Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistinen ja empaattinen ihminen ei tule hyvin toimeen

Vierailija
26.04.2026 |

Narsistinen ja empaattinen ihminen ei tule hyvin toimeen. Tulee helposti ristiriitaa.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti narsistilla on voimakas tarve kontrolloida muiden elämää tai työpaikalla narsistinen pomo on sellainen, että vahtii toisen tekemisiä, kyykyttää tai muuta. Inttihän on narsistiselle johtajalle unelmapesti.

Tähän voidaan vielä lisätä kohtuuton kritiikki 

Kyllä. Pikkupomo vaatii kaikilta kymppiplussan suoritusta ja ohjeet saa vasta jälkeenpäin haukkuina.

Vierailija
62/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on melkoinen ristiriita että naiset, nuo super-ilkeät kiusaajat julistautuvat itse empatian mestareiksi.

No minä en ole koskaan ollut erityisen empaattinen tai romanttinen, vaikka nainen olenkin. Narsistimieheni oli aluksi hyvin romanttinen, ja ajattelin, että nytpähän opin sitten häneltä. Tulikin sitten vähän erilaista oppia...

Mutta siis narsisti voi esittää ihan minkälaista tahansa, kun hän ei sitä esitystä pidä yllä loppuikäänsä, ja kun hänellä ei ole mitään moraalia, mitä ei saa tehdä tai huijata.

no sinä et, mutta: eikö muka ole sinullekin tuttu ilmiö että naiset sanovat olevansa empaattisempia ja myös suremmalla tunneälyllä siunattuja?

Esim täällä, vauviksen ketjuissa tätä on jatkuvasti.

Kyllä on hyvin tuttua. Olen itse sosiaalisesti hyvin kömpelö, niin ihan huomaan sen sanomattakin, kun toiset naiset ovat sillä alueella hyvinkin taitavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti narsistilla on voimakas tarve kontrolloida muiden elämää tai työpaikalla narsistinen pomo on sellainen, että vahtii toisen tekemisiä, kyykyttää tai muuta. Inttihän on narsistiselle johtajalle unelmapesti.

Niin on suomalainen työelämäkin.

Siksipä johtajaksi valikoituu usein narsisteja. Empaattisen ihmisen on vaikea tulla toimeen, koska helposti huomaan työpaikan epäkohdat, joista yksi voi olla huonosti kohtelu

Vierailija
64/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on aina hovinsa

Se on kyllä asia, jota en jaksa koskaan lopettaa ihmettelemästä. Miksi ihan kamalalla ihmisellä on aina kavereita? Ja jopa vaikka narsisti kohtelisi heitä huonostikin? Pelkäävätkö nämä kaverit narskua vai mitä ihmettä?

Toiset narskut ja psykokaverit vielä ymmärrän, mutta ihan tavallisiakin kavereita voi olla tai joitain hölmöjä hyödyllisiä idiootteja. Jotka jopa haluaa miellyttää narsistia. Itse lankesin narsistin ansaan, kun olin hyvin yksinäisesssä elämäntilanteessa, enkä yksin päässyt sieltä ansasta pois, vaikka yritin ensimmäisestä illasta (!) alkaen! Vasta ammattilaisten avulla.

Se narskun valovoima on ihmeellistä. Ja vahvoja on ihmiset, jotka jaksaa sitä kyseenalaistaa tai jopa horjuttaa ja tuoda narskun temput esiin. Koska siihen menee yleensä vuosikausia saada muut tajuamaan ihan selvät merkit.

Narsisti voi varastaa empaattisen aidon ihmisen persoonan. Esim. mun narsistinen ex puhui aina minun suulla. Siksi heistä pidetään. 

Narsisti varastaa aina tunteensa muilta ihmisiltä. Oli järkyttävää huomata, kuinka narsisti esitti omat vikansakin minun vikoinani (esim. että olen juoppo vaikka olin raivoraitis ja hän juoppo). Ja toisinpäin taas puhui, kuinka kiintynyt oli esim. paikkaan, josta minä pidin kovasti, ei hän. Hän aina haukkui paikkaa kahdenkesken. Tai kuinka huonosti kohtelin ihmistä, jolle olin oikeasti ihan mukava, kun taas hän oli saanut kyseisen ihmisen pissaamaan allensa, ilmeisesti pelottelemalla tai raivoamalla tai jollain muulla (en ollut paikalla).

Vierailija
65/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vois miettiä otsikkotekstinsä uudelleen. 

Vierailija
66/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on suomalainen työelämäkin.

Siksipä johtajaksi valikoituu usein narsisteja. Empaattisen ihmisen on vaikea tulla toimeen, koska helposti huomaan työpaikan epäkohdat, joista yksi voi olla huonosti kohtelu

Tähän mulle on ohje. Liittoutukaa empaattiset ihmiset keskenänne narsistin selän takana. Yhdessä olette vahvempia. Ja puhukaa asioista.

Vierailija
67/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä asia, jota en jaksa koskaan lopettaa ihmettelemästä. Miksi ihan kamalalla ihmisellä on aina kavereita? Ja jopa vaikka narsisti kohtelisi heitä huonostikin? Pelkäävätkö nämä kaverit narskua vai mitä ihmettä?

Toiset narskut ja psykokaverit vielä ymmärrän, mutta ihan tavallisiakin kavereita voi olla tai joitain hölmöjä hyödyllisiä idiootteja. Jotka jopa haluaa miellyttää narsistia. Itse lankesin narsistin ansaan, kun olin hyvin yksinäisesssä elämäntilanteessa, enkä yksin päässyt sieltä ansasta pois, vaikka yritin ensimmäisestä illasta (!) alkaen! Vasta ammattilaisten avulla.

Se narskun valovoima on ihmeellistä. Ja vahvoja on ihmiset, jotka jaksaa sitä kyseenalaistaa tai jopa horjuttaa ja tuoda narskun temput esiin. Koska siihen menee yleensä vuosikausia saada muut tajuamaan ihan selvät merkit.

Narsisti valikoi ketä kohtelee hyvin ja ketä huonosti. Narsistit ovat monesti sosiaalisesti taitavia ja manipuloivia. Jos narsisti kokee hyötyvänsä jostakin henkilöstä, tätä kannattaa kohdella hyvin. Narsisti kohdistaa häijyt toimensa ja maalittamiskampanjansa ainostaan henkilöihin, joita joku halveksuu tai kadehtii.

Pyytelee anteeksi vain jotta voi hyötyä jatkossakin. "Suuri rakkaustarina" on narsistille vain hyödyntämistä. Jopa tärkeämpää kuin ruoka ja seksi on olla jollekin ainoa, saada jakamatonta huomiota (lapseton, kotieläimetön vähän syrjäytynyt on varmin huomion, suojankin lähde).

Kyllä, narsisti voi kadehtia jopa kotieläintä jota hoivataan. Jopa pehmolelua tai kukkaa joka on kaunis. Narsisti pyrkii tuhoamaan kaiken mistä toinen tykkää. 

Olin kerran lähdössä konserttiin, narsisti huusi suoraa huutoa: Mä vihaan #artistia# vihaan! Sanoin ethän ole edes kuunnellut kyseistä musiikkia, mutta kyse ei ollut musiikista vaan kateudesta joka on narsistin keskeinen piirre. Hänen pitäisi olla se ainoa jota katsotaan ja kuunnellaan ja tuohon harhaan ne uppoaa. 

Harmi että tuollaisia olioita on.

Vierailija
68/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva empaatti ei jää sietämään narsistin manipulointia ja osaa pitää kiinni rajoistaan ja ymmärtää lähteä pois, kun näkee, että tilanne on toksinen. Heikon empaatin kohdalla narsisti voi kuitenkin helposti tuhota tämän itsearvostuksen ja manipuloida tätä.

😵

Empaatikko on kyllä elämänsä pohjamudissa narsistisen sekundaihmisen kanssa, esim kun mies käyttää fyysistä voimaansa naiseen. (toki naisissakin on narsisteja)

Mutta kun tuosta myllystä on selvinnyt siinä on kasvun mahdollisuus, empaatikko on entistä enemmän ihminen, vahva ja viisas. 

Mud lotus quetes löytyy meemejä lootuksesta joka kasvaa syvällä mudassa. Kun kukka on viimein pinnassa se on puhdas ja kaunis. Narsisti on ikuisesti pohjamutaa, eikä kasva. Sitä ymmärtääkö huonoutensa, ei tiedä.

Hiljaiset ja tallotut, pitäkää huolta itsestänne. Vaikka oma ääni särkisi, se on kuitenkin oma ääni.

Todettakoon vielä, ettei terve itsekkyys joissakin tilanteissa ole sama kuin pohjamutanarsismi, vaan kilteinkin saa ja täytyy pitää puolensa. Pyrkiä pois pohjamudasta, kohti valoa.

Kiltit ihmiset voivat myös oppia narsisteilta. Kun kiltti ottaa edes hitusen sitä narsistin itsevarmuutta ja röyhkeyttä, niin pystyy puolustamaan itseään paremmin tässä maailmassa.

Vierailija
69/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti valikoi ketä kohtelee hyvin ja ketä huonosti. Narsistit ovat monesti sosiaalisesti taitavia ja manipuloivia. Jos narsisti kokee hyötyvänsä jostakin henkilöstä, tätä kannattaa kohdella hyvin. Narsisti kohdistaa häijyt toimensa ja maalittamiskampanjansa ainostaan henkilöihin, joita joku halveksuu tai kadehtii.

Pyytelee anteeksi vain jotta voi hyötyä jatkossakin. "Suuri rakkaustarina" on narsistille vain hyödyntämistä. Jopa tärkeämpää kuin ruoka ja seksi on olla jollekin ainoa, saada jakamatonta huomiota (lapseton, kotieläimetön vähän syrjäytynyt on varmin huomion, suojankin lähde).

Kyllä, narsisti voi kadehtia jopa kotieläintä jota hoivataan. Jopa pehmolelua tai kukkaa joka on kaunis. Narsisti pyrkii tuhoamaan kaiken mistä toinen tykkää. 

Olin kerran lähdössä konserttiin, narsisti huusi suoraa huutoa: Mä vihaan #artistia# vihaan! Sanoin ethän ole edes kuunnellut kyseistä musiikkia, mutta kyse ei ollut musiikista vaan kateudesta joka on narsistin keskeinen piirre. Hänen pitäisi olla se ainoa jota katsotaan ja kuunnellaan ja tuohon harhaan ne uppoaa. 

Harmi että tuollaisia olioita on.

Meillä kävi samoin ihailemani elokuvatähden kohdalla. Se oli ihan punainen vaate miehelle, vaikka ihailuni oli hyvin etäistä ja viatonta ja hyvin harvoin tapahtuvaa. About silloin kun valittiin leffaa.

Vierailija
70/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti saa raivostumaan kun hänet saa kiinni valheesta muiden edessä.

Julkinen moittiminen on kaikille tietenkin vaikeaa vastaanottaa, mutta narsistille se on ihan maailmanloppu.

Vierailija
71/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule ristiriitaa kun noudattaa narsistin kanssa hyväksi todettuja toimintatapoja. Älä siis kerro narsistille mitään elämästäsi, tulevaisuuden suunnitelmistasi, haaveista tai heikkouksista. Pidä kohteliaan viileät välit: älä hakeudu seuraan, mutta ole peruskohtelias kun narsisti puhuttelee sinua. Joskus voi hieman näpäyttää takaisin (kunhan ei laita liikaa vettä myllyyn) narsistin harjoittamaan väheksyntään tai nälvintään. Tärkeintä on, ettei provosoidu narsistin edessä, vaan on kuin viilipytty. Näin narsisti kyllästyy tai tulee lopulta itse hulluksi, kun ei saa sinusta mitään irti.

Parasta on kuitenkin juosta pois ja lujaa ja kauas.

Vierailija
72/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteilla on myös vaikea ymmärtää, jos heille yrittää kertoa, mitä on tapahtunut. Eivät osaa kuunnella ja sitten reagoimattomuus.

Vierailija
73/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule ristiriitaa kun noudattaa narsistin kanssa hyväksi todettuja toimintatapoja. Älä siis kerro narsistille mitään elämästäsi, tulevaisuuden suunnitelmistasi, haaveista tai heikkouksista. Pidä kohteliaan viileät välit: älä hakeudu seuraan, mutta ole peruskohtelias kun narsisti puhuttelee sinua. Joskus voi hieman näpäyttää takaisin (kunhan ei laita liikaa vettä myllyyn) narsistin harjoittamaan väheksyntään tai nälvintään. Tärkeintä on, ettei provosoidu narsistin edessä, vaan on kuin viilipytty. Näin narsisti kyllästyy tai tulee lopulta itse hulluksi, kun ei saa sinusta mitään irti.

Mulla on yksi itse keksimäni vitsi yhden narsistin itsensä sanomista asioista. En ole kertonut sitä kenellekään. Mutta sen avulla jaksan olla narsistillekin peruskohtelias, kun nauran sille jutulle samanaikaisesti mielessäni. Siis nauran narsistille päin naamaa, mutta en ääneen, ja ilman että hän tietää. On vaarallista, tiedetään. Mutta sillä jaksan. Kun tiedän, että narsisti ei saa taiottua mulle ihan hirveen pahaa oloa mistään, kun se vitsi kompensoi.

Vierailija
74/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteilla on myös vaikea ymmärtää, jos heille yrittää kertoa, mitä on tapahtunut. Eivät osaa kuunnella ja sitten reagoimattomuus.

Ei heitä kiinnosta kuin oma totuutensa.

Vierailija
75/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heitä kiinnosta kuin oma totuutensa.

Huomattu on. Vaikeaa.

Vierailija
76/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon joskus valehdellut ihan tietoisesti narsistille. Ettei tarvitse kertoa totuutta hänelle.

Vierailija
77/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit eivät myöskään suostu kertomaan suoraan, mistä on kyse. Tietoa pihdataan ja valehdellaan päin naamaa, jotta toisella voidaan pelata tai hänen kustannuksellaan pilailla pidempään. Eivät päästä irti ennen kuin kohde on imetty kuiviin tai muutoin hyödytön heille.

Vierailija
78/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon joskus valehdellut ihan tietoisesti narsistille. Ettei tarvitse kertoa totuutta hänelle.

Minä myös. Käskettiin, ettei mitään tärkeää saa paljastaa. Puhuvat pahaa jokaisesta joka tapauksessa, joten parempi, että levittävät täysin tuulesta temmattuja valheita, joita kukaan ei osaa liittää oikeaan kohteeseen. Rehellisenä ihmisenä toki ilmoitin asiasta heille etukäteen, jos vaikka jättäisivät rauhaan, eivätkä tuhlaisi aikaansa enempään.

Vierailija
79/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva empaatti ei jää sietämään narsistin manipulointia ja osaa pitää kiinni rajoistaan ja ymmärtää lähteä pois, kun näkee, että tilanne on toksinen. Heikon empaatin kohdalla narsisti voi kuitenkin helposti tuhota tämän itsearvostuksen ja manipuloida tätä.

😵

Empaatikko on kyllä elämänsä pohjamudissa narsistisen sekundaihmisen kanssa, esim kun mies käyttää fyysistä voimaansa naiseen. (toki naisissakin on narsisteja)

Mutta kun tuosta myllystä on selvinnyt siinä on kasvun mahdollisuus, empaatikko on entistä enemmän ihminen, vahva ja viisas. 

Mud lotus quetes löytyy meemejä lootuksesta joka kasvaa syvällä mudassa. Kun kukka on viimein pinnassa se on puhdas ja kaunis. Narsisti on ikuisesti pohjamutaa, eikä kasva. Sitä ymmärtääkö huonoutensa, ei tiedä.

Hiljaiset ja tallotut, pitäkää huolta itsestänne. Vaikka oma ääni särkisi, se on kuitenkin oma ääni.

Todettakoon vielä, ettei terve itsekkyys joissakin tilanteissa ole sama kuin pohjamutanarsismi, vaan kilteinkin saa ja täytyy pitää puolensa. Pyrkiä pois pohjamudasta, kohti valoa.

Kiltit ihmiset voivat myös oppia narsisteilta. Kun kiltti ottaa edes hitusen sitä narsistin itsevarmuutta ja röyhkeyttä, niin pystyy puolustamaan itseään paremmin tässä maailmassa.

..ja mitä useampi asennoituu noin, sitä enemmän joutuu puolustamaan...

Vierailija
80/99 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut elämässä pari ihan hirveää tapausta narsististen ihmisten kanssa. Toki sitten toisella kerralla se jo helpotti, kun osasi jo vähän puolustaakin itseään. Mutta silloin mietin niitä ihmisiä, jotka joutuu tappelemaan narsistia vastaan julkisuudessa. Esim. Erään jääkiekkoilijan tarina on ollut ihan uskomaton, kun osa ihmisistä on uskonut vastapuolen valheita ihan sokeasti, vaikka meille normaaleille homma on ollut ihan selvä Usan oikeuden papereista lähtien. Mutta kuinka paljon narsisti saa myllättyä asioita nurinkurin ja vaikka minkälaisia valheita läpi osalle ihmisistä ja kuinka niitä sitten vatkataan julkisuudessa loputtomiin niin, että se viatonkin osapuoli saa hävetä jo pelkästään sitä, että on aikoinaan erehtynyt narsistin matkaan. Se että narsisti huutelee jopa lailla salattuja asioita julki, ilman mitään rangaistusta, on ihan jotain hirveää.

Eli mun ohje on empaattiselle, että yritä pitää riidat narsistin kanssa pieninä ja mahdollisimman yksityisinä. Ainakin itse voit olla täysin kommentoimatta juttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi