Sijaisvanhempi ei aio pitää lapselle rippijuhlia
Sosiaalityöntekijä ehdotti että minä vanhempana pitäisin koska se olisi lapselle niin tärkeää. Millä rahalla minun pitäisi pitää ja kuuluuko juhlien järjestäminen oikeasti minulle?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on lapsi?
Tuo nyt ei ole mikään kysymys, koska "lapsi" on 15-vuotias ja pian aikuinen.
Sen sijaan häntä nyt hyljeksivät tulevat aikanaan kysymään, miksi oma lapsi ei hoida ja auta vanhempaansa, joka häntä tarvitsisi.
Ja miksi tuo sijaisvanhempi on päätynyt sijaisvanhemmaksi? Ai niin joo. Rahan takia.
Haista paska. 15-vuotias ei ole aikuinen vielä moneen vuoteen.
Sijaisvanhempi saa yhteiskunnalta korvauksen siitä että hoitaa vanhemmuuteen kykenemättömien vanhempien lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä surullisin aloitus aikoihin. Ihminen kysyy kuuluuko oman lapsen rippijuhlien pitäminen oikeasti hänelle...
On. Mun lapsen juhlat ovat vasta vuoden kuluttua, mutta jo viime kesänä aloitin laittamaan puutarhaa niitä varten, että on sitten kaunista juhlia pihalla. Olen jo miettinyt tarjoiluitakin, ja ketä kutsutaan jne. Eivätkä edes tule olemaan rippijuhlat vaan "vain" protujuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlien tulisi olla hienot, eihän nyt pelkkä kahvi riitä. Kukat ja kaikki. Lapsen kotona asuessa järjestin aina hienoja juhlia ja kyllä sitä rahaa meni. Nyt on vaan tilanne ihan toinen. Ap
Vaikka tilanne olisi mikä, yhteiskunnan tuella elät kuitenkin. Kyse on vaan asioiden priorisoinnista. Lapsi ei ole sinulle ykkönen, se nyt on selvää.
En saa lapsesta mitään rahaa jos sitä tarkoitat. Sijaisvanhempi saa. Ap
Kenellä on varaa johonkin Dubai-juhlintaan? Siivoat, haet avustusta, syöt itse säästeliäästi, teet budjetin itselle. Mieti eri tyylejä, aikuiset juhlat kuitenkin. Pitkävartinen ruusu, kaunis kangas pöytään ja tarjottavat siihen. Turha kilpailu ja häpeä pois.
Saahan nuori kuitenkin pesämunan kun lähtee omilleen.
Kannusta opiskelemaan...
Onnea juhliin.
Eivät lapsen sukulaiset ole sijaisvanhempien sukulaisia. Ja he joutuisivat kestitsemään sinua ja sukulaisiasi, joita eivät tunne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole varaa pitää juhlia, ja sain kuulla tästä vasta nyt. En ajatellut että sijaisvanhempi ei haluaisi juhlia pitää. Ap
Miten niin sait kuulla tästä vasta nyt? Et tiennyt että lapsesi pääsee ripille? Tai että sinulla on vanhempana yhtään mitään velvollisuuksia lastasi kohtaan?
Ne ovat lapsesi juhlat, ei mikään esitys/todistelu/hyväksynnän hakeminen sukulaisiltasi. Voisiko olla mahdollista että suku auttaisi, joku ehdotti nyyttäreitä, eli kaikki toisivat jotain, joko valmista tai itse tehtyä ja tosiaan joku toisi kahvi/ruokapöytään "ne kukatkin"? Nyt et mieti omaa häpeääsi tms vaan sitä että saat annettua lapsellesi iloa, huomiota ja juhlat joissa hän on keskipisteenä ihan kuten muutkin riparilaiset. Omassa kodissansa, oman vanhempansa luona ja järjestämissä juhlissa.
Ap, miksi lapsesi on sijaisperheessä?
Vierailija kirjoitti:
Eivät lapsen sukulaiset ole sijaisvanhempien sukulaisia. Ja he joutuisivat kestitsemään sinua ja sukulaisiasi, joita eivät tunne.
Me olemme samaa sukua. Ei kaikki sijaisvanhemmat ole ventovieraita ja sekin tekee tästä tilanteesta kummallisen. Me tiedämme kaikki toinen toisemme. Ap
No tämä nyt ei ole rahasta kiinni yhtään.
Pulla on tosi halpaa tehdä tai ostaakin.
Kaupasta saat Coopin normikokoiset karjalanpiirakat pakasteena 9 kpl pussi alle 2e.
Kananmunakenno saman. Vähän rasvaa, kai sulla edes sitä on jääkaapissa? Kahvi on kallista mutta tarjouksia on koko ajan. Ja pidät köyhänä tietenkin pienet juhlat.
Jos jätät juhlat pitämättä RAHAN takia, oletpa kyllä läpimätä äiti. Koska saat ne tarjottavat ja halpaservetit kaiken ostamallakin 20e:llä.
Ja jos olet muuten vaikeuksissa, uupunut, sairas, pyydät järkkäysapua läheisiltäsi. Silloin olet kunnon äiti, joka on heikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Juhlavan kermakakun tekee itse kympillä. Pikkuleivät 5e, kuivakakku 5e. Siihen kaupan coctailpiiraat ja munavoi. Kahvit, teet, mehut ja jotain karkkia lapsi vieraille. Ei nyt niin kallista.
Vähempikin riittää.
Seurakunnat tarjoavat apua ja tukea vähävaraisille perheille rippijuhlien järjestämisessä, jotta jokainen nuori voi juhlia tärkeää päiväänsä taloudellisesta tilanteesta huolimatta.
Seurakunnilta voi hakea taloudellista tukea rippijuhlien kustannuksiin, kuten tarjoiluihin tai vaatteisiin.
Ota yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöhön, joka voi auttaa esimerkiksi ruoka-avun tai lahjakorttien muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidät pienet juhlat. Kutsut vain kaikkein lähimmät. Prinsessakakun saat kympillä pakkasesta ja siihen keksiä ja pullaa. Pidät sellaiset mihin sinulla on varaa. Eiköhän kulissit ole jo kaatunut kun lapsesi asuu sijaisvanhemmilla. Älä mieti mitä muut ajattelee vaan vietätte kivan päivän. Tarjoilu ei ole pääasia.
Ei meillä olekaan isoa sukua, mutta todellisuus on se ettei mulla ole yhtään ylimääräistä laittaa tällaisiin juhliin. Oispa tällaisesta ollut puhetta jo aiemmin. Ap
Täytyy sanoa että on surullista ettei sijaisvanhempi tätä vertaa välitä että pitäisi omalle kummitytölleen juhlat. Ap
Just, sellaisen jutun sitten keksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole varaa pitää juhlia, ja sain kuulla tästä vasta nyt. En ajatellut että sijaisvanhempi ei haluaisi juhlia pitää. Ap
Miten niin sait kuulla tästä vasta nyt? Et tiennyt että lapsesi pääsee ripille? Tai että sinulla on vanhempana yhtään mitään velvollisuuksia lastasi kohtaan?
Jotenkin oletin että sijaisvanhempi pitää juhlat, koska mitään muuta puhetta ei ollut vasta kuin nyt. Lapsi kuitenkin aloittanut läsnäolokeräilyt jo talvella. Ap
Me sijaisvanhempina kyllä pidimme rippi-ja ylioppilasjuhlat kahdelle perhehoidossa olevalle lapselle.Molemmat olivat olleet perheessämme jo yli 10 vuotta ,ja tottakai oli tärkeää juhlia.
Juhlavieraina oli biologinen suku ja meiltä tutut sukulaiset.
Ihanat päivät olivat molemmille vanhemmille ja nuorille Mielellämme kustansimme ja juhlimme yhdessä niinkuin muidenkin lasten kohdalla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme samaa sukua. Ei kaikki sijaisvanhemmat ole ventovieraita ja sekin tekee tästä tilanteesta kummallisen. Me tiedämme kaikki toinen toisemme. Ap
Kuitenkin se sijaisvanhempi on eri kulttuuria? Vaikka olettekin samaa sukua, mitä ihmettä tarkoitat? Sitä suuremmalla syyllä porukkajuhlat jos kerran koko pieni porukka tunnette toisenne, mutta se EI tarkoita sitä että sinä itse luistaisit kustannuksista ja järjestelyistä täysin.
Ajattele nyt hyvänen aika sitä lastasi äläkä nurise kuinka sijaisvanhempi saa rahaa lapsesta, tottakai saa kun kerran kasvattaa ja elättää, ole sinä nyt aikuinen ja kasva äidiksi/isäksi ja ota vastuuta tekemisistäsi ja elämästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Me sijaisvanhempina kyllä pidimme rippi-ja ylioppilasjuhlat kahdelle perhehoidossa olevalle lapselle.Molemmat olivat olleet perheessämme jo yli 10 vuotta ,ja tottakai oli tärkeää juhlia.
Juhlavieraina oli biologinen suku ja meiltä tutut sukulaiset.
Ihanat päivät olivat molemmille vanhemmille ja nuorille Mielellämme kustansimme ja juhlimme yhdessä niinkuin muidenkin lasten kohdalla .
Tässä nyt oli sosiaalityöntekijän yritys saada vanhempaa ottaan vastuuta. Ei vanhempi halua. Lapsi tuskin tulee pääsemään kotiin ennen täysikäistymistä eikä ap haluakaan.
Sijaisvanhemman on maksettava ja pidettävä juhlat koska saa lapsesta rahaa peräti 4000 € /kk!! Mistä helvetistä yhteiskunta hälle maksaa jos ei edes juhlia pysty tuolla summalla pitämään..?
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnat tarjoavat apua ja tukea vähävaraisille perheille rippijuhlien järjestämisessä, jotta jokainen nuori voi juhlia tärkeää päiväänsä taloudellisesta tilanteesta huolimatta.
Seurakunnilta voi hakea taloudellista tukea rippijuhlien kustannuksiin, kuten tarjoiluihin tai vaatteisiin.
Ota yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöhön, joka voi auttaa esimerkiksi ruoka-avun tai lahjakorttien muodossa.
Ja se pitää toki mainita, että silloin kun huoltajalla on hyvät välit sijaisperheeseen, ne rippijuhlat kyllä useimmiten järjestyvät ja myös sijaisperhe haluaa osallistua. Ehkä kannattaa panostaa väleihinsä sijaisperheen kanssa.
Ap, pidä oikeasti suusi kiinni. Sinusta tulee kommentti kommentilta paskempi ihminen.