden verorahat oikein menee? Julkisen terveydenhuollon säästöt tulee lopulta yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi. Tämä on näkyvillä jo viimeistenkin leikkausten jälkeen kun terveyskeskuksia ja sairaaloita lakkautettiin: matkat pitenee, ambulansseja ei ole riittävästi, hoitohenkilökuntaa on liian vähän ja nekin joilla töitä on, ovat ylikuormittuneita. Jonot pitkittyy, diagnoosit ja hoito pitkittyy ja sairauspäivät maksaa. Ei voi aina ajatella omalla perseellä, että kun minä en käy kun kerran vuodessa terveyskeskuksessa niin mitään ongelmaa ei ole.
"Mutta kun se etäyhteys (esim. hoitopuhelu) maksaa saman verran kuin se vastaanottokäynti! "
paitsi, että mennessäsi vastaanotolle fyysisesti, maksat myös matkat sinne ja mahdollisesti myös omasta ajastasi (jos olet töissä) enemmän kuin kotona ollessassi.
"Ei voi aina ajatella omalla perseellä, että kun minä en käy kun kerran vuodessa terveyskeskuksessa niin mitään ongelmaa ei ole."
Pitkän sepustuksen teit. En jaksa vasta kaikkeen mihin haluaisin, eikä sillä väliäkään ole. Sinäkiin kuitenkin saat apua yhteiskunnalta ja sinä voit ennakoida monia menojasi ja saat kelalta vieläpä korvauksia, vaikka jälkikäteen, niin saat kuitenkin. Sossutkin myöntää harkinnanvasraista toimeentulotukea tapauksissa, joissa pitäisi vaikka saada elintärkeää lääkettä tässä kuussa, mutta rahaa ei ole ja on tiedossa, etät kela sen korvaa sitten kahden kuuauden kulluttua. SItä toki pitää itse hakea ja osata asettaa hakemukseen oikeat seikat, että menee läpi.
Meillä monilla on sairauksia. Itse olen omani kanssa elänyt 1,5 vuotiaasta lähtien.
En silti tee sitä virhettä, että jos keskustelupalstalla puhutaan yleisesti asiasta x tai y, että siinä väitettäisiin, että tämä sopii ihan kaikille. Minulla on ymmärrystä tajuta ettei sovi ja siisä tyystä harvemmin jaksan vatailla kellekään, joka alkaa kuvitella, että tuo nyt ei tajua taas mistään mitään, kun ei maininnutlorvikatarria ja marsilaista hyppykuppaa. Teidän, ett jotkut voi kokea edellä olevat kuvaukset loukkaavina, mutta itse käytän niitä vain siksi etten halua käyttää mitään oikeaa sairautta esimerkkinä, koska sitten joku loukkaa mielensä ja alkaa mielikuvitella, että puhun hänestä ja hänen tapauksestaan, koska hän puhui siitä tällä palstalla vuonna 1832 jouluaattona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta katto täyttyisi pitää käydä 20 kertaa tk-lääkärillä. Kuka oikeesti käy edes kerran kuussa?
Missä tk-lääkäri maksaa vuodessa enemmän kuin kolme kertaa ?
Ei missään, koska se kolme kertaa on lakisääteinen raja
Nää on taas näitä
Sosiaali- ja terveysministeriö
https://stm.fi/terveydenhuollon-maksut
Lääkärin vastaanotto:
Maksu voidaan periä 18 vuotta täyttäneeltä. Kertamaksu on enintään 30,20 euroa. Yhdessä terveyskeskuksessa maksu voidaan periä enintään kolme kertaa kalenterivuodessa.
Vaihtoehtoisesti voidaan periä vuosimaksu, jonka suuruus on enintään 60,30 euroa kalenterivuodessa. Jos asiakas ei suorita vuosimaksua, häneltä voidaan periä 30,20 euron suuruinen kertamaksu useammaltakin kuin kolmelta kerralta.
Hoitajakäynneistä ei saa periä maksua.
Ennen kuin suoltaa tänne soopaa kannattaa tsekata nuo lakisääteiset maksut.
Digisote on erinomainen palvelu. Pari kertaa käyttänyt ja apua sai maksuttomasti kotisohvalla istuen. 👍
Sieltä tarvittaessa ohjataan myös lääkärille tai sairaanhoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Maksukatto pysyy ensi vuonna samana, hoitokuluihin ja ambulanssikyyteihin tulee isot korotukset. Täyttyy sitten vaan maksukatto aiemmin, jos joutuu paljon palveluja käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa. Kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä olevatkin maksaa veroja ja suhteessa jopa enemmän koska työtekijänä saat aina alennusta verotuksesta. Ota selvää ensin asioista, ennenkuin mölyät täällä valheellista tietoa.
Ei missään, koska se kolme kertaa on lakisääteinen raja
Nää on taas näitä