Sijaisvanhempi ei aio pitää lapselle rippijuhlia
Sosiaalityöntekijä ehdotti että minä vanhempana pitäisin koska se olisi lapselle niin tärkeää. Millä rahalla minun pitäisi pitää ja kuuluuko juhlien järjestäminen oikeasti minulle?
Kommentit (164)
Suomessa taloudellisesti köyhä on esimerkiksi monisairas mutta työssäkäyvä siivooja tai postinkantaja, jolla ei ole lapsia. Hän ei saa mistään yhtään mitään.
Ei todellakaan tämmöinen elämänkallu sossun asiakas ole taloudellisesti köyhä! Päinvastoin. Ja he vielä sikiävät paljon ja saavat sen takia monenlaisia tukia.
Ja geenit ja elämäntavat ja kasvuympäristö kun on mitä on, heille kerääntyy näitä erilaisia kirjain yms lapsia, joista vetävät isot vammaistuet.
Vaikka itsestään ja lapsistaan huolehtiminen on mitä on, niin ei se rahasta ole kiinni. Suuret asunnot kalustetaan ja ihan kaikki maksetaan. Mutta kiittämättömyys ja valittaminen sekä uhriutuminen on vakio. Joutuisin varmaan viikossa burnouttiin jos olisin sossu.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa taloudellisesti köyhä on esimerkiksi monisairas mutta työssäkäyvä siivooja tai postinkantaja, jolla ei ole lapsia. Hän ei saa mistään yhtään mitään.
Ei todellakaan tämmöinen elämänkallu sossun asiakas ole taloudellisesti köyhä! Päinvastoin. Ja he vielä sikiävät paljon ja saavat sen takia monenlaisia tukia.
Ja geenit ja elämäntavat ja kasvuympäristö kun on mitä on, heille kerääntyy näitä erilaisia kirjain yms lapsia, joista vetävät isot vammaistuet.
Vaikka itsestään ja lapsistaan huolehtiminen on mitä on, niin ei se rahasta ole kiinni. Suuret asunnot kalustetaan ja ihan kaikki maksetaan. Mutta kiittämättömyys ja valittaminen sekä uhriutuminen on vakio. Joutuisin varmaan viikossa burnouttiin jos olisin sossu.
Juuri näiden vuoksi lisääntyminen tulisi laittaa luvanvaraiseksi. Nykyään se on suorastaan oikeus, ja ilman velvollisuuksia. Nekin vähät velvollisuudet, mitä on, niistäkin pääsee liian helposti laistamaan ja yhteiskunnan suosiollisella avustuksella. Kun pahemmin noista ei edes mitään tulevaisuuden veronmaksajia ole tulossa vaan lisärasite muonavahvuuteen.
Myy ensin pilluasi, niin saat rahaa rippijuhliin.
Te vittuilêtte minulle, rikoksen uhrille,
kun mainitsin, että polvillani rukoillen ei turvalukkoa tai edes turvaketjua minulle maksettu, vaikka epävakaa mt mies oli jo asuntoon kerran luvatta tullut. Ei vielä ollut
tarpeeksi merkittävä peruste..? Olisi
ilmeisesti jôukkoràiskauksen uhrina pitänyt
minun (vèrta vuotavana) teholla maata/olla ennen kuin laskelmoiva,
hyisenkolkko pihi savolainen olisi heltynyt
ulkomaalaisen, oudon nimen omaavan nunnan turvallisuuspyyntöön. Ei muuten vierasniminen saanut lainkaan ev.lut. srk:n tervetulokirjettä > kirjoille kuntaan saavuttuaan. Tämä oli minulle shokki -
ràsistinen kiusaele. x
Kahvipöytään riittää iso kääretorttu, kuivakakku ja vaikka sipsejä kulhoihin. Minä ainakin pitäisin tilanteessani lapselle rippijuhlat, jää hyvä muisto siitä päivästä että äiti välittää.
Vierailija kirjoitti:
Myy ensin pilluasi, niin saat rahaa rippijuhliin.
Ei minulta. En suosittele pråstituutiota. x
Vierailija kirjoitti:
Saat useita tonneja liksaa/kk
sijaisvanhempana toimimisesta
mutta et silti raaski/
ole kiinnostunut muutamaa
kymppiä nuoresi merkittävään
juhlaan investoimaan? Noilla
korvauksilla olisi rietasta mennä
käsi ojossa diakoninkaan luo.
.
Hieman vaikea uskoa tarinaasi, Ap.
Se muuttui matkan varrella
hieman liikaa. Joka tapauksessa
rippijuhlat/ylioppilasjuhlat/
muut valmistumisjuhlat
ovat todella merkittäviä once in
a lifetime-päiviä jokaiselle nuorelle.
Ei hän ole biologinen lapsesi, mutta
sinä olet kasvattajan/äidin roolissa
juuri tälle ihmisenalulle. Vai teetkö
sinä ainoastaan rahasta näitä
huoltajuushommia?
E
Kenelle tämä on osoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Juhlien tulisi olla hienot, eihän nyt pelkkä kahvi riitä. Kukat ja kaikki. Lapsen kotona asuessa järjestin aina hienoja juhlia ja kyllä sitä rahaa meni. Nyt on vaan tilanne ihan toinen. Ap
Yksi iso kaunis ruusu riittää. Vieraathat niitä kukkia tuovat. Kohta löytyy metsistä valkovuokkoa ja kieloa. Laita vaikka niittykukkia pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlien tulisi olla hienot, eihän nyt pelkkä kahvi riitä. Kukat ja kaikki. Lapsen kotona asuessa järjestin aina hienoja juhlia ja kyllä sitä rahaa meni. Nyt on vaan tilanne ihan toinen. Ap
Yksi iso kaunis ruusu riittää. Vieraathat niitä kukkia tuovat. Kohta löytyy metsistä valkovuokkoa ja kieloa. Laita vaikka niittykukkia pöytään.
Kimppu olisi hienompi ja suhteessa hintaan niin näyttävämpi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlavan kermakakun tekee itse kympillä. Pikkuleivät 5e, kuivakakku 5e. Siihen kaupan coctailpiiraat ja munavoi. Kahvit, teet, mehut ja jotain karkkia lapsi vieraille. Ei nyt niin kallista.
Aikoinaan lapsen synttäreihin meni pahimmillaan n. 300e mutta en nyt sellaista tasoa ole vaatimassakaan. Tuohon siis sisältyi tarjottavat, koristeet ja lahja. Koristeita on säilynyt mutta ne tarjottavat. Lahjaa en varmaan ostakaan. Ap
Järjestän mielestäni tosi hienoja teemasynttäreitä lapsilleni (siis vähemmälläkin todellakin pärjäisi) ja en siltikään IKINÄ ole saanut menemään 300euroa saatika varmaan edes satasta. Mitä paskaa tämä nyt on.
Meillä kaikilla on omat käsityksemme hienoista juhlista ja sen olen kyllä pistänyt merkille että monille lasten synttäritarjottavat ovat tosiaan kakku ja yksi keksilaji, kahvia ja ehkä pullaa. Siinä ei ole mitään väärää siis mutta juhlien tulee minusta olla juhlallisia. Ap
Jätät mieluummin juhlat pitämättä, kun et saa niistä tarpeeksi hienoja? Ei tässä ole sinusta kyse vaan lapsesta. Itsetehtyyn täytekakkuun ei oikeasti mene paljon rahaa. Eikä varsinkaan pullaan. Tekosyitä vaan tuollaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlavan kermakakun tekee itse kympillä. Pikkuleivät 5e, kuivakakku 5e. Siihen kaupan coctailpiiraat ja munavoi. Kahvit, teet, mehut ja jotain karkkia lapsi vieraille. Ei nyt niin kallista.
Aikoinaan lapsen synttäreihin meni pahimmillaan n. 300e mutta en nyt sellaista tasoa ole vaatimassakaan. Tuohon siis sisältyi tarjottavat, koristeet ja lahja. Koristeita on säilynyt mutta ne tarjottavat. Lahjaa en varmaan ostakaan. Ap
Järjestän mielestäni tosi hienoja teemasynttäreitä lapsilleni (siis vähemmälläkin todellakin pärjäisi) ja en siltikään IKINÄ ole saanut menemään 300euroa saatika varmaan edes satasta. Mitä paskaa tämä nyt on.
Meillä kaikilla on omat käsityksemme hienoista juhlista ja sen olen kyllä pistänyt merkille että monille lasten synttäritarjottavat ovat tosiaan kakku ja yksi keksilaji, kahvia ja ehkä pullaa. Siinä ei ole mitään väärää siis mutta juhlien tulee minusta olla juhlallisia. Ap
Jätät mieluummin juhlat pitämättä, kun et saa niistä tarpeeksi hienoja? Ei tässä ole sinusta kyse vaan lapsesta. Itsetehtyyn täytekakkuun ei oikeasti mene paljon rahaa. Eikä varsinkaan pullaan. Tekosyitä vaan tuollaiset.
Tai sitten painostan sijaisäitiä pitämään juhlat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat tuo ne kimput tullessaan, ei niitä itse osteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole siinä kunnossa, että kykenisit järjestämään? Hävettääkö olla ihmisten ilmoilla?
Vierailija kirjoitti:
En saa ruokarahaa lapsesta. Kyllä noihin juhliin saa uppoamaan 100e helposti vaikka leipoisin. En kehtaa pitää mitään nyyttikestejä että pummaisin sukulaisilta juhliin jotain. Tämä tuli ihan puskien takaa, toki sijaisvanhemman kulttuuri on eri mutta silti. Ap
Miten voi tulla puskista? Kai tiedät sentään lapsesi iän. Teillä vanhemmilla on ollut 15 vuotta aikaa säästää rippijuhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat tuo ne kimput tullessaan, ei niitä itse osteta.
Juhlapöytä kimppu kuuluu kyllä kahvipöytään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole varaa pitää juhlia, ja sain kuulla tästä vasta nyt. En ajatellut että sijaisvanhempi ei haluaisi juhlia pitää. Ap
Ja luonnollisestikaan ette ole voineet keskenänne keskustella tästä asiasta aiemmin? Ehkä sitten kumpikin on olettanut, että juhlat on toisen vastuulla. Harmi lapsen kannalta.
Minulla on sellainen omakohtainen kokemus, että rippijuhlia ei pidetty, koska kumpikaan veljeni ei käynyt rippikoulua eikä heillä täten ollut myöskään juhlia. Vanhempieni mielestä oli siis oikein, ettei minuakaan juhlittu ripille pääsyn jälkeen. Siitä voi sitten olla montaa mieltä, onko se nuoren mielestä hyvä ratkaisu. En mennyt rippikouluun siksi, että saisin juhlat ja kalliita lahjoja, mutta tuli silti aika kolkko fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole vastannut mitään siihen ns nyyttäriehdotukseen? Et oikeasti halua mitään ratkaisua/haluat vain vängätä/koko aloitus on provo.
Vastasin siihen. Ap
Missä kommentissa?
Jos vastasit ettei se käy niin miksi ei? Haluatko edes mitään ratkaisuja/lapsellesi juhlaa vai haluatko vain että joku muu maksaa sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisäidillä ei ole mitään velvollisuutta järjestää sun kakarallesi yhtään mitään ja kaikenlaisella painostuksella pidät huolen siitä, että olet taas yksin sen pentusi kanssa ja sijaisvanhempi pistää luukut kiinni.
Nämä ap:n jutut on ihan höpötyksiä. Sijaisvanhempi kyllä järjestää juhlan, jos lapsi pyytää. Se kun on sijsisvanhemman tehtävä.
Mitä helvettiä sössötät? Juhlat pystyyn!