Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistinen ja empaattinen ihminen ei tule hyvin toimeen

Vierailija
26.04.2026 |

Narsistinen ja empaattinen ihminen ei tule hyvin toimeen. Tulee helposti ristiriitaa.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on aina hovinsa

Se on kyllä asia, jota en jaksa koskaan lopettaa ihmettelemästä. Miksi ihan kamalalla ihmisellä on aina kavereita? Ja jopa vaikka narsisti kohtelisi heitä huonostikin? Pelkäävätkö nämä kaverit narskua vai mitä ihmettä?

Toiset narskut ja psykokaverit vielä ymmärrän, mutta ihan tavallisiakin kavereita voi olla tai joitain hölmöjä hyödyllisiä idiootteja. Jotka jopa haluaa miellyttää narsistia. Itse lankesin narsistin ansaan, kun olin hyvin yksinäisesssä elämäntilanteessa, enkä yksin päässyt sieltä ansasta pois, vaikka yritin ensimmäisestä illasta (!) alkaen! Vasta ammattilaisten avulla.

Se narskun valovoima on ihmeellistä. Ja vahvoja on ihmiset, jotka jaksaa sitä kyseenalaistaa tai jopa horjuttaa ja tuoda narskun temput esiin. Koska siihen menee yleensä vuosikausia saada muut tajuamaan ihan selvät merkit.

Narsisti valikoi ketä kohtelee hyvin ja ketä huonosti. Narsistit ovat monesti sosiaalisesti taitavia ja manipuloivia. Jos narsisti kokee hyötyvänsä jostakin henkilöstä, tätä kannattaa kohdella hyvin. Narsisti kohdistaa häijyt toimensa ja maalittamiskampanjansa ainostaan henkilöihin, joita joku halveksuu tai kadehtii.

Vierailija
42/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on melkoinen ristiriita että naiset, nuo super-ilkeät kiusaajat julistautuvat itse empatian mestareiksi.

No minä en ole koskaan ollut erityisen empaattinen tai romanttinen, vaikka nainen olenkin. Narsistimieheni oli aluksi hyvin romanttinen, ja ajattelin, että nytpähän opin sitten häneltä. Tulikin sitten vähän erilaista oppia...

Mutta siis narsisti voi esittää ihan minkälaista tahansa, kun hän ei sitä esitystä pidä yllä loppuikäänsä, ja kun hänellä ei ole mitään moraalia, mitä ei saa tehdä tai huijata.

no sinä et, mutta: eikö muka ole sinullekin tuttu ilmiö että naiset sanovat olevansa empaattisempia ja myös suremmalla tunneälyllä siunattuja?

Esim täällä, vauviksen ketjuissa tätä on jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahva empaatti ei jää sietämään narsistin manipulointia ja osaa pitää kiinni rajoistaan ja ymmärtää lähteä pois, kun näkee, että tilanne on toksinen. Heikon empaatin kohdalla narsisti voi kuitenkin helposti tuhota tämän itsearvostuksen ja manipuloida tätä.

Noin minäkin toimin, eli lähden pois jos huomaan narsistin esim. työpaikalla mutta tässä on nyt se ongelma, että sitten joudun olemaan aina se viisaampi joka väistää, lähtee pois, muuttaa pois jne. 

Vierailija
44/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on melkoinen ristiriita että naiset, nuo super-ilkeät kiusaajat julistautuvat itse empatian mestareiksi.

No minä en ole koskaan ollut erityisen empaattinen tai romanttinen, vaikka nainen olenkin. Narsistimieheni oli aluksi hyvin romanttinen, ja ajattelin, että nytpähän opin sitten häneltä. Tulikin sitten vähän erilaista oppia...

Mutta siis narsisti voi esittää ihan minkälaista tahansa, kun hän ei sitä esitystä pidä yllä loppuikäänsä, ja kun hänellä ei ole mitään moraalia, mitä ei saa tehdä tai huijata.

Narsisti on kiinnostunut statuksestaan ja usein rahasta. Mikään ei ole hänelle riittävän hyvää. Aina pitää olla parasta.

Jep. Se tuli kyllä nähtyä. Toista ei kiinnostanut säästäminen, ei säännöllinen työssäkäynti, ei asuntovelka, ei sähkö-tai vesilaskut tai mikään arkinen velvollisuus. Olisi pitänyt vaan olla ensi-iltoja ja juhlia ja muuta kivaa. Ei kenenkään elämä ole sellaista koko ajan.

Vierailija
45/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no sinä et, mutta: eikö muka ole sinullekin tuttu ilmiö että naiset sanovat olevansa empaattisempia ja myös suremmalla tunneälyllä siunattuja?

Naiset on yhtälailla narsisteja kuin miehetkin. Narsistit voi olla uraohjuksia tai siivellä eläjiä. Näitä näkee just niissä tilanteissa, että on joku supervarakas vanhahko mies ja sitten nuori siivellä eläjä pimatsu. Molemmat saavat kaipaansa ihailua.

Vierailija
46/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva empaatti ei jää sietämään narsistin manipulointia ja osaa pitää kiinni rajoistaan ja ymmärtää lähteä pois, kun näkee, että tilanne on toksinen. Heikon empaatin kohdalla narsisti voi kuitenkin helposti tuhota tämän itsearvostuksen ja manipuloida tätä.

Noin minäkin toimin, eli lähden pois jos huomaan narsistin esim. työpaikalla mutta tässä on nyt se ongelma, että sitten joudun olemaan aina se viisaampi joka väistää, lähtee pois, muuttaa pois jne. 

:)

Mä mietin jopa sellaista suunnitelmaa töihin, että jos luikahtaisin aina jonnekin hyllyjen väliin piiloon, kun narsisti lähestyy. Kun sen tietää, että siltä saa aina jotain pskaa niskaan.

Vierailija
47/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on aina hovinsa

Se on kyllä asia, jota en jaksa koskaan lopettaa ihmettelemästä. Miksi ihan kamalalla ihmisellä on aina kavereita? Ja jopa vaikka narsisti kohtelisi heitä huonostikin? Pelkäävätkö nämä kaverit narskua vai mitä ihmettä?

Toiset narskut ja psykokaverit vielä ymmärrän, mutta ihan tavallisiakin kavereita voi olla tai joitain hölmöjä hyödyllisiä idiootteja. Jotka jopa haluaa miellyttää narsistia. Itse lankesin narsistin ansaan, kun olin hyvin yksinäisesssä elämäntilanteessa, enkä yksin päässyt sieltä ansasta pois, vaikka yritin ensimmäisestä illasta (!) alkaen! Vasta ammattilaisten avulla.

Se narskun valovoima on ihmeellistä. Ja vahvoja on ihmiset, jotka jaksaa sitä kyseenalaistaa tai jopa horjuttaa ja tuoda narskun temput esiin. Koska siihen menee yleensä vuosikausia saada muut tajuamaan ihan selvät merkit.

Narsisti voi varastaa empaattisen aidon ihmisen persoonan. Esim. mun narsistinen ex puhui aina minun suulla. Siksi heistä pidetään. 

Vierailija
48/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😵

Empaatikko on kyllä elämänsä pohjamudissa narsistisen sekundaihmisen kanssa, esim kun mies käyttää fyysistä voimaansa naiseen. (toki naisissakin on narsisteja)

Mutta kun tuosta myllystä on selvinnyt siinä on kasvun mahdollisuus, empaatikko on entistä enemmän ihminen, vahva ja viisas. 

Mud lotus quetes löytyy meemejä lootuksesta joka kasvaa syvällä mudassa. Kun kukka on viimein pinnassa se on puhdas ja kaunis. Narsisti on ikuisesti pohjamutaa, eikä kasva. Sitä ymmärtääkö huonoutensa, ei tiedä.

Hiljaiset ja tallotut, pitäkää huolta itsestänne. Vaikka oma ääni särkisi, se on kuitenkin oma ääni.

Todettakoon vielä, ettei terve itsekkyys joissakin tilanteissa ole sama kuin pohjamutanarsismi, vaan kilteinkin saa ja täytyy pitää puolensa. Pyrkiä pois pohjamudasta, kohti valoa.

Vierailija
49/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset on yhtälailla narsisteja kuin miehetkin. Narsistit voi olla uraohjuksia tai siivellä eläjiä. Näitä näkee just niissä tilanteissa, että on joku supervarakas vanhahko mies ja sitten nuori siivellä eläjä pimatsu. Molemmat saavat kaipaansa ihailua.

ahaa, ja tämä liittyy naisten valheelliseen julistukseen miten?

miehet kun eivät väitä olevansa empaattisempia. 

Vierailija
50/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve narsismi on ok, kunhan sitä ei tehdä muiden tallomisen kustannuksella. Narsismi ja itseluottamus menee myös vähän käsi kädessä.

Vierailija
51/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Narsistin moraali muuttuu sen mukaan, mikä häntä itseään milloinkin parhaiten palvelee. Narsistin elämän suuntaa määrittelee tahto, ei omatunto. Narsisti tahtoo nähdä kaikki asiat subjektiivisesti, eikä hän vaivaudu miettimään asioita muiden ihmisten näkökulmasta. Narsisti pitää itsestäänselvyytenä sitä, että muut ihmiset tottelevat häntä. Narsisti on hyvin itseriittoinen, eikä hän kykene ymmärtämään sitä, että muilla ihmisillä on identiteetti. Vaikka narsistit voivat näennäisesti pitää muista ihmisistä, vuorovaikutussuhteet eivät pääse kehittymään aidoiksi, sillä narsistilla on jo omat ennalta omaksutut mielipiteet muista ihmisistä ja heidän tekemisistään. Näin ollen narsisti ei koskaan tosissaan kysy, kuinka joku ihminen voi, koska hän tietää kaiken etukäteen. Loppujen lopuksi narsisti on tuskin edes kiinnostunut toisten asioista, ellei asia koske narsistia itseään."

Narsisti pitää itsestäänselvyytenä sitä, että muut ihmiset palvovat häntä. Se ihailun tivaaminen oli joskus jopa osittain hupaisaakin. Mistään ei myöskään voinut keskustella, kun kaikki loukkasi narsistia. Jos olen itse toiminut jossain kohtaa huonosti, kyllä mulle kelpaa neuvot, miten voisin toimia paremmin tulevaisuudessa.

Vierailija
52/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve narsismi on ok, kunhan sitä ei tehdä muiden tallomisen kustannuksella. Narsismi ja itseluottamus menee myös vähän käsi kädessä.

terve persoonallisuushäiriö siis on ok. 

no, sopii nykymenoon tosin, mutta....

Vierailija
53/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on kiinnostunut statuksestaan ja usein rahasta. Mikään ei ole hänelle riittävän hyvää. Aina pitää olla parasta.

Jep. Se tuli kyllä nähtyä. Toista ei kiinnostanut säästäminen, ei säännöllinen työssäkäynti, ei asuntovelka, ei sähkö-tai vesilaskut tai mikään arkinen velvollisuus. Olisi pitänyt vaan olla ensi-iltoja ja juhlia ja muuta kivaa. Ei kenenkään elämä ole sellaista koko ajan.

Voi eih. Mulla taas naristi oli järkyttävän pihi. Emme voineet käydä edes kerran vuodessa syömässä ulkona perheenä, koska se oli hänestä tuhlausta. Jos menimme ulos minun piti aina maksaa se. Ai että kun narsu sai pörssisähkö jonkun mikälie sopimuksen ja pääsi vahtimaan sähkönkäyttöä, kun en saanut enää edes uunia tai kahvinkeitintä käyttää muuloin kun hänen luvallaan hänen antamina aikoina. Kaikkeen tunteelliseen hän tuhahti "ei tällaista tunteilua". 

Vierailija
54/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun mä arvaan: ap on mielestään empaattinen, ja ne muut on narsisteja.

Vierailija
55/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykiatrian oppineet saanevat aivokramppeja näistä narsismin määritelmistä.

onko kylmä kesäkeitto narsismia?

Vierailija
56/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se empaattinen ja totta, en tule itsekkäiden ja tunteettomien tai kylmien ihmisten kanssa toimeen. Aina tulee ristiriitoja. Empaattisena olen aina hävinnyt yleensä taistelun narsisteja ja heidän hoveja vastaan. Ihmiset on yleensä mielummin narsistin puolella. 

näinpä ja oma mielipiteeni on että narsistin hoviin sortuvat heikot mielistelijät myöskin. kumpa evoluutio toimisi ihmistenkin suhteen.

Vierailija
57/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti narsistilla on voimakas tarve kontrolloida muiden elämää tai työpaikalla narsistinen pomo on sellainen, että vahtii toisen tekemisiä, kyykyttää tai muuta. Inttihän on narsistiselle johtajalle unelmapesti.

Vierailija
58/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Narsistin moraali muuttuu sen mukaan, mikä häntä itseään milloinkin parhaiten palvelee. Narsistin elämän suuntaa määrittelee tahto, ei omatunto. Narsisti tahtoo nähdä kaikki asiat subjektiivisesti, eikä hän vaivaudu miettimään asioita muiden ihmisten näkökulmasta. Narsisti pitää itsestäänselvyytenä sitä, että muut ihmiset tottelevat häntä. Narsisti on hyvin itseriittoinen, eikä hän kykene ymmärtämään sitä, että muilla ihmisillä on identiteetti. Vaikka narsistit voivat näennäisesti pitää muista ihmisistä, vuorovaikutussuhteet eivät pääse kehittymään aidoiksi, sillä narsistilla on jo omat ennalta omaksutut mielipiteet muista ihmisistä ja heidän tekemisistään. Näin ollen narsisti ei koskaan tosissaan kysy, kuinka joku ihminen voi, koska hän tietää kaiken etukäteen. Loppujen lopuksi narsisti on tuskin edes kiinnostunut toisten asioista, ellei asia koske narsistia itseään."

Väärin. Narsisti voi olla hyvinkin kiinnostunut toisten asioista, koska silloin voi löytää jotain millä toista voi myöhemmin kiristää tai painaa alaspäin. Itse olen adhd, niin minä en ole ihan aidosti kiinnostunut toisten asioista, koska mulla on niin voimakas mielikuvitus ja oma sisäinen maailmani. Toisten arkiset asiat tuntuvat tylsiltä. Muut ihmiset eivät puhu isoista ideoista tai mielenkiintoisista teorioista, vaan just jostain jääkaapin tyhjentämisestä tai Aila-tädin alapään ihottumasta. Mun täytyy oikein opetella kysymään välillä muilta, mitä heille kuuluu tai kuinka he voivat. Se ei todellakaan tule itsestään.

Vierailija
59/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti narsistilla on voimakas tarve kontrolloida muiden elämää tai työpaikalla narsistinen pomo on sellainen, että vahtii toisen tekemisiä, kyykyttää tai muuta. Inttihän on narsistiselle johtajalle unelmapesti.

Tähän voidaan vielä lisätä kohtuuton kritiikki 

Vierailija
60/97 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on suomalainen työelämäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän