Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasvamaksa

Vierailija
26.04.2026 |

Tehokkaita ravitsemusvinkkejä rasvamaksaan, kokemuksia? Ja voiko rasvamaksaan liittyä kipua ja muita vaivoja? 

Onko totta, että muun muassa sitruunavesi ja vihreä tee sekä jogurtti sulattavat rasvaa? 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa-arvo oli yli 100 korkeimmillaan. Mutta on jonkunverran jo laskenut. Alle 80 jotain. Syön tällä hetkellä 2-3 kertaa vuorokaudessa noin. Aamulla 2 leipää lisukkeineen (mm. salaatinlehteä, voita ja juustoa), päivällä ruokalautasen mahdollisimman terveellisesti (lautasmalli) ja illalla puuroa hedelmien (myös jotain hedelmäkeittoa tai muuta päällä) kanssa sekä 1 leipä korkeintaan. Luultavasti pätkäpaastoan?, sillä ensimmäisen ja viimeisen ruokailun välillä on noin 17 tuntia. Netissä luki ainakin niin. 

Lisään tähän aloittaja niin ei mene vastauksienne kanssa sekaisin. 

Kuulostaa ihan kohtuulliselta, mutta ootko koittanut vaihtaa hiilihydraatteja kasviksiin?

Jos ei urheile niin vois vaikuttaa nopeammin.

Ja siis onko sun pätkäpaasto sitä että syöt 17 tunnin aikana olet syömättä 7h?

Ei se ihan niin toimi...

Jos vaihtaisit kasviksiin, hyvään rasvaan ja proteiiniin niin sulla ei olis myöskään nälkä niin usein. Joku puuro hedelmien ja leivän kera kuulostaa ihan terveellisellä, mutta saa verensokerin sahaamaan ja siksi sulla on varmaan nälkä jo herätessä.

Kappas keppanaa. Ketjuni on nähtävästi lähtenyt uudelleen eloon. 😄

Olen siis syömättä sen 17h noin. Syön kohtuudella hiilihydraatteja? Hiilihydraatteja voisi kai vielä korvata marjoilla ja vihanneksilla enemmän. Ja hedelmiä myös syön. Syönkö liikaa? Syön siis kuten sekasyöjät. 

Vierailija
62/81 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paasto on tunnetusti paras hoito rasvamaksaankin.

Se hoikka englantilainen dokkaristi ,(joka löytyi kuolleena Thaimaasta vuosia myöhemmin) teki dokumentin juurikin rasvamaksasta.

Kävi testissä ja yllätyksekseen oli rasvamaksa hänelläkin,vaikka ei ollut lihava.

Hän piti paaston asiantuntijan suosituksesta ja kokeeksi, ja kävi uudelleen testissä ja kaikki veriarvot olivat parempia.

Joten paasto osoittautui hyväksi.

Olen tällä hetkellä mitä luultavimmin pätkäpaastolla. Onko se riittävän pitkä paasto? Hiljalleen olen yrittänyt jotain keskitietä kai. 

Aloittaja. 

Mosley oli lomalla Kreikassa kuollessaan, mutta hän oli kyllä paastoaja, 5:2 -paastomallilla sai esidiabeteksen ja rasvamaksan pois.

Paasto siis auttaa rasvamaksaan, niin tekee myös sokerin ja viljan poisjättäminen. Keto voi olla hyvä juttu vähän aikaa, itse en sitä käyttäisi kuin kuuriluontoisesti, vaikka olen vhh:lla ollut melkein neljännesvuosisadan. Toki me ihmiset olemme erilaisia, mutta en pystyisi niin tiukkaan ruokavalioon pitkällä tähtäimellä, kun yhteisöjen ravitsemus ja juhlinta perustuu pitkälti hiilareihin. Omat eväät olisi oltava mukana kaikkialla. Rasvamaksalle varmasti paras parantaja kuitenkin.

Vähähiilihydraattinen vaikuttaisi parhaalta kai? 

Aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa-arvo oli yli 100 korkeimmillaan. Mutta on jonkunverran jo laskenut. Alle 80 jotain. Syön tällä hetkellä 2-3 kertaa vuorokaudessa noin. Aamulla 2 leipää lisukkeineen (mm. salaatinlehteä, voita ja juustoa), päivällä ruokalautasen mahdollisimman terveellisesti (lautasmalli) ja illalla puuroa hedelmien (myös jotain hedelmäkeittoa tai muuta päällä) kanssa sekä 1 leipä korkeintaan. Luultavasti pätkäpaastoan?, sillä ensimmäisen ja viimeisen ruokailun välillä on noin 17 tuntia. Netissä luki ainakin niin. 

Kuulostaa ihan kohtuulliselta, mutta ootko koittanut vaihtaa hiilihydraatteja kasviksiin?

Ei se ihan niin toimi...

Jos vaihtaisit kasviksiin, hyvään rasvaan ja proteiiniin niin sulla ei olis myöskään nälkä niin usein. Joku puuro hedelmien ja leivän kera kuulostaa ihan terveellisellä, mutta saa verensokerin sahaamaan ja siksi sulla on varmaan nälkä jo herätessä.

Olen siis syömättä sen 17h noin. Syön kohtuudella hiilihydraatteja? Hiilihydraatteja voisi kai vielä korvata marjoilla ja vihanneksilla enemmän. Ja hedelmiä myös syön. Syönkö liikaa? Syön siis kuten sekasyöjät. 

Aloittaja oli siis yllä jälleen. 

Vierailija
64/81 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5:2-paasto (tai dieetti) on pätkäpaaston muoto, jossa syödään normaalisti viitenä päivänä viikossa ja rajoitetaan kalorit voimakkaasti kahtena päivänä. Paastopäivinä (ei peräkkäisinä) naiset nauttivat n. 500 kcal ja miehet 600 kcal. Tavoitteena on painonpudotus ja aineenvaihdunnan tasapainottaminen ilman tiukkoja ruokarajoituksia. [1, 2, 3, 4, 5]

5:2-paaston perusperiaatteet:

Rytmi: 5 päivää normaalia syömistä, 2 päivää paastoa (esim. maanantai ja torstai).

Paastopäivät: Naisilla max 500 kcal, miehillä max 600 kcal. Kalorit voi syödä yhtenä tai kahtena pienenä ateriana.

Muut päivät: Syödään normaalisti, mutta terveellisiä elämäntapoja suositellaan, jotta paastopäivien hyöty ei kumoudu.

Sopivuus: Sopii henkilöille, joille jatkuva kalorien laskeminen on vaikeaa, mutta ei suositella kaikille (ks. huomioitavaa). [1, 2, 3, 4, 5]

Hyödyt ja huomioitavaa:

Laihdutus: Kalorivajeen ansiosta paino putoaa tehokkaasti, kunhan muina päivinä ei syö ylettömästi.

Nälkä: Paastopäivinä näläntunne voi olla voimakas.

Huomioitavaa: Ei sovi raskaana oleville, syömishäiriötaustaisille tai diabeetikoille ilman lääkärin konsultointia. Mustavalkoinen ajattelu voi joillekin olla haitallista.

Aloittaja kysyi tekoälyltä tuosta 5:2 paastosta, pitkäpaasto? Taitaa olla turhan raffi, kun en ole perusterve? Pitää laittaa korvan taakse. 

Vierailija
65/81 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap!

En ole missään nimessä ravitsemuksen ammattilainen mutta mieleeni tuli muutama juttu ketjua lukiessa. Pätkäpaastosi vaikuttaa oikein hyvältä. Jos 17h paasto sujuu ongelmitta niin pidä siitä kiinni. Jos haaluat kokeilla, niin yrittäisin sinuna vaihtaa leipiä ja puuroa + hedelmiä vähähiilarisempaan suuntaan. Etenkin illalla puuro ja hedelmä luultavasti nostavat verensokeria ja insuliinia, jos et niiden syömisen jälkeen enää ole aktiivisemmin liikkeellä. Ruokailun jälkeinen liikunta ja oikeastaan mikä tahansa liikkeellä olo vaikuttaa verensokerin nousuun hillitsevästi. Maistuisiko sulle kananmuna jossain muodossa, tonnikala/kanasalaatti tai jogurtti+marjat illalla? Ne olisivat vähemmän verensokeria nostattavia vaihtoehtoja. Hedelmien sisältämä fruktoosi on maksalle haitallista, mutta jos hedelmät auttavat pitämään muut herkut loitolla niin ehkä parista hedelmästä ei tarvitse stressata. Tsemppiä!

Vierailija
66/81 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan niin toimi...

Aloittaja oli siis yllä jälleen. 

Hedelmiä ei voi suositella niin kauan kuin maksa-arvot on koholla. Puolet hedelmän sokerista on fruktoosia, joka rasvoittaa maksaa tehokkaasti.

Vihanneksia siis lautaselle reippaasti, pahimmat tärkkelysvihannekset kuten peruna ja bataatti tauolle, marjojakin hyvin varovasti. Ei pastaa eikä riisiä, ei myöskään leipää, ei edes täysjyväisenä, niin kauan kun maksa-arvot on koholla. Leivän hiilari on tärkkelystä, joka on elimistölle ja kipeälle maksalle sama kuin sokeri.

17 tunnin paasto on hyvä pituus.

Vierailija
67/81 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on myös varmastikin kortisolitasot korkeat liittyen siihen, ettei ole perusterve. Eli rasvan poistuminen tulee olemaan hidasta ja vaivalloista. Vatsapömppö ynnä muu ei enää haittaisi kunhan viskeraalinen rasva sulaisi. 

Aloittaja

Vierailija
68/81 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, syön jatkossa korkeintaan 1-2 hedelmää, vielä enemmän vihanneksia (pastaa ja perunaa ei), marjoja kohtuudella. Liha, kala, kana ja niin edelleen. Korkeintaan 1-2 palaa leipää. Puuroa parina joinain iltoina ja sitten muina jogurttia hedelmillä tai vaikka jonkun hieman ruokaisan salaatin. 

Aloittaja. 

Vierailija
69/81 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja unohtui mainita, että syön D-vitamiinilisää, B-12 vitamiini ja folaatti lisää sekä omega-3 rasvahappoja. Olen yrittänyt juoda vettä enemmän. 

Aloittaja. 

Vierailija
70/81 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taas tässä. Löysin tiktokista videon. 

https://vm.tiktok.com/ZNRWvrcnj/

Vierailija
71/81 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja piti vielä lisätä, että paino vaihtelee tällä hetkellä 72-73 kg välillä, kävi jossain vaiheessa 71 kg:ssa. Olen 168cm pitkä. Mitenköhän tämä tästä etenee (en ole perusterve). Ehkäpä se tästä. 

Aloittaja

Vierailija
72/81 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä sen, että maksassani on rasvoittumista ultran perusteella. 

Aloittaja. 

Vierailija
73/81 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvamaksa lähtee ketoruokavaliolla. Pois hiilihydraatit ja ravinnoksi kasviksia, rasvaa ja sopivasti proteiinia. 

Tutkimustulokset todistaa. Jo kaksi viikkoa tekee mahtavan tuloksen rasvamaksaan. Saisitko painoa alas 5-10%

Vierailija
74/81 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja piti vielä lisätä, että paino vaihtelee tällä hetkellä 72-73 kg välillä, kävi jossain vaiheessa 71 kg:ssa. Olen 168cm pitkä. Mitenköhän tämä tästä etenee (en ole perusterve). Ehkäpä se tästä. 

Aloittaja

Ja yleensä olen painanut 65-68kg. Joskus painanut 60kg. Kun olin anorektikko lapsena ja teininä painoin 39kg. 

Aloittaja. 

Vierailija
75/81 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Ja yleensä olen painanut 65-68kg. Joskus painanut 60kg. Kun olin anorektikko lapsena ja teininä painoin 39kg. 

Aloittaja. 

Jos pystyisin laihtumaan 65 kg:aan edes, olisiko se hyvä paino. Siskoni painaa 61kg. Laihtuminen on todella hankalaa. 

Aloittaja. 

Vierailija
76/81 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksan syynä on fruktoosin eli hedelmäsokerin syöminen ja alkoholin juominen. Syö lihaa ja eläinrasvaa sekä juo vettä niin maksa palautuu kuntoon.

Vierailija
77/81 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvamaksan syynä on fruktoosin eli hedelmäsokerin syöminen ja alkoholin juominen. Syö lihaa ja eläinrasvaa sekä juo vettä niin maksa palautuu kuntoon.

Tää on niin totta, mutta suomalaiset on niin peloteltu hyvän ravinnon vaaroista, että luulen, että hedelmien syönti jatkuu.

Joittenkin mielestä hedelmissä oleva sokeri ei ole lainkaan sokeria.

Vierailija
78/81 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jotenkin ajatellut, että ravinnossa kokonaisuus on merkitsevämpi. Että 1-2 hedelmää ei haittaa. Sama hiilihydraateissa.

Aloittaja. 

Vierailija
79/81 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet läski niin ene-dieetillä nopeasti rasvat maksasta ja keskivartalolta pois. 

ene-dieetillä pilaa elimistönsä.

Höpöhöpö, käypä hoito suosituksissa läskeille. 
Ja jos on terveysongelmia ja läski pitää hukata nopeasti niin sillä lähtee

Samalla tuhoten mm. mitokondriot, mahdollisesti kilpirauhasen jne. Tututsu uusimpiin tutkimustuloksiin. Käypä-Hoito on lähinnä viitteellinen ohjeistus.

- Eri

Vierailija
80/81 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jotenkin ajatellut, että ravinnossa kokonaisuus on merkitsevämpi. Että 1-2 hedelmää ei haittaa. Sama hiilihydraateissa.

Aloittaja. 

Mikäli ne 2 appelsiinia sekoittaa sun leptiinin, greliinin jne toiminnan ja saa sinut ylensyömään, ne ovat haitallisia. Evoluution kannalta se menee sillai, että hedelmät haluaa tulla syödyksi ja niitä on kasvanut vain satokausina, eli kesällä. Tuolloin ihmiset ovat lihoneet ja keränneet läskiä selviytyäkseen talven yli. Heti kun Jaffat tuli, ihmiset alkoivat lihoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän