Työkokeilua miettivä, lue tämä
Työkokeilussa selvitetään, oletko työkykyinen ollenkaan. Jos et ole, pääset/joudut kuntoutukseen ja jos se ei auta, pääset/joudut eläkkeelle. Monesti työhaluttomat ja -kyvyttömät eivät millään menisi työkokeiluun vaikka se on heidän etujensa mukaista eivätkä hyväkuntoiset sinne edes pääse. Tuo on hyvä väylä eläkkeelle tai kuntoutukseen.
ja kyllä, se kuuluisa kahvinkeittokin on osa kokeilua
Kommentit (16)
Onko tuo työkokeilu ajankohtainen kun pitkä sairasloma päättyy?
Voiko sen työkokeilupaikan valita itse? Onko siinä jotkut kriteerit työnantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Voiko sen työkokeilupaikan valita itse? Onko siinä jotkut kriteerit työnantajalle?
Työkokeilupaikka nimen oman pitää (ja kannattaa) hakea itse. Kuntouttavan työtoiminnan paikankin voi hakea itse, ja sitä lämpimästi suositelen. Työkokeilupaikoissa ei taida olla mitään rajoiteita, mutta kuntouttavaan työtoimintaan ei pääse voittoa tuottavaan yritykseen, jäljelle jäävät kai kunnan työpaikat ja säätiöt.
Työkokeilussa voit mennä oman alasi työpaikkaan, tai kokeilemaan alaa, jonka koulutuksesta olisit kiinnostunut.
Työkokeilut ovat töitä ilman palkkaa. En suosittele kenellekkään niitä.
Minulle työkkärissä sanottiin ennen työkokeilua että olen sairas ja työkyvytön. Yksi virkailija päätti suoraan ettei minulla ole työkykyä eikä elämänhallintaa koska olin työtön. Ei mitään selvittelyä edes vaan suoraan kirjoitti lausunnon että olen sairas ja työkyvytön ja minun pitää mennä kuntoutukseen ja kuntouttavaan työhön. Piti allekirjoittaa joku paperi sitä varten. Revin sen paperin sen virkailijan kädestä ja otin itselleni. Sitten tein rikosilmoituksen virkailijasta. Siihen aikaan olin käynyt kuntosalilla monta vuotta, nostin 100 kg penkistä ja olin hyvässä kunnossa. Oikeudessa minua uskottiin koska avustajani oli muun muassa haastatellut kuntosalin omistajaa ja se todisti että olin käynyt yli 600 kertaa salilla vuosien aikana. Virkailija tuomittiin kunnian loukkauksesta ja virkarikoksesta ihan sillä perusteella ettei se ole lääkäri eikä voi kirjoittaa sellaisia lausuntoja.
Mitä tarkoittaa työkkärin määräämä työkyky kartoitus? Joku lääkärin tarkastus siihen ainaki sisältyy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa työkkärin määräämä työkyky kartoitus? Joku lääkärin tarkastus siihen ainaki sisältyy.
Tästä on yli 10 vuotta aikaa ettei tietenkään ole ajankohtaista tietoa, mutta multa hoitaja otti verenpaineen. Siinä kaikki. Ei mitään lääkäriä. Sitten oli jotain psykologisia testejä.
Mulle työkkärin virkailija sanoi että tuommoseen pitää mennä syksyllä. Vuosia jatkuneiden käsi ja selkä oireiden takia. Tuskin siinä hoitajasta on apua? Onneksi pääsin nyt kesällä töihin. Pelottaa vain kun työt varmaan loppuu loppusyksystä että joudunko sitte tuommoseen.
Muistakaa, että autoa ei saa ajaa työkokeilussa. TE toimistolla on niin halpa vakuutus, ettei se kata jos vahinkoja autolla ajamisesta työn aikana, joten autoa ei saa työkokeilussa ajaa. Oma työkokeilu ei ollut tämän vuoksi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mulle työkkärin virkailija sanoi että tuommoseen pitää mennä syksyllä. Vuosia jatkuneiden käsi ja selkä oireiden takia. Tuskin siinä hoitajasta on apua? Onneksi pääsin nyt kesällä töihin. Pelottaa vain kun työt varmaan loppuu loppusyksystä että joudunko sitte tuommoseen.
Miten niin joudutko? Sehän on sinulle avuksi, hyödyksi.
Itselläni on sellainen tilanne, että kädet eivät kestä nykyistä työtä. Ammatillinen kuntoutus on edessä, eli käytännössä koulutus uudelle alalle. Ennen koulutukseen hakeutumista on mahdollista tehdä 3kk työkokeilua alalla, jolle kouluttautumista harkitsen. Siinä vähän näkee, onko kyseinen työ mielekästä ja ylipäätään mahdollista minun tehdä.
Kuinkahan toimitusjohtaja saa toimitusjohtajan työkokeilupaikan 🤔?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan toimitusjohtaja saa toimitusjohtajan työkokeilupaikan 🤔?
Eihän hän sitä tarvitse, hän on sitä työtä jo kokeillut.
Työkkärissä ne voi päättää oletko työkykyinen vai et. Sitten ne voi pakottaa pajalle orjatyöhön.
Ollut sekä työkokeilussa, että kuntouttavassa työtoiminnassa. Ajattelen, ettei työkkäri tiedä mitä tehdä mun kanssa.
Mielestäni työkokeilu ei ole työkuntoisuuden selvittämiseen, paitsi siltä osalta tarvitseeko osaaminen päivitystä tai kokonaan uutta koulutusta.
Muuten olen työkokeilujen puolesta, kunhan ei sitoudu liian pitkäksi aikaa suoralta kädeltä, sillä kokeilua on helppo jatkaa jos se sekä työnantajalle, että kokeilijalle sopii.