Mikä on se sosiaalituilla elävien kulutus, jonka puuttuminen nyt hidastaa taloutta?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan opintotukea ja muutamaa muuta etuutta kuten lapsilisiä. Kulutan paljon: ruoka, lasten vaatteet, harrastusvälineet, omat harrastusjutut, vuokra, sähkö, vesi, hygieniatuotteet, lääkkeet, lasten lelut, kaikki muut tarvikkeet joita elämässä tarvii kuten esim keittiötarvikkeet, edellinen soppakauha meni rikki, piti ostaa uusi jne. Ihan päivittäinen elämä kuluttaa paljon.
Jos sulla jää soppakauha vaihtamatta, se ei kansantaloudessa näy mitenkään.
No jos kaikki äidit lopettaisi soppakauhojen, ruuan, lasten lelujen ja vaatteiden oston niin kyllä se alkaisi kansantaloudessa näkyä. Pitäsikö meidän käytännössä näyttää se sulle että miten? Esim lopetetaan Tokmannilta ostelu. Lopetaan Maskussa, Jyskissä, Sotkassa käynti. Ei osteta enää mitään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työttömiltä leikattiin ansiosidonnaista, tarkoittaa se muutaman sadan euron lovea kulutukseen. Pitkäaikaistyöttömiä on 139000, eli jokaiselta leikattu satanen merkitsee 166 miljoonan euron lovea kotimaan kulutukseen vuositasolla. Tosiasiallisesti leikkaus on ollut suurempi, mutta sitä ei kukaan ole vaivautunut ottamaan huomioon "dynaamisena vaikutuksena".
Ja todellisuudessa monilta on leikattu jopa noin 500 euroa tukia per kuukausi (varsinkin niiltä, jotka eivät saa toimeentulotukea).
Se on paljon se. Kaikki on pois arkikulutuksesta.
Lisäksi asumistuen leikkaukset, lapsikorotuksen poisto, indeksikorotusten jäädyttäminen, lääkekaton nostaminen, asiakasmaksujen korottaminen: kaikki on pois kotimaan kulutuksesta. Puhutaan yli miljardin euron kulutusvajeesta kotimaan kysyntään. Sitä kompensoidakseen hallitus sääti rikkaille veronalennukset miljardin edestä. Tämä on "talouden tasapainottamista" kokoomuksen sanakirjan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun tukia leikataan, te jotkut väheksytte, ettei niillä rahoilla olisi mitään merkitystä ollutkaan mutta jos taas työnverotusta kevennetään 1%, niin se on mahtava piristysruiske taloudelle!!
Ainakin se on piristysruiske meille ahertavalle keskiluokalle, jonka kapeilla hartioilla koko yhteiskunnan hyvinvointi makaa.
Kuulut sitten siihen yli 10ke kuussa tienaavien joukkoon, joka oli ainoa, joka niistä kevennyksistä hyötyi enemmän kuin joitakin kymppejä kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Itse saan opintotukea ja muutamaa muuta etuutta kuten lapsilisiä. Kulutan paljon: ruoka, lasten vaatteet, harrastusvälineet, omat harrastusjutut, vuokra, sähkö, vesi, hygieniatuotteet, lääkkeet, lasten lelut, kaikki muut tarvikkeet joita elämässä tarvii kuten esim keittiötarvikkeet, edellinen soppakauha meni rikki, piti ostaa uusi jne. Ihan päivittäinen elämä kuluttaa paljon.
Eli kierrätät veroeuroja joista vain osa palautuu valtiolle, seuraavana kuukautena saat saman verran rahaa josta vain osa palautuu valtiolle. Kokeile ota vitonen pistä se taskuun osta sillä jotain pientä ja pistä loput taskuun, kuukauden päästä pistä rahaa samaan taskuun niin että on taas vitonen, osta jotain ja pistä loput taskuun. Huomaat ettei se vitonen siellä lisäänny mutta sinun käyttörahasta kuluu aina sen verran ylimääräistä että se vitonen pysyy siellä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokapäiväisestä kulutuksesta kun noin miljoona ihmistä nipistää, niin tottahan se näkyy taloudessa.
Nipistää mistä? Ravintolaillallisista vai ostaa yhden saksalaisen oluen vähemmän Lidlistä?
Kaikesta. Ostetaan vain kaikkein välttämättömin ruoan lisäksi, jos on varaa edes siihen. Ruoastakin säästetään. Tottakai se näkyy.
Leikkasin eilen hiukset itse. Työttömänä ei ole rahaa käydä kampaajalla. Rikkaan vaimo voi käydä kampaajalla munkin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos 5 miljoonaa ihmistä säästää 100e kuukaudessa se tekee vuodessa 6 miljardia.
Sillä satasella per asukas saisi melkein kaikki suomen tilaamat f35 hävittäjät maksettua.
Kaksi vuotta niin sillä saisi ostettua Gerald Ford luokan Lentotukialuksen.
Kun se sossutuki kaikissa maissa heitä on , menee lähibaariin maksaan tarjoilijan tuntipalkan juomalla pari olutta . Ja käy lähikaupassa maksaa kassamyyjän tuntipalkan ostaessaan maitoa ja jäätelön sekä kahivipaketin. KAIKISSA MAISSA ON NÄIN . ÄLKÄÄ VARASTAKO KUN TÄMÄ ON YHTEINEN TYÖLLISTÄVÄ VOIMA SOSIAALITURVA MYÖS TERVEYDEN KUIN TURVALLISUUDEN EDISTÄJÄ JA IHMISARVON NOSTAJA. Opiskelijaa kaikki kirjaston kirjat ja käsityöt kuin ompelutyöt . Kasvimaan hoito oppaat .
Valmistuin viime kesänä työttömäksi ja kyllä näin työttömänä tulee elettyä huomattavasti askeettisemmin kuin opiskelijana opintolainalla.
Ihan käytännön esimerkkeinä käytän ruokaan viikossa varmaan 30e vähemmän rahaa. Ruokakaupasta ei lähde enää mitään ylimääräistä matkaan, ei vissyä, jäätelöä tai karkkipussia. Vaatteiden osto, en ole viime kesän jälkeen ostanut yhtään uutta vaatetta. Ei enää Netflixiä. Suihkusaippuan sijasta käytän todella edullista palasaippuaa. Vesi on kallista, erityisesti lämmin vesi, joten käytän mahdollisimman paljon kylmää vettä. Näin olen saanut vesilaskuakin pienemmäksi. Niin ja tosiaan, bensaan meni ennen ehkä parikymppiä kuussa kun sain lainata porukoiden autoa, nyt en tee enää sitäkään.
Eli varmaan 200e mun kulutus vähentynyt kuussa, siinä on korteni tähän kekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kierrätät veroeuroja joista vain osa palautuu valtiolle, seuraavana kuukautena saat saman verran rahaa josta vain osa palautuu valtiolle. Kokeile ota vitonen pistä se taskuun osta sillä jotain pientä ja pistä loput taskuun, kuukauden päästä pistä rahaa samaan taskuun niin että on taas vitonen, osta jotain ja pistä loput taskuun. Huomaat ettei se vitonen siellä lisäänny mutta sinun käyttörahasta kuluu aina sen verran ylimääräistä että se vitonen pysyy siellä .
Olen ollut myös töissä ja maksanut veroja, en sitten tiedä miksi sulla on tarve vähätellä minua tai syyllistää siitä että saan mm. opintotukea. Koska opiskelen oppilaitoksen henkilökunta työllistyy. Et taida ymmärtää isoa kokonaisuutta miten tämä yhteiskunta pyörii. Vaikea on ymmärtää pienen kulkijan.
Arabit Egyptistä heillä on monet jumalat . Laske rahasi että saat oikein takaisin . Hyvin pärjää kun ostaa torilta tomaattia ja porkkanaa kuin perunaa ja tekee pakaste seistä kalakeiton.
Vierailija kirjoitti:
Leikkasin eilen hiukset itse. Ja aina olen kotona.
no vau, mitä ihmeellistä tuossa on? varmaan aika moni tekee samaa. makaa kotona tuilla kuten sinäkin.
Ei nyt kuitenkaan pienituloisimmat siirretä taas venäläisille mitään. Eikä Afrikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Leikkasin eilen hiukset itse. Työttömänä ei ole rahaa käydä kampaajalla. Rikkaan vaimo voi käydä kampaajalla munkin puolesta.
No voi itku, et tietenkään mene kampaajalle jos olet työtön, se on ihan normaalia, et ole mitenkään erityinen. Kampaaja on törkysen kallis, ei työssäkäyvänkään kannata mennä.
Minä voin kertoa suoraan mistä se raha on pois eli mitä olen karsinut. Kampaaja, yleislääkäri, silmälääkäri, hammaslääkäri, harrastukseen liittyvät verkkokaupat (noin 10 kauppaa pikaisella arviolla), vaatekaupat, kirjakaupat, kirpputorit, puutarhamyymälät, ruokakaupoissa jätin pois kaikki herkut ja ultraprosessoidut ruoat, pizzat ja grilliherkut, matkat, autonhuolto. Aika monta kymmentä yritystä menetti tuloja. Moni muukin on tehnyt samoin koska usea yritys on jo lopettanut kokonaan. En siis ole ainoa. Miten jonkun pitää tätäkin kysyä eikä osaa omilla aivoilla päätellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no vau, mitä ihmeellistä tuossa on? varmaan aika moni tekee samaa. makaa kotona tuilla kuten sinäkin.
Et ymmärrä nyt tätä että kun on hyvät tuet mennään parturiin joka saa palkan siitä millä maksaa itselleen ruuan ja mikä auttaa maksamaan yrityksen vuikrakuluja kuin sähkön. Keskimäärin puolen tunnin hiusten siistiminen maksaa kuule 35 € .
Vierailija kirjoitti:
pitäisikö valtion maksaa kampaajakin sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla jää soppakauha vaihtamatta, se ei kansantaloudessa näy mitenkään.
Eri. Ei yhden ihmisen osalta, mutta kun niitä ihmisiä voi olla vaikka 10 000 - 100 000. Jos jokainen heistä ostaa soppakauhan, niin sen merkitys valmistajalle on iso.
Ei ole edes sitten. Kauha maksaa noin euron. Tuskin valmistetaan edes Suomessa.
Ainakin joku myy niitä täällä ja siitä tulee ihmisten työllistäminen, alv-tilitys, kauppapaikan kulut, ja paljon muuta. Näiden perskokkareiden ongelma on juuri se, kuten ap:kin, ettei osata ajatella asioita isossa mittakaavassa vaan tuijotetaan ettei se yksi tuilla elävä vaan saa sentin osaakaan ylimääräistä.
Köyhien ongelma on, että puhuvat nappikaupasta, kun puhutaan valtion taloudesta.
Jos 5,9 miljoonaa suomalaista jättää yhden 0,1 € maksavan napin vuodessa ostamatta, se tekee valtiolle alvien menetyksen muodossa jo 150 450 €. Jos se nappi maksaisi euron, alvien menetys olisi jo yli puolitoista miljoonaa. Jos arvonlisäverolla ei ole mitään merkitystä valtioin taloudelle, niin miksi koko arvonlisäveroa sitten edes on? Ja vielä korotettiinkin hiljattain? Lähes kaikesta kuitenkin menee alvit. Joistain vähemmän ja joistain enemmän. Olipa kyse tavarasta tai palvelusta. Joten jos tavaroiden ostaminen ja palveluiden käyttäminen vähenee, valtiokin saa alveista vähemmän tuloja.
Nyt on erilaisia tukia karsittu jo sen verran reippaalla kädellä, että jos se on ollut ratkaisu talouskasvuun, niin miksei se kasvu vielä missään näy? Joo tiedän, se on ihan nurkan takan. Mutta kuinka kaukana se nurkka on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä nyt tätä että kun on hyvät tuet mennään parturiin joka saa palkan siitä millä maksaa itselleen ruuan ja mikä auttaa maksamaan yrityksen vuikrakuluja kuin sähkön. Keskimäärin puolen tunnin hiusten siistiminen maksaa kuule 35 € .
Onko 35e sinulle pieni raha? Siinä tapauksessa tuet pois sinulta, niin ymmärrät ettei ole mikään pieni raha. Ihminen elää ilman hiusten leikkaustakin.
Kyllä tähän keskusteluun muutkin kirjoittavat, typerys.