Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatteko äidit lyyran rintaan äitienpäivänä merkiksi, että olette ylioppilaan/ylioppilaiden äiti? Mun anoppi laittaa.

Vierailija
26.04.2026 |

Hänellä hieno neljän lyyran koru.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahden lyyran rintakoru, jota käytän yo-juhlissa.

En ole ikinä nähnyt kenenkään pitävän äitienpäivänä.

Vierailija
42/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, en tiennyt, että niitä saatetaan käyttää myös äitienpäivänä! Mä ajattelin, että vain lakkiaispäivänä. Jotkut kirjoittavat, että niiden käyttäminen on noloa. Mikä tarkalleen siinä on noloa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten lyyrat voi myös kiinnittää omaan ylioppilaslakkiin. 

Vierailija
44/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin noloa, itse en kehtaisi. Makuasioista ei voi kyllä kiistellä, jokainen tekee miten tykkää, itse en tykkää. Tuskin se anoppi on kirjoituksia suorittanut.

Anoppi on itsekin ylioppilas ja yliopiston käynyt opettaja. t.ap

No sit saa tietenkin käyttää - mökin muijat ei saa, vaikka olisi lapset laudaturylioppilaita ja suvun ensimmäisiä, jotka pääsee yliopistoon.

Vierailija
45/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän lyyraa, onhan se komia saavutus! Niin monta lasta saanut hyvän elämän alun. Kyllä mä arvostan.

Vierailija
46/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, en tiennyt, että niitä saatetaan käyttää myös äitienpäivänä! Mä ajattelin, että vain lakkiaispäivänä. Jotkut kirjoittavat, että niiden käyttäminen on noloa. Mikä tarkalleen siinä on noloa?

Varmaan ajatellaan, että on noloa ylpeillä lapsen (eikä omalla) saavutuksella. Tilanne oli toinen joskus 60 vuotta sitten, kun lapsen kouluttaminen ylioppilaaksi oli vanhemmillekin valtava taloudellinen ponnistus ainakin pienituloisissa perheissä.

Vierailija
47/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopus kirjoittaa nyt ylioppilaaksi, enkä aio lyyraa hankkia. Hänen saavutuksensahan se on, ei minun. Esikoinen kävi ammattikoulun ja tulisi se fiilis, että olisin muka ylpeä vain kuopuksesta. Anopilla neljä lyyraa ja hän tykkää niitä käyttää, mikäs siinä.

Lyyran hankkii se yo äidilleen. Eikä äiti itselleen. 

Vierailija
48/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio käyttää. Olen käyttänyt sitä kerran eli tyttäreni yo-juhlissa. En käyttäisi sitä myöskään jonkun toisen yo-juhlissa.

Olen itsekin ylioppilas ja äidilläni on lyyra. Kaksi sisarustani on nuorempia kuin minä ja heillä amistutkinnot joten siksi on vain yksi lyyra äidillämme.. Minullakin on amistutkinto (lähihoitaja) ja sairaanhoitajan tutkinto. Ainoa lakki on ylioppilaslakki.

Vierailija
49/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä lyyraa, joita kyllä käytän aitienpäivänä, vappuna ja lakkiaisissa .  Mielestäni jotain perinteitä on hyvä säilyttää.  Itse en ole ylioppilas, mutta kaikki lapseni ovat korkeakoulun käyheitä ja mieheni on DI.  Kotonani ei aikoinaan rohkaistu opiskelemaan, mutta olen aikuisiällä avoimen väylän kautta suorittanut maisterin tutkinnon.

Vierailija
50/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kerta kun edes kuulen mistään lyyrista.

N45, maisteri

Vierailija
51/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopus kirjoittaa nyt ylioppilaaksi, enkä aio lyyraa hankkia. Hänen saavutuksensahan se on, ei minun. Esikoinen kävi ammattikoulun ja tulisi se fiilis, että olisin muka ylpeä vain kuopuksesta. Anopilla neljä lyyraa ja hän tykkää niitä käyttää, mikäs siinä.

No eihän sitä itse hankitakaan. 

Vierailija
52/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin noloa, itse en kehtaisi. Makuasioista ei voi kyllä kiistellä, jokainen tekee miten tykkää, itse en tykkää. Tuskin se anoppi on kirjoituksia suorittanut.

Nolottaisi enemmän, jos sinun laillasi luulisin, että neljän lyyran kantaminen tarkoittaa, että itse on suorittanut neljä yo-koetta. 

Vierailija
53/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko noloa. Taitaa anopin omat saavutukset olla aika vaatimattomia. 

Kuten ap:nkin. On pannut tyyppiä jonka äiti elää.

Vierailija
54/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän äiti sitä lyyraa hanki itse, vaan lapsi lahjoittaa sen. Etkö ota vastaan, jos lapsesi sen sinulle haluaisi antaa?

Niinhän se etiketin mukaan menee mutta meillä kyllä sovittiin lasten kanssa etteivät osta lyyraa vaan säästävät nekin rahat opintoihin tai ostavat itseleen ihan sitä mitä haluavat. . Vaikka ei ne äirinlyyrat mahdottimia maksa mutta siltikin noin sovittiin.

Se lyyra ei kyllä paljon maksa. Jos opiskelut on sen hinnasta kiinni, niin jo on pahasti asiat.

Vierailija
55/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kyllä myös amiksesta valmistuvien äideille hankitaan joskus lyyra. Tiedän ainakin muutaman tapauksen

Vierailija
56/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jotenkin outo perinne ja jotain itsensä korostamista. Esim. jos sinulla on vaikka 3 lasta, joista vain yksi on valinnut mennä lukioon, niin en usko että nämä äidit lyyrää viitsii useinkaan käyttää. 

Vierailija
57/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äitienpäivänä, mutta ylioppilasjuhliin laitan, kuten tapana on. Siis kun menen juhliin vieraaksi ja tietysti myös jos on omien lasten yo-juhlat. Ei niitä muulloin kuulu käyttää. 

Vierailija
58/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En äitienpäivänä, mutta ylioppilasjuhliin laitan, kuten tapana on. Siis kun menen juhliin vieraaksi ja tietysti myös jos on omien lasten yo-juhlat. Ei niitä muulloin kuulu käyttää. 

Ymmärrän jotenkin jos äiti laittaa oman lapsensa yo-juhlaan lyyran. Sitä en kyllä ymmärrä että jonkun toisen lapsen juhlaan. Siinä vähän mitätöi sen toisen päivän jos itsellä on kolme lyyraa ja juhlan sankarin äidillä vaikka se yksi. Itse en kehtais vaan. Äitienpäivästä puhumattakaan.

Vierailija
59/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta anopit ja hänen ikäluokkansa naiset ovat lyyransa ansainneet ja sitä pitää kantaa ylpeydellä äitienpäivänä, sillä suurin osa heistä naisena ovat sukunsa ensimmäisiä ylioppilaita, joka on vaatinut Suomessa valtavia panostuksia ja asennemuutpksia, jotta naisten ylioppilasksi kirjoittaminen on ollut mahdollista. 

Suomen historia on lyhyt, mutta vielä lyhyempi on suomalisen naisen tasa-arvoinen historia, josta meidän kannattaa olla ylpeä ja naisten  kantaa ylpeydellä rinnassaan ylioppilas lyyraansa. 

Vierailija
60/80 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolme ylioppilasta. En oikeastaan tuota lyyra-asiaa ollut niin ajatellut, eivätkä pojatkaan niitä ostaneet. Mutta vuosi sitten, kun kolmas pääsi ylioppilaaksi, niin liki 10v sitten ylioppilaaksi päässyt oli ostanut heidän kaikkien puolesta minulle lyyrat.

Joten tietysti pidin noita. Minusta kaunis ja ihana ele yhdeltä ostaa kaikkien puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä