Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaisvanhempi ei aio pitää lapselle rippijuhlia

Vierailija
28.04.2026 |

Sosiaalityöntekijä ehdotti että minä vanhempana pitäisin koska se olisi lapselle niin tärkeää. Millä rahalla minun pitäisi pitää ja kuuluuko juhlien järjestäminen oikeasti minulle? 

Kommentit (153)

Vierailija
82/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlavan kermakakun tekee itse kympillä. Pikkuleivät 5e, kuivakakku 5e. Siihen kaupan coctailpiiraat ja munavoi. Kahvit, teet, mehut ja jotain karkkia lapsi vieraille. Ei nyt niin kallista. 

Aikoinaan lapsen synttäreihin meni pahimmillaan n. 300e mutta en nyt sellaista tasoa ole vaatimassakaan. Tuohon siis sisältyi tarjottavat, koristeet ja lahja. Koristeita on säilynyt mutta ne tarjottavat. Lahjaa en varmaan ostakaan. Ap

Järjestän mielestäni tosi hienoja teemasynttäreitä lapsilleni (siis vähemmälläkin todellakin pärjäisi) ja en siltikään IKINÄ ole saanut menemään 300euroa saatika varmaan edes satasta. Mitä paskaa tämä nyt on.

Meillä kaikilla on omat käsityksemme hienoista juhlista ja sen olen kyllä pistänyt merkille että monille lasten synttäritarjottavat ovat tosiaan kakku ja yksi keksilaji, kahvia ja ehkä pullaa. Siinä ei ole mitään väärää siis mutta juhlien tulee minusta olla juhlallisia. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me sijaisvanhempina kyllä pidimme rippi-ja ylioppilasjuhlat kahdelle perhehoidossa olevalle lapselle.Molemmat olivat olleet perheessämme jo yli 10 vuotta ,ja tottakai oli tärkeää juhlia.

Juhlavieraina oli biologinen suku ja meiltä tutut sukulaiset.

Ihanat päivät olivat molemmille vanhemmille ja nuorille Mielellämme kustansimme ja juhlimme yhdessä niinkuin muidenkin lasten kohdalla .

Oliko teillä omia lapsia? Tämän sijaisvanhemman omat lapset eivät käyneet riparia joten juhlat olisivat hänelle ensimmäiset eivätkä tällaiset juhlat ole kuuluneet hänen omaan lapsuuteensa joka varmasti vaikuttaa nyt näiden juhlien pitoon. Ap

Sijaisvanhempi on lapsesi kummi, näin kerroit. Ja nyt - jos osasin oikein tulkita sekavaa sepustustasi - kerrot että tämä sijaisvanhempi ei itse ole saanut aikanaan rippijuhlia. Onko hän siis käynyt rippikoulun (on koska on kummi) mutta ilman juhlia? Juttusi sakenee kerta kerralta. Ja se eri kulttuuri, kuuluuko hänen kulttuuriinsa rippikoulu ja konfirmaatio vai ei jos omat lapsensa eivät ole konfirmoitu/rippijuhlia ie ole juhlittu? Jos ne omat lapset kävivät riparin ilman juhlia niin miksi ajattelet että sinun lapsellesi ne juhlat kuitenkin siellä järjestettäisiin?

Vierailija
84/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukaa asiasta yhdessä. Sinä, lapsen toinen biologinen vanhempi, sijaisvanhemmat ja lapsi itse. Päätätte mitä haluatte ja miten se kustannetaan.

Vierailija
85/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi haluaa juhlat.

Moni ei halua. Riittää kun sukulaiset lahjovat rahalla. Siksihän be rippikoulun käyvät. 

Melko perseestä koko formaatti, yhtä tekopyhä kuin monet hihhelit.

Vierailija
86/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole vastannut mitään siihen ns nyyttäriehdotukseen? Et oikeasti halua mitään ratkaisua/haluat vain vängätä/koko aloitus on provo.

Vierailija
87/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me sijaisvanhempina kyllä pidimme rippi-ja ylioppilasjuhlat kahdelle perhehoidossa olevalle lapselle.Molemmat olivat olleet perheessämme jo yli 10 vuotta ,ja tottakai oli tärkeää juhlia.

Ihanat päivät olivat molemmille vanhemmille ja nuorille Mielellämme kustansimme ja juhlimme yhdessä niinkuin muidenkin lasten kohdalla .

Oliko teillä omia lapsia? Tämän sijaisvanhemman omat lapset eivät käyneet riparia joten juhlat olisivat hänelle ensimmäiset eivätkä tällaiset juhlat ole kuuluneet hänen omaan lapsuuteensa joka varmasti vaikuttaa nyt näiden juhlien pitoon. Ap

Sijaisvanhempi on lapsesi kummi, näin kerroit. Ja nyt - jos osasin oikein tulkita sekavaa sepustustasi - kerrot että tämä sijaisvanhempi ei itse ole saanut aikanaan rippijuhlia. Onko hän siis käynyt rippikoulun (on koska on kummi) mutta ilman juhlia? Juttusi sakenee kerta kerralta. Ja se eri kulttuuri, kuuluuko hänen kulttuuriinsa rippikoulu ja konfirmaatio vai ei jos omat lapsensa eivät ole konfirmoitu/rippijuhlia ie ole juhlittu? Jos ne omat lapset kävivät riparin ilman juhlia niin miksi ajattelet että sinun lapsellesi ne juhlat kuitenkin siellä järjestettäisiin?

