Oletteko törmänneet asiakaspalvelijaan, joka ei osaa suomea?
Minä olen. Itiksen kenkäkaupassa. Kysyin kassalla, myyttekö kengännauhoja? Myyjä ei ymmärrä, sanoo englanniksi, ettei ymmärrä. Kysyin englanniksi, myyttekö kengännauhoja. Ei vieläkään ymmärtänyt. Sitten otin viereisestä hyllystä kengän, otin ne nauhat käteeni ja kysyin myyttekö näitä nauhoja pelkästään? Myyjä ei ymmärrä. Sitten piti hakea suomalainen myyjä, joka sanoi, että tässä kenkäkaupassa ei myydä kengännauhoja.
Vitutti näin työttömänä asiakkaana. Itsekin olisin ollut parempi työntekijä.
Kommentit (31)
Bussikuskeina on aika paljon henkilöitä, jotka eivät ymmärrä, jos joku kysyy "meneekö tämä paikkaan x". Monta tällaista tilannetta tullut todistettua. Kai se riittää, että osaa ajaa?
Juu, olen. Tytteli ei osannut kiitosta sanoa suomeksi. Laitoin palautetta välittömästi firmalle. Kyseessä iso ketju. Tarkoitus oli kai hakea jotain kansainvälistä tunnelmaa yms. En ole käynyt sen jälkeen, enkä ajatellut enää käydä.
Ei ole toistaiseksi kohilleen sattunut
Helsinkiläisissä ravintoloissa on ainakin joka toinen.
Enpä allergisena uskaltaisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole toistaiseksi kohilleen sattunut
Sama täällä Joensuun ympäristössä. Enkä toivokaan että sattuu sellaista, Suomessa kun kuitenkin ollaan. Bussikuskeista esim. näyttää kyllä valtava osuus olevan jo ulkkareita, se aina hieman kismittää kun kantiksiakin olis paljon työtä vailla!
Suunnilleen joka toinen ravintolatyöntekijä Helsingissä :-(
Kyllä. Enkä suostu suomalaisen kaupungin suomalaisessa kaupassa tai ravintolassa puhumaan englantia. En, vaikka osaan sitä erinomaisesti. Yleensä se toinen osapuoli ei osaa.
Triplan Burger Kingin jokainen myyjä.
Ravintoloissa on jonkin verran tullut vastaan henkilökuntaa, joka ei puhu suomea. En ole kokenut ongelmaksi, kaikki ovat puhuneet ihan hyvää englantia.
Ravintoloissa muutaman kerran. Yksi jopa suuttui minulle kun puhuin vain suomea. Nauroin ja lähdin menemään.
Haagissa siellä asuessani oli ihan normaalia että aspa puhui vain englantia eikä ollenkaan hollantia.
Ensimmäiset kerrat oli hämmentäviä kun ajattelin puhuvani ihan hyvää hollantia, mutta vastaukset tuli englanniksi :D
Vierailija kirjoitti:
Bussikuskeina on aika paljon henkilöitä, jotka eivät ymmärrä, jos joku kysyy "meneekö tämä paikkaan x". Monta tällaista tilannetta tullut todistettua. Kai se riittää, että osaa ajaa?
Rima laskee,kun aines heikkenee,säälivitoset näkyy
Tammisaaren ravintola Fyren, niin tarjoilija ei ymmärrä suomea lainkaan? Puhuu vain englantia tai ruotsia? Oli pakko tilata englannin kielellä ruokia, mutta valitettavasti en ymmärrä, että miksi suomen kieli on niin väheksyttävä kieli, että sitä ei Suomessa osata puhua lainkaan?
En vielä, mutta jos tilanne tulee vastaan, niin en aio periaatteen vuoksi sönköttämään englishiä vain koska aspa ei osaa suomea.
Kerran kahvilassa täällä Tampereella. Nuori mies oppi hirveän nopeasti Suomea. Se ollut ainoa kerta.
OLen törmännyt. Koska en ole kyennyt hoitamaan asiaa suomeksi, olen jumittanut koko jonon ja selittänyt asiaani laveasti. Ei minua kiinnosta, osataanko suomalaisessa kahvilassa suomea. Jos ei osata, ei se ole minun ongelmani, se on sen palveluntarjoajan ongelma. Kun takanani porukka lähtee jonosta pois ja minä ilmoitan minulle ikävästi sanoville, että hetkinen, minulla on nyt tilausvuoro, niin raha ei ole pois minulta vaan yritykseltä
Vierailija kirjoitti:
En vielä, mutta jos tilanne tulee vastaan, niin en aio periaatteen vuoksi sönköttämään englishiä vain koska aspa ei osaa suomea.
Aion tehdä samoin jos sattuu kohdalle, kutsutaan sitten vaikka aina esihenkilö setvimään kun henkilökunta ei osaa työmaan kieltä. Mielenilmaus sekin kotimaisen työvoiman ja sujuvan asiakaspalvelun puolesta!
Flixbus.