Hoiva-avustaja meni syöttämään miehelle aamiaista. Hän poisti mieheltä hengityslaitteen maskin ja sammutti laitteen. Mies tukehtui
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyseisen tyypin tarvitse tehdä töitä enää koskaan hoito-alalla.
Suomessa pakotetaan tappamaan toinen ihminen työvirheenä mieluummin kuin annetaan tämän olla työtön (todennäköisesti aika toivoton tapaus) näitä aina työelämässä näkee ja saa varoa ja katsoa perään. Se lisää omaa työtaakkaa vaan kun saa juosta perässä ja korjata jälkiä. Miksi näiden ei vaan anneta olla työttöminä?
Lapsia kuolee päiväkoteihin ja sitten näitä onnettomuuksia...
Kaikki voitaisi vain välttää sillä perustulolla. Nyt ihmisä pakotetaan töihin. Ranskassa oli pedofiiliskandaali, kun päiväkoteihin oli pesiytynyt pedareita ja ei koulutusta takana.
Johtajat ja muut ei välitä. Haluavat tehdä ain voittoa halvalla työvoimalla... Katastrofi.
Aina kun ei tiedä pitää varmistaa kysyä .
Päiväkodissa on kun arabimiehiä kieli pitkällä hoitamassa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
On joskus nähty kun väkivalta hoitaja juottaa väkisin kaatamalla vellit kurkkuun niin pahasti että potilas ei pysty nielemään vaan nesteet tulvii ulos ja potilas ei saa happea . Et mitä tukehtumisiin tulee .
Olen nähnyt samaa. Järkytyin enkä saanut sanaa suustani.
Miksi ihmisiä pakotetaan töihin ja sitten rangaistaan siitä hyvästä kun ei ole edes koulutusta ja perehdytystä? Saa kantaa harteillaan toisen kuolemaa ja sitten oikeudessakin uhkaillaan? Aika järkyttävää. Minutkin kerran pistettiin ison koneen äärelle vaikka totesin että en osaa ajaa autoakaan ja ei ole korttia. No, ei uskottu ja naureskeltiin vain. Tuhosin rakennuksesta seinän vahingossa. Sitten vasta havahduttiin että oho, eihän se osaa helvettiäkään. Onneksi kukaan ei kuollut. Olin ihan paniikissa laitteen ohjaamossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan avustalle on antanut tehtävän mennä ruokkimaan asiakas. Epäilen, että ruokinta ei olisi pitänyt olla tavallista ruokaa vaan mahassa olevan napin kautta nestemäistä ravintoa.
Tuskin, koska silloin ei olisi ottanut maskia naamalta.
Niin no totuuden nimissä, jos minut maallikkona käskettäis syöttämään tuollainen henkilö, niin en minäkään pienessä mielessä edes olisi älynnyt mitään "mahassa olevaa nappia" lähteä kaivelemaan. En ole edes koskaan nähnyt tai edes kuullut puhuttavan sellaisesta napista saati osaisi käyttää sitä. Olisin minäkin ottanut sen maskin pois sen kummemmin ajattelematta ja alkanut lappaa ruokaa potilaan suuhun.
Mistä sen muuten tietää, vaikka potilas on aikaisemminkin ruokittu suun kautta mutta kokematon syöttäjä kaatoi velliä liian kovalla tahdilla ja raukka tukehtui siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tästä vielä ilmoitellaan jatkosta. Ihan mielenkiintoista olisi tietää, miten hänet on lähetetty sinne tätä asiakasta syöttämään. Onko siis oikeasti oletettu, että tämä avustaja laittaa ruokaliuoksen tippumaan? Avustaja sitten olettanut, että ruoka menee suun kautta, koska eihän häntä nyt voi laittaa ruokkimaan pegin kautta. Olisi kyllä avustajan pitänyt kysyä, mutta jos laite on tosiaan ollut vain joku maski, niin ehkä hän on olettanut sen olevan yökäytössä oleva cpap. Olen itse hoitaja, mutta en tiedä yhtään näistä hengityslaitteista. Olen itsekin olettanut, että hengityshalvauspotilailla on aina trakeostomia, eikä mitään maskia naamalla 24/7.
tai sitten ajatteli että jos olisi tarvinnut erityistä tukea syöttämisessä niin sen olisi tehnyt hoitaja eikä hän.miten työnjohto on laittanut ihmisen jolla ei ole tietotaitoa syöttämään tällaista potilasta, syy on vain johdossa. ei voida edes maallikkojärjellä ajatella että sinut laitetaan lukemaan jotain ohjeita ja sitten syötät tällaista potilasta.tekisitkö niin itse. lue ohjeet ja syötä halvauspotilas sen jälkeen kiireessä.
Ei hengitushalvauspotilaita syötetä, jestas sentään. Se asukas kuoli kun maski otettiin pois. Miten sinä syötät ihmistä, joka ei pysty omin voimin hengittämään? Tuskin sille tiimivastaavalle tuli mieleenkään, että tämä ihminen menee syöttämään. Mutta silti missään nimessä sen ei olisi kuulunut kulkea yksin asukkaiden luona toisena työpäivänä.
Jos asiakkaalla oli tosiaan vain cpap-laitteen näköinen maski kasvoilla, niin kouluttamaton voi pitää sitä vain yöaikaan pidettävänä. Ei tämä kouluttamaton varmaan tajunnut, ettei asiakas pysty hengittämään ollenkaan ilman sitä. En edes minä koulutettuna hoitajana tiedä, miten heitä hoidetaan. En tosin menisi yksin poistamaan tai sammuttelemaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyseisen tyypin tarvitse tehdä töitä enää koskaan hoito-alalla.
Suomessa pakotetaan tappamaan toinen ihminen työvirheenä mieluummin kuin annetaan tämän olla työtön (todennäköisesti aika toivoton tapaus) näitä aina työelämässä näkee ja saa varoa ja katsoa perään. Se lisää omaa työtaakkaa vaan kun saa juosta perässä ja korjata jälkiä. Miksi näiden ei vaan anneta olla työttöminä?
Lapsia kuolee päiväkoteihin ja sitten näitä onnettomuuksia...
Kaikki voitaisi vain välttää sillä perustulolla. Nyt ihmisä pakotetaan töihin. Ranskassa oli pedofiiliskandaali, kun päiväkoteihin oli pesiytynyt pedareita ja ei koulutusta takana.
Johtajat ja muut ei välitä. Haluavat tehdä ain voittoa halvalla työvoimalla... Katastrofi.
Lähivuosina on tullut töihin aikaimoisia tapauksia. Hirvittää katsoa perään. Moni on niin epävarmakin että kauhistuttaa antaa vastuuta ja sitten he kyselevät samasta asiasta monta kertaa ja tekevät paljon virheitä. Ei koulusta alalta ja se vaikuttaa mielestäni eniten. Harvassa on moniosaajia ja he ei muutekaan kauaa viivy, vaan menevät paremmille aloille tai omille aloille töihin. Käyvät kokeilemassa ja toteavat että liian matala palkka ja huonot työolot. Osaavia ja hoksaaviakin on olemassa.
Yksi epävarma mörkyli voi lisätä omaa työkuormaa ja antaa huonon kuvan omasta persoonasta. Siinä kiireessa tulee tiuskittua ja väsyy entisestään itsekin, niin aika epätoivoinen olo tulee itsestäkin. Olenko todellakin niin paska ihmisenä, että kohtelen muita noin huonosti, kun eivät osaa tehdä töitä ja opi asioita.
Aika pian ei itsekään halua mennä enää töihin, kun työelämä näyttää persoonasta ne huonot puolet esiin. Kukapa haluaisi olla kusipää. Ei työpaikka kusipäitä kaipaa, vaikka työnantaja kusipään haluaisikin, minä en halua olla huutava kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tästä vielä ilmoitellaan jatkosta. Ihan mielenkiintoista olisi tietää, miten hänet on lähetetty sinne tätä asiakasta syöttämään. Onko siis oikeasti oletettu, että tämä avustaja laittaa ruokaliuoksen tippumaan? Avustaja sitten olettanut, että ruoka menee suun kautta, koska eihän häntä nyt voi laittaa ruokkimaan pegin kautta. Olisi kyllä avustajan pitänyt kysyä, mutta jos laite on tosiaan ollut vain joku maski, niin ehkä hän on olettanut sen olevan yökäytössä oleva cpap. Olen itse hoitaja, mutta en tiedä yhtään näistä hengityslaitteista. Olen itsekin olettanut, että hengityshalvauspotilailla on aina trakeostomia, eikä mitään maskia naamalla 24/7.
tai sitten ajatteli että jos olisi tarvinnut erityistä tukea syöttämisessä niin sen olisi tehnyt hoitaja eikä hän.miten työnjohto on laittanut ihmisen jolla ei ole tietotaitoa syöttämään tällaista potilasta, syy on vain johdossa. ei voida edes maallikkojärjellä ajatella että sinut laitetaan lukemaan jotain ohjeita ja sitten syötät tällaista potilasta.tekisitkö niin itse. lue ohjeet ja syötä halvauspotilas sen jälkeen kiireessä.
Ei hengitushalvauspotilaita syötetä, jestas sentään. Se asukas kuoli kun maski otettiin pois. Miten sinä syötät ihmistä, joka ei pysty omin voimin hengittämään? Tuskin sille tiimivastaavalle tuli mieleenkään, että tämä ihminen menee syöttämään. Mutta silti missään nimessä sen ei olisi kuulunut kulkea yksin asukkaiden luona toisena työpäivänä.
Jos asiakkaalla oli tosiaan vain cpap-laitteen näköinen maski kasvoilla, niin kouluttamaton voi pitää sitä vain yöaikaan pidettävänä. Ei tämä kouluttamaton varmaan tajunnut, ettei asiakas pysty hengittämään ollenkaan ilman sitä. En edes minä koulutettuna hoitajana tiedä, miten heitä hoidetaan. En tosin menisi yksin poistamaan tai sammuttelemaan mitään.
Nykyään vaaditaan itsevarmuutta tehdä asioita rohkeasti ja ottaa riskejä. Pitää olla uhrautuvainen ja reipas ettei kouluttaja stressaannu jatkuvasta epävarmuudesta! Moni suuttuisi jos työpaikalla jäisi paikalleen odottelemaan että kuka ottaa maskin pois. Jonkun se on tehtävä ja laitetava ruoka suuhun, koska muut odottaa myös ruokintaa ja huudot tulee jos ei kerkeä aikataulussa pysymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli täysin kouluttamaton henkilö.
Tämä kouluttamaton henkilö oli jätetty myös perehdyttämättä!
Yrityksellä olisi ollut mahdollisuus palkata myös koulutettu, oikea hoiva-avustaja!
Hoiva-avustaja on ammattinimike! Ei semmoista ole olemassakaan kuin kouluttamaton hoiva-avustaja. Se on sama kuin sanoisi että joku on kouluttamaton lähihoitaja. Hoiva-avustajaksi pitää käydä 2 vuoden koulutus. Sitten on hoito-avustajat erikseen, näillä ei ole mitään koulutusta mutta eivät myöskään saa tehdä mitään hoidollisia tehtäviä esim just syöttäminen on ehdoton ei! Kyllä minullekin hoitajat yrittää joskus valittaa syöttämistä sun muita ja totean aina että ei kuulu toimenkuvaan + se on pomo äkkiä käräjillä jos jotain käy!
T: hoito-avustaja
Alle vuoden työvoimakoulutuksena
https://tyomarkkinatori.fi/aluesivu/pohjois-karjalan-tyollisyysalue/kou…
Parasta on, että firma kuittasi vaan tapahtuman "Ikävänä sattumana" ja kukaan ei ollut syypää siihen.
Nuin sitä ihmisiä voi tapattaa vaikka mitään seuraamuksia.
Jos asiakkaalla tosiaan oli peg-nappi, ihmettelen, miten avustaja on sinne ohjattu syöttämään. Joko esimiehet ovat täysin piittaamattomia tai avustaja on ollut liian omatoiminen ja mennyt kysymättä syöttämään asiakasta. Molemmat skenaariot on mahdollisia hoitotyössä. Kukaan ei viitsi perehdyttää ja valvoa ja esimiehiä ei kiinnosta.
Siksi se onkin avustaja. Avustajalla ei ole pätevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan avustalle on antanut tehtävän mennä ruokkimaan asiakas. Epäilen, että ruokinta ei olisi pitänyt olla tavallista ruokaa vaan mahassa olevan napin kautta nestemäistä ravintoa.
Tuskin, koska silloin ei olisi ottanut maskia naamalta.
Niin no totuuden nimissä, jos minut maallikkona käskettäis syöttämään tuollainen henkilö, niin en minäkään pienessä mielessä edes olisi älynnyt mitään "mahassa olevaa nappia" lähteä kaivelemaan. En ole edes koskaan nähnyt tai edes kuullut puhuttavan sellaisesta napista saati osaisi käyttää sitä. Olisin minäkin ottanut sen maskin pois sen kummemmin ajattelematta ja alkanut lappaa ruokaa potilaan suuhun.
Mistä sen muuten tietää, vaikka potilas on aikaisemminkin ruokittu suun kautta mutta kokematon syöttäjä kaatoi velliä liian kovalla tahdilla ja raukka tukehtui siihen?
Miltä tuntuisi olla palkatomassa työkokeilussa ja aika pian stten vuoden pari oikeudessa?
Ei kovin kivaa, mutta nykyään on niin että työttömät, matalapalkka-alan pätkätyöläiset on roskaa suurimmale osalle kansasta. Heille ei edes myönnetä pankista visakorttia ja luotto heihin on nolla. Mitään lainaa ei myönnetä, koska he ovat niitä riistettäviä. Ei mitenkään erityisiä vankilasas oleviin rikollisiin nähden.
Samat vapaudet on asua avovankeudessa pienessä vuokrakopissa aamusta iltaan ja kenties käydä duunissa ja elää näköalattomilla tuloilla.
Ihan sama kuin olisit vankilassa paitsi että maksat koko lystin itse. Jos koppi heilahtaa, niin tarinan syöttäjä voi huomata ettei elämä juuri muutu mitenkään hänen kohdallaan. Ei vaan enää tarvise tehdä pakollisia työhakemuksia mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Siksi se onkin avustaja. Avustajalla ei ole pätevyyttä.
Nää avustajat on monilla aloilla vaan taakkoja. Niitä on jostain syystä, koska johto ei halua palkata osaajia. Ne ei ymmärrä mikä vastuu avustajista tulee. Avustaja on yhtä kuin taakka, koska perehdytykseen ei edelleenkään myönnetä kunnollista aikaa. edelleen tarvittaisi töihin enemmän työntekijöitä ja perehdyttäjä erikseen ilman että perehdyttäjän pitäisi tehdä töitä siinä sivussa. Perehdytys ei onnistu jos pitää juosta tekemässä töitä, vaikka on perehdyttäjä.
Paras tulos saavutetaan että perehdyttäjä on palkattu perehdyttämiseen ja avustajaa valvotaan 3 vuotta kokoajan. Tätä ei tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakkaalla tosiaan oli peg-nappi, ihmettelen, miten avustaja on sinne ohjattu syöttämään. Joko esimiehet ovat täysin piittaamattomia tai avustaja on ollut liian omatoiminen ja mennyt kysymättä syöttämään asiakasta. Molemmat skenaariot on mahdollisia hoitotyössä. Kukaan ei viitsi perehdyttää ja valvoa ja esimiehiä ei kiinnosta.
Käytännössä perehdyttäjää ei ole, jos sitä ei ole siinä läsnä. Pitäisi palkata erikseen perhehdyttäjä mutta siten ette perehdyttäjä tee niitä töitä vaan avustettava tekee perehdyttäjän avulla työt. Eli tässä kuviossa palkataan kaksi tyntekiijää yhden sijaan.
yksi olisi paljon parempi joka osaa alan asiat. Jostain syystä työnjohto kuvittelee että avustettava olisi osaaja ja muut työntekijät kykenisi katsomaan perään, kun heillä on jo omat työt hoidettavana. Avustettava on vain takka, jos hänelle ei ole omaa palkattua perehdyttäjää sivulla koko työpäivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä perehdyttäjää ei ole, jos sitä ei ole siinä läsnä. Pitäisi palkata erikseen perhehdyttäjä mutta siten ette perehdyttäjä tee niitä töitä vaan avustettava tekee perehdyttäjän avulla työt. Eli tässä kuviossa palkataan kaksi tyntekiijää yhden sijaan.
yksi olisi paljon parempi joka osaa alan asiat. Jostain syystä työnjohto kuvittelee että avustettava olisi osaaja ja muut työntekijät kykenisi katsomaan perään, kun heillä on jo omat työt hoidettavana. Avustettava on vain takka, jos hänelle ei ole omaa palkattua perehdyttäjää sivulla koko työpäivän ajan.
Avustaja on halpa. Olen sen verran vanha laitoshuoltaja, että olen tehnyt vanhainkodissa avustavia töitä hoitajan työparina. Meillä on ammattitutkinnossa osio nimeltä hoiva ja huolenpito. Yksityissektorilta meidät laitettiin jo 20 v sitten kalliina pihalle, työt jaettiin hoitohenkilökunnalle (ja mahdollisesti ulkoistetulle siivousfirmalle) ja myöhemmin pyörä keksittiin uudelleen hoiva-avustajan nimellä. Heillä on osatutkinto, ja se on peruste sille, miksi heille maksetaan laitoshuoltajaakin pienempää palkkaa. Kusetusta, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiä pakotetaan töihin ja sitten rangaistaan siitä hyvästä kun ei ole edes koulutusta ja perehdytystä? Saa kantaa harteillaan toisen kuolemaa ja sitten oikeudessakin uhkaillaan? Aika järkyttävää. Minutkin kerran pistettiin ison koneen äärelle vaikka totesin että en osaa ajaa autoakaan ja ei ole korttia. No, ei uskottu ja naureskeltiin vain. Tuhosin rakennuksesta seinän vahingossa. Sitten vasta havahduttiin että oho, eihän se osaa helvettiäkään. Onneksi kukaan ei kuollut. Olin ihan paniikissa laitteen ohjaamossa.
:D tämä! Olen ollut vastaavassa tilanteessa sivustakatsojana. Ajokortiton ihminen voi tulla nykyään yllätyksenä joillekin tai jos henkilö yrittää vakuutella että hänellä on hahmotushäiriö, niin kannattaisi uskoa ennen kuin romahtaa :D Olen myös ollut nuorempana sivusta näkemässä liukuhihnalla, kun on tullut kymppitonnien vahinkoja puutteellisen perehdytyksen seurauksena. Perehdyttäjää ei ollut varsinaisessa mielessä. Vain vanhempia työntekijöitä, joiden piti tehdä omia töitä sivussa.
Miksi perehdyttäjiä ei nykyään ole työpaikoilla ja jos on, niin ne on vain nimellisesti perehdyttäjiä vailla ammatillista perehdyttäjän koulutusta. Heillä ei siis ole mitään pedagogiikkaa taustalla. Vain oman alansa ammattitutkinto.
Olen saanut tältäkin palstalta monesti lukea, että hoitajan työn pystyy tekemään kuka tahansa. Simmottis.
Hoitotyössä on sekin ongelma kun on monta hoitohenkilöä ja kaikki käskee tehdä sitä tätä tota mennä sinne tonne tonne niin tietysti nuoret on pihalla että mikä täs nyt oli se mitä piti tehdä oikeasti .