Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytetäänkö minua rahallisesti hyväksi parisuhteessa?

Vierailija
27.04.2026 |

Arka aihe, en ole uskaltanut puhua tästä kenellekään tutulle. Tapasin mieheni kun oltiin opiskelijoita.

Mies valmistui ennen minua ja pääsi hyväliksaiseen duuniin. En saanut tämän takia kaikkia tukia, vaikka ei olla naimisissa. Sovittiin että miehen minun elättäminen on lainaa, koin että se oli siinä vaiheessa parisuhdetta ihan reilua. Oma luonne ei taivu siihen että eläisin jonkun siivellä.

Nyt ollaan oltu vuosia yhdessä, olen valmistunut mutta en pääse työelämään kiinni. Miehen minun elättämiseni on edelleen lainaa, enkä pääse tästä järjestelystä enää pois. En tiedä mitä teen. Jos erottaisiin niin joutuisin silti maksamaan miehelle takaisin ja summa on vuosien yhdessäolon jälkeen iso, vaikka olen kituuttanut rahallisesti ihan pikkusummilla. Jos pääsisin töihin tilanne korjaantuisi. Suhde on myös muuten hyvä, eli lähteminen vuosien parisuhteestä tallaisen asian takia tuntuu myös hölmölle. Toisaalta mitä pidempään olen, sitä suuremmaksi summa käy.

En tiedä mitä teen. Taidan olla hölmö.

Kommentit (283)

Vierailija
261/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan sille jätkälle, että et ole sille mitään velkaa. 

Vierailija
262/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai maksan omalta osalta reissuni. Olen itsenäinen nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän se hyväksikäytät kun elät miehen "lainalla", jota suurella todennäköisyydellä et maksa takaisin vaan luikit karkuun kun olisi maksun aika. Vai onko teillä lakisääteinen velkakirja? Tuskinpa vain.

Ja kokeileppa hakea muitakin töitä kun niitä oman alan ja vähemmän mukavia töitä.

Vierailija
264/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toi kuvio niin perin outo, että ala sä vuorostasi periä häiskältä rahaa kotitöistä, se*s*stä, jne. Ei ole ilmaisia palveluita, mikäli "parisuhde" kasvattaa velkataakkaasi.

M27

Outo kuvio, mutta tämä kuvio on ollut molempien hyväksymä. Kukaan ei ole pakottanut ketään. 

Sä varmaan ihailet Gigantin myyjiäkin, jotka painostaa tietämättömät mummot ostamaan asioita ja palveluita, mitä he eivät halua tai tarvitse.

Kun ap on miehensä kanssa sopinut asiasta, ei ap:lla ilmeisesti ole ollut tietoa, miten asiat on. Vasta nyt hän alkaa herätä todellisuuteen. Mies on huijannut ap:n tuohon sopimukseen oma etu mielessään.

Vierailija
265/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan toi tilanne sille miehellekin epäreilu. Vuositolkulla maksaa kaikki kulut. 

Ei miestä ole pakotettu suhteeseen varattoman kanssa, ihan on itse hakeutunut tuohon tilanteeseen.

Totta ja lainasta on sovittu, ei pakotettu.

Kissanvillat ole yhdessä sovittu, vaan tuo ahne sikapossu on painostanut liian kiltin vaimonsa tuollaiseen, miehen kannalta varsin mukavaan, velkajärjestelyyn.  

Totta. Ap on ollut nuori opiskelija, kun hän tuohon järjestelyyn suostui. Hän ei edes tajunnut konsultoida lakimiestä tai vastaavaa ja selvittänyt oikeuksiaan. Onneksi ei ole allekirjoittanut mitään.

Vierailija
266/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä pyytämään puolet asumiskuluista. Muissa voi harkita  enemmön. 

Vierailija
267/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kannattaa lähteä ap, mene vaikka turvakotiin ja sieltä käsin hankit itsellesi uuden kodin.”

Turvakoti ei todellakaan ole tällaisia tilanteita varten. Ap voi olla yhteydessä kelaan/sosiaalitoimeen. 
Miten ihmeessä et ole ilmeisesti koko ikänäsi saanut MITÄÄN töitä… 

THL väittää sivuillaan, että turvakotiin voi mennä kuka vaan lähisuhdeväkivaltaa TAI SEN UHKAA kokenut henkilö, ja sinne voi mennä milloin vain. 

Jos tuollainen vallankäyttö ei ole väkivaltaa tai sen uhkaa, en tiedä mikä olisi. 

AP on henkisesti täysin alistettu ja yhtä lailla vankina kuin jos olisi kytketty nippusiteillä patteriin. Koska mies on saanut hänet uskomaan, että hän ei ole taloudellisesti kykenevä lähtemään suhteesta. Tuo on vapaudenriistoa. 

Hanki ap ammattiapua. Oikeusaputoimisto, sosiaalitoimi. Ja turvakotiin voit ainakin soittaa, he osaavat kyllä aivan varmasti neuvoa miten jatkat. 

Jos kuulut kirkkoon, seurakuntakin pystyy auttamaan asunnon pikaisessa hakemisessa, seurakunnilla on jonkun verran omia asuntoja. 

Ennen kaikkea: et missään nimessä joudu koskaan maksamaan "velkojasi" miehelle. Joten voit aivan turvallisin mielin lähteä. Muuton kulut aina jotenkin järjestyy tuossa tilanteessa, kyllä tässä maassa vielä sen verran apua saa. 

Siis ap on lainannut rahaa. Minä olen lainannut pankista rahaa, joten voin mennä turvakotiin?

Onko pankilla elatusvelvollisuus sinun suhteen?

268/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Elatusvelvollinen? Jos he ovat naimisissa, niin kyllä, muutoin ei."

Avoliitto luo kelan tukien suhteen tasan saman elatusvelvollisuuden kuin avioliittokin. Näitä asioita rukattiin jo vuosia sitten, kun avoliitot yleistyivät.

Tänä on oikeasti aika järkyttävää. Toinen voi yhtäkkiä vaan lopettaa yhteisten laskujen maksamisen. Mitä se toinen siinä voi tehdä? Pakkohan ne laskut on maksaa. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
269/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kunnia sinulle siitä että et halua elää kenenkään siivellä! 

Jos oikein luin niin nyt olet kuitenkin todella kurjassa tilanteessa. Ymmärrän parisuhteen alussa jonkun muutaman kuukauden ajanjakson tuolla järjestelyllä mutta vuosikausien kituuttaminen ei ole oikein. Ymmärsin että olet tehnyt opintosi loppuun ja halukas menemään töihin. Tyhmää kysellä tässä kohtaa mutta miksi muutitte opiskeluaikana yhteen kun hävisit siinä rahallisesti? Ja kenen idea tämä lainajuttu oli? 

Ehdotan että otat asian esille VÄLITTÖMÄSTI miehesi kanssa. Työmarkkinatuen saat kai miehen tuloista riippumatta (ainakin itse saan vaikka toisella on hyvä palkka) joten ei kai hän sinua kokonaan elätä? Jos keskustelu ei suju tai etene niin voisitte miettiä jos joku perheneuvoja tai vastaava voisi auttaa. Kannattaa kuitenkin kertoa miehelle etukäteen miksi sinne mennään eikä vasta tapaamisella "yllättää" häntä. 

Eikö mies ole missään vaiheessa pitänyt järjestelyä outona? Ajattelen että jotain kohtuullistamista tähän nyt tarvitaan. 

Kun muutettiin yhteen niin molemmat olivat vielä opiskelijoita. Mies valmistui paljon ennen minua ja sattui pääsemään heti todella hyvään työpaikkaan, jolloin tilanne alkoi lipsua tähän.

Mies ei ole pitänyt tilannetta outona, enkä osaa itsekään pitää kun tätä on jatkunut niin kauan. Minusta olisi ihan hullu ajatus että joku kustantaisi elämiseni, vaikka toisaalta en pidä outona jos muut pariskunnat toimivat niin. Toisaalta tässä kaihertaa joku mutta en jotenkin osaa kuvitella muutakaan omalle kohdalle. Ap

Mies ei ole pitänyt tilannetta outona, enkä osaa itsekään pitää kun tätä on jatkunut niin kauan. Minusta olisi ihan hullu ajatus että joku kustantaisi elämiseni, vaikka toisaalta en pidä outona jos muut pariskunnat toimivat niin. Toisaalta tässä kaihertaa joku mutta en jotenkin osaa kuvitella muutakaan omalle kohdalle. Ap

Kuulostat melko lampaalta. Jos tilanne on se, että miehen tulojen vuoksi et saa yhteiskunnalta niitä etuuksia joita muuten saisit, niin ilman muuta silloin mies on elatusvelvollinen! Eihän se voi mennä niin että tyhjästä nyhjäiset elantosi. Kertoo kyllä miehen oikeudentunnosta jotain jos pystyy moiseen. Jos ei suostu purkamaan velkakuviota, muuttaisin välittömästi erilleen.

AP:n olisi pitänyt selvittää jo ennen sopimista, mitkä hänen oikeutensa olivat.

Vierailija
270/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteisiä lapsia?

Ei ole. Ap

Pamahda paksuksi ja älä anna miehelle penniäkään

Et ole miehelle mitään velkaa

Naisten moraali on kyllä tarvittaessa hyvin hyvin joustava. Ap sanoi että lainaa rahaa. Se oli ap joka päätti lainata rahaa. Ap olisi voinut valita myös toisin. 

Niin, koska ap ei ilmeisesti tiennyt, että avoliitossa kumppani on elatusvelvollinen. Eikä tiennyt mieskään tai sitten jätti tarkoituksella kertomatta ap:lle.

Vierailija
271/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alussa sopivat että mies laina naiselle rahaa. Nyt jälkeenpäin täällä ehdotellaan vaikka mitä sekopäsiä asioita. Onko naiset jotenkin syyntakeettomia?

Vain mies voi tehdä tästä sukupuolikysymyksen. Toi olisi taloudellista väkivaltaa vaikka sukupuolet olisi toisinpäin

Vierailija
272/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai maksan omalta osalta reissuni. Olen itsenäinen nainen. 

Olet hyväksikäytettävä torvi. Mikset itsenäisenä naisena sitten matkusta jonnekin, johon sinulla on oikeasti varaa? (kuten Mikkeliin). Nyt mies on sinulle pankinjohtaja, joka suvaitsee ottaa alaisensa ulkomaanmatkalle mukaan, mikäli tämä maksaa kaiken takaisin pankille. Suhteenne kuulostaa jääkylmältä. 

Vierailija
273/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi nainen ei olisi kykeneväinen sopimaan että lainaa rahaa. Jotenkin tulee sellainen kuva ettei nainen voi olla pätevä sopimaan tämänkaltaisista asioista. Onko naisen kykeneväinen päättämään itse omista raha-asioista ja jos on, niin tuleeko hänen kestää päätöksen seuraukset? Onko nainen ylipäätään kykeneväinen valitsemaan kumppaninsa, vai tulisiko suosia enemmän järjestettyjä liittoja? 

Moni näyttää olevan sitä mieltä ettei naisen tekemä sopimus ole minkään arvoinen, eli nainen ei ole kykenevä tekemään tämänkaltaista sopimusta. 

Nainen ei selkeästikään tiennyt, että avopuoliso on elatusvelvollinen. EIkä kukaan kertonut hänelle. Hänen oikeuksiaan on sorrettu.

Vierailija
274/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minusta tuo että jokin ei tunnu sinusta oikealta kertoo sen että kuvio on vinksahtanut. Myös se että ajattelet että et jotenkin ansaitse tasa-arvoa (siis jos oikein ymmärsin) tuntuu pahalta. Sen verran olen nähnyt ja kuullut että en usko tämän olevan keksitty tarina. Rahalla saa paljon pahaa aikaiseksi. 

Nyt olisi tärkeää saada tämä asia selvitettyä HETI. Ratkaisu ei ehkä tule viidessä minuutissa kun tilanne on jatkunut niin kauan mutta alatte selvittämään asiaa yhdessä. Jos mies vaan inttää viikkotolkulla lainaansa niin ei hän kovin reilu ole. Eri asia olisi silloin jos et haluaisi tehdä mitään ja lainailisit tuhlaamiseen tai vaatisit ostamaan kalliita tavaroita vaikka et itse siihen pysty. 

Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä vaikka Mieli ry -yhdistykseen, se ei maksa mitään. Mulla oli itsellä vähän toisenlainen asia (ja monta diagnoosia) mutta he kertoivat että ainakin meidän kaupungissa saa tavata sekä kriisityöntekijää että sosiaalityöntekijää. Kävin kahdesti kriisityöntekijän kanssa juttelemassa ja sain molemmat ajat viikon sisään. Tietysti on tuurista kiinni että kenen kanssa pääset juttelemaan mutta oma kokemus oli hyvä. 

Tarkoitatko ettei nainen kykene sopimaan omista raha-asioistaan?

Yleensä, kun tehdään isompia sopimuksia, molemmilla sopijoilla on omat lakimiehensä. Ei taviksista ole tekemään vedenpitäviä sopimuksia. Oikeat lakimiehet ja tuomarit nauraisi tällaiselle sopimukselle ja pitäisi sitä mitättömänä,

Vierailija
275/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avo- ja avioliitossa on elatusvelvollisuus, joten onnea matkaan vaan miehelle yrittää periä takaisin yhtään mitään.

Ja ap:n mies luultavasti tiesi tämän jo asiastasopimishetkellä, eli huijasi tarkoituksella.

Jos taas mies ei tiennyt, ovat molemmat yhtä tietämättömiä, mutta tämäkään ei tee sopimuksesta pitävää.

Vierailija
276/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja voisit kertoa miksu et kykene tekemään töitä?

Hän ei sanonut, että ei kykenisi tekemään töitä.

Vierailija
277/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulta jää nyt jokin raha saamatta miehen tulojen vuoksi, esim. asumustuki, siihen on syynsä (miehen tulot, eli mies maksaa). 

Jos sinulla ei ole tuloja, älä kuluta. 

Älä matkusta, älä syö kallista ruokaa. 

Elä omien tulojen mukaan.

Ei ole mitään velvollisuutta miehellä maksaa. Koittakaa nyt naiset jo tajuta se!

Vierailija
278/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Elatusvelvollinen? Jos he ovat naimisissa, niin kyllä, muutoin ei."

Avoliitto luo kelan tukien suhteen tasan saman elatusvelvollisuuden kuin avioliittokin. Näitä asioita rukattiin jo vuosia sitten, kun avoliitot yleistyivät.

Tänä on oikeasti aika järkyttävää. Toinen voi yhtäkkiä vaan lopettaa yhteisten laskujen maksamisen. Mitä se toinen siinä voi tehdä? Pakkohan ne laskut on maksaa. 

Jos noin käy, että muuten vain lopettaa yhteisten laskujen maksun ilman järjellistä syytä, niin eiköhän silloin suhteessa ole muutenkin sen verran ongelmia ja luottamuspulaa, että ero kannattaa joka tapauksessa.

Vierailija
279/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulta jää nyt jokin raha saamatta miehen tulojen vuoksi, esim. asumustuki, siihen on syynsä (miehen tulot, eli mies maksaa). 

Jos sinulla ei ole tuloja, älä kuluta. 

Älä matkusta, älä syö kallista ruokaa. 

Elä omien tulojen mukaan.

Ei ole mitään velvollisuutta miehellä maksaa. Koittakaa nyt naiset jo tajuta se!

Yritä sä jo päästä yli sukupuolista. Avopuolison  pitää elättää kumppaniaan.

Vierailija
280/283 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olen hyväksikäytettävä torvi. Kyllä matkustelen myös yksin tai ystävieni kanssa. Miesystäväni haluaa kaukomatkailla kanssani ja jos minulla ei ole rahaa hän lainaa ja maksan sitten osissa hänelle takaisin. Tämä sopii meille. En käytä ketään hyväksi ja miksi mielestäsi miesystäväni käyttää minua hyväksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi