Minusta lukioissa voisi olla kiinteä alin sisäänpääsykeskiarvo, esim 8.0
En näe hyötyä lukiosta, jos peruskoulussa keskiarvo on tuon alle.
Mitä mieltä muut ovat?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi Niinistöllekin tulla lukuhalut vasta lukiossa esille, päästötodistus oli peruskoulusta huono. Niin vain meni lakia lukemaan.
Ei Niinistön kouluaikoina ollut vielä peruskoulua.
No keskikoulusta sitten. Mutta se ei ollut kirjoituksen pointti, vaan se, ettei lapsuuden/teini-iän koulumenestys kerro aina kaikkea ihmisestä.
Olen eri mieltä. Minulla oli vuonna 1995 peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo 7,8. Menin lukioon ja aloin vasta siellä tehdä kunnolla töitä koulun eteen, koska poikaystäväni halusi lääkikseen ja niin päätin minäkin haluta. Kirjoitin M, E, E, E, L ja L. Uusin vielä ruotsin (M) ja pitkän matikan (E) ja sain molemmista lopulta L. Pääsin kolmannella yrittämällä lääkikseen.
Eipä tuo voisi varmaan edes olla laillista, koska oppivelvollisuus jatkuu 18-vuotiaaksi asti. Jos siis oppilas hakee lukioon, niin hänelle on annettava jokin lukiopaikka, koska hän on oppivelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisitko perustelun. Mun mielestä ei riitä perusteluksi
En ole ap, mutta opiskeluun täytyy olla motivoitunut ja kiinnostunut. Oppimishäiriöisten ei ole järkeä lukioon lähteä.
Jos edes yläastetta ei saa läpi yli 8 keskiarvolla niin lukiossa ei pärjää.
Lapseni on 9,5 peruskoulun päästötodistuksen keskiarvolla mennyt yhteen Suomen parhaista lukioista. Kirjoitti sieltä hyvin ja opiskelee yliopistossa. Hänellä on lukivaikeus.
Sinun mielestäsikö hänen olisi pitänyt mennä peruskoulun jälkeen amikseen koska hänellä on lukivaikeus?Oliko hänellä siis myös oppimishäiriö?
Lukihäiriö on oppimishäiriö! Ehkä sun ei kannattaisi käyttää sellaisia termejä, joista et tiedä mitä ne tarkoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi Niinistöllekin tulla lukuhalut vasta lukiossa esille, päästötodistus oli peruskoulusta huono. Niin vain meni lakia lukemaan.
Ei Niinistön kouluaikoina ollut vielä peruskoulua.
No keskikoulusta sitten. Mutta se ei ollut kirjoituksen pointti, vaan se, ettei lapsuuden/teini-iän koulumenestys kerro aina kaikkea ihmisestä.
Mutta kun ei ihmiset yleensä muutu. Jo 7-vuotiaasta näkee millainen ihminen on aikuisena. Silloin jo näkyy temperamentti, oppimishäiriöt, adhd jne.
Useimpiin lukioihin onkin keskiarvorajat. Täällä päin ei ole mitään asiaa lukioon alle 7:n keskiarvolla. Osaan vaaditaan jopa yli 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi Niinistöllekin tulla lukuhalut vasta lukiossa esille, päästötodistus oli peruskoulusta huono. Niin vain meni lakia lukemaan.
Ei Niinistön kouluaikoina ollut vielä peruskoulua.
No keskikoulusta sitten. Mutta se ei ollut kirjoituksen pointti, vaan se, ettei lapsuuden/teini-iän koulumenestys kerro aina kaikkea ihmisestä.
Mutta kun ei ihmiset yleensä muutu. Jo 7-vuotiaasta näkee millainen ihminen on aikuisena. Silloin jo näkyy temperamentti, oppimishäiriöt, adhd jne.
Ei ennen vanhaan diagnosoitu mitään oppimisvaikeuksia, ADHD:ta, autismia ym. Aiemmin diagnosoitiin vain kehitysvammat.
Keskiarvorajan tilalle älykkyystesti! Systeemi joka arpoo vuosittaiset älyykkyystehtävät ja ikäluokka arvioidaan sen mukaan. Niin moni asia on vaikuttamassa nuoreen, että ei ne arvosanat läheskään kerro koko totuutta taidoista eikä myöskään motivaatiosta. Kaikki halukkaat, jotka läpäisevät tietyn pisterajan voivat halutessaan jatkaa lukioon.
Lukio on silti vain yleissivistävä peruskoulun jatkokoulu.
Nykyisestä muuttuneesta tilanteesta johtuen lapset eivät välttämättä ole lukiokypsiä heti peruskoulun jälkeen. Moni tarvitsee välivuoden tai parikin. Peruskoulusta riippuen aika on voinut kulua selviytymiseen tai melun puolesta ei ole pystynyt keskittymään opiskeluun lainkaan. Jos kotikin on levoton niin miten siellä voi lukea? Kirjastossa näkyy lapsia koulukirjoineen entistä enemmän.,bmutta niissäkin on huutoa ja melua lukusalin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos keskiarvo on 8*, eli mukautettu? 😊
Siinä tapauksessa erityisammattikoulu on oikea paikka.
Antaako valmiudet jatkaa kolmannen asteen koulutukseen? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos keskiarvo on 8*, eli mukautettu? 😊
Siinä tapauksessa erityisammattikoulu on oikea paikka.
Antaako valmiudet jatkaa kolmannen asteen koulutukseen? 🤔
Jos on kehitysvamma tai laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, niin tuskin kolmannen asteen koulutus on silloin muutenkaan realistinen tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Mulla oli yläasteella ja lukiossa luokkakaveri, joka alkoi opiskella vasta lukiossa. Ehkä sai motivaatiota jostain, ehkä oppi lukihäiriöiselle sopivan opiskelutekniikan, en tiedä. Mutta lukion keskiarvo oli parempi kuin yläasteen. Mulla kävi toisin päin. Yläaste ei kerro ihmisestä välttämättä mitään.
MInua ei yläasteella paljon koulu kiinnostanut, ja lukiossakin heräsin oikeastaan vasta viimeisellä luokalla, ja sain hyvät paperit.
"Minusta lukioissa voisi olla kiinteä alin sisäänpääsykeskiarvo, esim 8.0"
Tämän voisi muotoilla "lukioon pääsyn äo-raja pitäisi olla 110".
Muu on resurssien haaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisitko perustelun. Mun mielestä ei riitä perusteluksi
En ole ap, mutta opiskeluun täytyy olla motivoitunut ja kiinnostunut. Oppimishäiriöisten ei ole järkeä lukioon lähteä.
Jos edes yläastetta ei saa läpi yli 8 keskiarvolla niin lukiossa ei pärjää.
Mulla oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo 7,4. Lukiosta kirjoitin neljä laudaturia ja pääsin ekalla yrityksellä oikikseen.
Minulla yläaste meni ihan penkin alle. Kotona ei välitetty ja koulussa kiusattiin. Kiusaajat, nuo kermaprseet meni lukioon ja itse valitsin amiksen, kun en halunnut enää samaan kouluun niiden kanssa. Pieni kaupunki. Olen kuitenkin hyvinkin älykäs ja nyt AMK:ssa. Tuon rankan nuoruuden takia vähän myöhään tämäkin, mutta eihän se ikää katso. Lukematta meni pääsykokeet läpi. Vähän matematiikkaa selasin.
Ei Niinistön kouluaikoina ollut vielä peruskoulua.