Minusta lukioissa voisi olla kiinteä alin sisäänpääsykeskiarvo, esim 8.0
En näe hyötyä lukiosta, jos peruskoulussa keskiarvo on tuon alle.
Mitä mieltä muut ovat?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Mulla oli yläasteella ja lukiossa luokkakaveri, joka alkoi opiskella vasta lukiossa. Ehkä sai motivaatiota jostain, ehkä oppi lukihäiriöiselle sopivan opiskelutekniikan, en tiedä. Mutta lukion keskiarvo oli parempi kuin yläasteen. Mulla kävi toisin päin. Yläaste ei kerro ihmisestä välttämättä mitään.
No jos peruskoulun keskiarvo on vaikka 6.5, niin kyllä pohja on aika huono lukiolle
Luulen että hänen keskiarvonsa yläasteelta oli lähellä tuota. Lukiossa pärjäsi kuitenkin hyvin ja jatkoi ammattikorkeaan. On ollut töissä valmistumisestaan saakka.
Lukiossa hyvin pärjänneet eivät jatka amkiin. Ihan hyvin olisi voinut tuon polun mennä amiksen kautta.
eri
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskeluintoa ei yläastella ole ollut, miksi sitä yht'äkkiä olisi vuotta myöhemmin lukiossa. Ennemmin pari vuotta amiksessa ja iltalukioon sitten kun oikeasti on motivaatio lukemiseen kunnossa
No kun lukio on samaa kuin yläaste
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Mulla oli yläasteella ja lukiossa luokkakaveri, joka alkoi opiskella vasta lukiossa. Ehkä sai motivaatiota jostain, ehkä oppi lukihäiriöiselle sopivan opiskelutekniikan, en tiedä. Mutta lukion keskiarvo oli parempi kuin yläasteen. Mulla kävi toisin päin. Yläaste ei kerro ihmisestä välttämättä mitään.
No jos peruskoulun keskiarvo on vaikka 6.5, niin kyllä pohja on aika huono lukiolle
Luulen että hänen keskiarvonsa yläasteelta oli lähellä tuota. Lukiossa pärjäsi kuitenkin hyvin ja jatkoi ammattikorkeaan. On ollut töissä valmistumisestaan saakka.
Lukiossa hyvin pärjänneet eivät jatka amkiin. Ihan hyvin olisi voinut tuon polun mennä amiksen kautta.
eri
Lukiossa hyvin pärjännyt voi hyvinkin saada viime metreillä sen oivalluksen, että akateeminen opiskelu ei todellakaan ole hänen juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että nyt niiin kehutaan ja puolustetaan lukiota, kun yleensä se haukutaan lyttyyn että eihän sieltä edes valmistu miksikään ja on ihan turhaa ajanhukkaa =)
Tämäpä juuri, nyt pitää kaikenmaailman tyhmyreille kuitenkin antaa mahdollisuus
Jos peruskoulun keskiarvo on alle 8, ihminen on käytännössä kehitysvammaisen tasolla. Ja tämä on ihan nätisti, neutraalisti ilmaistu.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että minulla on vanhentuneet tiedot. Mutta omana kouluaikanani todistuksen arvosanat olivat siinä määrin opettajien mielivallan kohteena, ettei niistä ollut kuin vähän antamaan suuntaa. Samoin arvostelu eri koulujen välillä oli todella eri tasoista. Omassa koulussani fokus oli siinä luokan parhaiten menestyvässä yksilössä. Muut sai haistaa paska, ja niille annettiin jotain vaan, kuutosesta kasiin. Muussa koulussa sillä osaamisella olisi saanut yhdeksikön. Vasta YO- kirjoitukset oli edes jotenkuten samalla viivalla muiden kanssa. En sano tätä katkerana, ei oma elämäni tuosta kärsinyt. Sanon tämän siksi, koska kukaan muu ei tätä sano. Ja kysyttäessä asianomaiset kiistävät, että mitään tällaista olisi koskaan sattunutkaan.
Onneksi et kuulostakaan yhtään katkeralta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei se mitään haittaisi, kyllä jatko-opintoihin voi päästä ilman lukiotakin. Mä en ole käynyt edes lukiota, mutta pääsin yliopistoon ensimmäisellä yrityksellä, olisiko aloituspaikkoja ollut noin 30 ja hakijoita yli 1000. Peruskoulun päättötodistus oli 7,4.
Menit yläasteelta suoraan yliopistoon?
Amistodistuksella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisitko perustelun. Mun mielestä ei riitä perusteluksi
Jos peruskoulua ei kykene suorittamaan 8.0 lukuaineiden keskiarvolla, niin ei ole mitään järkeä edes mennä lukioon. Toisin kuin peruskoulussa, siellä pitäisi oikeasti opiskella.
Laiskakin oppilas saa helposti kasin. Alempikaan ei vielä luotettavasti tyhmyyttä osoita, mutta motin puutetta ja sitä tarvittaisiin jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta opiskeluun täytyy olla motivoitunut ja kiinnostunut. Oppimishäiriöisten ei ole järkeä lukioon lähteä.
Jos edes yläastetta ei saa läpi yli 8 keskiarvolla niin lukiossa ei pärjää.
Lukiossa pärjää huonompikin.
Mun lukihäiriöinen lapseni sai lukiossa huonoja arvosanoja, mutta meni kirjoituksista reputtamatta läpi. Mielestäni lukiosta saa yleissivistystä ja hieman tasokkaampia kavereita kuin amiksesta.
Lukiossa on todella helppoa nykyään, jos ottaa vain helppoja aineita.
(Itsellä aikoinaan lukio oli raskas, kun oli pitkä matikka, fysiikka ja kemia. Kielissä olen huono, mutta sinnittelin ruotsin, pitkän saksan ja englannin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos peruskoulua ei kykene suorittamaan 8.0 lukuaineiden keskiarvolla, niin ei ole mitään järkeä edes mennä lukioon. Toisin kuin peruskoulussa, siellä pitäisi oikeasti opiskella.
Meidän poika meni lukioon 6.2 keskiarvolla, suositeltiin kovasti kyllä amista. Meni lukioon kun sai nukkua pitempään. Kirjoitti se kuitenkin lopulta magnan ja on nyt matkalla DI:ksi. Onneksi viisastui ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos keskiarvo on 8*, eli mukautettu? 😊
Siinä tapauksessa erityisammattikoulu on oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai erityislukio
Mulla lukion keskiarvo 9.3. Sekä akateeminen että amk tutkinto. Amk työllisti paremmin.
Ap vois pitää viisautensa ihan omana asianaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai erityislukio
Kun ei ole olemassa mitään erityislukioita tähtioppilaille. Opetussuunnitelma ja YO-kirjoitukset ovat kaikissa lukioissa täsmälleen samat.
Minun yläkoulun keskiarvo oli alle kasin. Kiusattiin ja olin ahdistunut enkä tehnyt läksyjä.
Mukavassa lukiossa keskiarvo nousi yli ysin.
Olen maisteri ja hyvässä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole kyllä totta. Ihmiset ei muutu noin.
Sinä et ainakaan ole lukiota käynyt :D taisi peruskoulukin jäädä kesken..?
Kummallinen oletus, että kaikki ovat ylipäätään käyneet peruskoulua. Se on ihan jo matemaattisesti laskien täysi mahdottomuus, koska se tuli Suomeen vasta vuosina 1972-1977.
Samaa mieltä ap:n kanssa. Meidän kunnassa keskiarvoraja alle 7 ja meno on sit sen mukaan. Vähän sellaista puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ongelmaa ei ole isoissa kaupungeissa, hakijoita riittää ja keskiarvorajat pysyvät ylhäällä.
Tuohon voisi olla kyllä ratkaisuna se, että kaupunki päättäisi lisätä lukiopaikkoja. Esimerkiksi Lohjalla lisätään paikkoja sen mukaan, että 7:n keskiarvolla pääsee lukioon, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ap:n kanssa. Meidän kunnassa keskiarvoraja alle 7 ja meno on sit sen mukaan. Vähän sellaista puuhastelua.
Voisihan sen päättää nostaa 7:ään. Niin ei olisi meno sit sen mukaan puuhastelua. Mutta kunnan kannalta varmaan parempi, että noille alle 7:n oppilaillekin on jokin opiskelupaikka. Jos eivät vaikka vielä tiedä, miksi haluavat isona, niin ehkä lukio on parempi kuin jokin random väärä ala amiksessa? Ei se yleensä muiden oppimiseen kuitenkaan vaikuta, jos siellä ei kaikki ota niin tosissaan.
Millä kokemuspohjalla väität tällaista?