Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se sosiaalituilla elävien kulutus, jonka puuttuminen nyt hidastaa taloutta?

Vierailija
26.04.2026 |

Mitä se kulutus sitten on ollut? 

Kommentit (162)

Vierailija
61/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan opintotukea ja muutamaa muuta etuutta kuten lapsilisiä. Kulutan paljon: ruoka, lasten vaatteet, harrastusvälineet, omat harrastusjutut, vuokra, sähkö, vesi, hygieniatuotteet, lääkkeet, lasten lelut, kaikki muut tarvikkeet joita elämässä tarvii kuten esim keittiötarvikkeet, edellinen soppakauha meni rikki, piti ostaa uusi jne. Ihan päivittäinen elämä kuluttaa paljon. 

Ja nuo rahat siis saat valtiolta, ts. veronmaksajilta? Ja kehtaat valittaa?

Vierailija
62/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun tukia leikataan, te jotkut väheksytte, ettei niillä rahoilla olisi mitään merkitystä ollutkaan mutta jos taas työnverotusta kevennetään 1%, niin se on mahtava piristysruiske taloudelle!!

Kuka pitää veronkevennyksiä piristysruiskeena, pois lukien Riikka ja Petteri? Itse olen näistä niin hehkutetuista taloutta kasvattavista veronkevennyksistä saanut ihan 20 euroa kuussa käteen, ja siitä kun laskee kaikkien hintojen kallistumisen pois, niin kyllä on piristysruiske joo, varsinkin kun valtiolle siitä tulee takkiin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 miljardia on leikattu kulutusta ja 7 miljardia jaettu maksamattomiin veroihin. Sopeutettu on 3 miljardia.

64/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan opintotukea ja muutamaa muuta etuutta kuten lapsilisiä. Kulutan paljon: ruoka, lasten vaatteet, harrastusvälineet, omat harrastusjutut, vuokra, sähkö, vesi, hygieniatuotteet, lääkkeet, lasten lelut, kaikki muut tarvikkeet joita elämässä tarvii kuten esim keittiötarvikkeet, edellinen soppakauha meni rikki, piti ostaa uusi jne. Ihan päivittäinen elämä kuluttaa paljon. 

Onhan tuossa aika paljon turhaa, esim. sinun harrastusjutut. Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sinulle harrastuksia? 
Etenetkö oikeasti opinnoissa vaan roikutko vaan koululla, että tuet juoksee? Oletko ollut koskaan töissä?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
65/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan nortin ja keskikaljan kulutus ei ole vähentynyt. Keskikalja on edelleen Suomen suosituin elintarvike. :-D

Vierailija
66/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 5 miljoonaa ihmistä säästää 100e kuukaudessa se tekee vuodessa 6 miljardia.

Vierailija
67/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa mistä itse olen joutunut luopumaan tai todella harventamaan ostamista tai käyttöä verraten parempaan aikaan. Kuten ovat monet muutkin uskoakseni. Olen siis nainen. 

Kampaamo, jalkahoito, hieronta yms. vastaavat palvelut. Ravintolassa tai terasseilla yms. käyntiä niin tanssimassa kuin syömässä ja ottamassa paria viiniä tai olutta tms. vastaavaa.  Kylpylät, hotellit, laivaristeilyt, ylipäänsä kotimaan matkustelu, ulkomaista puhumattakaan. Oman auton käyttö, olen luopunut autosta,  ja muukin julkisilla matkustelu. Vaatteet ostan kirpparilta, vain pakosta todella harvoin muualta kuten kengät yms. Kotiin en osta mitään muuta kuin aivan pakollista ja pitkään suunnitellen ja miettien. Ruokaa ostan aina hintaa vertaillen edullisinta tai punalappuista jos löytyy sopivia hintoja niistäkään. Terveyspalveluita käytän jos on aivan pakollinen tilanne, mitään säännöllisiä terveystarkastuksia en tilaa. Vain rutiinin vuoksi. Jne... Ylipäätään pystyn ostamaan ja käyttämään vain aivan pakollisia asioita ja palveluja. 

Kun näin  tapahtuu ihmisillä hyvin paljon jo nyt ja vielä vain yhä enemmän niin tottakai se vaikuttaa moneen suuntaan. Kansahan koostuu ihmisistä. Yksi ihminen ei paljon vaikuta, mutta kansana kyllä. 

68/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla jää soppakauha vaihtamatta, se ei kansantaloudessa näy mitenkään. 

Soppakauhan saa kierrätyskeskuksesta tai kirppikseltä eurolla.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
69/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että valitetaan, että tuet on niin pienet ettei niillä voi tehdä mitään eikä pärjää ja sitten kun niitä leikataan niin valitetaan, että ei voi kuluttaa..

Vierailija
70/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin unioniin niin venäläiset tuli lähiöihin kuorma autoilla paketti autoilla varastaan huonekaluja kodinkoneita .  Huumejengi. Kyllä siinä köyhtyy kaikki. Varastetut autot veneet moottorit . Itäsuomessa parhaana keväänä lähti heti 17 perämoottoria varkaille .  Mitä luulet mistä ne oli kotoisin.

Kappas. Varastelevat itäeurooppalaiset -hullu on päässyt osastolta.

Vierailija
71/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutus on ohjautunut ulkomaisiin verkkokauppoihin, eli ihan koko ajan virtaa valtavat summat rahaa ulos Suomen kansantaloudesta ulkomaisille verkkokaupoille, kun ihmisten kulutus on siirtynyt niihin. Tätä ei oikein ole ilmeisesti vieläkään ymmärretty. Ei mikään ihme, että talous sakkaa, kun kuluttajien raha valuu ulos maasta.

Ihan sama ostaako Kiina-romunsa ylihintaisena Tokmannilta vai halvalla suoraan Kiinasta. Sama surkea laatu kummassakin. Toisessa vaihtoehdossa ei tosin tarvitse katsella naama nurinpäin olevaa henkilökuntaa.

Vierailija
72/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuilla elävät kuluttavat kaiken niinkuin ennenkin. Palkansaajat on nyt lopettaneet kulutuksen. 

Vierailija
73/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä muu "näkymtätön" jarru taloudessa on, siis sen itsestään selvän eli rahan vähyyden lisäksi, ap?

Olen hyvätuloinen, mutta ylimääräisellä rahalla tuen opiskelevaa nuortani (jolta leikattiin 2000/v) sekä osa menee säästöön pahan päivän varalle (työttömyys, sairaus). Ensi kesän lomarahat vien ulkomaille ihan piruuttani. Kulutan jälleen kotimaassa, jos/kun sosiaaliturva on palautettu inhimilliselle tasolle. Sori siitä, hallitus ja yritykset!

Vierailija
74/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun tukia leikataan, te jotkut väheksytte, ettei niillä rahoilla olisi mitään merkitystä ollutkaan mutta jos taas työnverotusta kevennetään 1%, niin se on mahtava piristysruiske taloudelle!!

Ainakin se on piristysruiske meille ahertavalle keskiluokalle, jonka kapeilla hartioilla koko yhteiskunnan hyvinvointi makaa.

Vierailija
75/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa mistä itse olen joutunut luopumaan tai todella harventamaan ostamista tai käyttöä verraten parempaan aikaan. Kuten ovat monet muutkin uskoakseni. Olen siis nainen. 

Kampaamo, jalkahoito, hieronta yms. vastaavat palvelut. Ravintolassa tai terasseilla yms. käyntiä niin tanssimassa kuin syömässä ja ottamassa paria viiniä tai olutta tms. vastaavaa.  Kylpylät, hotellit, laivaristeilyt, ylipäänsä kotimaan matkustelu, ulkomaista puhumattakaan. Oman auton käyttö, olen luopunut autosta,  ja muukin julkisilla matkustelu. Vaatteet ostan kirpparilta, vain pakosta todella harvoin muualta kuten kengät yms. Kotiin en osta mitään muuta kuin aivan pakollista ja pitkään suunnitellen ja miettien. Ruokaa ostan aina hintaa vertaillen edullisinta tai punalappuista jos löytyy sopivia hintoja niistäkään. Terveyspalveluita käytän jos on aivan pakollinen tilanne, mitään säännöllisiä terveystarkastuksia en tilaa. Vain rutiinin vuoksi. Jne... Ylipäätään pystyn ostamaan ja käyttämään vain aivan pakollisia asioita ja palveluja. 

Kun näin  tapahtuu ihmisillä hyvin paljon jo nyt ja vielä vain yhä enemmän niin tottakai se vaikuttaa moneen suuntaan. Kansahan koostuu ihmisistä. Yksi ihminen ei paljon vaikuta, mutta kansana kyllä. 

Nuo on työssäkäyvien kulutuksia, ei tukien varassa olevien. Kampaamolla käyntikin on nykyisin helposti yli 150 euroa, siihenhän menis tyyliin 1/3 tuista.

Ei ole tarkoituskaan, että ihminen joka elää tuilla omistaa auton ja samassa kuussa käy kampaajalla, jalkahoidossa, hironnassa, ravintolassa, shoppailee jne.

Vierailija
76/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on työssäkäyvien kulutuksia, ei tukien varassa olevien. Kampaamolla käyntikin on nykyisin helposti yli 150 euroa, siihenhän menis tyyliin 1/3 tuista.

Ei ole tarkoituskaan, että ihminen joka elää tuilla omistaa auton ja samassa kuussa käy kampaajalla, jalkahoidossa, hironnassa, ravintolassa, shoppailee jne.

Työssäkäyvä voi myös olla pienituloinen, hyvä yksinkertainen kirjoittelija.

Vierailija
77/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun otsikko: Mikä on se sosiaalituilla elävien kulutus, jonka puuttuminen nyt hidastaa taloutta?, hyvä yksinkertainen kirjoittelija.

Vierailija
78/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että sosiaalituilla elävien kulutuksen vähennys on se ratkaiseva tekijä nyt. Vaan ns. oman luokkani. Tienaan hyvin, samoin mies. Omat tuloni bruttona ovat yli 6000€. Ja varmasti tarkan markan vartija saisi puolet vähintään säästöön mutta emme sellaista elämää ole eläneet. Menot on tulojen mukaiset. Ja kun ne KAIKKI menot ovat tosiaan kasvaneet hurjasti tässä viiden vuoden aikana (lainojen lyhennykset, sähköjen siirto ja myynti, vesi, muut talon kulut kuten sakokaivon tyhjennyskustannukset, jätemaksut, kiinteistöverot jne) ja erityisesti polttoaineen hinta sekä ruoan hinta, niin kun ennen me käytettiin sitä rahaa kaikkeen ylimääräiseen niin nyt ei enää. 

Ei osteta tänä kesänä mitään ulos puutarhaan. Pitäisi uusia vähän sitä sun tätä, mutta kaikki remontit ja mm. terassin rakennus saa jäädä nyt eikä osteta ns. tarpeettomia hyödykkeitä kuten nyt esimerkkinä vaikka uima-altaan vedenlämmitintä mitä vielä viime kesänä suunniteltiin. Ulkorakennuksiin ja muualle pihalle pariin paikkaan pitäisi vetää sähköt; no saa jäädä kun kustannusarvio oli noin 1000€. Reissuja ei tänä kesänä tehdä eikä missään huvipuistoissa tms käydä. 

Meiltä jää siis ostamatta sekä materiaalia että työtä aika paljon nyt. Emmekä ole ainoita ja tästä se taantuma tulee. 

Aiemmin esim. tuohon tonniin olisi ollut helposti varaa mutta ei tässä epävarmassa yt-maailmassa enää. Milloin vain voidaan saada kumpikin potkut ja silloinpa arki muuttuukin vaikeaksi. 

79/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietysti voi. Sitten eletään sen oman tulotason mukaan. Itse tienaan noin 50k vuodessa, mutta en todellakaan käy missään hieronnoissa ja jalkahoidoissa! Jalkahoidon voi tehdä ilmaiseksi itse, tukan leikkaa kaveri ja värjään markettiväreillä. 
En myöskään shoppaile vaatteita vaan ostan lähes kaiken kierrätettynä. 
Koska elän näin, minulla on varaa ajaa hyvällä autolla.

Valintoja, valintoja.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
80/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkasin eilen hiukset itse. Ja aina olen kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi