Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaisvanhempi ei aio pitää lapselle rippijuhlia

Vierailija
28.04.2026 |

Sosiaalityöntekijä ehdotti että minä vanhempana pitäisin koska se olisi lapselle niin tärkeää. Millä rahalla minun pitäisi pitää ja kuuluuko juhlien järjestäminen oikeasti minulle? 

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä..meillä on kaksi biologista lasta ,jotka ovat jo aikuisia.Molemmat perhehoidossa olevat halusivat itse ripille ja lukioon vaikka  biosuku ei ole ev.lut. tai kannustaneet opintoihin.

Juhliin tulivat kuitenkin,mikä oli tärkeää näille  nuorille.

Itsekään en kuulu kirkkoon mutta lapsi kuuluu, ja kyllähän nämä rippijuhlat kuuluvat ihan  suomalaiseen kulttuuriinkin. Ap

Kun noin suomalaista perinnekulttuuria arvostava olet niin miksi et itse ole varautunut niitä juhlia järjestämään ja niihin säästämään vaan oletat että sijaisvanhempi joka on lapsen kummi muttei sitten olekaan mikään virallinen kummi ja on sukua mutta eri kulttuurissa lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt ne järjestäisi?

Ja miksi ilmoitit heti alussa että sosiaalityöntekijä esitti toiveen/ehdotuksen että sinä biologisena vanhempana ne pitäisit, lapsen ja vanhemman suhteen lujittamiseksi et kuitenkaan itse sitä halua? Parantaa suhdetta omaan lapseesi.

Vierailija
142/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlien tulisi olla hienot, eihän nyt pelkkä kahvi riitä. Kukat ja kaikki. Lapsen kotona asuessa järjestin aina hienoja juhlia ja kyllä sitä rahaa meni. Nyt on vaan tilanne ihan toinen. Ap

Yksi iso kaunis ruusu riittää. Vieraathat niitä kukkia tuovat. Kohta löytyy metsistä valkovuokkoa ja kieloa. Laita vaikka niittykukkia pöytään.

Kimppu olisi hienompi ja suhteessa hintaan niin näyttävämpi. Ap

Vieraat tuo ne kimput tullessaan, ei niitä itse osteta.

Juhlapöytä kimppu kuuluu kyllä kahvipöytään. Ap

No osta tavaratalosta vitosen kimppu pikkuruusuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et aloittaja ole vaaraksi lapsellesi, niin tietysti sinun kuuluu järjestää ne juhlat. Jos sinulla on vain valvottu tapaamisoikeus, niin voit päihteiden käyttäjänä pysytellä kaukana lapsestasi, eikä tarvitse myöskään juhlia pitää.

Vierailija
144/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi pullollaan perheitä joille joulut ja lasten syntymäpäivät tulevat joka vuosi yllätyksenä. Vuosia oltu sairauslomilla, työttominä tai muuten vaan on ollut tiukkaa ja silti tehdään lisää lapsia. Ei näille hyödytä sanoa että laita euro pari talteen. Se joka kolmas kuukausi tuleva sähkölasku on aina yllätys.  Valitettavasti näillä ihmisillä ei vain ole mitään käryä talous- ja raha-asioista. Tukirahat polttelee taskussa ja ne hassataan heti kun tilille kilahtaa. Sitten oletetaan että yhteiskunta maksaa lisää, ruokkii ja auttaa. Joissakin tapauksessa olettavat että lapsetkin kasvattavat.

No kyllä tässä tilanteessa yhteiskunnan tulisi auttaa ja sähkölaskut ovat oikeasti aina yllättäviä. 

Yhteiskunta auttaa jo kun se nuori on sijoitettu. Onko liikaa vaadittu että vanhempi osoittaisi jotain kiinnostusta omaa lastaan kohtaan ja viitsisi edes yksiin juhliin satsata rahallisestikin? Tai ottaisi vastaan sen ehdotuksen että koko suku osallistuu järjestämiseen, ihan sen nuoren takia, ei ap:n.

Vierailija
145/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varaa pitää juhlia, ja sain kuulla tästä vasta nyt. En ajatellut että sijaisvanhempi ei haluaisi juhlia pitää. Ap

Ja luonnollisestikaan ette ole voineet keskenänne keskustella tästä asiasta aiemmin? Ehkä sitten kumpikin on olettanut, että juhlat on toisen vastuulla. Harmi lapsen kannalta.

Minulla on sellainen omakohtainen kokemus, että rippijuhlia ei pidetty, koska kumpikaan veljeni ei käynyt rippikoulua eikä heillä täten ollut myöskään juhlia. Vanhempieni mielestä oli siis oikein, ettei minuakaan juhlittu ripille pääsyn jälkeen. Siitä voi sitten olla montaa mieltä, onko se nuoren mielestä hyvä ratkaisu. En mennyt rippikouluun siksi, että saisin juhlat ja kalliita lahjoja, mutta tuli silti aika kolkko fiilis.

Emme keskustelleet enkä oikeasti ajatellut etteikö sijaisäiti pitäisi juhlia. Kyllähän juhlat kuuluu pitää kun kerran ripille menee. Vanhempasi eivät tässä toimineet oikein. Ap

Vierailija
146/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihana sijaisvanhempi, että kannustaa sinua olemaan lapsesi tukena tärkeänä päivänä. Upeeta, eikö?

Vierailija
147/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vittuilêtte minulle, rikoksen uhrille,

kun mainitsin, että polvillani rukoillen ei turvalukkoa tai edes turvaketjua minulle maksettu, vaikka epävakaa mt mies oli jo asuntoon kerran luvatta tullut. Ei vielä ollut

tarpeeksi merkittävä peruste..? Olisi 

ilmeisesti jôukkoràiskauksen uhrina pitänyt 

minun (vèrta vuotavana) teholla maata/olla ennen kuin laskelmoiva,

hyisenkolkko pihi savolainen olisi heltynyt

ulkomaalaisen, oudon nimen omaavan nunnan turvallisuuspyyntöön. Ei muuten vierasniminen saanut lainkaan ev.lut. srk:n tervetulokirjettä > kirjoille kuntaan saavuttuaan. Tämä oli minulle shokki -

ràsistinen kiusaele. x

Syö paskaa ja kuole pois! 

Vierailija
148/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vittuilêtte minulle, rikoksen uhrille,

kun mainitsin, että polvillani rukoillen ei turvalukkoa tai edes turvaketjua minulle maksettu, vaikka epävakaa mt mies oli jo asuntoon kerran luvatta tullut. Ei vielä ollut

tarpeeksi merkittävä peruste..? Olisi 

ilmeisesti jôukkoràiskauksen uhrina pitänyt 

minun (vèrta vuotavana) teholla maata/olla ennen kuin laskelmoiva,

hyisenkolkko pihi savolainen olisi heltynyt

ulkomaalaisen, oudon nimen omaavan nunnan turvallisuuspyyntöön. Ei muuten vierasniminen saanut lainkaan ev.lut. srk:n tervetulokirjettä > kirjoille kuntaan saavuttuaan. Tämä oli minulle shokki -

ràsistinen kiusaele. x

Oletko nyt oikeassa ketjussa? En tajua höpinöistäsi mitään ja missä sinulle on muka veetuiltu?

Vierailija
149/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole varaa pitää juhlia, ja sain kuulla tästä vasta nyt. En ajatellut että sijaisvanhempi ei haluaisi juhlia pitää. Ap

Ja luonnollisestikaan ette ole voineet keskenänne keskustella tästä asiasta aiemmin? Ehkä sitten kumpikin on olettanut, että juhlat on toisen vastuulla. Harmi lapsen kannalta.

Minulla on sellainen omakohtainen kokemus, että rippijuhlia ei pidetty, koska kumpikaan veljeni ei käynyt rippikoulua eikä heillä täten ollut myöskään juhlia. Vanhempieni mielestä oli siis oikein, ettei minuakaan juhlittu ripille pääsyn jälkeen. Siitä voi sitten olla montaa mieltä, onko se nuoren mielestä hyvä ratkaisu. En mennyt rippikouluun siksi, että saisin juhlat ja kalliita lahjoja, mutta tuli silti aika kolkko fiilis.

Vanhempasi olivat yhtä huonoja vanhempina kuin tämä aloittaja puolisoineen, kenen kanssa läpsensa on tehnyt.

Vierailija
150/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlien tulisi olla hienot, eihän nyt pelkkä kahvi riitä. Kukat ja kaikki. Lapsen kotona asuessa järjestin aina hienoja juhlia ja kyllä sitä rahaa meni. Nyt on vaan tilanne ihan toinen. Ap

Yksi iso kaunis ruusu riittää. Vieraathat niitä kukkia tuovat. Kohta löytyy metsistä valkovuokkoa ja kieloa. Laita vaikka niittykukkia pöytään.

Kimppu olisi hienompi ja suhteessa hintaan niin näyttävämpi. Ap

Kuule ei työssäkäyvien ydinperheidenkään vanhemmat voi aina valita sitä mitä eniten tahtoisivat vaan sillä mennään mihin on varaa. Lopeta nyt tuo valitus ja marttyyrius ja toimi tai sano ihan suoraan sille tytöllesi ettet välitä hänestä punaisen puupennin vertaa etkä halua hänelle mitään juhlia järjestää. Sitten saat todennäköisesti lopullisen vapauden lapsestasi ja voit elää ihan sitä omaa elämääsi miettimättä lastasi enää lainkaan, anna nuoren elää omaansa siellä msitä hänestä huolehditaan.

Vierailija
151/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä Emilia-kahvi,  500g maksoi 1,15.

Vierailija
152/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisiä nämä kallut ovat. Olen ollut yhdelle lapselle sijaisäiti ja rakastan häntä loppuelämäni. 

Annoin kaikkeni, järjestimme ja maksoimme kaiken ja hyvä niin. En suinkaan valita, oli ihanaa. 

Samalla tipahdin kuplastani näkemään sellaista niin alkeellista ja jäätävän hirveää ihmisyyttä ja suorastaan rikollisen huonoa vanhemmuutta, mitä en olisi voinut kuvitellakaan.

Meitä pyydettiin ottamaan lisääkin lapsia ja alunperin halusimmekin, mutta tajusimme pian, että ei näitä aikuisia yhtään kestä lisää. Hädintuskin tämä yksi sakki.

Sen takia sijaisperheistä on pulaa. Rakkautta olisi lapsille. Hoivaa ja rahaakin olisi antaa. Mutta ei sympatiaa vaan voi löytyä näille vanhemmille. Ei niitä normaali mitenkääm jaksa eikä tajua.

Ja voi miten sinisilmäisesti sossut näitä kaikkia hyysäävät. Ette uskoisi todeksi edes! Vaikka yhdelläkään jäsenellä noistakaan ihan hirveistä suvuista ei tulisi olla yhtään lasta. 

Ihan kaikki heistå pitäsi steriloida. Mutta kaikilla on ja todella monta. Ja kaikki lapsiraukat ovat huostassa. Ja en todellakaan ennen ajatellut näin ennen kuin näin millaista on Suomen mittakaavassa suurkaupungin alamaailman vamhemmuus.

Vierailija
153/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupoita saa pikkuneilikkakimppuja jotka ovat tosi nättejä ja kestäviä, pysyvät hyvinä maljakossa jopa kuusi viikkoa ja maksaa huimat 5-6 euroa. Kun ostaa sellaisen muutama päivä ennen juhlia ne ehtivät aueta ruusumaisiksi (kerrotut) ja isoiksi, on näyttävä ja kaunis kimppu kahvipöydässä sitten. Ja ennen kuin ap tulee märisemään että ne ovat hautajaiskukkia eivät ole.

Vierailija
154/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap halua mitään toimivia ehdotuksia, ap haluaa vain mennä valmiiseen pöytään, siivottuun ja koristeltuun kotiin, paistatella päivänsankarin oikeana äitinä ja nauttia ruhtinaallisista antimista. Sijoittamatta juhlien eteen senttiäkään ja osallistumatta alkuvalmisteluihin ja loppusiivouksiin lainkaan.

Vierailija
155/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole kyse muusta kuin viitsimisestä. Se on sitä kun ei ole tarvinnut ikinä kuin haaransa aukaista tuonkaan lapsen eteen. Eihän vastuuntunto tai ahkeruus synny itsestään. Kaikki syynsä ovat tekosyitä. 

Vierailija
156/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämä sijaisvanhempi ei ole käynyt rippikoulua/juhlia ei ole ollut, hänen lapsensa eivät ole käyneet riparia ja hän on tyystin eri kulttuurissa (missä, sitä ap ei tietenkään mainitse) eikä ole tytön virallinen kummi, ei voisikaan olla kun häntä ei ole konfirmoitu niin ehkei hän ymmärrä rippijuhlan merkitystä. Ap taas vaikka ei kuulu kirkkoon arvostaa yli kaiken rippikoulua ja sen merkitystä suomalaisessa kulttuurissa ja perinteessä ja jopa sossu on ehdottanut että vanhempi-lapsisuhteen takia ap järjestäisi juhlat.

Mietitäänpäs nyt.. kukahan olisi se ensisijainen juhlien järjestäjä ap:n tyttärelle?

Vierailija
157/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että jos nyt otat yhteyttä seurakuntaan, sieltä järjestyy kahvit. 

Seurakunnan puolesta voin sanoa, että ei järjesty. Todennäköisesti seurakunnan tilat on jo varattu jonkun rippilapsen juhlaa varten eikä ole tapana ilmoittaa, että kuokkimaan tulevat sitten tämän rippilapsen sukulaiset. Kun kyseessä on lastensuojelun asiakas, niin sieltä tulevat myös juhlajärjestelyt.

En ole vailla seurakunnan tiloja kuitenkaan. Ap

No ei ne kahvitustakaan sinulle tule kotiin järjestämään, diakoniatyö on jotain ihan muuta.

Vierailija
158/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paha mieli tulikaan tämän nuoren puolesta, jolle ei oma äiti eikä sijaisperheen äiti halua järjestää edes rippijuhlia :-(  

Oman lapsen rippijuhlia vietettiin viime kesänä ja siinä näki, kuinka tärkeästä virstanpylväästä oli nuorelle kyse ja kuinka hän nautti päivästään. En kyllä ymmärrä, millaiset aikuiset eivät halua nuoren päivää juhlia. Tavallisissa perheissä näitä suunnitellaan kuukausia etukäteen innoissaan, että nuori saisi ikimuistoiset juhlat. 

Vierailija
159/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet, niin kuin sanoit, aiemmin järjestänyt kunnon juhlia ja isosti luulisi sinulla olevan tajua ja taitoa loihtia hyvät juhlat vähemmälläkin rahallisella panostuksella. Sait monia hyviä neuvoja ja ehdotuksia, kaikki kieltäytymisesi ja selityksesi ovat vain surkeita tekosyitä sille ettet halua omalle lapsellesi noita juhlia pitää.

Vierailija
160/164 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempia on niin monenlaisia. Tekisi mieli kirota, siis näitä kylmiä ja itsekeskeisiä vanhempia, ei nuorta.

Tulee mieleen se yksi äiti, joka Threadsissa vai missä sai aikaan pienen kohun joku aika sitten, kun kirjoitti 18-vuotiaasta tyttärestään niin ilkeästi ja pahansuovasti, kun tytär (käsittääkseni sijaiskodissa asuva) oli erehtynyt pyytämään ajokorttiin rahaa äidiltään. Äitinsä siinä paasasi, että menis töihin, ei kai kuvittele että minä maksan, en tiedä keneen on tullut kun on noin ahne ja typerä, toivottavasti ei koskaan saa ajokorttia eikä autoa...

Miltähän tuo teinistä mahtoi tuntua. Surettaa näiden puolesta, kaikenlaiset ne lapsia hankkii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme