Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylivastuulliset naiset, jotka suorittamisellaan yrittävät pitää muut tyytyväisinä ja hyvällä tuulella

Vierailija
26.04.2026 |

Miia Moisio kirjoitti kirjan naisista, joiden lapsuuden tarina jatkuu aikuisuudessa – ”Ylivastuullinen tekee pitkiä työpäiviä ja sanoo aina 'joo'” - Kirkko ja kaupunki

Niin upposi tuo Moisioon liittyvä artikkeli. Olen siis itse tällainen ylivastuullinen nainen. Voitaisiinko keskustella aiheesta täällä?

"Hän on sellainen, jonka lapsuudessa on ollut jonkinlaista haavoittunutta vanhemmuutta. Sellaista vanhemmuutta, että lapsi on joutunut laittamaan omia tunteitaan ja tarpeitaan rajattomasti syrjään. Tämä lapsuuden tarina jatkuu aikuisuudessa ja ihmissuhteissa.

– Ylivastuullisuus on nimensä mukaisesti liiallista vastuunottoa. Hän on kova suorittamaan, huolehtimaan ja murehtimaan. Hän tekee sitä usein uupumukseen asti ja tuntee syvällä itsessään syyllisyyttä, hätää ja turvattomuutta."

"– Toisten tunteiden kannattelija yrittää pitää muut ihmiset tyytyväisinä, eikä hän halua aiheuttaa toisille pettymyksiä tai vihantunteita. Hän yrittää saada itseään sellaiseen asentoon, ettei aiheuta kenellekään huonoa mieltä.

– Hän on koko ajan vähän varuillaan ja kärppänä sen suhteen, että mitä ihmiset kokevat ja tuntevat ja hän yrittää synkronoida itsensä sen mukaan."

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin vinkkejä:

Olen nyt tullut siihen tulokseen, että haluan lopettaa ylivastuullisuuden töissä. Olen tähän asti tehnyt töitä liikaa, tehnyt ylimääräistä, auttanut muita, keksinyt ja toteuttanut uutta toimintaa (joka on ollut menestys asiakkaiden keskuudessa). Mittani on täysi, enkä enää halua tehdä näin. Suurin osa työkavereistani lähinnä kettuilee ahkeruudestani, enkä käytännössä saa muita parempaa palkkaa. Miten onnistun käytännössä vähentämään työmäärääni niin, ettei asiaa huomattaisi? Jos lakkaan tekemästä kaikkea muuta kuin minimin, muutos noteerataan varmasti. Mikä olisi siis sen verran pehmeä lasku, etteivät toiset tajuaisi muuttumistani?

Jätä ensin kaikki ylimääräinen, keskityt perustyöhösi. Katso, huomaako kukaan. Todennäköisesti osa ei kiinnitä asiaan mitään huomiota. Siitä sitten hiljalleen vähennät muustakin.

Vierailija
82/87 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman tarinani, lyhyesti. Olen pitkälle aikuisikään tällainen ylihuolehtiva perfektionisti, joka halusi miellyttää kaikkia. Sitten alkoivat ahdistus ja paniikkikohtaukset. Vuosia meni, kun harjoittelin uutta identiteettiä, jonka ei tarvitse miellyttää kaikkia. Lisäksi, harjoittelin enemmän maskuliinista asennetta, ts selviän ja pystyn mihin vain-tyylisesti. Aloin luottaa omaan arviointikykyyni ja huolehtiminen väheni. Näillä konsteilla itse pääsin eroon ahdistuksesta, ja nykyään nukun myös todella hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä naisten taipumus miellyttämiseen ja vastuullisuuteen näkyy esim. töissä pienissäkin asioissa näin:

Meillä on tapana, että pyöreitä täyttävä päivänsankari tuo palaveriin kakkua, jos haluaa tuoda. Käytännössä kaikki naiset tuovat. Tyypillistä on, että on leivottu itse kakku, on huomioitu kaikki allergiat ja erityisruokavaliot. Löytyy sitä kananmunatonta-gluteenitonta-maidotonta versiota Piialle ja vegaaninen vaihtoehto Kiiralle. Pöydästä löytyy todennäköisesti useampaa sorttia, että jokaiselle löytyisi sopivaa. Sitten kun miehillä on merkkipäivä, niin tuovat muistaessaan valmiin kermakakun eikä puhettakaan, että olisivat miettineet, sopiiko tuo kakku kaikille.

Heh, ja auta armias, jos joku nainen tekisi samalla tavalla kuin miehet, niin  ne muut naiset kääntäisivät selkänsä tälle välittömästi. 

Vierailija
84/87 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä naisten taipumus miellyttämiseen ja vastuullisuuteen näkyy esim. töissä pienissäkin asioissa näin:

Meillä on tapana, että pyöreitä täyttävä päivänsankari tuo palaveriin kakkua, jos haluaa tuoda. Käytännössä kaikki naiset tuovat. Tyypillistä on, että on leivottu itse kakku, on huomioitu kaikki allergiat ja erityisruokavaliot. Löytyy sitä kananmunatonta-gluteenitonta-maidotonta versiota Piialle ja vegaaninen vaihtoehto Kiiralle. Pöydästä löytyy todennäköisesti useampaa sorttia, että jokaiselle löytyisi sopivaa. Sitten kun miehillä on merkkipäivä, niin tuovat muistaessaan valmiin kermakakun eikä puhettakaan, että olisivat miettineet, sopiiko tuo kakku kaikille.

Heh, ja auta armias, jos joku nainen tekisi samalla tavalla kuin miehet, niin  ne muut naiset kääntäisivät selkänsä tälle välittömästi. 

Tämä. Ajateltaisiin, että onpa se Ulla tyly, kun ei hankkinut Piialle ja Kiiralle sopivaa. Vaikka todellisuudessa Piian ruokavalio on jo sen verran haastava, ettei ole ihan helppoa löytää kaupasta sopivaa vaihtoehtoa hänelle.

Vierailija
85/87 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa naiset vaan opetella alun alkujaan sietämään sitä, että kaikki eivät pidä sinusta - Ja se on ihan okei!!! Eli yksi paskan hailee mitä mieltä Sirpa, Virpi ja Reijo ovat töissä sinusta. Tai siskon mies tai ex-koulukaverit.  Oma elämä on kotona ja töissä käydään vaan töissä. Tee rauha itsesi kanssa ja elä niin, että pystyt katsomaan peiliin katkeroitumatta. Älä myönny kaikkeen vaikka jollekin tulisikin siitä paha mieli. Tulet huomaamaan, että ei siitäkään välitetä aina miltä sinusta tuntuu. Maailma jatkaa kulkuaan silti. Ajattele itseäsi ja omaa hyvinvointiasi terveesti. Terveisin Täti

Vierailija
86/87 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa naiset vaan opetella alun alkujaan sietämään sitä, että kaikki eivät pidä sinusta - Ja se on ihan okei!!! Eli yksi paskan hailee mitä mieltä Sirpa, Virpi ja Reijo ovat töissä sinusta. Tai siskon mies tai ex-koulukaverit.  Oma elämä on kotona ja töissä käydään vaan töissä. Tee rauha itsesi kanssa ja elä niin, että pystyt katsomaan peiliin katkeroitumatta. Älä myönny kaikkeen vaikka jollekin tulisikin siitä paha mieli. Tulet huomaamaan, että ei siitäkään välitetä aina miltä sinusta tuntuu. Maailma jatkaa kulkuaan silti. Ajattele itseäsi ja omaa hyvinvointiasi terveesti. Terveisin Täti

Minulla on taustalla koti, jossa jouduin elämään varpaisillaan äitini mielialojen vuoksi ja miellyttämään häntä. Olenkin aikuisena ylivastuullinen. Minuun sattuu todella paljon se, kun näen, että joku ei selvästi pidä minusta. Koska tuo tunne muistuttaa lapsuudesta, kun äidin välittämistä piti ansaita. Samalla tavalla yritän yhä aikuisena ansaita välittämistä niiltäkin ihmisiltä, jotka eivät minusta pidä. Ja petyn siihen, että miten he eivät voi pitää minusta, kun olen avulias ja ystävällinen.

Vierailija
87/87 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku lukenut tuota aloituksessa mainittua kirjaa?