Joel, 24, on ylpeästi työtön – ”Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen”
Kommentit (322)
Joel on kyllä hyvin lapsellinen ikäisekseen. Suurimmalla osalla ei ole lapsena mitään unelma-ammattia joka kestäsi yhtään sen pidemmälle. Moni ei tiedä vielä lukion kolmannellakaan mitä he haluaisivat opiskella. Itse olen 50-vuotias enkä vieläkään tiedä mikä minusta tulee isona. Minulla on yliopistotutkinto jonka alalla tein töitä reilu 10-vuotta kunnes työtilanne alalla muuttui huonoksi. Opiskelin amk-tutkinnon eri alalta jolla olen nyt. En tiedä onko tämäkään minun unelma-ammatti mutta tämä sopii ominaisuuksiini hyvin olen hyvä tässä. Teen näitä töitä varmasti eläkeikään asti.
Totuus on se ettei asiat ja unelmat selviä kotona makaamalla ja odottamalla. Lähdetään tekemään jotain ja jos jossakin kohdassa kirkastuu mikä on se mitä haluaisi tehdä niin sitten vaihdetaan siihen. Jos ei niin sitten on ainakin joku koulutus ja työpaikka. Työtä tehdään sen takia että siitä saadaan palkkaa, ei sen takia että se olisi jotenkin tosi kivaa. Jos joku onnistuu löytämään työn jota rakastaa niin se on lottovoittoon rinnastettava onnenpotku.
Pitäis lopettaa tukien maksu. Käsittämätöntä porukkaa tämä nykyajan "nuoriso". Varmaan on armeijakin käymättä.
Tyyppi kertoi siinä jutussa, että alkoi kyllästyttää kun työtehtävissä joutui tekemään epäeettisiä asioita, kuten tyrkyttämään ylihintaisia vitamiineja vanhuksille..
Yli 40 vuoden kokemuksella väitän, että liian monet työt ovat sellaisia, että niissä joutuu toimimaan epäeettisesti, katsomaan asioita "läpi sormien" ja pahimmassa tapauksessa jopa rikkomaan lakia.
Kun tiedät toimivasi epäeettisesti, aiheuttavasi todennäköisesti haittaa ihmisille työlläsi, vaarantavasi ihmisten terveyttä ja turvallisuutta jne. Kun joudut työssäsi toistuvasti tällaisiin tilanteisiin, niin työttömyys voi ajoittain jopa tuntua helpotukselta. Ainakaan ei tarvitse huijata rahaa vanhuksilta, tai vaarantaa kenenkään terveyttä.
Sitäpaitsi nykyisessä tilanteessa yksikään työpaikka ei jää täyttämättä. Esim. Wolttikuskin paikkaan on juuri tällä hetkellä jonossa 20 000 henkilöä!
Ei siis ole kenellekään suurta merkitystä vaikka Joel ei ikinä hakisi töitä. Siinä hän on kuitenkin väärässä, että muka suurin osa ihmisistä haluaisi olla tekemättä työtä. Se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Hän luulee näin, koska on itse nuori ja niin hukassa itsensä kanssa.
Itse perustaisin heti yrityksen jos olisi olemassa perustulo. En todellakaan haluaisi olla tekemättä mitään. En silti suorastaan kaipaa sellaisiin työtehtäviin jotka ovat olleet epä-eettisiä ja muille, paitsi yrityksen omistajille lähinnä haitaksi.
Onneksi Itselläni on kokemuksia myös työpaikoista ja tehtävistä joissa mitään ongelmia ei ole ollut. Nykyisessä tilanteessa sellaisia töitä on vaan kokoajan vähemmän ja tuntuu, että alalla kuin alalla vastuullisimmat toimijat karsiutuvat kilpailun kovetessa.
En ymmärrä ollenkaan miksi lehden pitää edes nostaa tämmösiä juttuja esille. Onko huomion kerjääminen ja klikkien kerjääminen oikeasti nykyisin se pääpointti kaikessa? Että saadaan juttu leviämään kun sohastaan ihmisille herkkään paikkaan, pääsee kaikki kiljumaan kilpaa? Jos yhteiskunta ja sen systeemi mahdollistaa sellasen elämän että toinen on vaan kotona tekemäti mitään, sillon se on sen yhteiskunnan ja systeemin luoma homma ja kenenkään ei siitä pitäisi valittaa. Noinhan se oikeasti on. Eli kenelläkään ei pitäisi olla mitään sanottavaa esim just vaikka työttömistä, koska kaikki itse hyväksyvät systeemin missä ihminen voi elää tekemättä yhtää mitää. Silloin se on hyväksytty asia ja itse mahdollistettu asia.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kusevat omaan pesään. Juuri näiden oman elämänsä sankarien takia kaikki työttömät niputetaan samaan kastiin.
Mahtaa jotain potkut saanutta duunaria vituttaa lukea tuollaista lätinää.
Näitä Joeleita ja muita on yksinkertaisesti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo tulee päivystykseen niin annan lopetuspiikin. T: Työn tekijä
Höh. Tuolla etiikalla et ole päivystystä nähnytkään. Kirjoitustaitokin on vähän niin ja näin.
Se oli sarkasmilla kirjoitettu mutta et ilmeisesti sitä ymmärtänyt. Se on yksi lysti minulle mitä Joel tekee elämällään mutta vääristä valinnoista hän voi syyttää vain itseään. Suomi on kuitenkin edelleen maa missä on aika hyvät mahdollisuudet saada koulutusta, tukea elämiseen ja muuta hyvää. Työpaikan löytäminen on hankalaa mutta sen ei pitäisi estää oma-aloitteista ihmistä pärjäämästä elämässään.
Miten pärjätään elämässä ilman rahaa, jos tukiakaan ei saisi saada?
Varmaan kätellään johtajaa ja kävellään tehtaalle töihin kuten kasarin kultaisina vuosina.
Ei työpaikkojen määrä lähivuosina ainakaan kasvamaan tule, siitä huolehtii hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo olisi hyvä ratkaisu. Minun puolestani Joelin voi antaa nauttia elämästään. Eipä se kalliiksi tule, toisin kuin rötösherrojen ja maailman parantajien touhut.
Oli yhteiskunnan tuki elämiseen mikä tahansa sen tulisi kannustaa yrittämiseen ja työntekoon. Muutoin kaikki heittäytyvät yhteiskunnan eläteiksi ja sitten loppuu sen tuen maksajat.
Eipä ne kaikki ole yhteiskunnan eläteiksi ryhtymässä. Aina löytyy ihmisiä, jotka haluavat enemmän vaikka eivät haluamaansa saavutakkaan, mutta silti yrittävät.
Kyllä se vähentää rajusti työnteon haluja jos leveän elämän saa tekemättä mitään. Muutama hassu yrittäjäkö sitten maksaa yhteiskunnan menot?
Lisätietoa työttömän leveästä elämästä?
:) leveä??? kun ei edes rahat riitä ruokaan kunnolla.
Joel on piloille hemmoteltu lössykkä
Toivottavasti seuraavkasi häviää turhat työvoimatoimisto työpaikat. Mitäs sitä pyöritetään, hyödytöntä laitosta?
Vierailija kirjoitti:
Joelin kaltaisia on tälläkin palstalla. Haluavat maata kotona.
Suurin osa makaisi, jos olisi mahdollista. Annamme elämämme parhaat vuodet työntekemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Tuolla etiikalla et ole päivystystä nähnytkään. Kirjoitustaitokin on vähän niin ja näin.
Se oli sarkasmilla kirjoitettu mutta et ilmeisesti sitä ymmärtänyt. Se on yksi lysti minulle mitä Joel tekee elämällään mutta vääristä valinnoista hän voi syyttää vain itseään. Suomi on kuitenkin edelleen maa missä on aika hyvät mahdollisuudet saada koulutusta, tukea elämiseen ja muuta hyvää. Työpaikan löytäminen on hankalaa mutta sen ei pitäisi estää oma-aloitteista ihmistä pärjäämästä elämässään.
Varmaan kätellään johtajaa ja kävellään tehtaalle töihin kuten kasarin kultaisina vuosina.
Ei työpaikkojen määrä lähivuosina ainakaan kasvamaan tule, siitä huolehtii hallitus.
Jokainen työtön on potentiaalinen yrittäjä,miksi tämä unohtuu aina.
Arvasin että ketjun luuserimöyhöttäjät eivät edes lukeneet juttua 😁 Tyyppi on hakenut tosissaan opiskelemaan eikä halua olla loppuelämäänsä työtön. Systeemiä kritisoi ja syystä.
Sossu -Tatu ja kirjailija -Ossi, nyt jurputtaja -Joel, näitähän riittää. Joelkin on saanut 14 sivun verran huomiota osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten juttujen tekeminen ja nostaminen on silkkaa propagandaa. Taas vuosi aikaa vaaleihin ja näitä alkaa ilmestyä mediaan.
Missä vastaavat jutut röyhkeistä veroja kiertävistä ja tukia nostavista rikkaista?
Vauvapalstalaisen neroutta hipovaa analyysiä. Varmaan "propagandaa" olisi hyödyllisempää tehdä lähellä vaaleja eikä vuosia etukäteen, paitsi vauvapalstalaisen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työpaikkojen määrä lähivuosina ainakaan kasvamaan tule, siitä huolehtii hallitus.Jokainen työtön on potentiaalinen yrittäjä,miksi tämä unohtuu aina.
Miksi aina unohtuu se ettei persaukisen työttömän rupeaminen yrittäjäksi ole kovin realistista? Millä rahalla elää yrittäjä jos asiakkaita ei ole? Mitään tukiahan on tuossa vaiheessa turha pyydellä.
Joel ei siis ole ollut partiossa, eikä ole käynyt armeijaa. Joel on ns. luuseri.
Tuet poikki vain, niin asennekin korjautuu.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että ketjun luuserimöyhöttäjät eivät edes lukeneet juttua 😁 Tyyppi on hakenut tosissaan opiskelemaan eikä halua olla loppuelämäänsä työtön. Systeemiä kritisoi ja syystä.
Tyyppi ei ole hakenut tosissaan töihin, vaan haaveilee jostain ihme media-alasta. Kumma kun ei kompostineuvojan urasta. Joel saa tehdä juuri niin kuin haluaa, haaste tässä on, että elelee minun rahoillani = minä teen työt hänen puolestaan. Tämä on vapaa maa, kukaan ei pakota häntä yhtään mihinkään.
Hämmästyneille tiedoksi. Perustoimintulo on jonkun muun työllään ansaitsemaa rahaa. Se ei tule miltään "valtiolta"
Lisätietoa työttömän leveästä elämästä?