Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoiva-avustaja meni syöttämään miehelle aamiaista. Hän poisti mieheltä hengityslaitteen maskin ja sammutti laitteen. Mies tukehtui

Kommentit (307)

Vierailija
281/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on pomoja liikaa ja heidän palkat ovat ylisuuria. Hoitajilla on  aivan liikaa töitä ja jatkuva kiire.   Suomessa pitäisi tehtäisi radikaalinen muutos. Pomojen  määrää vähennettävä Hoitajia paikkoja lisättävä + palkkoja nostettava.

Vierailija
282/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-avustaja oli saanut tunnukset järjestelmään, jossa on tiedot asiakkaista. Mutta onko hänelle annettu aikaa perehtyä näihin tietoihin? Itselläni on hoitoalalta se kokemus, että koneella ei saa istua, vaan suoraan rapsalta töihin heti ekana päivänä.  Siellä sitten pyristelet ja kuuntelet tiuskimista, kun yrität kysellä kollegoilta neuvoa. Jos yrität käyttää työaikaa asiakkaiden tietojen lukemiseen, sinulle kiukutellaan, kun et ole kentällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli täysin kouluttamaton henkilö. 

Tämä kouluttamaton  henkilö oli jätetty myös perehdyttämättä!

Yrityksellä olisi ollut mahdollisuus palkata myös koulutettu, oikea hoiva-avustaja!

Eli yksilöllä ei ole mitään vastuuta, taas on yrityksen vika kun ei älynnyt sanoa työntekijälle, että typerillä teoilla on typerät seuraukset. Hieno homma.

Jep, pitäähän joku maalaisjärki vähintään olla päässä?! Miettikää nyt omalle kohdalle vastaava tilanne. Joku sanonut et syötä joku henkilö eikä olisi ohjeistanut yhtään enempää. Menet sinne ja näet hengityslaitteessa olevan ihmisen; mitä teet? Otat laitteen irti ja vielä sammutatkin sen vai mietit vähän aikaa ja palaat takaisin KYSYMÄÄN et siis pitiki mun se hengityskoneessa oleva siis syöttää ja miten se oikein tapahtuu käytännössä, et voisko joku tulla neuvomaan kun en osaa.. et siis pitääkö se kone irrottaa ja miten se tehdään..  Mä ainakin miettisin hetken ja ennenkuin teen mitään varmistaisin joltakin, jos olen vähänkin epävarma ja tuollaisessa tilanteessa olisin aika paljonkin epävarma. Ei tulis mieleenkään vetää jotain laitetta pois kasvoilta ja sammuttaa vielä se, miten se es osasi? Tai es tuli mieleen? en tajua ihmisten aivoituksia. 

Vierailija
284/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksellä olisi ollut mahdollisuus palkata myös koulutettu, oikea hoiva-avustaja!

Eli yksilöllä ei ole mitään vastuuta, taas on yrityksen vika kun ei älynnyt sanoa työntekijälle, että typerillä teoilla on typerät seuraukset. Hieno homma.

Jep, pitäähän joku maalaisjärki vähintään olla päässä?! Miettikää nyt omalle kohdalle vastaava tilanne. Joku sanonut et syötä joku henkilö eikä olisi ohjeistanut yhtään enempää. Menet sinne ja näet hengityslaitteessa olevan ihmisen; mitä teet? Otat laitteen irti ja vielä sammutatkin sen vai mietit vähän aikaa ja palaat takaisin KYSYMÄÄN et siis pitiki mun se hengityskoneessa oleva siis syöttää ja miten se oikein tapahtuu käytännössä, et voisko joku tulla neuvomaan kun en osaa.. et siis pitääkö se kone irrottaa ja miten se tehdään..  Mä ainakin miettisin hetken ja ennenkuin teen mitään varmistaisin joltakin, jos olen vähänkin epävarma ja tuollaisessa tilanteessa olisin aika paljonkin epävarma. Ei tulis mieleenkään vetää jotain laitetta pois kasvoilta ja sammuttaa vielä se, miten se es osasi? Tai es tuli mieleen? en tajua ihmisten aivoituksia. 

Toki osasi jos on sitä ennenkin irrotellut, mutta ei ole syöttänyt.. mut ajattelin kyseessä olevan uusi työntekijä, joka tuskin on ehtinyt pahemmin sitä irrottelemaankaan? En itse ainakaan lähtisi tekemään mitään ennenkuin olen sata varma. ja siksi en hoitoalalla olekaan, kun varmistelisin varmaan koko ajan ainakin alkuun joka asian ja pelottais jos menis pieleen. Tyyliin jotkut lääkeannostelut sun muut, huh. Kerran olin harjoittelussa tk:n vuodeosastolla, niin yöhoitajan kanssa vietiin kipulääkettä eräälle potilaalle, niin yökkö laittoi tabletin potilaan suuhun siinä muovi/metallikääreessä. Hyvä, ettei ehtinyt nielaista. Säikähti tämä hoitajakin ja sai onneksi napattua suusta pois, ettei potilas tukehtunut siihen. En itse pystyisi olemaan yksin joku yöhoitaja siellä, enkä yhtään missään vastuullisessa hommassa tällä mun päällä/mielellä. Stressaavaa olisi. 

Vierailija
285/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos hän on nähnyt saman näköisen cpap-laitteen jollain ja sen vuoksi ollut liian omatoiminen? Juu, ei saisi olla, mutta kyllä yksikön esimieskin on todellakin vastuussa tästä. Ketään ei päästetä hengityskonetta käyttävän asiakkaan luo ilman perehdytystä! Varsinkaan lähetetä syöttämään. Ei edes koulutettua hoitajaa, jos hänellä ei ole kokemusta hengityshalvauspotilaasta.

Vierailija
286/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielitaidottomat hoitajat vaarantavat potilasturvallisuuden ja esitykset, joissa vaaditaan hoitajia ulkomailta, ovat täysin vastuuttomia.

https://www.instagram.com/reels/DW0Vtd5jDSK/

Onko potilaan tappaminen enää vaarantamista vaan murha?

Niin, mene vaan syöttämään aamupalaa nielemiskyvyttömälle ihmiselle. Jättäneet msinitsematta vaan sattumalta ettei ihminen voi sairautensa vuoksi niellä. 

Ymmärtääkö viikon kielikurssin saanut hoitaja sanan niellä? Epäilen vaan ettei samalla tapaa kuin suomalainen.

Mikä viikon kielikurssi? Eikös tämä ns. avustaja ollut täysin suomalainen 60-vuotias henkilö, joka oli vasta aloittamassa koulutusta. Sinänsä sama, koska hoiva-avustajan koulutus on vain 60 osp ja lähihoitajan 180 osp. Ei siellä hoiva-avustajan koulutuksessa sisälly esim. peg-letkuruokinta. Ja jos joku ihmettelee, miten se tähän liittyy, niin henkilöä, jolla on hengityksen tuki ympäri vuorokauden ei syötetä suun kautta. Hän saa ravitsemusliuoksen peg-letkun kautta, nappi on vatsassa vaatteiden alla.

Vierailija
287/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perehdytys!!  Syöttäminen kaikenlisäksi on oikea taitolaji.  Et voi vaan lapata ruokaa menemään jos et tunne etkä tiedä mistään mitään!  Suututtaa että on laitettu heti noin vaativaan hommaan, varmasti jäi syöttäjälle traumat!

No pahemmin kävi kyllä sille syötettävälle, menetti henkensä.

Toisaalta eipä tarvi enää kärvistellä hengityskoneessa ja ties millaisten hoitajien armoilla.

Vierailija
288/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä on johtokin mokannut. Minä olen sairaanhoitaja, mutta en todellakaan osaisi toimia hengityskonetta käyttävän kanssa, koska en koskaan ole ollut niiden kanssa tekemisissä. Ja tuolla on päästetty täysin kouluttamaton omatoimisesti touhuamaan.

Vierailija
289/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Validialla ei juuri ole kantiksia töissä, maahisen palkkaaminen palkkatuella tulee halvemmaksi. Mä en hetkeäkään usko, etteikö tässä olisi ollut kielimuuria.

Älä valehtele. Kyseessä oli 60v. suomalainen nainen. Ohjeet oli kännykässä, jos olisi viitsinyt lukea. Ylipäätään luulisi tuon ikäisellä jo olevan edes vähän tervettä järkeä ja kokemusta, että kysyy jos ei tiedä. Joka tapauksessa, myös perehdytys olisi pitänyt antaa.

Mä en voi katsoa älypuhelimen näyttöä saamatta migreenikohtausta. Eli mut pitäisi joko jättää lähettämättä tuollaiseen pakkotyöhön tai sitten perehdyttää kasvokkain.

Vierailija
290/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettäjoku avustaja- opiskelija tekee huoneessa jossa on joku hengityslaitteen omaava potilas. Ei kai muuallakin ole tällaista? 

Vierailija
291/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi kuolla nopeasti kotonaan, kun hoitolaitoksissa joutuu alttiiksi kaikenlaiselle kaltoinkohtelulle ja laiminlyönneille.

Niin juuri. Kuunnelkaapa Kari Tapion laulu: Hartain toiveeni ois, että terveenä kuolla vois.

Vierailija
292/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-avustaja oli saanut tunnukset järjestelmään, jossa on tiedot asiakkaista. Mutta onko hänelle annettu aikaa perehtyä näihin tietoihin? Itselläni on hoitoalalta se kokemus, että koneella ei saa istua, vaan suoraan rapsalta töihin heti ekana päivänä.  Siellä sitten pyristelet ja kuuntelet tiuskimista, kun yrität kysellä kollegoilta neuvoa. Jos yrität käyttää työaikaa asiakkaiden tietojen lukemiseen, sinulle kiukutellaan, kun et ole kentällä.

Kyllå jossain jutussa sanottiin, että nämä potilastiedot oli kännykällä eli puhelimesta ne olisi pitänyt lukea, kuten yleensä palvelutaloissa. Validia on palvelutalo. Ei siellä joka asiakkaan välissä juosta toimistoon tietokoneelle vaan pitää katsoa puhelimelta. Voi olla, ettei tämä henkilö ole ymmärtänyt sitä, kun oli vasta toinen työpäivä. Todennäköisesti puhelimen tiedoissa on lukenut, että hengityskone, ei tarjota suun kautta ravintoa.

Vierailija
293/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki osasi jos on sitä ennenkin irrotellut, mutta ei ole syöttänyt.. mut ajattelin kyseessä olevan uusi työntekijä, joka tuskin on ehtinyt pahemmin sitä irrottelemaankaan? En itse ainakaan lähtisi tekemään mitään ennenkuin olen sata varma. ja siksi en hoitoalalla olekaan, kun varmistelisin varmaan koko ajan ainakin alkuun joka asian ja pelottais jos menis pieleen. Tyyliin jotkut lääkeannostelut sun muut, huh. Kerran olin harjoittelussa tk:n vuodeosastolla, niin yöhoitajan kanssa vietiin kipulääkettä eräälle potilaalle, niin yökkö laittoi tabletin potilaan suuhun siinä muovi/metallikääreessä. Hyvä, ettei ehtinyt nielaista. Säikähti tämä hoitajakin ja sai onneksi napattua suusta pois, ettei potilas tukehtunut siihen. En itse pystyisi olemaan yksin joku yöhoitaja siellä, enkä yhtään missään vastuullisessa hommassa tällä mun päällä/mielellä. Stressaavaa olisi. 

Tämä henkilö EI OLLUT HOITAJA. 

Hän EIollut edes hoiva - avustaja vaan oli täysin kouluttamaton ja kokematon. Häntä ei olisi saanut lain mukaan edes jättää yksin niin vaativan potilaan kanssa! Hänellä ei ole ollut mitään syytä epäillä, että hengityslaitteesta kokonaan riippuvainen potilas jätettäisiin hänen hoidettavakseen!

Vierailija
294/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä taho hänet sinne oikein on tyrkännyt? Hoiva-avustajiakin on koulutettu jo vuosikausia. Tämän kouluttamaton sinne miksihän on palkattu?

Oli varmaan työtön jolle oli ylistä MENE TÖIHIN, JA MENI.

Vierailija
295/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tästä vielä ilmoitellaan jatkosta. Ihan mielenkiintoista olisi tietää, miten hänet on lähetetty sinne tätä asiakasta syöttämään. Onko siis oikeasti oletettu, että tämä avustaja laittaa ruokaliuoksen tippumaan? Avustaja sitten olettanut, että ruoka menee suun kautta, koska eihän häntä nyt voi laittaa ruokkimaan pegin kautta. Olisi kyllä avustajan pitänyt kysyä, mutta jos laite on tosiaan ollut vain  joku maski, niin ehkä hän on olettanut sen olevan yökäytössä oleva cpap. Olen itse hoitaja, mutta en tiedä yhtään näistä hengityslaitteista. Olen itsekin olettanut, että hengityshalvauspotilailla on aina trakeostomia, eikä mitään maskia naamalla 24/7.

Vierailija
296/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttäjän mukaan avustaja "oli lähetetty syöttämään aamupala kyseessä olevalle potilaalle. 

Tämä!

Vierailija
297/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sanotte tästä jotka aina ulisette että hoitajat juoruaa kahvihuoneessa ja omaisenne on yksin? Milloin tietoa vaihdetaan jos jutella ei saa?

Vierailija
298/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ullatusko?

Vierailija
299/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllå jossain jutussa sanottiin, että nämä potilastiedot oli kännykällä eli puhelimesta ne olisi pitänyt lukea, kuten yleensä palvelutaloissa. Validia on palvelutalo. Ei siellä joka asiakkaan välissä juosta toimistoon tietokoneelle vaan pitää katsoa puhelimelta. Voi olla, ettei tämä henkilö ole ymmärtänyt sitä, kun oli vasta toinen työpäivä. Todennäköisesti puhelimen tiedoissa on lukenut, että hengityskone, ei tarjota suun kautta ravintoa.

Häntä ei ylipäätään olisi saanut laittaa yksin töihin pelkkä puhelin turvanaan. Hänelle olisi pitänyt antaa aikaa perehtyä asiakkaisiin vaikka sitten sen perhanan puhelimen kautta. 

Vierailija
300/307 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos sinulle sanotaan, että syötä potilas, niin mitä teet?