LUKEKAA Uusin kodin kuvalehti 19 lasta 81 lastenlasta,
Tosi nuorekkaan näköinen pari vielä vaikka on 19 lasta kasvattaneet. On siinä haastetta nuoremmille.
Kommentit (12)
lapsenlapsilleen 20¿x81 +lasten perheiden mahd. lahjat
Tuskinpa mummo lahjoja ostelee. Syliä ja rakkautta antaa senkin edestä.
Tunnemme tuon perheen monen lapsen.
Eihän tuo edes muistanut kaikkien lapsenlapsiensa nimiä, niin miten siltä mitään rakkauttakaan sitten liikenee...?
Tosin voi olla siinä lastenlasten synttäreissä muistamista.
ja lastenlapsia yli 60, eikä kaikki lapset ole vielä edes " lapsentekoiässä" . Minä tunnen tuosta perheestä vain yhden lapsen. Ja eivät ole lestadiolaisia, muita uskovaisia kylläkin.
Kaikilla lapsia ainakin kolme. Mulla on siis serkkuja " miljoona" , suurinta osaa en tunne :(
näitä positiivisia juttuja isoista perheistä. Muuten kun ovat niin suurennuslasin alla kaikessa, että joskus vähän säälittääkin.
Olen myös huomannut, että heitä (isoja perheitä) saa arvostella miten tykkää, mutta oman elämänsä (olen seurannut naapureita) huonoja puolia ei tajuta. Eli naapureissa yksi iso perhe 13 lasta ja tuntuu, että melkein kadehdin, kun ovat jotenkin niin tasapainoisen ja onnellisen oloisia-lapset eivät osaa teeskennellä, mutta naapureista muutama on aina heitä morkkaamassa tyyliin kun lapsille ostettu jotain, niin, et lapsilisillä taas hankittu tai se jatkuva rutkutus, et ei niillä kuitenkaan ole koskaan kaikille aikaa jne. mutta omat lapsensa ovat niitä kylän kauhuja, jotka rikkovat puhelinkoppeja, sottaavat pysäkkejä jne.
Monesti on ärsyttänyt ihan vain toisten puolesta.
Toisaalta suurperheellisiäkin on joka lähtöön ja ikäviäkin esimerkkejä löytyy.
Tämä lehtijuttu toi kuitenkin minulle hyvää mieltä koko päiväksi. Jutussahan esiteltiin myös pariskunnan lapset ja kysyttiin heiltä siitä, mitä lapsuudesta oli jäänyt mieleen.
Lapset muistelivat mm. sitä, miten vanhemmat eivät niinkään pitäneet kuria ja olleet ankaria, mutta lapset keskenään pitivät toisensa tiukasti ruodussa! Eipä tuosta porukasta varmastikaan uusavuttomia sohvaperunoita ole maailmalle lähtenyt.
Joku kritisoi sitä, ettei mummo edes muistanut kaikkien lastenlastensa nimiä. Kuka yli 70-vuotias voisi muistaakaan yli 80 lapsenlapsensa nimet, etenkin kun lapsia näytti tulevan koko ajan lisää?
Se ei minusta kuitenkaan estä sitä, etteikö mummolla ja papalla olisi rakkautta ja lämpimiä ajatuksia, hyvää tahtoa näitä lapsia kohtaan. Ihan varmasti on syli avoinna vieraileville pikkuisille, vaikkei nimi hetimiten muistuisikaan mieleen. Näin asia välittyi minulle tuosta jutusta.
2/5
voi unohtaa jo muutamankin lapsen nimet. Ei siinä rakkaudesta ole kysymys. Vaan muistista. Oman mieheni mummo eli 84v. ja muisti oli terävä kuin partaveitsi ja muisti jopa lastenlastenlastenkin nimet ja heitäkin oli jo 25 eli se on kiinni muistista.
Minusta se oli aivan ihana juttu. Lestadiolainen vanha pariskunta, jolla oli hieno asenne elämään ja niin kuin jutussa todettiinkin, pilkettä silmäkulmassa edelleen.
Pitänee lukea juttu vielä uudestaan illalla :)