Käytetäänkö minua rahallisesti hyväksi parisuhteessa?
Arka aihe, en ole uskaltanut puhua tästä kenellekään tutulle. Tapasin mieheni kun oltiin opiskelijoita.
Mies valmistui ennen minua ja pääsi hyväliksaiseen duuniin. En saanut tämän takia kaikkia tukia, vaikka ei olla naimisissa. Sovittiin että miehen minun elättäminen on lainaa, koin että se oli siinä vaiheessa parisuhdetta ihan reilua. Oma luonne ei taivu siihen että eläisin jonkun siivellä.
Nyt ollaan oltu vuosia yhdessä, olen valmistunut mutta en pääse työelämään kiinni. Miehen minun elättämiseni on edelleen lainaa, enkä pääse tästä järjestelystä enää pois. En tiedä mitä teen. Jos erottaisiin niin joutuisin silti maksamaan miehelle takaisin ja summa on vuosien yhdessäolon jälkeen iso, vaikka olen kituuttanut rahallisesti ihan pikkusummilla. Jos pääsisin töihin tilanne korjaantuisi. Suhde on myös muuten hyvä, eli lähteminen vuosien parisuhteestä tallaisen asian takia tuntuu myös hölmölle. Toisaalta mitä pidempään olen, sitä suuremmaksi summa käy.
En tiedä mitä teen. Taidan olla hölmö.
Kommentit (280)
Siis nainen on sopinut ukkelinsa kanssa että ukko lainaa rahaa, mutta nyt tuli toisiin aatoksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avo- ja avioliitossa on elatusvelvollisuus, joten onnea matkaan vaan miehelle yrittää periä takaisin yhtään mitään.
Laitatko jonkun linkin missä kerrotaan avoliiton elatusvelvollisuudesta ihan lakipykälin?
Ohis, mutta edelleen se elatusvelvollisuus tulee ilmi siinä, miten Kela maksaa tukia ja miten ei. Itseltäni evättiin 250 e/kk asumistuki, kun opiskelin ja muutin mieheni kanssa saman katon alle. Vuokraosuuteni pysyi samana, mutta mies katsottiin noin 2500 e bruttona tienaavana elatusvelvolliseksi asumiskulujen osalta.
Jälkeenpäin kun mietin niin ei tietysti olisi kannattanut muuttaa.
Löydän vain ettei avoliitossa ole elatusvelvollisuutta. Sen löytää helpolla useastakin eri paikasta. Kela ei ota kantaa avoliittoon vaan ruokakuntiin, sillä voidaan kiertää tämä laki.
Ei muuten voi kiertää. Asuin opiskelijana sukulaisen vuokralaisena. Tuttu pääsi opiskelemaan ja tarvitsi asuntoa, joten hän muutti myös vuokralle tuohon sukulaiseni asuntoon.
Kelan mukaan oltiin sitten parisuhteessa. Mikään todistelu ei kelvannut, vaikka seurusteltiin molemmat omilla tahoillamme ja tuo tuttu oli itseasiassa silloisen poikaystäväni kaveri. Tilanne meni ihan naurettavaksi vääntämiseksi, mikään todiste ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Siis niin oksettavaa. Pakkaa laukut ja mene vaikka turvakotiin. Aikamoisen sairas kuvio mitä tuskin saat käsiteltyä ilman ammattiauttajaa. Huh. Annat panna,siivoat,teet ruokaa ja jäät velkaa tästä hyvästä.
Ei voi sanoa, että antaa panna itseään halvalla, kun antaa panna kalliilla hinnalla, ja vielä itse maksaa siitä hyvästä 🤣🤣🤣
Ei ehkä käytetä taloudellisesti hyväksi, jos et varsinaisesti maksa etkä ole maksanut juuri mitään, mutta muusta hyväksikäytöstä voi kyllä olla kyse.
Mitkä asiat vaikuttavat työnsaantiin? Onko parisuhteessa tekijöitä, jotka vaikeuttavat työllistymistä? Esimerkiksi asuinpaikka tai ajankäyttö voivat monella tapaa haitata työn etsimistä. Jos asutte jossain syrjemmällä, voi ihan töihin pääseminenkin olla hankalaa, kun autoon ei ole kaiketi varaa.
Sitten on myös kysymys kotitöistä. Sehän on oikeastaan orjuutta, jos joutuu tekemään kotityöt ja sitten velkaantuu ruokarahoista. Ja tästä pääsemme elintasoon. Onko menot mietitty miehen tulojen mukaan? Silloin sinun ei pitäisi olla vastuussa siitä osasta, joka ylittää omat varasi.
Jos suhde on sinänsä hyvä, näistä kannattaa puhua. Jos ei ole, kannattaa juosta ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, minusta tuo että jokin ei tunnu sinusta oikealta kertoo sen että kuvio on vinksahtanut. Myös se että ajattelet että et jotenkin ansaitse tasa-arvoa (siis jos oikein ymmärsin) tuntuu pahalta. Sen verran olen nähnyt ja kuullut että en usko tämän olevan keksitty tarina. Rahalla saa paljon pahaa aikaiseksi.
Nyt olisi tärkeää saada tämä asia selvitettyä HETI. Ratkaisu ei ehkä tule viidessä minuutissa kun tilanne on jatkunut niin kauan mutta alatte selvittämään asiaa yhdessä. Jos mies vaan inttää viikkotolkulla lainaansa niin ei hän kovin reilu ole. Eri asia olisi silloin jos et haluaisi tehdä mitään ja lainailisit tuhlaamiseen tai vaatisit ostamaan kalliita tavaroita vaikka et itse siihen pysty.
Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä vaikka Mieli ry -yhdistykseen, se ei maksa mitään. Mulla oli itsellä vähän toisenlainen asia (ja monta diagnoosia) mutta he kertoivat että ainakin meidän kaupungissa saa tavata sekä kriisityöntekijää että sosiaalityöntekijää. Kävin kahdesti kriisityöntekijän kanssa juttelemassa ja sain molemmat ajat viikon sisään. Tietysti on tuurista kiinni että kenen kanssa pääset juttelemaan mutta oma kokemus oli hyvä.
Tarkoitatko ettei nainen kykene sopimaan omista raha-asioistaan?
Kenen kanssa sinä mahdat puhua? Omituinen höpöttäjä, mahdat olla sovinistiporsas. Nyt on sianjättöpäivät, joten hus sika mettään!🐽
Et vastannut, mutta aloit haukkumaan. Tämä kertoo vain sinusta.
En nähnyt kelvollista kysymystä, johon olisi ollut vaivanarvoista vastata. Olet liian sivistymätön tomppeli keskustelemaan vakavista asioista. Ja sovinistiporsas.🐽
”Annat panna,siivoat,teet ruokaa ja jäät velkaa tästä hyvästä.”
Minkä kokoinen asunto on? Joku pieni kaksio niin ei nyt kovin paljon aikaa mene siivoamiseen. Eihän me edes tiedetä aloittajan siisteystasoa. Toki jos aloittaja yksin siivoaa ja tekee ruuat niin jotenkin se tulee kuluissa huomioida.
Tuo ”annat panna” taas: huh huh teitä. Onko aloittaja kertonut, että ”antaa panna” aina kun mies haluaa? Mitäs jos aloittaja on se halukkaampi seksin suhteen ja se onkin mies joka ”suostuu panemaan”?
Joku kirjoitti että aloittajan pitäisi veloittaa 200€/laaki. Sellaisessa panossa varmaan sitten toteutetaan jo miehen omia mieltymyksiä eikä ainakaan tarvitse ajatella aloittajan tyydyttämistä…
Ihan sairaita olette, kun aina vedätte seksin kauppatavaraksi!
Ap:n kannattaisi hakeutua edunvalvontaan kykenemättömänä tekemään järjellisiä sopimuksia. Saisi mies sitten yrittää esittää velkakirjaansa edunvalvojalle.
Tämmöinen järjestely on ok muutaman kuukauden ajan. Sen jälkeen ei.
Mitä jos ukko jättää ja laittaa vielä laskun perään?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi nainen ei olisi kykeneväinen sopimaan että lainaa rahaa. Jotenkin tulee sellainen kuva ettei nainen voi olla pätevä sopimaan tämänkaltaisista asioista. Onko naisen kykeneväinen päättämään itse omista raha-asioista ja jos on, niin tuleeko hänen kestää päätöksen seuraukset? Onko nainen ylipäätään kykeneväinen valitsemaan kumppaninsa, vai tulisiko suosia enemmän järjestettyjä liittoja?
Moni näyttää olevan sitä mieltä ettei naisen tekemä sopimus ole minkään arvoinen, eli nainen ei ole kykenevä tekemään tämänkaltaista sopimusta.
Miehet tuntee toisten miesten aikeet ja mielen. Tiettyjä lakeja varmaan säädetty naisten turvaksi ehkäisemään hyväksikäyttöä. Se on hurjaa, mutta ei me naiset aina valitettavasti heti hoksata jos joku höynäyttää meitä kun olemme rakastuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi nainen ei olisi kykeneväinen sopimaan että lainaa rahaa. Jotenkin tulee sellainen kuva ettei nainen voi olla pätevä sopimaan tämänkaltaisista asioista. Onko naisen kykeneväinen päättämään itse omista raha-asioista ja jos on, niin tuleeko hänen kestää päätöksen seuraukset? Onko nainen ylipäätään kykeneväinen valitsemaan kumppaninsa, vai tulisiko suosia enemmän järjestettyjä liittoja?
Moni näyttää olevan sitä mieltä ettei naisen tekemä sopimus ole minkään arvoinen, eli nainen ei ole kykenevä tekemään tämänkaltaista sopimusta.
Miehet tuntee toisten miesten aikeet ja mielen. Tiettyjä lakeja varmaan säädetty naisten turvaksi ehkäisemään hyväksikäyttöä. Se on hurjaa, mutta ei me naiset aina valitettavasti heti hoksata jos joku höynäyttää meitä kun olemme rakastuneita.
Juuri näin. Miehet osaavat kartuttaa omaisuuttaan, jotkut ikävä kyllä naisten kustannuksella. Iso talo jää yleensä aina miehelle, nainen ajetaan lapsineen kutvaiseen vuokraloukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi tilanne sille miehellekin epäreilu. Vuositolkulla maksaa kaikki kulut.
Aiiivan! Miesparka!🐽💦 Siellä hän nytkin laskeskelee nurkan takana, miten vaimo kotona kuluttaa miehen mattoja ja jääkaapin saranoita. Täytyy lisätä velkaan kaapista hävinnyt 20g voita(miehen), kananmuna(miehen maksama) ja (miehen autolla marketista haettua) maitoakin oli taas mennyt neljänneslitra. Missä rahat?!!! Kaikkea kivaa voisi ostaa itselleen, jos vaimo vain maksaisi miehelle palkkaa avomiehenä olemisesta, niinkuin kunnon naiset tekee.
😂😂😂😂😂😂😂😂
Mutta saa tehdä niin tyhmiä sopimuksia kuin vaan sielu sietää. Ellei ole vajaavaltainen. Naiset vaikuttaa kyllä usein siltä.
Ei saa. Tai saa, mutta ei ne oikeudessa pidä.
Sopimus, jonka ehdot ovat kohtuuttomat, ei ole pätevä.
Ei myöskään painostettuna tai manipuloituna tehty. Lainvastaisesta puhumattakaan. Ap:n mies on elatusvelvollinen juridisesti.
Onko teillä taloudellisia ongelmia? Näettekö loppuelämän yhdessä? Meillä oli erilliset rahat ensimmäiset 10 vuotta. Sen jälkeen olen elänyt miehen rahoilla.
Minä ja miesystäväni asutaan eri osoitteissa. Asuttu kohta 22 v. Nyt olemme eläkkeellä kumpikin. Kun käymme toistemme luona joko tuodaan jotain syötävää tai sitten vaan tarjotaan ei niuhoteta. Miesystävälläni on parempi eläke ja enemmän omaisuutta. Jos haluamme matkustaa yhdessä jonnekin miesystävä maksaa kulut ja minä maksan sitten erissä takaisin. Merkkaan lainatut rahat ruutuvihkoon ja maksettuani pistän ruksit yli. Maksan vuokrani, sähköni yms, muut kulut. En halua asua kenenkään kanssa
Jos et olisi miehen kanssa, saisit tukia. Jos mies mielestäsi lainaa sinulle rahaa, lainasummasta pitäisi kuukausittain vähentää ne tuet, mitä saisit jos et olisi hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä taloudellisia ongelmia? Näettekö loppuelämän yhdessä? Meillä oli erilliset rahat ensimmäiset 10 vuotta. Sen jälkeen olen elänyt miehen rahoilla.
Mies halusi yhteisen elämän ja tilin - heti kun sinä sait perinnön? Varo vain, miesten joukossa on kauheita naisten riistäjiä ja rahankärkkyjiä: ovat kuin harakat kaiken kiiltävän perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helkattia, lainaa?! Ei sentään, jos toinen ei halua auttaa toista ja elättää tarpeen keskellä, niin se pitää sanoa ääneen ja laittaa lusikat jakoon. Mikä vaivaa ihmistä jos suostuu tuollaiseen sikailuun? Kun rakastetaan, halutaan että toisella on asiat hyvin ja pidetään omien mahdollisuuksien mukaan huolta siitä että näin on. Kaikki muu on hyväksikäyttöä tai taloudellista väkivaltaa. Onnea vaan sille ukolle jos yrittää periä näitä "saamisiaan" jotenkin.
Jos hän ei enää halua jatkaa sinun elättämistä, sitten se on lähdettävä, ei muu auta, mutta turha kuvitella, että tuollaisia velkasopimuksia edes suomen laki hyväksyisi. Etsi itsellesi oikea puoliso joka välittää eikä käytä hyväkseen, kuten nyt! Kyllä sinua käytetään taloudellisesti hyväksi!
Eikö tuo nyt ole enemmän, että ap on käyttänyt puolisoaan taloudellisesti hyväksi?
Miten hän on muka hyötynyt, jos joutuu korvaamaan kaiken saamansa centilleen?
Vierailija kirjoitti:
Minä ja miesystäväni asutaan eri osoitteissa. Asuttu kohta 22 v. Nyt olemme eläkkeellä kumpikin. Kun käymme toistemme luona joko tuodaan jotain syötävää tai sitten vaan tarjotaan ei niuhoteta. Miesystävälläni on parempi eläke ja enemmän omaisuutta. Jos haluamme matkustaa yhdessä jonnekin miesystävä maksaa kulut ja minä maksan sitten erissä takaisin. Merkkaan lainatut rahat ruutuvihkoon ja maksettuani pistän ruksit yli. Maksan vuokrani, sähköni yms, muut kulut. En halua asua kenenkään kanssa
"Jos haluamme matkustaa yhdessä jonnekin miesystävä maksaa kulut ja minä maksan sitten erissä takaisin."
Miksei parempituloinen mies tarjoa rakkaalleen edes lomamatkaa? Kamala saituri! Luuleeko hän saavansa rakkaat rahansa kuolinpaitansa taskuihin sitten kun hänet haudataan?
Jos olet omien tulojesi mukaisesti osallistunut talouden menoihin niin olet osuutesi maksanut. Jokainen osallistuu omien kykyjensä mukaisesti. Isompituloinen isommalla osuudella, pienituloinen pienemmällä.
Eipä tulis itselle mieleenkään alkaa pitää kirjaa puolison menoista. Meillä talous menee juurkin sen mukaan mitä kukakin tienaa. Joskus mulla on isommat tulot ja maksan enemmän, joskus miehellä. Velkaa ei jää kumpikaan toisilleen, koska olemme yhteinen talous. Perhe. Kumpikin voi luottaa siihen, että toinen hoitaa asioita, taloutta ym. silloin kun toinen ei siihen pysty.
Jeesus mikä idioo...tti. Anteeksi, mutta... miksi???? Mies elättää LAINAKSI. Elättääkö sitten myös LAINAKSi, kun vaikka sairastut ja et pysty työskentelemään...
Ei sekään ole oikein , että 2 opiskelevaa nuorta muuttaa yhteen ja toinen joutuu elättämään molemmat vuositolkulla.
Aloittaja, nyt keskustelu miehen kanssa. Ja voisit ottaa itseäsi niskasta kiinni ja yrittää saada niitä töitä.
Ehkä erilleen muutto olisi järkevin ratkaisu, jos haluat vaan lorvia koko elämäsi.