Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmisten välinen luottamus on kadonnut ihan jokaisella osa-alueella?

Vierailija
14.05.2025 |

Koko ajan menee hurjemmaksi tämä yhteiskunta, kun kukaan ei enää luota toisiin, paitsi ehkä ihan läheisimpiin. Kuka tätä epäluottamusta ja eripuraa viljelee, ja mikä siinä on tavoitteena? Jotkut ihan tosissaan uskoo, että kaikki, jotka saa tukia, on huijareita, ja toiset ihan vakavissaan väittää, että kaikki sukupuolta x olevat on kamalia. ToriDiili vaatii pääsyä ihmisten pankkitileille katselemaan rahatilannetta, koska sielläkään ei luoteta enää ihmisiin. Mitä täällä tapahtuu? Jos oikeasti ihmiset on näin peloissaan toisiaan kohtaan, niin eihän koko yhteiskunta voi kohta enää pyöriä ollenkaan. Sivilisaation romahdusko tässä on trollien ja muiden sosiopaattien tavoitteena?

Ja ennen kaikkea, miten tätä voisi korjata? Mitä keinoja keksitte, että saataisi palautettua ihmisten uskoa muihin? Toki, naiiviksi ei kannata ryhtyä, se on selvää, mutta nyt kyllä tuntuu, että ollaan saavutettu sellainen epäturvallinen psykologinen tila laajalti, että en näe miten tällaisessa maailmassa on mielekästä elää.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kyllä mä pystyn yhä luottamaan sekä kaikkiin tuttuihin että useimpiin tuntemattomiin.

Vierailija
2/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin niin, että minuun voi luottaa ja moraalitajuni mukaisesti. Muiden tekemisille en voi yhtään mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla luottamus on viime vuosina pelittänyt kuin rasvattu, ja sama toisin päin. Ihmiset auttavat minua ja minä heitä. Suomi on hyvä maa.

Vierailija
4/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, täällä kommentoivat ovat siis löytäneet jonkun keinon täysin sulkea silmänsä ympäröivältä todellisuudelta.

Vierailija
5/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, täällä kommentoivat ovat siis löytäneet jonkun keinon täysin sulkea silmänsä ympäröivältä todellisuudelta.

Mikä sinut saa vakuuttumaan siitä, että juuri sinä olisit oikeassa ja kaikki muut väärässä?

Vierailija
6/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se muutos maailmassa, jonka haluan nähdä.

Toimin siis toisia kohtaan ystävällisesti, en ota mitään sellaista, mitä ei ole vapaaehtoisesti annettu (eli en varasta), en käyttäydy seksuaalisesti väärin, huolehdin kehostani ja terveydestä, en käytä päihteitä, en vahingoita toisia olevaisia. Puhun totuutta, mutta teen sen parhaani mukaan ystävällisesti, hyväntahtoisesti, oikea-aikaisesti. 

Vierailija
7/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinut saa vakuuttumaan siitä, että juuri sinä olisit oikeassa ja kaikki muut väärässä?

Tutkimukset, artikkelit, keskustelujen seuraaminen, poliittinen ilmapiiri ja ihmisten kanssa puhuminen.

Vierailija
8/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska media tyrkyttää paskaa joka puolelta ja ihmiset uskoo.

Vierailija
9/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin siis toisia kohtaan ystävällisesti, en ota mitään sellaista, mitä ei ole vapaaehtoisesti annettu (eli en varasta), en käyttäydy seksuaalisesti väärin, huolehdin kehostani ja terveydestä, en käytä päihteitä, en vahingoita toisia olevaisia. Puhun totuutta, mutta teen sen parhaani mukaan ystävällisesti, hyväntahtoisesti, oikea-aikaisesti. 

Kuulostaa ihanalta ihmiseltä. Koetko, että omista valinnoistasi on ollut hyötyä yhteiskunnan tasolla kehittämään asioita positiiviseen suuntaan?

Vierailija
10/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö..aloittaja kertoo havainnoistaan jotka minäkin olen havainnut. Luottamuksen haurastumisesta kyllä myös puhutaan, jossain enemmän, jossain ei varmasti lainkaan vaan hehkutetaan miten upea ja korruptiovapaa maa Suomi on.

Kyllä ihmiset selvästi elävät kuplissa joissa toisissa mitään ongelmia ei ole ja toisissa maailma loppuu justiinsa. Media taas voi osallistua kummankin kuplapuolen ravitsemiseen valitsemillaan (tai heiltä ostetuilla) teemoilla.

Itse voin sanoa olevani melko erakoitunut enkä päästä ihmisiä helposti lähelleni. Tosi olen aina ollut epäsosiaalinen. En kestä ajatusta yhdestäkään hyväksikäyttäjästä.

Vierailija
12/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän niin ettei kukaan voi minua käyttää hyväksi. En tarvitse juuri keneltäkään mitään, psitsi työnantajalta palkan.

Vierailija
13/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiina ja Venäjä tunnetusti etsii länsimaisista yhteiskunnista heikkoja kohtia kuten voimakkaita eriäviä mielipiteitä ja r asismia ym. ja lietsovat eripuraisuutta. Mutta he ei ole ainoita.

Vierailija
14/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihanalta ihmiseltä. Koetko, että omista valinnoistasi on ollut hyötyä yhteiskunnan tasolla kehittämään asioita positiiviseen suuntaan?

En osaa arvioida yhteiskunnan tasolla, koska en toimi luottamustehtävissä tai muuten käytä julkista valtaa. Mutta omassa (pienessä) elämässäni tämä on hyödyksi. Eläminen näillä arvoilla (ja on niitä arvoja toki muitakin) tiedän pyrkineeni parhaaseen enkä ainakaan ole vahingoittanut toisia tai ympäristöä. Pelkästämään tämä tieto tekee hyvää sisäisesti.

Kiitos kun teit kysymyksen, se sai minut pohtimaan asiaa.

Vierailija
15/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kyllä teen kaikkea tätä ihan sen kummemmin ajattelematta. Minulla on silti toimivat silmät ja korvat - monet ihmiset ovat nykyään kestovihaisia.

Vierailija
16/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuuden jälkeisessä ajassa ei mikään enää vakuuta.

Vierailija
17/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetan ruokkia puheenaiheita täällä ja muualla. Olla haastajana sellaiselle minkä koen hallitsevana ajatusmallina tai muuna hokemana mitä käytetään ihmisten ohjailuun. Kuulun siis kriittisiin kansalaisiin vaikka oma tilanteeni on kohtuullinen, en ole kaltevalla pinnalla enkä katkera. 

Keskustelu täälläkin on tärkeää koska avaa eri näkökulmia, arvoja ja muistuttaa ihmisten yksilöllisyydestä. Haluan vastustaa massaihmisyyden luomista tiettyjen oikeiden mielipiteiden ja ajatusten kautta, joka nimittää itseään valheellisesti sivistykseksi. Sivistys on epävarmuuden ja monitulkintaisuuden sietoa ja hyväksymistä. Ei tarvitse tietää juuri mitään voidakseen osallistua, voi kuunnella ja kysellä. Kaikilla on arvokasta tietoa, josta he eivät ole tietoisia. Kohtaamisessa on mahdollista tuoda tätä tietoa kaikkien hyödyksi.

Hyväntahtoisuus on välttämätön luottamuksen edellytys. Kaikki hyvät ihmiset ovat hyväntahtoisia, mikä ei kuitenkaan tarkoita naiiviutta, höynäytettävyyttä. On siis kehitettävä ihmistuntemuksen kykyä ja ylipäänsä totuuden tajua.

Klassiset hyveet ovat aina olleet yhteiskuntaluottamuksen peruskallio.

Vierailija
18/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän niin ettei kukaan voi minua käyttää hyväksi. En tarvitse juuri keneltäkään mitään, psitsi työnantajalta palkan.

Mutta miksi kuvittelet heti, että ihmiset haluavat käyttää sinua hyväkseen? Mikä siinä on taustalla? Tuo on osa sitä ongelmaa, ei ratkaisua, valitettavasti. En sano tätä arvostellakseni, vaan ihan aidosti tuntui pahalta, että jotkut kokee elämän noin. Toki hienoa huolehtia itsestään ja työn kautta toivottavasti antaa jotain hyvää takaisin yhteiskunnalle, mutta liiallinen itsenäisyys ei ole ihmiselle terveellistä. Millaisia ihmissuhteita kaipaat?

Vierailija
19/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo-Purran hallituksen myötä ilmapiiri on muuttunut tällaiseksi. Tavallisia ihmisiä syyllistetään kaikesta, luodaan eripuraa ja jakolinjoja ihmisten kesken. Tavoitteena on ajaa ihmiset toistensa kimppuun ja kyttäämään toisiaan. Silloin ihmisiä on helpompi hallita ja eliitti saa touhuta omiaan eli nyysiä varat omiin taskuihinsa. 

Ratkaisu on Orpo-Purran hallitus siirtäminen huitsin nevadaan. Luottamuksen palauttaminen ihmisten välille vaatii: turvallisuuden tunteen palauttaminen, sosiaaliturvan riittävyys, avoimuus, ihmisten kuunteleminen ja huolien ratkaiseminen, terveydenhoidon saatavuus, työllisyyden parantaminen, inhimillisyyden palauttaminen päätöksentekoon, osallistetaan ihmiset yhteiseen hyvään, aktiiviset yhteisöt...

Vierailija
20/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko joogi vai buddhalainen? Kauniita ajatuksia. Olisipa keinoja näyttää kaikille, että kaltaisiasi on olemassa.