Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kuulemma alisuoriutuja näillä kriteereillä

Vierailija
26.04.2026 |

Olen boomer sukupolven mukaan alisuoriutuja näillä kriteereillä: 

Menin 15 vuotiaana töihin, kävin yhtä aikaa siinä samalla lukiota ja ammattikoulua. Äitini ei oikein jaksanut ottaa nuoremmista sisaruksistani vastuuta vaan sanoi, että isosiskon tehtävä on toimia tukihenkilönä nuoremmille sisaruksilleen. Autoin isoäitejä siivouksissa, siivoilin ym. tein peltotöitä, kitkin rikkaruohoja, kävin poimimassa kesäisin marjoja ja marjojen poimimista jatkui monet kestä aamusta iltaan läpi kesän. Olen tehnyt sitten paljon erilaisia pätkätöitä, vuokratöitä ym ym rahoittaakseni opintoja ja elämääni. Koulussa keskiarvoni oli 8,5 eli ei mikään huono. Välillä olen tehnyt myös kokopäivätyötä. Mitään työtä en ole vieroksunut. Minua pitää kuulemma silti jotenkin aina rangaista. Minulla on 2 lasta, joita kasvatan raittiina en juo alkoholia en polta tupakkaa ja opiskelen nyt Yliopistossa. En siltikään tee tarpeeksi, eli mitä pitää tehdä vielä enemmän ja paremmin ettei ole alisuoriutuja? Paperilla olen myös alisuoriutuva terve nainen, jolla on masennusta tosin ei sitäkään enää. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alisuoriutuja on sellainen joka tuottaa firmalle vähän rahaa tai tekee jopa tappiota firmalle. Hyvä työntekijä on sellainen joka tuottaa firmalle/omistajille rahaa.

Ok, mutta enhän minä ole 15 vuotiaana ollut vielä omassa perheessäni heidän työntekijänsä vaan perheenjäsen? Eli onko mun tarkoitus ollut tuottaa heille jotakin rahaa? -ap

Miksi mietit iän vanhoja asioita? 

Miksei? Miksi tuntemattomien pohdinnat vanhoista asioista kaihertaa sinua noin?

Miksi  rasittaa itseään vanhoilla asioilla? Ei se hyvää tee. 

Vierailija
42/47 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alisuoriutuja on sellainen joka tuottaa firmalle vähän rahaa tai tekee jopa tappiota firmalle. Hyvä työntekijä on sellainen joka tuottaa firmalle/omistajille rahaa.

Ok, mutta enhän minä ole 15 vuotiaana ollut vielä omassa perheessäni heidän työntekijänsä vaan perheenjäsen? Eli onko mun tarkoitus ollut tuottaa heille jotakin rahaa? -ap

Miksi mietit iän vanhoja asioita? 

Miksei? Miksi tuntemattomien pohdinnat vanhoista asioista kaihertaa sinua noin?

Miksi  rasittaa itseään vanhoilla asioilla? Ei se hyvää tee. 

Ei nämä nyt niin vanhoja asioita ole. Viimeksi minua kutsuttiin alisuoriutujaksi lääkärin vastaanotolla noin 6-8 vuotta sitten kun väsyin, boomer ikäinen lääkäri sen mulle paperihin kirjasi kun kerroin hänelle elämästäni. Jaa jaa "että tuollaista alisuoriutumista". Niin haluan nyt vastuksen siihen kysymykseen, että mitä mun olisi pitänyt tehdä enemmän? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus: Olet tehnyt kotitöitä ja vtusti turhaa kupsuttelua (=sellaista tyhjää hääräämistä tyhjän hääräämisen vuoksi). Olet käynyt peruskoulun etkä tupakoi, mitä pidät saavutuksina. Olet lisääntynyt.

Et ole oikeasti tehnyt elämässäsi yhtään mitään merkityksellistä tai yhteiskuntaa hyödyttävää. Olet siis alisuoriutuja. Siinä mielesmielessä ehkä et ole, ettet tunnu yhtään tajuavan, mikä on jonninjoutavaa puuhailua (= kaikki tekemäsi) ja mikä merkityksellistä.

Vierailija
44/47 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kavereiden mielestä alisuoriutuja. Tohtorin tutkinto. Töissä lukion opettajana. Palkka 5200e / kk. Pidän opettamisesta ja pitkistä lomista. 

Jos vaihtaisin jonnekin muualle, vaikka 7500 e/kk palkoille, lomat puolittuisi ja työn sisällöt vois olla jotain hallinnon pyörittelyä. Ei kiitos.

Vierailija
45/47 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus: Olet tehnyt kotitöitä ja vtusti turhaa kupsuttelua (=sellaista tyhjää hääräämistä tyhjän hääräämisen vuoksi). Olet käynyt peruskoulun etkä tupakoi, mitä pidät saavutuksina. Olet lisääntynyt.

Et ole oikeasti tehnyt elämässäsi yhtään mitään merkityksellistä tai yhteiskuntaa hyödyttävää. Olet siis alisuoriutuja. Siinä mielesmielessä ehkä et ole, ettet tunnu yhtään tajuavan, mikä on jonninjoutavaa puuhailua (= kaikki tekemäsi) ja mikä merkityksellistä.

Okei eli marjojen poiminta ja marjojen myyminen on siis ollutkin jonninjoutavaa eikä se ole hyödyttänyt yhteiskuntaa mitenkään? No entä se työ minkä aloitin teininä, siivosin viikonloput myös talvella mm. toimistoja ym eli sekin on ollut siis jonninjoutavaa eikä se siis ole yhteiskuntaa hyödyttänyt?  Plus kaikki muut työt mitä olen tehnyt mm. vanhusten keittiöllä, Okei eli siis kaikkien ihmisten tuleekin oikeasti tehdä jotakin yhteiskunnallisesti merkittävää kuten mitä? -ap

Vierailija
46/47 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kavereiden mielestä alisuoriutuja. Tohtorin tutkinto. Töissä lukion opettajana. Palkka 5200e / kk. Pidän opettamisesta ja pitkistä lomista. 

Jos vaihtaisin jonnekin muualle, vaikka 7500 e/kk palkoille, lomat puolittuisi ja työn sisällöt vois olla jotain hallinnon pyörittelyä. Ei kiitos.

Sama kohtalo, opettaja minustakin tulee. Ja nimenomaan Tohtori tittelin takaa  minuakin on eniten tyhmäksi alisuoriutujaksi haukuttu. Mutta vaikka kuinka paljon pyörittelen mielessäni asiaa niin esim. tää tohtoris ihminen ei ole käytännössä tehnyt mitään muuta kuin istunut koneella kirjoittamassa samalla kun me muut ollaan siivottu hänelle, äitinsä pesi hänen pyykit pitkälle yli kolmikymppiseksi, mies hoiti lapsensa kun hän teki uraa ja kirjoitti. Me häntä auttaneet ihmiset olemme tyhmiksiä. Pohdin tässä, että entä jos meistä kukaan ei olisi tätä ihmistä auttanut esim. että hänen olisi pitänyt pestä omat pyykit, hoitaa omat lapset, tehdä kaikki samat asiat mitä esim. minun on pitänyt tehdä niin olisiko hän vain voinut istua koneella kirjoittamassa? Väksinkin tässä alkaa tehdä tiettyjä laskutoimituksia. 

Vierailija
47/47 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli Boomer sukupolven mielestä pitää tehdä jotakin merkityksellistä eli siis kaikille on olemassa merkityksellinen työ ja kenenkään ei sittenkään tarvi tehdä näitä suorittavia töitä kuten esim. vaikka laittaa ruokaa tai tiskata vanhuksille? Kertokaa mikä on merkitysellinen työ? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän