Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijaisvanhempi ei aio pitää lapselle rippijuhlia

Vierailija
28.04.2026 |

Sosiaalityöntekijä ehdotti että minä vanhempana pitäisin koska se olisi lapselle niin tärkeää. Millä rahalla minun pitäisi pitää ja kuuluuko juhlien järjestäminen oikeasti minulle? 

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät lapsen sukulaiset ole sijaisvanhempien sukulaisia. Ja he joutuisivat kestitsemään sinua ja sukulaisiasi, joita eivät tunne. 

Me olemme samaa sukua. Ei kaikki sijaisvanhemmat ole ventovieraita ja sekin tekee tästä tilanteesta kummallisen. Me tiedämme kaikki toinen toisemme. Ap

Tuli näemmä yllätyksenä että tuon ikäinen pääsee ripille, just joo. Juhlien järjestäminen kuuluu sulle.

Vierailija
62/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnat tarjoavat apua ja tukea vähävaraisille perheille rippijuhlien järjestämisessä, jotta jokainen nuori voi juhlia tärkeää päiväänsä taloudellisesta tilanteesta huolimatta. 

Seurakunnilta voi hakea taloudellista tukea rippijuhlien kustannuksiin, kuten tarjoiluihin tai vaatteisiin.

Ota yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöhön, joka voi auttaa esimerkiksi ruoka-avun tai lahjakorttien muodossa.

Diakoniin olen muutenkin soittamassa joten voisin kysyä. Iski paniikki kyllä myönnän. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo juttu elää ja syvenee kommentti kommentilta. Ensin oli vain sijaisvanhempi, sitten hänestä tulikin jo kummi ja lopulta olikin sukulainen. Että me ymmärtäisimme että on sijaisvanhemman eikä oman, biologisen, velvollisuus järjestää ne juhlat tai ainakin kustantaa ne.

Vierailija
64/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on lapsi?

Tuo nyt ei ole mikään kysymys, koska "lapsi" on 15-vuotias ja pian aikuinen.

Sen sijaan häntä nyt hyljeksivät tulevat aikanaan kysymään, miksi oma lapsi ei hoida ja auta vanhempaansa, joka häntä tarvitsisi.

Ja miksi tuo sijaisvanhempi on päätynyt sijaisvanhemmaksi? Ai niin joo. Rahan takia.

Haista paska. 15-vuotias ei ole aikuinen vielä moneen vuoteen.

Sijaisvanhempi saa yhteiskunnalta korvauksen siitä että hoitaa vanhemmuuteen kykenemättömien vanhempien lapsia.

Ei ole mitään syytä kysyä, miksi 15-vuotiaan vanhemmalla on lapsi. Kysymys olisi saattanut olla ajankohtainen n. 16 vuotta sitten. 

Niin kuin olisi tilanteelle olemassa vaihtoehto, kun ko. lapsi on ollut täydet ihmisoikeudet omaava yksilö syntymästään alkaen. Lain edessä hän on aikuinen 3 vuoden kuluttua. Ne kuluvat äkkiä. Kokemuksesta voin vakuuttaa, että 15-vuotiaan muisti on pitkä. Jos vanhempi tai sijaisvanhempi sössii 15 v:n tärkeän aikuistumisriitin nyt, tuo nuori muistaa sen kyllä.

Vierailija
65/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi lapsesi on sijaisperheessä?

Vastaisitko.

Vierailija
66/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä joku repi tuon 4000e per lapsi?

Puhuttiin satasista per kk kun olin.

Oli yksi lapsi ja kävin koko ajan myös töissä.

Muuten ei tietenkään oltais pärjätty.

Lopetin sen homman 5v sitten,

joten ei tuo ole muinainen luku.

Vierailija
67/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnat tarjoavat apua ja tukea vähävaraisille perheille rippijuhlien järjestämisessä, jotta jokainen nuori voi juhlia tärkeää päiväänsä taloudellisesta tilanteesta huolimatta. 

Seurakunnilta voi hakea taloudellista tukea rippijuhlien kustannuksiin, kuten tarjoiluihin tai vaatteisiin.

Ota yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöhön, joka voi auttaa esimerkiksi ruoka-avun tai lahjakorttien muodossa.

Ja se pitää toki mainita, että silloin kun huoltajalla on hyvät välit sijaisperheeseen, ne rippijuhlat kyllä useimmiten järjestyvät ja myös sijaisperhe haluaa osallistua. Ehkä kannattaa panostaa väleihinsä sijaisperheen kanssa. 

Jotenkin tuntuu että ap ei ole panostanut eikä panosta edes väleihin oman lapsensa kanssa. Isoin kivi kengässä on kun sijaisperhe saa lapsesta rahaa ja hän ei.

Vierailija
68/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemman on maksettava ja pidettävä juhlat koska saa lapsesta rahaa peräti 4000 € /kk!! Mistä helvetistä yhteiskunta hälle maksaa jos ei edes juhlia pysty tuolla summalla pitämään..?

No eikä saa noin paljoa. Kyllä sijaisvanhempi juhlan järjestää, jos ap ei järjestä. Tässä oli sosiaalityöntekijän yritys saada äiti osallistumaan lapsen elämään. 

Vierailija
69/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät pienet juhlat. Kutsut vain kaikkein lähimmät. Prinsessakakun saat kympillä pakkasesta ja  siihen keksiä ja pullaa. Pidät sellaiset mihin sinulla on varaa. Eiköhän kulissit ole jo kaatunut kun lapsesi asuu sijaisvanhemmilla. Älä mieti mitä muut ajattelee vaan vietätte kivan päivän. Tarjoilu ei ole pääasia.

Ei meillä olekaan isoa sukua, mutta todellisuus on se ettei mulla ole yhtään ylimääräistä laittaa tällaisiin juhliin. Oispa tällaisesta ollut puhetta jo aiemmin. Ap

Sulleko tuli yllätyksenä vuosi sitten että lapsi pääsee ripiltä vuoden päästä, jos olisit euron pannut säästöön joka päivä olisi rahaa järjestää. Sinun lapsesta on kyse 

Vierailija
70/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhemman on maksettava ja pidettävä juhlat koska saa lapsesta rahaa peräti 4000 € /kk!! Mistä helvetistä yhteiskunta hälle maksaa jos ei edes juhlia pysty tuolla summalla pitämään..?

No eikä saa noin paljoa. Kyllä sijaisvanhempi juhlan järjestää, jos ap ei järjestä. Tässä oli sosiaalityöntekijän yritys saada äiti osallistumaan lapsen elämään. 

Tunnistettavuuden takia en haluaisi avata tätä kuviota enempää mutta tosiaan sijaisvanhempi on ihan tuttu ihminen. Ap

Vierailija
71/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaisitko vähän tuota olemme samaa sukua mutta eri kulttuuria-mysteeriä? Ja miten se eri kulttuuri vaikuttaa siihen juhlien järjestämiseen?

Vierailija
72/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten mua ärsyttää että seurakunta näille kyllä kelpaa kun on rahantarve... Joku muu nekin eurot maksaa. Diakonia on hienoa työtä mutta tämmöinen hyvin pitkään tiedossa ollut parinkympin kuluerä ei ole hätätilanne! Jätä yhdet tupakkapurut ja rizzlat ostamatta.

Vierailija
73/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkiot eivät ole tuollaisia kun joku väittää..Ihan on veronalaista tuloa ja vähemmän kuin tienasi työssäkäyvän.Itse tein ratkaisun,että jäin kotiin koska lapset olivat ja ovat erittäin traumatisoituneita ja käytös haasteellista monin tavoin..

Vierailija
74/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin juhlat jos olisin sijaisvanhempi. Sanot suoraan ettei ole rahaa järjestää juhlia. 

Vierailija
75/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlavan kermakakun tekee itse kympillä. Pikkuleivät 5e, kuivakakku 5e. Siihen kaupan coctailpiiraat ja munavoi. Kahvit, teet, mehut ja jotain karkkia lapsi vieraille. Ei nyt niin kallista. 

Aikoinaan lapsen synttäreihin meni pahimmillaan n. 300e mutta en nyt sellaista tasoa ole vaatimassakaan. Tuohon siis sisältyi tarjottavat, koristeet ja lahja. Koristeita on säilynyt mutta ne tarjottavat. Lahjaa en varmaan ostakaan. Ap

Järjestän mielestäni tosi hienoja teemasynttäreitä lapsilleni (siis vähemmälläkin todellakin pärjäisi) ja en siltikään IKINÄ ole saanut menemään 300euroa saatika varmaan edes satasta. Mitä paskaa tämä nyt on.

Vierailija
76/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me sijaisvanhempina kyllä pidimme rippi-ja ylioppilasjuhlat kahdelle perhehoidossa olevalle lapselle.Molemmat olivat olleet perheessämme jo yli 10 vuotta ,ja tottakai oli tärkeää juhlia.

Juhlavieraina oli biologinen suku ja meiltä tutut sukulaiset.

Ihanat päivät olivat molemmille vanhemmille ja nuorille Mielellämme kustansimme ja juhlimme yhdessä niinkuin muidenkin lasten kohdalla .

Oliko teillä omia lapsia? Tämän sijaisvanhemman omat lapset eivät käyneet riparia joten juhlat olisivat hänelle ensimmäiset eivätkä tällaiset juhlat ole kuuluneet hänen omaan lapsuuteensa joka varmasti vaikuttaa nyt näiden juhlien pitoon. Ap

Vierailija
77/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kai jotain vihan ja surun tunteita. Ihan ok. Olisi ollut reilua ilmoittaa ajoissa, mutta aina ei mene näin. Sattuuhan tuossa muutamakin asia. Uskon sen. Nyt on näin, että nuori kasvaa ja kehittyy, ja olet saanut kunniatehtävän juhlistaa hänen ensimmäisiä etappejaan aikuisuuteen. 

Aika, jonka käytät tällä palstalla kuulluksi tulemiseen, voi olla itseään ruokkiva kehä.

Poistu palstalta, kirjoita asioita ylös itseäsi varten. Keskity. Mieti annettuja neuvoja. Sivuuta ja unohda rutisijat.

Muista levätä.

Vierailija
78/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes puolta tuosta summasta minä sijaisvanhempi en saa. Olisin kyllä kahvia ja kakkua tarjoillut mutta lapsi ei halunnut mennä rippikouluun.

Vierailija
79/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jäänyt täysin ilman omaa syytäni tahattomasti lapsettomaksi ja haistatan ap:n tapaisilla kiittämättömillä lisääntyjillä sitä itteään. Ja samaa mieltä, et mene monkumaan diakonille. Nolo juntti.

Vierailija
80/153 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi lapsesi on sijaisperheessä?

Vastaisitko.

Ei kyllä kuulunsulle. Olet liian utelias. En ole ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan