Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko törmänneet asiakaspalvelijaan, joka ei osaa suomea?

Vierailija
27.04.2026 |

Minä olen. Itiksen kenkäkaupassa. Kysyin kassalla, myyttekö kengännauhoja? Myyjä ei ymmärrä, sanoo englanniksi, ettei ymmärrä. Kysyin englanniksi, myyttekö kengännauhoja. Ei vieläkään ymmärtänyt. Sitten otin viereisestä hyllystä kengän, otin ne nauhat käteeni ja kysyin myyttekö näitä nauhoja pelkästään? Myyjä ei ymmärrä. Sitten piti hakea suomalainen myyjä, joka sanoi, että tässä kenkäkaupassa ei myydä kengännauhoja.

Vitutti näin työttömänä asiakkaana. Itsekin olisin ollut parempi työntekijä.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa eivät osanneet suomea

Vierailija
42/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole toistaiseksi kohilleen sattunut 

Sama täällä Joensuun ympäristössä. Enkä toivokaan että sattuu sellaista, Suomessa kun kuitenkin ollaan. Bussikuskeista esim. näyttää kyllä valtava osuus olevan jo ulkkareita, se aina hieman kismittää kun kantiksiakin olis paljon työtä vailla!

Suomen päättäjät ovat syypäitä kehityskulkuun. Ovat antaneet asian tapahtua. Nämä Wolt-kuskitkin tulivat muka Suomeen opiskelemaan. Eivätkä osaa edes suomea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun joo olen ollut terveyskeskuslääkärillä, joka ei osannut suomea ja sitten hammaslääkärillä mutta kieltäydyin hoidosta kun näin tyypin ja tajusin, että se ei osaa suomea. Kunnallisella nämä.

Vierailija
44/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ingen aning, det är rätt ointressant.

Vierailija
45/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsingissä noita oli paljonkin. Viimeksi oli aviapoliksen Clarion hotellissa suomea osaamaton aspa. Puhun sujuvaa englantia, mutta kyllä vähän ärsyttää joka kerta. Toki en näytä ärsytystäni työntekijälle. En myöskään henno pyytää suomea puhuvaa paikalle. Sen sijaan kompromissini on puhua selkosuomea rauhallisesti. "Minulla on varaus" -- "I have a reservation" --- "tässä henkilöllisyystodistukseni" --- "here's my ID"... "Hyvää yötä, hyvää huomenta, kiitos", nuo vaan suomeksi. Työ on paras paikka oppia kieliä. 

Samalla kyllä ärsyttää suomalaisten työttömien puolesta. 

Vierailija
46/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainio kodissa osa henkilökunnasta ei ymmärrä suomea. On hieman riskaabelia hommaa. Kun tupa on täynnä muistisairaita. 

Vierailija
47/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kysymystä herää 1)miksei ole palkattu simppeliin hommaan suomalaista työtöntä 2)miten moni enkkua vääntävä ulkkari luulee että enkkua puhuu kaikki suomessa eikä esim .. suomea

Vierailija
48/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Helsingissä noita oli paljonkin. Viimeksi oli aviapoliksen Clarion hotellissa suomea osaamaton aspa. Puhun sujuvaa englantia, mutta kyllä vähän ärsyttää joka kerta. Toki en näytä ärsytystäni työntekijälle. En myöskään henno pyytää suomea puhuvaa paikalle. Sen sijaan kompromissini on puhua selkosuomea rauhallisesti. "Minulla on varaus" -- "I have a reservation" --- "tässä henkilöllisyystodistukseni" --- "here's my ID"... "Hyvää yötä, hyvää huomenta, kiitos", nuo vaan suomeksi. Työ on paras paikka oppia kieliä. 

Samalla kyllä ärsyttää suomalaisten työttömien puolesta. 

Som ryggradslös får du snart finna dig i att alltid tala något annat än finska. Lyckas det en gång, lyckas det en till o.s.v. Någon vacker dag står du inför domstol, bara för att märka att även den har frångått finskan men det finns en tolk, som inte heller den kan ordentlig finska att tillgå. Välkommen till de svenskspråkigas värld.

Vierailija
49/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun joo olen ollut terveyskeskuslääkärillä, joka ei osannut suomea ja sitten hammaslääkärillä mutta kieltäydyin hoidosta kun näin tyypin ja tajusin, että se ei osaa suomea. Kunnallisella nämä.

Jostain syystä melkein kaikki helsingin hammashoitajat on jostain paskareikämaasta.

Vierailija
50/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on Suomi vuonna 2026. 

Miten niin ? Minä en ole ikinä törmännyt, asiakkaisiin olen jotka eivät puhu edes englantia 

Vierailija
51/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa opetelella muutamaa sanaa vaikka sitä ranskaa.

Vierailija
52/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ajoi tämä nykyinen hallitus sellaiset uudistukset, että oleskeluluvalla maahan tullut on velvollinen tienaamaan palkkatyössä ja jos jää työttömäksi, niin se on pikavauhtia löydettävä uusi työpaikka. Tulette näkemään ja kuulemaan paljon enemmänkin muuta kuin suomea työpaikoilla, kun heidät on tähän ihan valtiovallan taholta ajettu.

Työ tai opiskeluluvan vaatimuksena pitäisi olla riittävä kielitaito ja rahaa oleskeluun.

Vierailija
53/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On useamman kerran sattunut kohdalle. Vaatekaupoissa, jossain kojumyyjänä, ravintoloissa/kahviloissa ja lääkärissä (tosin on heikosti puhunut suomea). Ikävintä jossain ravintolassa kun yrität kysellä allergioista yms. Pakko vaan mennä muualle, kun ei biitsi ottaa riskiä siitä ettei ehkä asia tullut ymmärretyksi. Lääkärissä näin ei voi edes toimia, joten hirvittää entistä enemmän.

Vierailija
54/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti hampurilaisravintoloissa on niitä aina. Osa ei aina osaa edes perusasioita suomeksi. Erityisesti Burger kingissä on vaikuttaa olevan välillä täysin suomenkielen taidottomia, joten olen lopettanut asioinnin. Edes perusasiat voisivat opetella suomeksi. Toinen on oman kokemukseni mukaan Starbucks. En tiedä onko näin joka kahvilassa, mutta siinä jossa olen itse käynyt pari kertaa ei puhuttu suomea. 

Vierailija
55/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopistossa on opiskelukieli englanti huomaa mitä mieltä akateemiset on suomen kulttuurista.

Vierailija
56/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et vain puhunut tarpeeksi KOVAA!

Vierailija
57/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä otetaan polkemaan palkkoja ja sitten omat opiskelijat ja työttömät on työttöminä. Ihan törkeää, että voi tehdä terveydenhuoltoalankin töitä kielitaidottomana. 

Vierailija
58/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt ravintolassa. Oli aasialaisen näköinen kaveri, joka puhui vain englantia - itse vastailin tyytyväisenä suomeksi. Ilmeisesti se englanti on hienompaa tai pitää pojan imagoa yllä - näytti tuo osaavan puhua työkavereilleen suomea. Asiakkaille vain enkkua ja näytteli vielä, ettei edes ymmärrä. Mutta työkavereitaan näytti ymmärtävän ihan hyvin ja suomeksi. 

Vierailija
59/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen sepän patsaalla Helsingissä ei myyjä osannut suomea.  Se on siis kesäisin tällainen kahvi/jäätelökoju. Englanniksi sain kahvini.  Mulle ihan samantekevää. 

Oli vieläpä kivan näköinen ja oloinen nuori mies 😊. 

N58

Vierailija
60/81 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen (Kaukajärvi) Mac Donaldsissa tilasin tuplajuustohampurilaisen suomeksi. Olin yksin liikenteessä ja söin paikanpäällä. Sain kaksi erillistä juustohampurilaista. En viitsinyt valittaa. Otin toisesta vain juustot ja laitoin toiseen hampurilaiseen. Tuli kyllä kalliiimmaksi.