Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ääntääkö Stubb mielestänne hyvin englantia?

Vierailija
28.04.2026 |

Mielestäni ihan ok, mutta heti kuulee, ettei ole natiivi.

Kommentit (237)

Vierailija
221/237 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, hänhän ei ole natiivi joten tottakai se kuuluu. Typerää edes mainita erikseen. Puhuu erinomaista englantia ja siitä häntä onkin paljon maailmalla kiitelty.

Yleensä henkilöllä, joka on opiskellut sekä USA:ssa että Britanniassa, vieras korostus ei enää juuri erotu. Stubb ei ole kielellisesti lahjakas.

Höpsis. Hän puhuu erittäin sujuvasti, sanavarasto on hieno ja fraasit hallussa. Puhe on selkeää ja koska siinä ei ole mitään erityistä korostusta, sitä on kuulijoiden vaivatonta seurata.

Englannin lisäksi hän pystyy tekemään töitä myös useammalla muulla kielellä.

Meillä on todella kielitaitoinen ja selkeäpuheinen parivaljakko maailmanpolitiikassa nyt kun Elina Valtonen on UM.

On siinä aivan selvä suomalainen korostus. Ei se siis ole ongelma, oikein hyvinhän hänen puheestaan saa selvää. 

Ruotsinsuomalainen korostus, vaikka Stubb yrittää pelehtiä kielellisesti jotain brittiaristokraattia.

Miten niin yrittää moista? Hänen englannissaan on ruotsinsuomalainen korostus, koska ruotsi ja suomi ovat hänen äidinkielensä. Englantia hän kuitenkin ääntää niin kuin itse katsoo itselleen olevan sujuvinta.

Vierailija
222/237 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Stubb ei ole kielellisesti lahjakas."

Stubb puhuu äidinkieltensä suomen ja ruotsin lisäksi sujuvasti englantia, ranskaa ja saksaa.

En tiedä mikä sun mielestä on kielellisesti lahjakkaan raja, mutta mun mielestä on todella hyvä kielitaito jos puhuu sujuvasti viittä eri kieltä.

Noku pitäis osata kymmen kieltä ja natiivisti! Nih!

Joo. Niinkuin mahtava puuttini. Oletteko muuten koskaan kuulleet sen puhuvan englantia? Edes yhtä sanaa?

Suurvaltojen päämiehet eivät ikinä alentuisi käyttämään muuta kuin äidinkieltään. Se on vallanosoitus puhua venäjää. 

Todella vakuuttavaa olla riippuvainen tulkista kun ei itse pysty kommunikoimaan edes alkeellisesti. Varsinainen suurmies. Tunkion kuningas hän on.

Trumpinkin kielentaju on sitä luokkaa että ihme kun hän ei tarvitse tulkkia omassa maassaan heti kun poistuu kartanostaan tai Oval Officesta.

Kyllä Trumpin englanti on hyvin sujuvaa, vaikka kommentit aiheuttaakin kaaosta. Trumpilla amerikkalainen aksentti, ei puhu hänkään oxfordia. 

Ja sanavarasto on 11-vuotiaalla. On ihan tunnettu asia että miehen käyttämä kieli on todella, todella köyhää. 

Et vain pidä Trumpista, niin haukut hänen kielitaitoaan. Vaikka hän on sentään syntyperäinen  enkun puhuja. En minäkään pidä siitä, että hän on USAn presidentti, mutta täytyy hänellä älliä olla, kun on tuhon hommaan päässyt. Osaa kommunikoida kansainvälisillä areenoilla. 

Päästäkseen USA:n presidentiksi täytyy olla riittävän suuren osan kansasta vakuuttava puhuja, mutta kansainvälisillä areenoilla Trump ei ole mielestäni saavuttanut hirveästi positiivisessa mielessä. Toki USA:n painoarvoa hyväkseen käyttäen on luonut Nato-liittolaisille painetta ja saanut nämä investoimaan enemmän omaan puolustukseensa, mikä on positiivista, mutta Trump on tehnyt tämän uhkauksilla USA:n sitoutumisen vähentämisestä tai ilmeisesti jopa Natosta lähdöstä, ei taitavilla puheilla. Trumpin puheet on kuitenkin pakko ottaa vakavasti, olivat ne järkeviä tai ei, koska hän on nimenomaan USA:n presidentti.

Eikä se ole muutenkaan mitään "Trump-vihaa" että kritisoi häntä. Ei USA:n presidentti ole mikään koskematon pyhimys, edes silloin kun hän itse vaatii sellainen olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/237 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, hänhän ei ole natiivi joten tottakai se kuuluu. Typerää edes mainita erikseen. Puhuu erinomaista englantia ja siitä häntä onkin paljon maailmalla kiitelty.

Yleensä henkilöllä, joka on opiskellut sekä USA:ssa että Britanniassa, vieras korostus ei enää juuri erotu. Stubb ei ole kielellisesti lahjakas.

Yleensä henkilö joka muuttaa uuteen maahan ennen teini-ikää oppii puhumaan kuin natiivi. Henry Kissinger muutti USAan 9 vuotiaana mutta puhui voimakkaalla saksalaisella korostuksella kuolemaansa asti. Sinulla ei ole kovin syvällistä tietoa kielten oppimisesta.

Kun Suomea puuhattiin NATOon Stubbia haastatteli koko englanninkielisen maailman media. Sujuvaa ja asiantuntevaa puhetta oli ilo kuunnella, ei siinä jääty -hmmm- etsimään sanoja. Olisi aika jättää tämä pikkumainen nälviminen kun itsestäkin varmaan löytyisi jotain sanottavaa.

Ei täällä ole nälvitty Stubbia, vaan mietitty hänen kielitaitoaan. En usko, että Stubb itse nillittäisi näistä kommenteista, hänhän on aika rento tyyppi. Ja, hän artikuloi itse asiassa myös suomea mielestäni liian painokkaasti, mutta makuasioita.    

Et ilmeisesti ole lukenut ketjua, sillä ainakin kolmannes viesteistä nimenomaan on lapsellista nälvimistä.

Vierailija
224/237 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubb puhuu äidinkieltensä suomen ja ruotsin lisäksi sujuvasti englantia, ranskaa ja saksaa.

En tiedä mikä sun mielestä on kielellisesti lahjakkaan raja, mutta mun mielestä on todella hyvä kielitaito jos puhuu sujuvasti viittä eri kieltä.

Joo. Niinkuin mahtava puuttini. Oletteko muuten koskaan kuulleet sen puhuvan englantia? Edes yhtä sanaa?

Olen kuullut Putinin puhuvan englantia, hän on myös laulanut julkisesti englanniksi. Osaa ja ymmärtää englantia vaikka ei sitä useinkaan julkisuudessa puhu.

Johtuu siitä ettei hän oikeasti osaa sitä.

Vierailija
225/237 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut Putinin puhuvan englantia, hän on myös laulanut julkisesti englanniksi. Osaa ja ymmärtää englantia vaikka ei sitä useinkaan julkisuudessa puhu.

Tai ainakaan hän ei osaa puhua sitä. Helpompaa on aina passiivisesti ymmärtää kieltä kuin osata itse tuottaa sitä.

Vierailija
226/237 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänen pitäisikään puhua natiivienglantia? Hän puhuu natiivitasoisesti suomea ja ruotsia, erinomaisesti englantia, ja sujuvasti myös ranskaa ja saksaa. Kykenettekö arvostelijat itse samaan?

Vierailija
227/237 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää , että ymmärtää ja saa asiansa sanotuksi. Erinomainen kielitaito. Muistelkaapa tankeroenglannilla kun reissattiin maailmalla.

Vierailija
228/237 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänen pitäisikään puhua natiivienglantia? Hän puhuu natiivitasoisesti suomea ja ruotsia, erinomaisesti englantia, ja sujuvasti myös ranskaa ja saksaa. Kykenettekö arvostelijat itse samaan?

Tuskin arvostelijat osaavat edes pizzaa tilata englanniksi ja kyse tuskin on muutenkaan oikeasti Stubbin kielitaidosta sinällään. Kunhan haukkuvat häntä muuten vain mutta äly ei riitä keksimään mitään älyllisempää asiaa kuin kielen ääntäminen.

Vierailija
229/237 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä siinä vähän suomirallia kuuluu lausumisesta läpi! Mutta kieliopillinen lausuminen ja sisältö ovat priimaa, niissä ei ole virheitä.

Vierailija
230/237 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla asuneena sanon, että ääntãmisellä ei ole merkitystä vaan sillä mitä ja miten puhuu. Kielioppi ja sanavarasto on se mikä merkitsee ja ne on kunnossa Stubilla.

Vierailija
231/237 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi että on presidentti ja puoliso on britti?

Jos puhuu päivittäin englantia ja asuu ulkomailla niinkuin Stub on thenyt, sillä tasolla kun on. Ei mikään kadunlakaisija. Niin voi jo olettaa. Ja Stub puhuu hyvin, ei mitään häikkää. Nää jotka väittää muuta on peräkylän perttuja, jotka ei osaa edes Suomea.

Vierailija
232/237 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ainakaan hän ei osaa puhua sitä. Helpompaa on aina passiivisesti ymmärtää kieltä kuin osata itse tuottaa sitä.

:D 

Putin ymmärtää, että virallisissa tilanteissa pitää käyttää tulkkia, vaikka olisi miten taitava. 

Koska a) antaa aikaa ajatella ( kuulee englanniksi ja sen ajan kun tulkki murmuttaa miettii vastausta)

B) aina voi syyttää tulkkia virheestä jos tulee väärinymmärrys 

Ikinä ei saa heittää itseään junan alle, oli miten ketterä tahansa.

Vierailija
233/237 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu Selanne on asunut yli 30 vuotta USAssa ja silla on edelleen selva suomalainen aksentti....

Vierailija
234/237 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enklantia VOI ääntää väärin!

Kysy vaikka jamaikalaisilta tai indialaisilta! Molemmissahan enklanti on virallinen kieli!

Kaverin varhaisteinipoika alkoi aikoinaan lukea englanninkielistä ruokalistaa pakistanilaisten pitämässä ravintolassa intialaisittain ääntäen, kun oli juuri sattunut jotakin sikäläistä elokuvaa katsomaan. Isänsä remahti nauruun ja käski poikansa vaieta. Ravintolan gunga dinitkin kuulemma mulkoilivat heitä.

Vierailija
235/237 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi että on presidentti ja puoliso on britti?

Jos puhuu päivittäin englantia ja asuu ulkomailla niinkuin Stub on thenyt, sillä tasolla kun on. Ei mikään kadunlakaisija. Niin voi jo olettaa. Ja Stub puhuu hyvin, ei mitään häikkää. Nää jotka väittää muuta on peräkylän perttuja, jotka ei osaa edes Suomea.

Brittienglanti on ihan eri eläin kuin se englanti, jota esimerkiksi Pohjois-Amerikan Yhdysvalloissa puhutaan!

Näistä jälkimmäinen on suurimmalle osalle suomalaisista tutumpaa TV:n ansiosta - tai syystä.

Perusbritin korvissa se kuulostaa samalta kuin savo turkulaisen korvissa.

Vierailija
236/237 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Stubb ääntää englantia oikein hyvin, ja jos vertaa keneen tahansa Suomen aikaisempaan presidenttiin, niin suorastaan erinomaisesti. Ei tartte hävetä meidän kielitaitoista ja supliikkia tasavallan presidenttiä maailmalla yhtään. 

Vierailija
237/237 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, mutta ei niin hyvin kuin mitä annetaan ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi