Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko törmänneet asiakaspalvelijaan, joka ei osaa suomea?

Vierailija
27.04.2026 |

Minä olen. Itiksen kenkäkaupassa. Kysyin kassalla, myyttekö kengännauhoja? Myyjä ei ymmärrä, sanoo englanniksi, ettei ymmärrä. Kysyin englanniksi, myyttekö kengännauhoja. Ei vieläkään ymmärtänyt. Sitten otin viereisestä hyllystä kengän, otin ne nauhat käteeni ja kysyin myyttekö näitä nauhoja pelkästään? Myyjä ei ymmärrä. Sitten piti hakea suomalainen myyjä, joka sanoi, että tässä kenkäkaupassa ei myydä kengännauhoja.

Vitutti näin työttömänä asiakkaana. Itsekin olisin ollut parempi työntekijä.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Opetan niille aina HETI sanomaan Ole hyvä ja Kiitos. Niillä pärjää mun kanssa. Helppoa.

Vierailija
62/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaisko enemmän jos hän olisi työttömänä, maleksimassa niinku sinä Itiksessä ? Mikään ei sulle kelpaa, työssä, työttömänä koeta nyt päättää.. huh 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Triplan Burger Kingin jokainen myyjä.

KFC:ssäkin taitaa olla ulkomaiset myyjät. Sellossa oli joskus ainakin.

Vierailija
64/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariisissa eivät osanneet suomea

Juu huomasin etteivät puhu suomea kenkäliikkeessä. 

Vierailija
65/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaisko enemmän jos hän olisi työttömänä, maleksimassa niinku sinä Itiksessä ? Mikään ei sulle kelpaa, työssä, työttömänä koeta nyt päättää.. huh 

Voisi ensialkuun lähteä takaisin omaan kotimaahansa.

Vierailija
66/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun joo olen ollut terveyskeskuslääkärillä, joka ei osannut suomea ja sitten hammaslääkärillä mutta kieltäydyin hoidosta kun näin tyypin ja tajusin, että se ei osaa suomea. Kunnallisella nämä.

Ja sitten heräsit. Kun ei sulla oo rahaa yksityiselle 

Vierailija
67/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Helsingissä noita oli paljonkin. Viimeksi oli aviapoliksen Clarion hotellissa suomea osaamaton aspa. Puhun sujuvaa englantia, mutta kyllä vähän ärsyttää joka kerta. Toki en näytä ärsytystäni työntekijälle. En myöskään henno pyytää suomea puhuvaa paikalle. Sen sijaan kompromissini on puhua selkosuomea rauhallisesti. "Minulla on varaus" -- "I have a reservation" --- "tässä henkilöllisyystodistukseni" --- "here's my ID"... "Hyvää yötä, hyvää huomenta, kiitos", nuo vaan suomeksi. Työ on paras paikka oppia kieliä. 

Samalla kyllä ärsyttää suomalaisten työttömien puolesta. 

No yritä sitten hakea sinne kun oot noinkin  kielitaitoinen että ihan kahella kielellä pärjäilet . Mitäs oot työttömänä, ei kukaan pakota jos luulet että on helppoa tuosta vaan päästä hotellin respaan töihin. 

Vierailija
68/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi ensialkuun lähteä takaisin omaan kotimaahansa.

Ja sinä hänen tilalleen kenkäkauppaan? Heh heh 

Vierailija
69/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En törmäile ihmisiin. Kävellessä katson eteeni enkä puhelimeen.

Vierailija
70/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenanmaalla olivat suomea osaavat kiven alla. Yksi löytyi. Närpiössä eivät ymmärrä edes (riikin)ruotsia. Pietarsaaressa eivät suostu puhumaan. Häpeävät kai murrettaan. On noita muitakin paikkoja ollut, lähinnä pitkin rannikkoa.

Vierailija
71/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ingen aning, det är rätt ointressant.

Tämä ei koske suomenruotsalaisia kun täysin  osaavat suomea, kunhan teeskentelevät. Onneksi heistäkin suurin osa on normaaleja 

Vierailija
72/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariisissa eivät osanneet suomea

Ei ole vaikeaa opetelella muutamaa sanaa vaikka sitä ranskaa.

Niin mutta kun meikä ymmärtää vain suomea ja Riikka tsemppaa että suomalaiselle puhutaan pelkkää suomea. Kumpaa uskon ?

Vierailija
73/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trafin ja Nesteen aspassa tuli vastaan. Piti sammuttaa puhelut ja aloittaa uudestaan.

Vierailija
74/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On useamman kerran sattunut kohdalle. Vaatekaupoissa, jossain kojumyyjänä, ravintoloissa/kahviloissa ja lääkärissä (tosin on heikosti puhunut suomea). Ikävintä jossain ravintolassa kun yrität kysellä allergioista yms. Pakko vaan mennä muualle, kun ei biitsi ottaa riskiä siitä ettei ehkä asia tullut ymmärretyksi. Lääkärissä näin ei voi edes toimia, joten hirvittää entistä enemmän.

Tuohan on kamalaa ! Etkä voi ikinä matkustaa mihinkään ulkomaihin kun siellä kaikki allergiat, ravintolat ja lääkärit ovat väärällä kielellä, apua !  Lappi on ainut paikka, kallis ja sielläkin on nykyään kausityöntekijöitä jotka ei välttämättä tajua sinun puheesta hevon kakkaraa. Parasta on pysyä kotosalla, ikuisesti, hirvittää sinun puolesta.

Vierailija
75/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista. Eivät vaivaudu opettelemaan suomea. Eivät kyllä osaa sitä englantiakaan. Itse puhun suimen lisäksi neljää kieltä, mutta suomea jankutan ihan periaatteesta. 
Ranskassakin pitää osata ranskaa. Miksei siis Suomessa suomea.

Vierailija
76/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa helsinkiläisessä ravintolassa. Ja mielestäni on noloa Finlandia-talolle, että siellä en kerran saanut palvelua suomeksi.

Olen itse työskennellyt useita vuosia englannin kielellä, mutta en hyväksy sitä, että en Suomessa saa palvelua suomeksi. Jos yllättäen pitäisi ruveta puhumaan englantia, niin jäädyn aina jollain tapaa ja nolaan itseni sönköttämällä, en muista sanoja tai teen jonkin muun virheen, koska muutenkin minua jännittää uuteen paikkaan meno. Asiakkaalle ei koskaan pitäisi jäädä kokemuksesta huono fiilis.

Vierailija
77/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa on tullut vastaan vain McDonaldissa. Mukaanlukien Raision, Skanssin ja Kaarinan McDonaldsit (tuli viime vuonna metsästettyä niitä BTS leluja niin kävin monessa ravintolassa). Yleensä vastaan tuli vain englantia osaava myyjä vaikka sitten jos se henkilö ei ymmärtänytkään edes englantia niin sieltä tuli vähän ajan päästä joku suomenkieltä osaava. Olihan se mukavaa englantiakin joskus puhua ettei aivan ruostu.

Vierailija
78/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on Suomessa jo ihan riittävästi ilman että noita otetaan tänne ajamaan suomen kieltä alas ja vielä palkkoja polkemaan.

t. savolainen työtön

Vierailija
79/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista. Eivät vaivaudu opettelemaan suomea. Eivät kyllä osaa sitä englantiakaan. Itse puhun suimen lisäksi neljää kieltä, mutta suomea jankutan ihan periaatteesta. 
Ranskassakin pitää osata ranskaa. Miksei siis Suomessa suomea.

Itse en osaa hyvin englantia edes ja siitä ihmiset naljailee, kuitenkaan työyhteisössä kukaan ei vaadi että näiden ulkomaalaisten pitäis opiskella Suomea, epäreilu asetelma. 

Vierailija
80/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. En asioikaan enää Amazonilla.