Lyhyesti, hän ei ole virallinen kummi ja on elänyt erilaisessa kulttuurissa lapsuuden ja nuoruuden. Ap

Vierailija
88/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole vastannut mitään siihen ns nyyttäriehdotukseen? Et oikeasti halua mitään ratkaisua/haluat vain vängätä/koko aloitus on provo.

Vastasin siihen. Ap

Vierailija
89/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisten kahvit ei paljoa maksa ja voi pyytää apua heiltä, jos kaikki rahat menevät dokaamiseen. 

..  tai muuhun paskaan... siis meikit kampaamo, kynnet, botoxit,  aina uudet kausivaatteet woltpalvelu, suoratoistot jne jne...ja tietysti nuo baarit ja muutamat paukut oli ne sit mitä milloinkin ja  saunakaljat keskiviikkoisin.

Vierailija
90/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä..meillä on kaksi biologista lasta ,jotka ovat jo aikuisia.Molemmat perhehoidossa olevat halusivat itse ripille ja lukioon vaikka  biosuku ei ole ev.lut. tai kannustaneet opintoihin.

Juhliin tulivat kuitenkin,mikä oli tärkeää näille  nuorille.

Vierailija
91/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap on melko hyvin sitä pohjasakkaa.

Niin on!!! Siis kaikki mulle heti ja ilmaiseksi. Olisi aika säästää muutama viikko vaikka 50sent-1 euro päivässä niin vois tarjota lapselleen  pienen juhlan.

Vierailija
92/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuvan älykkyyden vuoksi on sijoitettu, oletan että huostattu. Koska vanhempi ei voi kehitysvammaisuudestaan parantua. 

Sinähän et ymmärrä arvostaa omaa lastasi saati olla kiitollinen.

Et edes mikä on kristillinen kummi. Sinulla ei ole käynyt mieleen ehkä kastetun lapsesi 15 elinvuodessa sellainen asia kuin rippikoulu. 

Sinä et osaa ajatella etkä varautua. Et osaa leipoa, et kykene järjestämään edullisia juhlia etkä edes ymmärrä rahan arvoa.

i tarvitse kertoa, miksi lapsesi on huostassa. Joka vuosi pitää lakisääteisesti arvioida huostaanoton purkamisen mahdollisuus. 

Ja joka vuosi elämäsi on joko täysin päin p:tä ja/tai oma lapsesi ei halua asua kanssasi.

Vierailija
93/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti, hän ei ole virallinen kummi ja on elänyt erilaisessa kulttuurissa lapsuuden ja nuoruuden. Ap

Olet kirjoittanut itsesi pussiin jo monet kerrat. Vielä tämä, kun on kyse rippulapsesta ja kummista niin silloin ei todellakaan  tarkoiteta mitään epävirallisia haltija - kummeja. 

Vierailija
94/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Tunnustan.

En edes jaksanut lukea kommentteja,

koska tämä on selkeästi feikkialoitus.

En lukenut, onko Ap kummitäti, 

official adoptiomutsi, bonuslapsen

äitipuoli vai mikä. Näitä on päivittäin..

vastaavia teatteriposteja. Ei jaksa enää. E

Vierailija
95/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että jos nyt otat yhteyttä seurakuntaan, sieltä järjestyy kahvit. 

ap.pä juo ne kahvit itse ennen kuin juhlat olisivat edes alkaneet ja on  persauki  juhla päovänä.

Vierailija
96/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys..emme itse ole vaikuttaneet nuorten vakaumukseen vaan ovat löytäneen ystäväpiirin ,joka on samoilla linjoilla.

Vierailija
97/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi pullollaan perheitä joille joulut ja lasten syntymäpäivät tulevat joka vuosi yllätyksenä. Vuosia oltu sairauslomilla, työttominä tai muuten vaan on ollut tiukkaa ja silti tehdään lisää lapsia. Ei näille hyödytä sanoa että laita euro pari talteen. Se joka kolmas kuukausi tuleva sähkölasku on aina yllätys.  Valitettavasti näillä ihmisillä ei vain ole mitään käryä talous- ja raha-asioista. Tukirahat polttelee taskussa ja ne hassataan heti kun tilille kilahtaa. Sitten oletetaan että yhteiskunta maksaa lisää, ruokkii ja auttaa. Joissakin tapauksessa olettavat että lapsetkin kasvattavat.

Vierailija
98/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä..meillä on kaksi biologista lasta ,jotka ovat jo aikuisia.Molemmat perhehoidossa olevat halusivat itse ripille ja lukioon vaikka  biosuku ei ole ev.lut. tai kannustaneet opintoihin.

Juhliin tulivat kuitenkin,mikä oli tärkeää näille  nuorille.

Itsekään en kuulu kirkkoon mutta lapsi kuuluu, ja kyllähän nämä rippijuhlat kuuluvat ihan  suomalaiseen kulttuuriinkin. Ap

Vierailija
99/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisten kahvit ei paljoa maksa ja voi pyytää apua heiltä, jos kaikki rahat menevät dokaamiseen. 

..  tai muuhun paskaan... siis meikit kampaamo, kynnet, botoxit,  aina uudet kausivaatteet woltpalvelu, suoratoistot jne jne...ja tietysti nuo baarit ja muutamat paukut oli ne sit mitä milloinkin ja  saunakaljat keskiviikkoisin.

Tämä. Botoxit otsassa kiiltää

ja röökitoppa 12 e every day..

x

Vierailija
100/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuulu kirkkoon mutta diakonia kelpaa. Nice. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä