Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se sosiaalituilla elävien kulutus, jonka puuttuminen nyt hidastaa taloutta?

Vierailija
26.04.2026 |

Mitä se kulutus sitten on ollut? 

Kommentit (162)

Vierailija
21/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut mielelläni kotimaista ruokaa. Nyt kun rahaa on vähemmän, joudun yhä useammin valitsemaan halvimman eli ulkomaisen. 

Vierailija
22/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ostanut puisia kauhoja kotimaiselta valmistajalta markkinoilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti jos tuote ei ole tehty Suomessa älä ole tyhmä ja osta sitä . Kun sen hinta on kova vaikka tehty Aasiassa. Lue ensin . Iittala tehdään Thaimaassa. Sekundaa ja rumat värit.  Lue missä tehty.  Luhta Kiinassa . Eikä sekään riitä vaan kierrätetystä sä maksat sekundasta ylihintaa.  Oikean puuvillan kasvattajat jää työttömiksi kun ostat sekundaa. 

Mitä pitää lukea ensin? Ovatko puuvillan kasvattajat suomalaisia? Niin sekavaa settiä, että ihme, kun osaat palstaa käyttää.

Vierailija
24/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin unioniin niin venäläiset tuli lähiöihin kuorma autoilla paketti autoilla varastaan huonekaluja kodinkoneita .  Huumejengi. Kyllä siinä köyhtyy kaikki. Varastetut autot veneet moottorit . Itäsuomessa parhaana keväänä lähti heti 17 perämoottoria varkaille .  Mitä luulet mistä ne oli kotoisin.

Vierailija
25/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan opintotukea ja muutamaa muuta etuutta kuten lapsilisiä. Kulutan paljon: ruoka, lasten vaatteet, harrastusvälineet, omat harrastusjutut, vuokra, sähkö, vesi, hygieniatuotteet, lääkkeet, lasten lelut, kaikki muut tarvikkeet joita elämässä tarvii kuten esim keittiötarvikkeet, edellinen soppakauha meni rikki, piti ostaa uusi jne. Ihan päivittäinen elämä kuluttaa paljon. 

Jos sulla jää soppakauha vaihtamatta, se ei kansantaloudessa näy mitenkään. 

Eri. Ei yhden ihmisen osalta, mutta kun niitä ihmisiä voi olla vaikka 10 000 - 100 000. Jos jokainen heistä ostaa soppakauhan, niin sen merkitys valmistajalle on iso. 

Ei ole edes sitten. Kauha maksaa noin euron. Tuskin valmistetaan edes Suomessa. 

Eikö sinusta 10 000 - 100 0000€ ole merkityksellinen summa? Orthex valmistaa muovikauhoja Suomessa. Miksi vänkäät vastaan asioista joista sinulla ei ole mitään tietoa?

Sitä paitsi muovikauhat maksavat enemmän kuin euron.  Kauhan ostaminen on hyväksi valmistajalle ja kaupalle. Se pitää talouden pyörimässä.

Vierailija
26/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kuullut esimerkiksi vuokranantajien vaikeuksista löytää vuokralaisia, jotka maksavat vuokransa? Taloutta sekin on, asuntosijoittaja on yrittäjä siinä missä vaikka autovuokraamon omistaja.

Sitten on tietysti ruoka, lääkkeet ja niin edelleen.

Jos et usko vähävaraisten rahojen menevän näihin vaan vaikka viinaan ja uhkapeleihin, niin... no, sitten ne leikkaukset ovat pois viinasta ja uhkapeleistä. Taloutta nekin, tykkäsi tuotteista tai ei. Tuskin kuvittelet, että kaikki tuilla elävät ovat tähän saakka säästäneet kaikki tukensa?

Vierailija
27/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus on ohjautunut ulkomaisiin verkkokauppoihin, eli ihan koko ajan virtaa valtavat summat rahaa ulos Suomen kansantaloudesta ulkomaisille verkkokaupoille, kun ihmisten kulutus on siirtynyt niihin. Tätä ei oikein ole ilmeisesti vieläkään ymmärretty. Ei mikään ihme, että talous sakkaa, kun kuluttajien raha valuu ulos maasta.

Vierailija
28/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pystyi käymään ulkona joskus. Leffassa tai syömässä tai parilla. Joskus osti uuden vaatteen, joskus kävi parturilla. Kerran kesässä pystyi tekemään jotain isompaa jos vähän saasti, festari- tai mökkiviikonloppu. Nyt on itse saksitut hiukset, korjatut vaatteet eikä mitään ylimääräisiä kuluja puhelimen ja netin lisäksi. Ulkona syömässä olen kaynyt viimeksi 2023. Minulla on vanha kissa jonka kanssa juuri pärjään mutta uutta en uskalla ottaa. Kuun lopussa on ahat loppu vaikka syö vaatimattomasti ja seuraa tarjouksia. Lapsia käy sääliksi. Omia ei onneksi ole.

Vierailija
29/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eihän se kulutuksen tyssääminen tule niinkään niistä kokonaan tuilla elävistä (koska toimeentulotuki) vaan työssäkäyvistä keskiluokkaisista, jotka säästävät jokaisen mahdollisen sentin pahan päivän varalle sen takia, että ansiosidonnainen työttömyysturva ja sairaspäivärahat on käytännössä romutettu.

Vierailija
30/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan elänyt sosiaalituilla, ellei äitiys- ja vanhempainlomia sellaisiksi lasketa. Olen hyvätuloinen eläkeläinen. Minusta asia on kuitenkin hyvin yksinkertainen: köyhällä kaikki käytettävissä olevat varat menevät käytännössä kulutukseen. Ja jos rahaa ei ole, ihmiset lakkaavat käyttämästä esimerkiksi palveluja: kampaaja/parturikäynnit jätetään väliin tai niissä käydään aiempaa harvemmin, kahvila- ja ravintolapalveluja ei käytetä. Kalliimpia hankintoja lykätään tai niitä ei tehdä, vaatteita ei osteta uusina,vaan kirppareilta. Eli käytännössä kaikki, mikä ei ole ehdottoman välttämätöntä, jätetään  hankkimatta. Harrastusmenot lasketaan minimiin. Jotkut joutuvat jättämään jopa lääkärikäynnit väliin tai lääkkeet hankkimatta. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. 

Vierailija
31/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä että työssä olevat eivät luota jatkuvien yleensä neuvotteluiden jälkeen.

Säästävät.

Koska eivät pysty maksamaan työttömänä lainojaan pois.

Jankataan toimeentulotuki asiakkaiden kulutuksesta. Mut eniten vietiin pientuloisilta.

Kyl meidän perhe saisi tuon leikatun 400 kk toimeentulotukena. Mutta emme tuhlaa lasten säästöjä, emmekä piilota sitä.

Vähensin kulutusta. 4800 vuosi. Kun pääsin töihin määrä aikaiselle säästin joka palkasta tonnin. Se olikin helppoa, koska olin vähentänyt kulutusta 400 kk.

Kun jankkaatte et ite pitää hoitaa. Ei pienituloiset kuluta palkkojaan.

Vaan säästävät sen.

Vierailija
32/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokapäiväisestä kulutuksesta kun noin miljoona ihmistä nipistää, niin tottahan se näkyy taloudessa.

Nipistää mistä? Ravintolaillallisista vai ostaa yhden saksalaisen oluen vähemmän Lidlistä?

Esimerkiksi me (äiti ja kaksi tytärtä) ei juurikaan käydä kampaajalla enää, kuntosali vaihdettiin yksityisestä halpaan kunnan kuntosaliin. Ei osteta uusia vaatteita vaan kippikseltä, K-kauppa vaihtui Lidliin, ei otettu tapetoijaa vaan tapetoidaan itse, ei osteta kukkakauppiaalta vaan halpoja Lidlin kimppuja jne. 

voi hellanlettas

Vierailija
33/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen leikannut kulutustani satoja euroja. Olen omaishoitaja, ja tein aiemmin tähän päälle osa-aikatöitä ja sain soviteltua työttömyysetuutta. Sitten tulivat pakkohaut ja työkkärin jatkuva häirintä. Omaishoitajana kokopäivätyö oli teoriassa mahdollista, mutta ei minun tai hoidettavan edun mukaista. Joten poistuin työkkärin listoilta. Tein vielä jonkin aikaa osa-aikatöitä, mutta työt ovat kokoajan vähentyneet ja pariin vuoteen ei ole enää ollut juuri mitään. Nyt sitten vielä omaishoidontukea leikataan 150e kk, joten kulutukseni vähenee entisestään. Jokainen euro meni suoraan kulutukseen, ja sitä kautta auttoi yrityksiä, mutta kai se on sitten järkevämpää valtiolle jakaa yritystukia kuin tukea ihmisiä.

Vierailija
34/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi, jos 500 000:lta ihmiseltä joiden kaikki tulot menee suoraan kauppoihin ja muuhun kulutukseen, otetaan pois jokaiselta 200€ joka on ehkä nyt se keskimääräinen mitä on otettu, se tekee jo 100 miljoonaa, ja se on joka kuukausi pois kulutuksesta, vuodessa 1,2 miljardia. 

Laaja työttömyys on nyt 544 200 henkilöä. Ja kaikilta on otettu jotain pois, useilla useampi leikkaus, esim. minua kosketti lapsikorotuksen poisto, suojaosuuden poisto ja ansiosidonnaisen alennus, se laski minun tulojani kolmanneksella, eli noin 500€.

Nyt on mennyt jo ensimmäinen K kauppa konkurssiin. Ja tämän seurauksena ne joilla rahaa vielä on käytettävissä, eivät uskalla käyttää sitä, vaan säästävät, sekin hidastaa kulutusta, joka taas ajaa firmoja konkurssiin, joka taas lisää työttömyyttä ja köyhyyttä jne.

Vierailija
35/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokapäiväisestä kulutuksesta kun noin miljoona ihmistä nipistää, niin tottahan se näkyy taloudessa.

Nipistää mistä? Ravintolaillallisista vai ostaa yhden saksalaisen oluen vähemmän Lidlistä?

Esimerkiksi me (äiti ja kaksi tytärtä) ei juurikaan käydä kampaajalla enää, kuntosali vaihdettiin yksityisestä halpaan kunnan kuntosaliin. Ei osteta uusia vaatteita vaan kippikseltä, K-kauppa vaihtui Lidliin, ei otettu tapetoijaa vaan tapetoidaan itse, ei osteta kukkakauppiaalta vaan halpoja Lidlin kimppuja jne. 

voi hellanlettas

Sinullapa älykästä kommentointia on... 

Vierailija
36/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja eihän se kulutuksen tyssääminen tule niinkään niistä kokonaan tuilla elävistä (koska toimeentulotuki) vaan työssäkäyvistä keskiluokkaisista, jotka säästävät jokaisen mahdollisen sentin pahan päivän varalle sen takia, että ansiosidonnainen työttömyysturva ja sairaspäivärahat on käytännössä romutettu.

Ota huomioon, että on paljon niitä, joilta on tukia viety todella paljon. Siis niiltä, jotka eivät elä toimeentulotuella, vaan asuvat omistuskämpässä jouduttuaan työttömiksi ja hieman rahaakin vielä tilillä. Töitäkään mistään ei saa.

Omistuskämpässä asuvilta työttömiltä vietiin siis kokonaan asumistuki ja alaikäisten lasten korotus työttömyystukeen (joka oli 100 euroa per alaikäinen lapsi). Siitä lähti helposti jo 600 euroakin pois tukia. Kun nämä paikkaa vähäisistä säästöistään, niin eipä sitä paljoa mihinkään ylimääräiseen kuluttamiseen enää jää. Omaisuus hupenee kovaa tahtia tuossa, kunnes oikeasti ollaan persaukisia ja sitten heittäydytäänkin yhteiskunnan täysmääräisiksi eläteiksi. Onko tämä sitten järkevää politiikkaa pitkällä tähtäimellä?

Vierailija
37/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla kuluttaa, koska pelkään riskejä. Suomessa ei ole enää perusturvaa, joten säästän kaiken mahdollisen.  Tutut kuluttaa Temuun. 

Vierailija
38/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan elänyt sosiaalituilla, ellei äitiys- ja vanhempainlomia sellaisiksi lasketa. Olen hyvätuloinen eläkeläinen. Minusta asia on kuitenkin hyvin yksinkertainen: köyhällä kaikki käytettävissä olevat varat menevät käytännössä kulutukseen. Ja jos rahaa ei ole, ihmiset lakkaavat käyttämästä esimerkiksi palveluja: kampaaja/parturikäynnit jätetään väliin tai niissä käydään aiempaa harvemmin, kahvila- ja ravintolapalveluja ei käytetä. Kalliimpia hankintoja lykätään tai niitä ei tehdä, vaatteita ei osteta uusina,vaan kirppareilta. Eli käytännössä kaikki, mikä ei ole ehdottoman välttämätöntä, jätetään  hankkimatta. Harrastusmenot lasketaan minimiin. Jotkut joutuvat jättämään jopa lääkärikäynnit väliin tai lääkkeet hankkimatta. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. 

Eläkekin on sosiaalitukea. 

Vierailija
39/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuilla elävien tulot menee suoraan kulutukseen. Ne ei pyöri säästötileillä.

Vierailija
40/162 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuen valtion rautatieyhtiötä mikäli saan täydet tuet ja mikäli en saa, niin en tue.

Täydet tuet saamalla kulutan matkustamiseen noin 100-150 euroa kuukaudessa ja leikkauksien jälkeen matkustelun osuus pienenee käytännössä muutamiin kymppeihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme